Конспект уроку читання у 4 класі Яворська Юлія 3-Б
Тема. Про чарівні ножиці й дівчинку Емілію
Мета: навчити швидкого й удосконалити навички свідомого, виразного читання творів, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати критичне мислення, творчі здібності, мовлення; виховувати повагу до інших, бажання допомагати, та любов до читання.
Обладнання: підручник з української мови та літературного читання (А. Савчук, 4 клас), наочність, презентація.
Хід уроку
1. Привітання
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Рівнесенько сідайте, діти,
Домовляймось не шуміти.
На уроці не дрімати,
Руку вчасно піднімати.
Тож гаразд часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Перевіряю необхідне приладдя в учнів на партах та загальну готовність до уроку.
а) Перевірка домашнього завдання
III. Мотивація навчальної діяльності.
- А зараз давайте ми разом з вами спробуємо прочитати чистомовку. Спочатку я її прочитаю – потім ви.
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй кору.
Ри-ри-ри – книжку бери.
Ір-ір-ір – великий двір.
Ир-ир-ир – голландський сир.
Ря-ря-ря – ясна зоря.
Ар-ар-ар – вправний кухар.
-Тепер спробуємо прочитати всі разом (учні читають хором)
- Хто хоче прочитати ще раз самостійно? (учень читає самостійно)
- Молодці, ви впоралися з цим завданням!
IV. Повідомлення теми і мети уроку
Учні розшифровують слово
V. Вивчення нового матеріалу.
- Перед тим як ми прочитаємо твір давайте дізнаємося трохи інформації про письменницю. Поліна Придибайло народилася 2 березня 2010 року в Житомирі. Зараз дівчинці 13 років. Її дитинство проходить в живописному селі Борщеві Радомишльського району на Житомирщині. Нині дівчинка семикласниця. Любить відвідувати звичайну і Радомишльську музичну школу. Вміє грати на флейті та вчиться грі на скрипці. І вже пише цікаві казочки.
1). Словникова робота
- Перед читанням тексту давайте дізнаємося значення слів, які вам можуть бути невідомі.
Порта́л – вхід в інший світ
Люсте́рко – дзеркало
Єдинорі́г – чарівна тварина
Клі́щ – паразит
Хао́с – відсутність порядку
2). Читання тексту вчителем
- А тепер, учні, відкрийте свої підручники на сторінці 125. Дивимося на текст. Зараз я почну читати, але ви слідкуйте уважно, адже коли я зупинюся то хтось продовжить читати. Читати будемо ланцюжком – кожен по два речення.
Учні читають оповідання ланцюжком.
3). Бесіда емоційно-оціночного характеру
- Учні, про кого розповідалося у творі? (У творі розповідалося про дівчинку Емілію)
- В яку першу країну потрапила дівчинка Емілія? (Дівчинка Емілія потрапила в країну єдинорогів)
- Кого вона там зустріла? (Вона зустріла Єдиноріжку, яка просила про допомогу тому що вона вивихнула ніжку)
- В яку другу країну потрапила дівчинка Емілія? (Дівчинка потрапила в країну фей)
- Чи вдалося Емілії помирити фей? (Так, Емілії вдалося помирити фей)
- Де втретє опинилася головна героїня? (Головна героїня опинилася в парку)
- Чи вдалося Емілії повернутися додому? (Так, Емілії вдалося повернутися додому)
- А хто запам’ятав скільки чарівних речей було у творі? (У творі було дві чарівні речі)
- Хто може назвати які чарівні речі були в дівчинки Емілії? (В дівчинки були чарівні ножиці та люстерко фотоапарат)
- Молодці, ви були дуже уважними!
4). Читання тексту учнями
- А зараз давайте ще раз прочитаємо твір. Хто хоче почати?
- Хто продовжить?
Учні читають твір
5). Вправа «Дочитай речення»
- А зараз давайте перевіримо які ви були уважні і зіграємо в гру. Я буду зачитувати вам початок речення з твору, а ви спробуєте знайти це речення в тексті і дочитаєте його до кінця.
Перше речення:
І вона потрапила … (в країну єдинорогів)
Вони подякували Емілії… (й на вдячність подарували їй чарівне люстерко-фотоапарат)
Вони розповіли свою… (версію, що бджоли страшенно гудуть біля їхніх хаток-квітів і заважають їм уранці спати)
Там дівчинку Леру… (подряпав до крові бульдог, і вона дуже сильно плакала)
І тут нарешті Емілія… (опинилася вдома й одразу пішла розповідати батькам про все, що з нею трапилось)
- Молодці, ви чудово впоралися.
6). Робота зі структурою тексту.
- Пригадайте, з яких частин складається текст? (текст складається із зачину, основної частини та кінцівки).
- Про що йдеться в зачині твору який ми прочитали? (В зачині йдеться про чарівні ножиці та про те як дівчинка Емілія потрапила в чарівну подорож)
- Про що йдеться в основній частині (В основній частині розповідається про те як дівчинка Емілія допомагала єдиноріжкам та феям)
- Про що йдеться в кінцівці? (В кінцівці розповідається про те як Емілія допомогла дівчинці Лері та потрапила додому)
- Добре.
