Урок - екскурсія з природознавства (5 клас) на тему: "Спостереження за природою рідного краю".

Про матеріал

Для ознайомлення учнів з природою своєї місцевості; закріплення одержанних знань про гідросферу, атмосферу, та літосферу. Показати на доступному для учнів матеріалі взаємозв'язки факторів і явищ, з якими вони ознайомились впродовж року під час вивчення даних тем; розвивати патріотичні почуття , почуття дбайливого господаря своєї землі, піклування про її природу, екологію і привчати до колективної праці, відповідальності за доручену справу.

Перегляд файлу

            Урок – екскурсія з природознавства (5 клас)

Тема: Спостереження за природою рідного краю.                                       

Мета: детальніше ознайомити учнів з природою своєї місцевості; закріпити одержанні знання про гідросферу, атмосферу, та літосферу: показати на доступному для учнів матеріалі взаємозв’язки факторів і явищ, з якими вони ознайомились впродовж року під час вивчення даних тем; розвивати патріотичні почуття , почуття дбайливого господаря своєї землі, піклування про її природу, екологію і привчати до колективної праці, відповідальності за доручену справу.

Обладнання: щоденники спостережень, фотоапарати, олівці, гумки, лопатки, коробочки для зразків ґрунту, секундомір, поплавок, метр, термометр, компас, барометр. 

Тип уроку: урок-екскурсія.

Екскурсія у природу має комплексний характер. Місце проведення екскурсії вчитель повинен добре знати. Заздалегідь побувати там, ретельно вивчаючи географічні об’єкти і відбираю з них найяскравіші і найвизначніші з точки зору основних завдань. Тут же визначаю місця, де працюватиме кожна група і проводитиме свої спостереження. Всі питання, що стосуються екскурсії обов’язково слід придумати заздалегідь.

Хід  екскурсії:

І.Організаційний момент.

Підготовка до екскурсії розпочинається в класі.

1. Бесіда з техніки безпеки під час екскурсії  в природу ( за знаками, створеними учнями класу).

2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.

a) Поділ класу по 5-7 чоловік для організованості і результативності.

в) Визначаються групами керівників груп-куратори, які отримують додатковий інструктаж щодо організації роботи в групах.

c) Жеребкуванням куратори груп обирають завдання для виконання на місці і запису у щоденники спостережень.

д)Розподілення обов’язків у групах.

є) Зібрати природний матеріал на створення «Музею природи» в класі

II. Мотивація діяльності учнів під час екскурсії.

Діяльність учнів під час екскурсії буде оцінена відповідними балами;  команді переможцю буде вручена  грамота  «Знавець рідного краю» 

III. Хід екскурсії (власне виконання завдань і оцінювання)

Мандруємо до місця виконання завдань, що отримали групами. Кожна група дуже уважно стежить і збирає до свого кошика цікаве у природі (незвичайні за формою, забарвленням природі речі), щоб потім представити це як експонати музею, який буде створено на основі знайдених матеріалів.

Гра «Покажи, який ти є»

Завдання цієї гри залишається секретом до певного часу. Кожна група може отримати бал, або втратити його:

1. Кожна група іде селом і поза ним. Якщо учні групи поводяться недисципліновано, галасують, штрафуються на 1 бал, якщо навпаки – отримують 1 бал.

2. В якомусь місці на маршруті заздалегідь розкидати папір, консервні банки. Якщо учні пройдуть повз них, не звернувши увагу на сміття і не позбирають  його, також записується штрафний бал, якщо відреагують і позбирають – 1 бал зараховується.

З приходом на місце учні займають визначені території кожній групі і приступають до виконання завдань.                                                      

  Групи працюють , вчитель час від часу надає допомогу чи консультує працюючі групи.

Завдання 1-ої групи:

1.Зробіть фотографії або замалюйте найяскравіші місця річки.                                  2.Встановіть швидкість течії річки Інгулець за допомогою секундоміра поплавка і метра.                                                                                                    

3.Порівняйте лівий і правий берег річки.

4.Визначить температуру води річки.

Завдання 2-гої групи:

1.Запишіть назви рослин, що утворюють трав’янистий покрив навколо вас.

2.А тепер придивіться уважніше. Яких тварин, птахів, комах ти побачив ? 

3. Досліджуючи підсолення, виміряти товщину верхнього шару, встановити колір ґрунту, визначити, який це ґрунт: глинистий, суглинистий, супіщаний, щебенистий, гальковий чи валунний.                                                                                    

4.Поясніть причини сходження ґрунту у Інгулець.

Завдання 3-ої групи:

 1.Встановити напрям вітру за допомогою компасів.                                                                   

2.Визначити ступінь хмарності

3.Встановити види хмар і спрогнозувати погоду за хмарами.                                       

4.Виміряйте атмосферний тиск за допомогою барометра.

Завдання 4-ої групи

1.Який санітарний стан оглянутих територій (річки, балки, пагорби )                

2.Зробіть фотографії або малюнки екологічно забруднених ділянок.                      

3.Ваші пропозиції щодо покращення екологічної ситуації.                                                      

4.Напишіть звертання до односельців.

Повертаючись додому (до класу). Кожна група несе із собою природній матеріал для «Музею природи», записи у щоденниках спостереження. Формується виставка експонатів «музею природи» (1б).

Підсумок виконаної роботи під час екскурсії.

Заключне слово вчителя.

Команди дізнаються про уже отримані бали і навпаки вирахувані.

Домашнє завдання:

1.Підготувати командам звіти про проблему роботи.                           

2.Назва команди, емблема ( 2б).

3.Відтворіть  враження від екскурсії у вигляді  поезії, твору (2б).                              Група - переможець буде визначена на наступному уроці.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бахмутова Валерия Константиновна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
5001
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку