Матеріал розроблений на основі НМТ попередніх років, має на меті перевірити знання учнів. Можна використовувати як додатковий матеріал на уроках.
ТРЕНУВАЛЬНИЙ МУЛЬТИТЕСТ з української мови
1.Однаковий звук позначають букви, підкреслені в окремих словах
А. Листя, ллє, люди, кольє, ладнати
Б. Родзинка, дзвін, дзвякнути,надзвуковий
В. Колосся, учишся, приносять, свято
Г. Кожух, зозуля, голубка, походжає
2.На останній склад падає наголос
А. зрання, єретик, течія, черговий
Б. везти, віднести, вести, відвести
В. діалог, вірші, проділ, центнер
Г. каталог, шофер, читання, тисовий
3. НЕ потрібна жодна буква на місці пропуску в усіх словах рядка
А реміс..ник, аген..ство, радіс..ний, очис..на
Б шіс..сот, со..нце, умис..ний, якіс..ний
В ціліс..ний, затис..нути, совіс..ний, жаліс..ний
Г кіс..лявий, ус..ний, доблес..ний, облас..ний
4. Букву е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А . м..далі за п..ремогу, т..плий вер..сень
Б. бр..нить муз..ка, кр..мезний хлоп..ць
В. накр..вати ц..булю, ш..потіти під муз..ку
Г.ж..рненький п..ріг, в..тирати щ..тину
5.Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка
А. експонат .. музеї, купити .. аптеці, покласти .. узголів’я
Б. зустрітися .. музеї, брати .. борг, перебував ..Ватикані
В. висновок .. статті, наймиліше …світі, побувати .. Львові
Г. вишня .. цвіту, слово .. відповідь, принести .. мішку
6. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А. в..йокнути, зм..якшити, Дерев..янко, пед..інститут
Б .з..економити, від..учити, тр..юк, вп..ятьох
В. нав..ючений, під..юдити, різдв..яний, мавп..ячий
Г. верб..я, дит..ясла, голуб..ятко, торф..яний
7. Прочитайте уривок (цифра позначає контрольне місце).
Наприкінці ХІХ- на початку ХХ століт1(тт)я українська література на Західній Україні розвивалася в силу суспільних обставин. Галич2(чч)ина, Покут3(тт)я були поневолені цісарською Австро-Угорщиною. Демократичні письмен4(нн)ики гуртувалися навколо Івана Франка.
Подвоєння треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1
Б 2
В 3
Г4
8. НЕМАЄ орфографічних помилок у варіанті
А. На відміну від романтизму, який зосереджував увагу на внутрішньому світі людини, основною для реалізму стає проблема взаємин людини і середовища, впливу соціально історичних обставин на формування духовного світу особистості.
Б.Український імпресіонізм на тлі західно європейського мав яскравіше лірико- романтичне забарвлення, що зближувало його з неоромантизмом та символізмом.
В.Замість інтуїтивно чуттєвого світосприйняття на перше місце в літературі висувається пізнавально-аналітичне начало, а типізація дійсності утверджується як універсальний спосіб художнього узагальнення
Г.Твір стали оцінювати не з позицій талановитості написаного, а з позицій соціально- політичної боротьби із класовими ворогами, у творах появився позитивний герой пролетаріат тощо.
9. Лексичну помилку допущено в рядку
А. передплатити дві газети
Б. надійшли в продаж
В. головний лейтмотив
Г. погляди збігаються
10. Редагування потребує речення
А. У тендітних руках балерини - оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі
Б. Команда вирішила поєднати голлівудські блокбастери про супергероїв з українською дійсністю.
В. Над втіленням ідеї цього відеокліпу команда творчо працювала три доби на чотирьох знімальних майданчиках.
Г. Мороз взимку малює на вікні малюнки.
11. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Вода,(1) як відомо,(2) відіграє найважливішу роль у житті людини, (3)проте нині 80% українців змушені споживати неякісну воду, (4)тому що беруть її з поверхневих джерел,(5) екологічний стан яких щороку погіршується.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку
А коми 1, 2 – при вставному слові
Б кома 3 – між частинами складного речення, що поєднані підрядним зв’язком
В кома 4 – між частинами складного речення, що поєднані підрядним зв’язком
Гкома 5 – між частинами складного речення, що поєднані підрядним зв’язком.
