Процес дистанційного навчання учнів середньої школи на уроках біології за умов воєнного стану. Досвід проведення Тижня біології та екології

Про матеріал
Предметні тижні є ефективною формою позакласної роботи, оскільки активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють покращенню засвоєння навчальної програми.
Перегляд файлу

                                                                          

                                                                           

 

 

Процес дистанційного навчання учнів середньої школи на уроках біології за умов воєнного стану. 

Досвід проведення Тижня біології та екології

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу» в умовах запровадженого воєнного стану  та Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 освітній процес у навчальних закладах відбувається дистанційно, оскільки така модель враховує безпеку учнів під час війни. 

На уроках біології враховується не лише безпека учнів, але й концентрується увага на психологічній підтримці здобувачів освіти. При цьому виконується навчальна програма з біології (для учнів 6-9 класів) та екології (для учнів 10-11 класів), формуються та розвиваються ключові і предметні компетентності.

Психологічна підтримка реалізується через проведення онлайн-зустрічей (класних годин, годин спілкування тощо), під час яких проводяться бесіди, психологічні хвилинки, виконуються різні вправи та завдання, руханки, метою яких є зменшення емоційного напруження та стресу у школярів. Під час онлайнуроків відбуваються консультації з учнями, інтегровані уроки (наприклад біологія+хімія, біологія+географія, біологія+фізика), навчальні заняття-бесіди, проєкти та творчі заняття. 

Предметні тижні є ефективною формою позакласної роботи, оскільки активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють покращенню засвоєння навчальної програми.

Основною метою проведення Тижня біології та екології є виховання в учнів любові до цих навчальних дисциплін, до природи, до навколишнього середовища. Під час таких Тижнів учитель може побачити учнів, у яких інтерес до біології вже сформувався, а також привернути увагу до навчальної дисципліни тих школярів, які мало цікавляться біологією. Крім того, Тиждень біології та екології може стати спільною справою, яка згуртує здобувачів освіти, допоможе розкрити їхні таланти, навчить діяти дружно й організовано, допоможе встановити зв’язки між дітьми різних вікових категорій.

Тижні біології та екології сприяють формуванню в учнів таких компетентностей:

-         наукове розуміння природи і сучасних технологій та здатність застосовувати це розуміння в практичній діяльності;

-         уміння застосовувати наукові методи, спостерігати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати;

-         формування екологічної грамотності: уміння раціонально користуватися природними ресурсами, усвідомлювати роль навколишнього середовища.

Традиційно Тиждень біології та екології в нашій школі проходить в кінці лютого. Вибір такого часу пов’язаний з тим, що в цей період природа починає прокидатися після зими і розпочинаються перші весняні процеси. Цього року Тиждень відбувався з 20.02.2023 до 24.02.2023. 

 Через воєнний стан  цього року ми не мали можливості ходити на екскурсії до парків і садів Харкова, виїжджати на зустрічі з провідними біологами харківських університетів, як це робили в довоєнний час. 

 У зв’язку з дистанційною формою освітнього процесу цього року Тиждень біології та екології ми розпочали з конкурсу малюнків: учні 6-х класів (і дівчата, і хлопці із задоволенням взяли участь) представили свої малюнки квітівпервоцвітів. Були визначені учасники і переможці конкурсу. Було проведено невелику бесіду з школярами про символічне значення першоквітів: першоквіти як символ невмирущості життя, як символ перемоги світла над темрявою.

 Під час Тижня було проведено віртуальну подорож «Цікаві факти з біології», під час якої учні 6-х класів познайомилися з не відомими для них раніше особливостями тваринного і рослинного світу. Після віртуальної подорожі відбулося обговорення заходу, де діти охоче поділилися своїми враженнями і розказали, що нового вони дізналися.

Протягом 10 років наша школа співпрацює з кафедрою ботаніки ХНПУ імені Г.С.Сковороди, яку очолює доктор біологічних наук, професор  Леонтьєв Д.В. До війни ми приходили на кафедру, слухали цікаві лекції та разом з викладачами виконували практичні роботи. Це наближало дітей до наукової діяльності, поглиблювало практичне  застосування отриманих теоретичних знань на уроках біології. За умов дистанційного навчання в період воєнного стану зустріч з викладачами кафедри ХНПУ ім. Г. С. Сковороди відувалися на платформі ZOOM. 

