Про формування ключових компетентностей на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
У даному наказі висвітлено основні аспекти формування ключових компетентностей на уроках зарубіжної літератури. В основі формування компетентностей — досвід учнів як здобувачів освіти; потреби учнів, що мотивують до навчання; знання та вміння учнів, набуті в освітньому середовищі (у школі, в родині) та соціальних ситуаціях. У даному наказі висвітлено основні аспекти формування ключових компетентностей на уроках зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

НАКАЗ

 

04.03.2024                                                                                               № 30

 

Про формування ключових та предметних компетентностей

на уроках зарубіжної літератури в 5 – 9 класах

 

Відповідно до Річного плану гімназії на 2023/2024 н. р.  упродовж лютого-березня 2024 р. вивчалося питання формування ключових та предметних компетентностей на уроках зарубіжної літератури в 5 – 9 кл.

Вивчення питання відбувалося шляхом аналізу педагогічної діяльності та професійного розвитку вчителя зарубіжної літератури, обізнаності з методичними рекомендаціями щодо викладання предмета, якості освітнього процесу, оцінювання результатів навчання учнів, використання інформаційно-комунікаційних технологій та сучасних освітніх технологій навчання; здійснювалося спостереження за проведенням навчальних занять в 5-9 класах; проведено бесіди з вчителькою, нею дано самоаналіз уроків.

Зарубіжну літературу в гімназії  викладає вчителька вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель........... Вона на високому рівні викладає свій предмет, приділяє значну увагу навчанню дітей базовим поняттям і навичкам, формуванню ключових та предметних компетентностей засобами класичної й сучасної літератури різних країн світу.

У 2023/2024 н. р. вивчення зарубіжної літератури в 5 – 6 кл. здійснюється за модельною програмою «Зарубіжна література 5-6 класи» (авт. Ніколенко О. М. та інші); у 7 – 9 кл.  за оновленою програмою: Зарубіжна література 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698).

 Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури забезпечує розвиток ключових компетентностей.

В основі формування компетентностей — досвід учнів як здобувачів освіти;  потреби учнів, що мотивують до навчання; знання та вміння учнів, набуті в освітньому середовищі (у школі, в родині) та соціальних ситуаціях.

У методичних рекомендаціях на 2023/2024 н. р. зазначено, що робота з різними видами текстів у процесі вивчення зарубіжної літератури має бути спрямована на досягнення результатів навчальної діяльності учнів відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, а саме: 1) взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях; 2) аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів; 3) висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі; 4) дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення.

На уроках зарубіжної літератури  в 5 – 9 класах Л. Д.  компетентнісний підхід поєднує з діяльнісним та інтегрованим підходами. Діяльнісний підхід реалізується через залучення учнів та їх мотивацію до різних видів читацької діяльності: знаходження у прочитаному тексті відповіді на поставлені запитання; визначення ключових слів у прочитаному; формулювання теми та ідеї твору; визначення основної та другорядної інформації; декламації; розпізнавання художніх засобів виразності. Починаючи з 5 класу, школярі «ведуть» діалог з художнім текстом, виконують (самостійно або в групі) творчі роботи на підставі прочитаних творів, їх обговорення (усно та  письмово); розширюють кола читання з допомогою інтернетсервісів (особливо скорочених тексів, поданих у підручнику).

Особливу роль у реалізації концепції Нової української школи відіграє запровадження інтегрованого підходу в навчанні. Найчастіше для кращого розуміння учнями матеріалу, що вивчається застосовуються знання з історії, мистецтва, географії, української літератури. Відповідно на підставі осмислення художніх творів класики й сучасності школярі навчаються встановлювати зв’язки між поняттями та явищами з різних сфер людського суспільства, отримують цілісний образ світу крізь призму мистецтва слова.  Наприклад, при вивченні повісті Ульфа Старка «Маленька книжка про любов» учні в групах готували повідомлення про роль Швеції у Другій світовій війні; географічне розміщення Швеції, Сирії.; досліджували вплив війни на психологічний стан дітей.

Л.Д. розвиває, вдосконалює у здобувачів освіти вільне володіння  державною мовою: пропонує учням усно й письмово висловлювати власні думки й почуття (вправа «Вільний мікрофон», «Займи позицію»; написання творів-роздумів, есе, розгорнутих письмових коментарів;  брати участь у спілкуванні (дискусія, діалог).

Часто на уроках звучать твори зарубіжної літератури  в оригіналі, чи підготовлені учні читають англійською мовою. Школярі готують повідомлення про українські переклади творів.