12.НЕПРАВИЛЬНО вжито форму займенника
А.Учителька не дорікала їм за недбалість.
Б.Завдяки їм змінено хід Національно-визвольної війни.
В.Сестра пишалася їми за відмінне навчання.
Г.Про героїчний вчинок їм повідомили.
13.Простий присудок є в реченні
А.Петро почав говорити голосно.
Б.Він накивав п’ятами.
В.Я мусила виконати це завдання.
Г.Я для вас радий жити.
14.Не відокремлюється дієприслівник
А.Я був молодий, здоровий і міг працювати не втомлюючись
Б.Повечерявши полягали спати.
В.Сторож несучи сніданок стукнув дверима.
Г.Сікач незважаючи на свою чималу вагу й короткі ноги дуже прудко бігає.
15. Українським відповідником до іншомовного слова прерогатива є
А.Правоможність
Б.Пільга
В.Перевага
Г.Привілей
16. Завдання 16–20 стосуються речень, у яких зроблено пропуски. Визначте правильні варіанти послідовного заповнення цих пропусків для кожного речення.
У «Сільпо»___________ привозять продукти___________.
А. по понеділках, два фургони.
Б. щопонеділка, два фургони.
В. в понеділки, два фургони
Г.щопонеділка, два фургона
17.____________, сповіщаємо про _______ працівника відділу кадрів.
А.Директоре, вільну вакансію.
Б. Директор, вільну вакансію.
В. Директору, вільну вакансію.
Г.Директоре, вакансію.
18.Поетеса звернулася до своїх___________налаштуватися на________розмову.
А. Гостей, захоплюючу
Б. гостів, захоплену
В. гостей, захоплену
Г. гостів, захопливу
19.Під’їдемо________ біля пам’ятника____________.
А. у пів сьомої, Лесі Українки
Б. о пів по шостій, Лесі Українки
В. о пів на сьому, Лесі Українці.
Г.у шість тридцять, Лесі Українки
20.Дуже прошу вас, ____________, ставте ________ підпис
А. Тетяно Петрівно, розбірливий
Б. Татьяно Петрівно, розбірливу.
В. Тетяна Петрівна, розбірливий
Г.Тетьяна Петрівна, розбірливу
21. Завдання 21–25 стосуються речень, що первісно становили зв’язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
Як зазначив Президент України у «Зверненні до українського народу» 12 вересня 2001 року, за своїми масштабами цей терористичний акт не мав прецендентів в історії.
В одну мить світ зрозумів, що досі не було створено ефективної системи боротьби з тероризмом.
Трагедія 11 вересня 2001 року у США поставила міжнародний тероризм у ряд найгостріших глобальних проблем.
США мають найпотужніші у світі збройні сили, розвідувальні та інші спецслужби – але як виявилося є не захищеними від тероризму
Трагедія 11 вересня залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та всього світу, і тепер американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою з тероризмом».
Первісний текст буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку
А.
Б.
В.
Г.
Д.
22. Вставне слово є в реченні.
Як зазначив Президент України у «Зверненні до українського народу» 12 вересня 2001 року , за своїми масштабами цей терористичний акт не мав прецендентів в історії.
В одну мить світ зрозумів, що досі не було створено ефективної системи боротьби з тероризмом.
Трагедія 11 вересня 2001 року у США поставила міжнародний тероризм у ряд найгостріших глобальних проблем.
США мають найпотужніші у світі збройні сили, розвідувальні та інші спецслужби – але як виявилося є не захищеними від тероризму
Трагедія 11 вересня залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та всього світу, і тепер американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою з тероризмом».
А.
Б.
В.
Г.
Д.
23. Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному
Як зазначив Президент України у «Зверненні до українського народу» 12 вересня 2001 року, за своїми масштабами цей терористичний акт не мав прецендентів в історії.
В одну мить світ зрозумів, що досі не було створено ефективної системи боротьби з тероризмом.
Трагедія 11 вересня 2001 року у США поставила міжнародний тероризм у ряд найгостріших глобальних проблем.
