Завдання 1 з 16
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення
1означення
2прикладка (різновид означення)
3додаток
4обставина
Приклад
АА воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.
БВід квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.
ВЦвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
ГОбабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.
ДВиблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен.
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення
1означення
2обставина
3прикладка
4додаток
Приклад
АБо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь ніколи не розлучить.
ББуду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.
ВТам, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі.
ГНе шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм літам.
ДЧи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків?
Позначте речення з уточнюючим членом, у якому перед сполучником ПОТРІБНО поставити кому (розділові знаки пропущено):
АТаку тикву саджають щоб із неї виросла посудина на зразок глека або невеликої амфори.
БДовге життя випало Дорошенчисі або Чабанисі як частіше називають ще її.
ВГуси чи лебеді в небі пливуть там угорі наді мною?
ГХвилі колосків то вганялись півкругом у ліс то забігали вузькою річкою або сагою глибоко в діброву.
Завдання 4 з 16
Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення:
1відокремлене означення
2відокремлена прикладка
3відокремлена обставина
4відокремлений додаток
АНебо розгорнуло намет свій – синій, широкий, глибокий.
БПо всім світі пронесу нашу гордість і красу – рідну мову.
ВЗ доріг життя сховавши втому, я в отчий край вернусь назад.
ГТам, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів.
ДУ всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.
Установіть відповідність між видом відокремленого члена речення і прикладом.
Відокремлений член речення
1означення
2прикладка
3обставина
4додаток
Приклади
АЯ так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір.
БДанилко радо, з підскоком, біг до сусідів.
ВНа світі все знайдеш, крім рідної матері.
ГВін, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами.
ДНочували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові.
Приєднайте до частини «Лелеки повернулися до рідного гнізда…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення
1… як заструменіли весняні ручаї.
2… і заходилися його лагодити.
3… і враз ожила простора садиба.
4… перелетівши сині моря.
Тип речення
Апросте з відокремленими членами
Бпросте з однорідними членами
Вскладнопідрядне
Гскладносурядне
Дскладне безсполучникове
Позначте відповіді:
З’ясуйте тип кожного речення.
Речення
1До кожного лікарського засобу додано інструкцію; спочатку може здатися, що інформація в ній призначена лише для фахівців, але це не так.
2Насамперед потрібно впевнитися, чи назва препарату на упакуванні збігається з назвою в інструкції, що містить надзвичайно важливі для пацієнта розділи.
3У частині «Показання до застосування» має бути зазначено захворювання чи стан, проте в будь-якому разі треба з’ясувати в лікаря доцільність уживання цього засобу.
4Ліки, як і продукти харчування, мають властивість псуватися: за неправильного зберігання їх ефективність істотно знизиться, застосування ж може завдати більше шкоди, ніж користі.
Тип речення
Апросте ускладнене
Бскладносурядне
Вскладнопідрядне
Гскладне безсполучникове
Дскладне з різними видами зв’язку
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини "У неділю ми обов'яково поїдемо до Києва..." додати
Анезважаючи на люті морози.
Бякщо купимо квитки на потяг.
Вбо вже скучили за рідним містом.
Гтак що неодмінно відвідаємо Лавру.
Дщоб краще дізнатися історію столиці.
Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Вид підрядного речення
1з’ясувальне
2означальне
3допустове
4наслідкове
Фрагмент речення
АЦе був такий день, що ...
БТам, де …, листя було прозоре.
ВПогода стояла сонячна, так що ...
ГУпав додолу перший лист, хоча …
ДЗдавалося хлопцю, що ...
З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.
Фрагмент речення
1… понад усе хотіли, щоб …
2… зайшов до магазину, щоб …
3… дуже сподобалася книга, що її …
4… настільки досвідчена, що …
Вид підрядного речення
Аозначальне
Бз’ясувальне
Вумови
Гмети
Дступеня та способу дії
Позначте відповіді:
З’ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах
1означальне
2з’ясувальне
3обставинне часу
4обставинне умови
АТвій дух не став приниженим і плюсклим, хоч слала доля чорні килими.
БВи знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?
ВБачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.
ГКоли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять каштани, угору підіймаючи правиці.
ДКоли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.
Завдання 45 з 94
Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:
1У світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.
2Якщо ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.
3Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
4Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
Апідрядне допустове
Бпідрядне умови
Впідрядне з’ясувальне
Гпідрядне мети
Дпідрядне часу
Спрощення у групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка
Аблис..нути, улес..ливий, очис..ний, реміс..ник
Бпроїз..ний, хрус..нути, балас..ний, віс..ник
Вдоблес..ний, якіс..ний, хрес..ний, випус..ний
Гбезшелес..но, гіган..ський, виїз..ний, облас..ний
Дкорис..ний, заздріс..но, хворос..няк, тріс..нути
Правильно написано всі слова в рядку
Арідкісний, ненависний, захистний
Бфорпостний, пісний, кількісний
Вшістсот, кістлявий, студенський
Гулесливий, цілістний, шелеснути
Дтріснути, тиждневик, контрастний
Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка
Абалас..ний, піз..ній, міжоблас..ний
Бгіган..ський, щас..ливий, заздріс..но
Вбуревіс..ник, форпос..ний, радіс..но
Гсер..це, щотиж..невик, шіс..надцять
Дчес..но, корис..ливий, шелес..нути
Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка
Асвис..нути, ненавис..ний, пес..ливий
Бтиж..невий, тріс..нути, захис..ник
Внавмис..но, провіс..ник, хвас..нути
Градіс..ний, аген..ство, ціліс..ний
Дбалас..ний, перехрес..ний, зліс..ний
НЕМАЄ орфографічних помилок у варіанті
АЗапорукою краси та здоров’я насамперед є збалансованний щоденний рацион та оптимальне фізичне навантаження.
БВибір продуктів, технологія приготування страв та особливості споживання їх мають бути підпорядковані правилам здорового способу життя.
ВПринцип чіткого поділу продуктів на користні та шкідливі об’єднує всі практики здорового харчуваня.
ГОснови повноцінного меню та базові фізичні вправи сьогодні знає чи некожен, хто має бажання почувати себе впевнено за будь яких обставин.
Позначте відповіді:
А |
Б |
В |
Г |
НЕМАЄ орфографічних помилок у варіанті
АВ Україні за підтримки Організації з безпеки і співробітництва в Європі триває загальнонаціональна кампанія, присвячена питанням кібербезпеки.
БУ межах цих заходів журналіська спільнота отримала відео-ролики з рекомендаціями щодо безпечної поведінки в кіберпросторі.
ВА школярі в усіх регіонах країни ознайомлятся з інфоброшюрами «5 правил захисту інформації від злому в інтернеті» і «5 правил безпечного шопінгу в інтернеті».
ГЗосередженя уваги перед усім на школярах зумовлене їхньою схильністю до необдуманих дій в інтернеті, а отже, беззахисністю перед кібершахраями.
Позначте відповіді:
А |
Б |
В |
Г |