Тема. Приятелювання. Товаришування. Дружба
Мета: продовжувати формувати в учнів уявлення про міжособистісні стосунки ;
розвивати вміння висловлювати думку, розвивати діалог, аргументувати свою думку чи висловлювання інших;
формувати ціннісне ставлення до потреби в комунікації.
Обладнання: дошка, діаграма «Пірамида Маслоу», ватман, маркери, інформаційні картки, записи фрагментів художніх та мультиплікаційних фільмів.
Хід бесіди
Організаційний момент. Гра « Я рада (радий) тебе бачити, бо…»
Вступне слово вчителя. Можливо, ви колись вже чули про Абрахама Маслоу — американського психолога, який розробив «Пірамиду Маслоу» — діаграму, яка зображує ієрархію потреб людини (демонстрація).
Основна частина.
1. Перегляд фрагменту1) фільму «Юні копи».
- Зверніть увагу на словник і визначте, які саме стосунки зародились між хлопцями? Чому ви так вважаєте? Чим саме відрізняється приятелювання від товаришування?
- Які стосунки, на вашу думку, складаються між однокласниками?
Так, безперечно це товаришування. Ви разом навчаєтесь, виконуєте певні завдання і все це згуртовує вас в колектив. Не допустимо при цьому ображати когось через зовнішість, національність, стан здоров'я. До оточуючись слід ставитись з повагою, не забуваючи «золоте правило моралі».
- Чи може товаришування перерости в дружбу чи перетворитися на приятелювання?
Не кожен із нас здатний до дружніх стосунків, а до ідеальних дружніх стосунків готові лише одиниці. Нездатними до дружби можуть бути люди сором’язливі, некомунікабельні, для яких характерна спрямованість на переживання свого внутрішнього світу. Залишаючись на все життя самотніми, вони не заслуговують на осуд. Їм необхідно співчувати.
Підсумок. Методичний прийом «модель 6W».
Етичний висновок.
Всі ми різні. Але в усіх нас є потреби. Людина потребує не лише задоволення фізіологічних потреб, а й духовних. Будуючи стосунки з іншими людьми, знаходьте для них правильну дистанцію, пам'ятайте, що відповідальними за комунікацію є всі особи, причетні до неї, намагайтесь розвивати себе, щоб зацікавлювати інших, працюйте над собою, щоб позбутися проблем у спілкуванні з іншими людьми, дотримуйтесь правил дружби.
Вірних вам друзів, гарних товаришів, привітних приятелів!
Додаток 1
Додаток 2
Словник
Приятелювання. Ці стосунки складаються переважно на основі спільності неістотних інтересів та тимчасових незначних проявах особистих симпатій. Загалом приятельські стосунки не ґрунтуються на міцних, істотних засадах, а тому досить легко руйнуються, припиняються.
Товаришування - це потреба у спілкуванні та спільній діяльності в подібних умовах життя.
Дружба — безкорисливі взаємовідносини між людьми, дружба заснована на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах , захопленнях та інше.
Додаток 3
Як гадаєш, скільки треба мати друзів, аби почуватися щасливим? Одного, двох, чи, може, кілька десятків? Дотепна о дружбу від Бориса Крумера відповість на це риторичне питання і допоможе розставити усі крапки над «і».
Учень прийшов до Вчителя і запитав його:
— Вчителю, скільки друзів повинно бути у людини – один чи багато?
— Все дуже просто, – відповів Учитель, — зірви мені он те червоне яблуко з верхньої гілки.
Учень задер голову і відповів:
— Але воно дуже високо висить, Учителю! Мені не дістати.
— Поклич друга, нехай він допоможе тобі, — відповів Майстер.
Учень покликав іншого учня і став йому на плечі.
— Мені все одно не дістати, Учителю, — промовив засмучений учень.
— У тебе більше немає друзів? — посміхнувся Учитель.
Учень покликав ще приятелів, які крекчучи стали підійматися один одному на плечі та спини, намагаючись побудувати живу піраміду. Але яблуко висіло занадто високо, піраміда розсипалася, і учень так і не зміг зірвати жадане яблуко.
Тоді Вчитель покликав його до себе:
— Ну, ти зрозумів, скільки людині потрібно друзів?
— Зрозумів, учитель, — сказав учень, потираючи забитий бік, — багато — щоб усі разом ми змогли вирішити будь-яку проблему.
— Так, — відповів майстер, засмучено похитуючи головою, — дійсно, потрібно багато друзів. Щоб серед усього цього збіговиська гімнастів знайшовся хоча б один розумний чоловік, який здогадався б принести драбину!
Додаток 4
Про дружбу
Дружбу іноді називають своєрідним мистецтвом. До дружби як необхідної складової щастя необхідно готуватися, зокрема навчаючись деяких неписаних правил дружби. Назвемо деякі з них:
– допомагати людині, яку вважаєш другом; – бажати другу щастя словом і ділом;
– друзі повинні доповнювати, збагачувати один одного, а не дублювати;
– дбати, щоб другу було приємно у твоєму товаристві;
– ділитися з другом своїми успіхами і невдачами;
– висловлювати другу свою інтелектуальну й емоційну підтримку;
– захищати друга в його відсутності і не критикувати його при інших;
– довіряти другу (необхідною умовою чого є упевненість в його щирості);
– зберігати довірені другом таємниці;
– бути терпимим до його друзів;
– не бути набридливим;
– поважати внутрішній світ друга;
– хочеш мати друга – будь ним;
– найсприятливіший для дружби вік – юність і рання молодість.
Список використаних джерел
2. http://eprints.zu.edu.ua/17379/1/6.pdf
3. http://www.etica.in.ua/spetsifika-fenomenu-tovarishuvannya/
4. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B0
5. https://www.prytchi.in.ua/skilky-druziv-potribno-lyudyni/