США мають найпотужніші у світі збройні сили, розвідувальні та інші спецслужби – але як виявилося є не захищеними від тероризму
Трагедія 11 вересня залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та всього світу, і тепер американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою з тероризмом».
А.
Б.
В.
Г.
Д.
24.Складні сполучникові речення позначені
Як зазначив Президент України у «Зверненні до українського народу» 12 вересня 2001 року, за своїми масштабами цей терористичний акт не мав прецендентів в історії.
В одну мить світ зрозумів, що досі не було створено ефективної системи боротьби з тероризмом
Трагедія 11 вересня 2001 року у США поставила міжнародний тероризм у ряд найгостріших глобальних проблем.
США мають найпотужніші у світі збройні сили, розвідувальні та інші спецслужби – але як виявилося є не захищеними від тероризму.
Трагедія 11 вересня залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та всього світу, і тепер американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою з тероризмом».
А.
Б.
В.
Г.
Д.
25 Синтаксичну роль підмета виконує слово
Як зазначив Президент України у «Зверненні до українського народу» 12 вересня 2001 року, за своїми масштабами цей терористичний акт не мав прецендентів в історії.
В одну мить світ зрозумів, що досі не було створено ефективної системи боротьби з тероризмом.
Трагедія 11 вересня 2001 року у США поставила міжнародний тероризм у ряд найгостріших глобальних проблем.
США мають найпотужніші у світі збройні сили, розвідувальні та інші спецслужби – але як виявилося є не захищеними від тероризму.
Трагедія 11 вересня залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та всього світу, і тепер американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою з тероризмом».
А. збройні сили
Б. Афганістані
В. Тероризм
Г.Світ
Д. Народу.
26. У фразеологізмах «великий..», «… чи пропав», «сам собі…» має бути слово
А. Пан
Б. Тато
В. Брат.
Г. Сват
27. З’ясуйте, якою частиною мови (А – Д) є виділені слова (1–4) в реченні (цифра позначає наступне слово).
Трагедія 11 вересня(1) залишила великий шрам у свідомості людей Сполучених Штатів Америки та(2) всього світу, і (3)тепер(4) американська влада виправдовує війни в Афганістані та Іраку «боротьбою(5) з тероризмом».
Частина мови
А займенник
Б прикметник
В дієслово
Г прислівник
Д прийменник
28. Доберіть умову вживання тире (А – Д) до кожного прикладу речення (1–4).
Приклад речення
1.Податки – одна з найважливіших фінансових категорій.
2.І тоді ж світ, уся земля – буйна й радісна – поринула в цім болю.
3.Ліва рука від незвичайної ваги зомліла – і Харитя не могла її зігнути.
4.Стихла пісня – тихо стало над селом.
Умова вживання тире
А тире при відокремленому означенні
Б тире в складносурядному реченні
В тире на місці пропущеного члена речення
Г тире в складному безсполучниковому реченні
Д тире між підметом і присудком.
29.Неправильно побудоване речення
А. Видавці звернули увагу на те, що історії про Поттера цікавлять не тільки дітей.
Б. Я звертаюся до всіх, хто виявили бажання піти на Говерлу.
В. Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.
Г. Серед працедавців є такі, що залюбки приймуть до колективу амбітного студента.
30. З’ясуйте тип кожного речення (А – Д) в тексті (цифра позначає наступне речення (1–4)).
1. І слова не можна було зрозуміти : такий зчинився гамір.
2. Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить.
3. Діти доторкалися до колосків руками, гладили, цілували їх.
4. Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
Тип речення
А просте ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г складне безсполучникове
Д складне з різними видами зв’язку
ВІДПОВІДІ ДО тренувального мультитеста з української мови
1-В
2.-Б
3.-В
4.-А
5-В
6-Г
7.Б-2
8.-А
9-В
10-Г
11-Б
12.-В
13-Б
14-А
15-В
16-Б
17-Г
18-А
19-В
20-А
21. –А
22-Г
23-Г
24-Б
25-Г
26-А
27 1-В,2-А, 3-Г, 4-Б, 5-Д
28. 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-Г.
29. Б
30. 1-Г,2-В,3-А, 4-Б.