7). Визначення головної думки оповідання.
- Учні, яка головна думка твору? (Головна думка твору те, що завжди треба допомагати іншим)
- А чому ви так вважаєте? (Відповіді учнів)
- Головна героїня твору допомагала всім то потребував допомогу? (Так, головна героїня допомогла кожному хто просив її допомогу)
- А ви допомагаєте тим кому потрібна допомога? (Відповіді учнів)
8). Складання плану та переказ твору
- А зараз, учні, давайте спробуємо скласти план до прочитаного твору.
- Про що розповідалося на початку твору? (На початку твору розповідалося про те, що дівчинка Емілія не змогла знайти ножиці)
- Отже, як можемо назвати перший пункт плану? (Перший пункт плану буде називатися Емілія не знаходить ножиць)
- Добре. Про що розповідається далі? (Далі розповідається про те як дівчинка потрапила в країну Єдинорогів)
- То як назвемо наступний пункт? (Наступний пункт назвемо Дівчинка у країні єдинорогів)
- Що дівчинка робила в країні єдинорогів? (Дівчинка допомогла маленькій єдиноріжці)
- Правильно, отже, наступний пункт плану назвемо допомога маленькій Єдиноріжці.
- Що сталося після того як дівчинка допомогла єдиноріжці? (Батьки єдиноріжки подякували Емілії і подарували чарівне люстерко)
- Отже, наступний пункт плану назвемо подарунок батьків єдиноріжки.
- Куди потрапила головна героїня після країни єдинорогів? (Головна героїня потрапила до країни фей)
- Як назвемо наступний пункт плану? ( Наступний пункт плану назвемо Емілія у країні фей)
- Добре. Що дівчинка допомогла зробити феям? (Дівчинка допомогла феям примиритися)
- Отже, наступний пункт плану назвемо примирення фей. Де опинилася дівчинка після країни фей? (Емілія потрапила до парку, де бульдог подряпав дівчинку Леру)
- Добре, як назвемо цей пункт плану? (Цей пункт плану назвемо пригода в парку)
- Куди потрапила дівчинка на кінці твору? (На кінці твору дівчинка опинилася вдома). Отже останній пункт плану назвемо нарешті вдома.
План
1. Емілія не знаходить ножиць.
2. Дівчинка у країні єдинорогів.
3. Допомога маленькій єдиноріжці.
4. Подарунок батьків єдиноріжки.
5. Емілія у країні фей.
6. Примирення фей.
7. Пригода в парку.
8. Нарешті вдома.
- Хто хоче спробувати переказати перший пункт плану?
- Хто перекаже другий пункт плану?
- Хто перекаже третій пункт плану?
Учні переказують текст.
9). Установи послідовність
-Учні, а зараз давайте зіграємо у гру і установимо послідовність подій у творі. На презентації ви бачите події які відбувалися у творі, але зараз вони розкидані, нам потрібно поставити їх у правильному порядку. Хто знає яка з даних подій була першою?
- Яка подія була другою?
Учні встановлюють послідовність подій.
- Ви чудово впоралися із цим завданням!
10). Фізкультхвилинка
- Ви так гарно попрацювали, що напевно трішки стомились. Давайте проведемо фізкультхвилинку.
Трава маленька-маленька (діти присідають)
Дерева високі-високі (встають та підіймають руки догори)
Вітер дерева гойдає-гойдає (повертаються навколо себе
То вправо, то вліво нахиляє (нахиляються вправо та вліво)
То вгору, то назад (тягнуться вгору та назад)
То вниз нахиляє (нахиляються вперед)
Птахи летять – відлітають (махають руками)
Учні за парти тихенько сідають.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1). Робота з малюнком до твору
2.) Розгадування загадок
Один у нього ріг.
На лоша він схожий,
Чарівний (Єдиноріг)
Над землею вона літає,
У біді всім допоможе
Чудеса творити може. (Фея)
3. Часто я в нього дивлюся
Перед ним кружусь, кручуся.
Свої коси заплітаю
І костюмчик поправляю. (Дзеркало)
4. Ріжемо усе, що треба:
Ми поріжемо для тебе
І тканину, і папір.
Як не віриш — перевір. (Ножиці)
5. Він стояв хвостом махав.
– Хто такий? – питаю.
– Гав!
І відтоді, всім скажу,
Я із Гавом тим дружу! (Собака)
3). Вікторина
4). Кросворд
VII. Підсумок уроку
-Учні, як називається твір, який ми прочитали на сьогоднішньому уроці? (На сьогоднішньому уроці ми прочитали твір який називається «Про чарівні ножиці й дівчинку Емілію»)
- Хто автор цього твору? (Автором цього твору є Поліна Придибайло)
- Про кого розповідалося у творі? (У творі розповідалося про дівчинку Емілію)
- Яка головна думка цього твору? (Головна думка цього твору потрібно бути добрим та допомагати іншим)
- Як ви думаєте чи важливо допомагати іншим? (Відповіді учнів)
VIII. Повідомлення домашнього завдання