Учителька засобами зарубіжної літератури формує та розвиває  в учнів ефективне використання всіх ресурсів розуму: інтелекту, уваги, сприйняття, пам'яті, відтворення, мислення; успішно розв'язувати проблемні ситуації, планувати свій час та досягати поставленої мети. Для цього активними у використанні є такі різновиди діяльності учнів: написання повідомлень,   самостійних творчих робіт; виконання випереджувальних завдань; розв’язання проблемних ситуацій  твору на основі сучасного життя; складання й розв’язання тестів, кросвордів. Наприклад, вивчаючи оповідання Джека Лондона «Жага до життя», учні 6 кл. створювали поради «Що має вміти людина, щоб вижити далеко за межами цивілізації?»; опрацьовуючи повість А. Гавальди «35 кіло надії» писали мотиваційного листа до навчального закладу, до якого мріють вступити, переконували директора /директорку закладу взяти їх на навчання. Важливою умовою успішного навчання є постійний інтелектуальний розвиток особистості.  Художні твори, зокрема детекти, сприяють розвиткові  логічного мислення. На прикладі повісті «Собака Баскервілів» Артура Конан Дойла учні 7 класу вчилися аналізувати факти, послідовно осмислювати інформацію, вирішувати складні задачі. За допомогою методу сторітелінгу  школярі в двох групах виконували завдання: спробуйте уявити, що трапилось з героєм в якийсь момент, який автор не описує і створіть реконструкцію подій; придумайте сучасну історію, з якою ви б звернулися до Шерлока Холмса.

Щоб зацікавити учнів, зробити уроки стимулюючими та емоційно насиченими, навчити їх аналізувати та висловлювати свої ідеї, а також розвинути практичні навички для вирішення проблем у житті та навчанні  на уроках літератури у 5 – 9 кл. часто використовуються  інформаційно-комунікаційні технології.  У підручнику 5, 6 кл. під редакцією О. Ніколенко в рубриці CLASSROOM  на уявній платформі ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ розміщено завдання, які часто виконують учні індивідуально, в групах, колективно,  кожен за своїми можливостями. У медіапросторі школярі 7 – 9 класів дізнаються про кінофільми, медіатексти, що стосуються прочитаних творів, інколи створюють власні за мотивами прочитаного. Наприклад, учні 8 кл. створювали презентацію у Canva до теми «Культура доби Відродження», підбирали музику до сонетів Шекспіра. П’ятикласники  створювали пост для соцмереж  про повість- казку Гофмана «Лускунчик і Мишачий король», у якому мали запропонувати проблему для обговорення, організувати або взяти участь в обговоренні проблеми.

Для візуалізації навчального матеріалу, опрацювання великої за обсягом інформації (біографія письменника, особливості літературно-історичної доби)  для пошуку нових рішень, опрацювання ідей учні 8 - 9 класу створювали ментальні карти,  малювали їх у зошитах, на аркушах.

Уроки зарубіжної літератури мають можливість для формування засобами літератури й культури власної особистості – патріота України і водночас людини із широким світоглядом, яка відчуває приналежність до цивілізованого світу і причетність до світового культурно історичного процесу. Весь навчальний матеріал 5 – 9 кл. на уроках зарубіжної літератури  вчителька використовує для становлення й виховання молодого покоління; дуже часто тексти, що вивчаються, характеризуються крізь призму сучасності України. Наприклад, при вивченні поеми Г Лонгфелло «Пісня про Гайавату») шестикласники в групах виконували завдання: створіть план встановлення міцного миру в Україні та світі. Що необхідно зробити насамперед?  Вивчення твору «Чи вмієш ти свистати, Юганно?» Ульфа Старка завершилось відвідуванням самотньої 94-літньої пані Марії.

 Часто здобувачі освіти аналізують тексти (епізоди) екологічного спрямування; під час читання слухали музичний супровід звуків живої природи.  У 5 класі урок пройшов  у формі дискусії на тему: «Чи варто захищати хижаків?», результатом якого було створення правил поведінки в лісі. Дев’ятикласники  за допомогою сходинок Блума обговорювали психологізм образу Гобсека («Гобсек» О. Бальзак), вправи «Палітра емоцій» висловлювали свою думку про Нору («Ляльковий дім» Г. Ібсен) від свого імені, імені чоловіка та подруги (на вибір учнів).

Використання прийомів «Фішбоун», «Кола Вена» допомагає розвивати у здобувачів освіти ініціативність та підприємливість. Учні 9 класу складали карту ефективного використання індивідуальних заощаджень; шестикласники створювали комікси до оповідання Джека Лондона «Жага до життя» про актуальність проблем, порушених у творі.

Уроки зарубіжної літератури розвивають математичну компетентність здобувачів освіти, адже вони вчаться формулювати висновки на основі прочитаних творів, робити логічні висновки, доводити чи спростовувати твердження.

 

НАКАЗУЮ:

  1.  Рівень викладання зарубіжної літератури у школі вважати таким, що відповідає Державному стандарту базової середньої освіти.
  2. Учительці зарубіжної літератури ..... .

2.1.  Продовжити роботу щодо забезпечення державних вимог до рівня загальної підготовки учнів із зарубіжної літератури згідно з чинним Державним стандартом повної загальної середньої освіти.

2.2. Застосовувати  ефективні форми та методи роботи  для формування ґрунтовних знань, умінь, навичок учнів, формувати стійку мотивацію та свідоме прагнення до вивчення предмету.

Постійно

2.3. Систематично працювати над підвищенням читацької активності здобувачів освіти в процесі вивчення зарубіжної літератури.

Постійно

 2.4. Проводити  роботу з удосконалення вмінь, навичок висловлювання думок, почуттів, письмової взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі.

Постійно

 

  1. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

Директор                   

З наказом ознайомлені:

__________________  

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
29 жовтня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку