Тема. Продукти харчування , їх склад.
Мета уроку: поглибити та закріпити знання про поживні речовини, їхню енергетичну цінність, фізіологічне значення та джерела отримання; ознайомити з основами раціонального харчування; навчити складати раціон харчування, порівнювати енергетичну цінність складових харчових продуктів;
розвивати вміння і навички розрахунку енергетичної цінності страв, складання меню;
виховувати культуру харчування, естетичний смак, бережливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: таблиці «Харчові речовини», презентація «Продукти харчування, їх склад», інструкційні картки.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
«Людина є те, що вона їсть»
Г.Гейне
Знайомство . Учні по черзі закінчують речення «Мене звуть... і найбільше я люблю їсти...», після чого прикріплюють свій малюнок страви на дошку, де зображений силует людини (намалювати улюблені страви треба було вдома).
II. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна гра «Вибери собі фрукт»
Учні з кошика вибирають собі фрукт з цифрою, номер цифри відповідає номеру запитання.
1. Що потрібно людині для її росту і розвитку?
2. Яке значення овочів у харчуванні людини?
3. Які ти знаєш поживні речовини, які містяться в продуктах харчування?
4. В яких одиницях вимірюють енергію, що отримує і витрачає організм людини?
5. Переїдання призводить до (ожиріння)
6. Які шкідливі харчові продукти ви знаєте і чому вони шкідливі?
III. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів.
Повідомити тему та мету уроку. Усі ці знання і навички можна використати в практичній діяльності.
Люди різняться за харчовими звичками і смаковими вподобаннями. Одні люблять домашню їжу, інші поспішають у кафе. Одні надають перевагу здоровому харчуванню, інші залюбки вживають усе, що гучно розрекламоване і має яскраву упаковку. Можливо, саме тому одні люди стрункі, рухливі, веселі, а інші страждають через надмірну вагу. Як слід харчуватися, щоб бути здоровим, яких принципів раціонального харчування слід дотримувати, ми маємо сьогодні з’ясувати
IV. Теоретична частина (пояснення нового матеріалу з використанням слайдів)
Проблемне запитання.
Як ви розумієте вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо задля того, щоб жити»
1. Роль харчування в житті людини
У процесі життєдіяльності людина витрачає енергію ці витрати поповнює їжа. Їжа є основою життя людини, джерелом енергії, без якого життя не можливе. Організм людини, незалежно від того, працює чи відпочиває, потребує поповнення витраченої ним енергії. Несвоєчасне і нерівномірне приймання їжі нераціонального складу призводить до порушення обміну речовин в організмі, у результаті чого розвивається виснаження, ожиріння і навіть тяжкі захворювання, які скорочують життя.
Кількість енергії, що витрачається організмом, залежить від віку людини, стану її здоров’я, роду занять, кліматичних умов тощо. Тому загальна кількість їжі не може бути однаковою для всіх. Так, наприклад, під час сну людина витрачає 60 ккал за годину.
Риболовля, гра на музичних інструментах, співи - 150 ккал.
Ходьба, настільний теніс -150...300ккал за годину.
Гра в хокей, футбол, волейбол, катання на ковзанах і велосипеді, плавання, танці - 300.. .450ккал.
А от біг, баскетбол, гребля, альпінізм - понад 450ккал за годину. В дітей і підлітків у зв’язку з високою інтенсивністю обмінних процесів підвищений основний обмін речовин, який порівняно з дорослою людиною вищий у 1,5 - 2 рази.
Стан здоров’я кожної людини, в тому числі і ваш залежить від правильного харчування. Якщо обід нам часто замінює суп із пакетика, а почуття голоду втамовується сухариками чи хот - догом - не варто дивуватися різноманітним проблемам зі здоров’ям.
2. Поживні речовини та їх вплив на стан здоров’я людини
Для нормальної життєдіяльності людині необхідний повноцінний набір продуктів харчування з урахуванням їх індивідуальних особливостей, характеру й інтенсивності роботи та умов проживання. Набір продуктів повинен включати всі необхідні для людини поживні речовини: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мікроелементів.
Переглянемо матеріали підручника і випишемо собі в таблицю, в третю колонку, основне джерело, з якого ми можемо отримати всі необхідні нам поживні речовини. Для швидшого опрацювання матеріалу, діти працюють парами. Кожна пара вивчає окремий вид поживних речовин, записує дані в таблицю і зачитує, інші заповнюють таблицю. Так кожна пара презентує свій матеріал, інші записують.
Робота з підручником ст. 184 Учні отримують і заповнюють таблицю.
«Фізіологічне значення поживних речовин, їхні джерела»
Поживні речовини |
Дія на організм |
Основне джерело |
Білки |
|
|
Жири |
|
|
Вуглеводи |
|
|
Вода |
|
|
Вітамійи |
|
|
Мінеральні речовини |
|
|
Учні самостійно записали продукти, які являються основними носіями поживних речовин. Потім, переглядаючи слайди та спираючись на інформацію, яку учні отримали з підручника, за допомогою вчителя записують дію речовин на організм.
3. Режим харчування підлітка
Режим харчування - це споживання певної кількості їжі у визначені часи. Підліток з’їдає за добу близько 2,5 кг різних продуктів. Але головне не тільки кількість, а й різноманітність цих продуктів. Не можна вилучити з продуктів м’ясо або молоко, тому що організм підлітків не отримає важливих для нього речовин.
Харчування називають збалансованим, якщо в їжі є білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі та вода в необхідній для організму кількості.
Підлітки часто не дотримуються режиму харчування, що спричиняє захворювання шлунка і кишечника, порушення обміну речовин. Безладне споживання їжі може сформувати звичку до переїдання, що нерідко призводить до збільшення маси тіла, а іноді і до ожиріння. Після цього підліток намагається худнути, відмовляючись від їжі замість того, щоб збалансувати харчування, дотримуватись режиму харчування.
Для підлітків 10-12 років найкращим є п’ятиразове харчування.
Перший сніданок - 40%
Другий сніданок -10%
Обід-15%
Підвечірок - 25%
Вечеря - 10%
V. Лабораторно - практична робота
Визначення продуктів та поживних речовин, необхідних у раціоні харчування підлітка
Матеріали: набір малюнків із зображенням продуктів харчування. Послідовність виконання роботи
1. Розглянути продукти харчування, зображені на малюнках
2. Проаналізувати та визначити, які поживні речовини містять зображені продукти.
3. Накреслити таблицю у зошит та заповнити її за поданим зразком:
№ |
Продукти харчування |
Поживні речовини |
Роль у життєдіяльності підлітка |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
Міні - практикум
Ознайомитись із продуктами - основними постачальниками білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів. Користуючись інструкційною карткою, вибрати продукти харчування в яких більше (наприклад білків - горох)
VI. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Яке значення в харчуванні людини мають поживні речовини? Назвати їх.
2. Яке значення в харчуванні мають білки?
3. Що називають вітамінами?
4. Що називається калорійністю їжі?
5. Яке харчування називається раціональним?
Аналіз лабораторно - практичної роботи, виставлення оцінок.
Прочитати матеріал підручника ст.184 - 192, параграф 19. Відповісти на запитання в кінці параграфа.
В кінці уроку вчитель кожній дитині дарує пам’ятку
Пам’ятка « Правила харчування»
1. Обмежити фаст - фуд. Одна порція гамбургера, картоплі фрі містить більше калорій, аніж багато іншого, що можна з’їсти протягом дня.
2. Переглянути своє ставлення до напоїв. Газовані солодкі напої сприяють ожирінню у дітей та підлітків.
3. Стежити за кількістю споживання їжі.
Скористайся порадами:
- не їж перед комп’ютером і телевізором. Якщо ти захоплений переглядом, можна втратити контроль над кількістю з’їденого;
- їж повільно, щоб твій мозок встиг вчасно отримати повідомлення, що шлунок уже повний;
- не пропускай прийоми їжі. Це може призвести до того, що ти з’їси більше калорійної їжі під час наступного харчування.
Харчуйся правильно, і ти завжди будеш здоровим