Заняття "Розповіді про природу. Про рослини та птахів"  провів викладач кафедри ботаніки ХНПУ ім.Г.С.Сковороди Бенгус Ю.В. для учнів 6-11 класів. Діти з зацікавленістю ставили питання науковцю і отримували від нього відповіді.

Особливий інтерес викликала в учнів 7 класів лекція на тему «Вегетативні структури грибів: метаморфози, тканини та органи», яку прочитав завідувач кафедри ботаніки, доктор біологічних  наук Леонтьєв Д.В.  

Науковці Леонтьєв Д.В. та Бенгус  О.В. у Фейсбуці надають можливість зацікавленим учням ознайомитись з сучасними науковими досягненнями в галузі біології. 

Ми завжди із задоволенням зустрічалися із викладачами кафедри  хімічної техніки і промислової екології НТУ «ХПІ», яку очолює доцент, кандидат технічних наук Шестопалов О. В., і в університетських аудиторіях,  і в нашій школі. Цього року такі зустрічі відбувалися в дистанційному форматі на платформі ZOOM. Знання та інтерес до біології приводили учнів нашої школи до виконання екологічних проєктів, МАНівських робіт. Деякі наші випускники вибрали біологію як свій майбутній фах і професію подальшого життя.

Щорічно впродовж 10 років ми беремо участь у конкурсах на екологічну тематику, у яких посідаємо призові місця.

 У цьому навчальному році учні нашої школи відправили на конкурс свої плакати на екологічну тематику. Виконані роботи свідчать, що юних біологів глибоко хвилює  загрозливий екологічний етан не тільки нашої країни, але й всєї планети. Роботи учнів свідчать про їхній глибокий біль за долю навколишнього середовища.  

За умов дистанційної форми навчання великий інтерес у учнів 6 -11 класів викликало практичне заняття на тему  «Як виростити крес-салат на підвіконні».  Для роботи потрібні були насіння крес-салату, коробочка з кришечкою, паперова волога серветка і бажання виконати роботу. Ця рослина росте дуже швидко, тому вирощування її на підвіконні відбувається впродовж тижня. Це чудовий варіант повноцінного збагачення раціона вітамінами. Діти з задоволенням виконали необхідну роботу і отримали практичні  навички догляду за рослиною та смачний і корисний для здоров’я результат. 

Учні завжди з задоволенням беруть участь у квестах. У цьому році він відбувався онлайн, але це знизило зацікавленості дітей. Проведення  Хімікобіологічного  квесту для охочих учнів 7-8 класів принесло задоволення всім учасникам. Розпочали квест на платформі ZOOM, далі працювали на платформі Viber.  Усі діти чудово попрацювали і були задоволені.

Через війну учні нашої школи знаходяться не тільки  в Україні, а й за кордоном.  Вони впродовж тижня біології вже спостерігали першоцвіти в природі і надсилали фото нам. У нас весна приходить пізніше і прогулянки на природі зараз небезпечні через загрозу натрапити на вибухонебезпечний предмет, тому було проведено заняття  про мінну безпеку, на якому учні отримали знання, що в період воєнного стану можуть врятувати їхні життя.

Таким чином, досвід проведення Тижнів біології та екології свідчить, що подібні заходи сприяють виявленню природничих схильностей учнів, заохочують їх до наукової діяльності, до участі в екологічних турнірах, екологічних проєктах, конкурсах. Водночас такі Тижні поглиблюють знання школярів про природу, про екологію, про здоровий спосіб життя. Знання, отримані на уроках біології, екології та в ході позакласних тематичних заходів, є корисними для подальшого життя наших учнів. І ці знання наші учні будуть використовувати з користю для свого здоров’я, для здоров’я свого міста і здоров’я своєї планети. https://docs.google.com/document/d/1A28HijLDGJn-

4VKHE7mAcmbMXmIgfSKF/edit?usp=sharing&ouid=108336075844359187233&r tpof=true&sd=true

 

Література

1.     Ляховська К.В., Довгалюк А.С., Нікітченко Л.О. Сучасний урок біології в сучасних класах. Materialy XV Mezinarodni vedecko-prakticka konference

«Dny vedy – 2019», Volume 9: Pedagogika vedy. Praha: Publishing House «Education and Science», 2019. p. 8-11.

2.     Нікітченко Л.О., Горобець А.В., Опушко Н.Р., Левчук Н.В. Упровадження засобів дистанційного навчання в процесі вивчення природничих дисциплін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання в підготовці фахівців: методологія,теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 57. С. 48-54.

pdf
Додано
6 червня 2023
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку