Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Дьюї казав : "Дитина – постійно діяльний організм , який сам дає хід закладеним у нього здібностям. Роль же вихователя зводиться до того, щоб дати правильний напрямок його діяльності ".
Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав А. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб’єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини.
Мета проектної технології: - підвищення мотивації навчання- розвиток в учнів комунікативних навичок, умінь працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі - розвиток критичного мислення - орієнтування в інформаційному просторі - застосування знань на практиці - створення позитивної атмосфери.
Актуальність проекту. Екологічні проблеми сучасності вимагають приділяти їм більше уваги. Виховання у підростаючого покоління екологічної грамотності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля й розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь сьогодні стало загальною потребою суспільства. І це відображено в Концепції Нової Української школи в змістовній лінії ««Екологічна безпека та сталий розвиток».
Проект “Будь природі другом”За видом діяльності – творчий. За видом координації – безпосередній. За характером контактів – внутрішній. За кількістю учасників – груповий. За часом проведення – середньостроковий. За змістовним аспектом – інформаційно-екологічний (я досліджую світ, мистецтво, технології, мова, читання)Учасники проекту:учніучителібатьки
Мета проекту:формувати особистість, яка здатна свідомо, активно, творчо впливати на навколишній світ;навчати учнів встановлювати причино-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям;залучити учнів до практичної діяльності з розв’язання проблем навколишнього середовища місцевого значення.
Завдання проекту:встановити, чи існує взаємозв’язок між негативним впливом людини на природу і впливом природи на здоров’я людини;з’ясувати фактори, які загрожують природі, запропонувати шляхи збереження природних багатств та алгоритм поведінки в природі;виховувати у дітей почуття особистої відповідальності за збереження навколишнього середовища, флори і фауни;розвивати творчі здібності, пізнавальний інтерес, вміння працювати в групах;зробити фоторепортаж, екологічні листівки, виставку виробів з вторинної сировини, годівнички для птахів.
Очікувані результати. Учні поглиблять знання про цінність природи;З’ясують фактори, які загрожують природі, запропонують шляхи збереження природних багатств та алгоритм поведінки в природі;Братимуть участь в різних природоохоронних акціях;Учасники проекту оволодіють елементами дослідницької роботи;Зроблять фоторепортаж, екологічні листівки, виставку виробів з вторинної сировини, годівнички для птахів;Зможуть співвіднести результат своєї діяльності з поставленою метою; Сформулюють і доведуть свої світоглядні погляди.
Завдання для груп:1 група – науковці-дослідники. Користуючись різними джерелами (інтернет, довідкова література) зібрати, проаналізувати і систематизувати інформацію про негативний вплив людини га природу, з’ясувати, чи існує взаємозв’язок між негативним впливом людини на природу і впливом природи на здоров’я людини. Представити звіт у вигляді презентації.
2 група – фотокореспонденти. Провести спостереження за природою рідного краю і помітити екологічні проблеми. З’ясувати їх причини. Зробити фото. Скласти «скарги» від імені природи та алгоритм правил поведінки людини у природі. Представити звіт у вигляді фоторепортажу і міні-спектаклю.
Захист проекту має бути публічним. Треба всім присутнім довести, що дослідження вірні, висновки зроблені правильні. Самій дитині підготуватися до захисту важко, потрібна допомога дорослих. Запропонувати схему захисту у вигляді незакінчених речень: Тема нашого проекту…Мета нашої роботи…Задачі нашого дослідження…Ми висунули гіпотезу…Щоб зібрати інформацію, ми звернулися до…Творчим продуктом нашої діяльності є…Педагог має регламентувати питання та відповіді дітей. По завершенню обговорення, заохотити не тільки доповідачів. А й тих, хто задавав цікаві запитання. В груповому проекті кожен має показати свій власний внесок в проект.
Після захисту важливо дати можливість дітям відчути атмосферу свята за надану людям радість цим проектом. Рефлексія – можливість осмислення учнем власних дій. Форма рефлексії – письмово у вигляді сторінки до лепбуку: Чому я навчився?Чого досяг?Що у мене раніше не виходило, а тепер вийшло?Кому я допоміг і як?Для мене цей проект був важливим, тому що... У ході проекту я зміг дізнатись про....
Форма оцінки – самооцінювання за допомогою цеглинок ЛЕГО, оплески присутніх після презентацій виступів груп, усні взаємооцінки успіхів учнів, поради на майбутнє. Оцінки мають носити стимулюючий характер, а не змагання. Має бути нагороджений кожний, хто приймав участь в проекті. Це може бути спільний приз для всього класу.
Висновки. Найважливіше завдання цього екологічного проекту – засвоєння знань учнями про екологію Землі та формування персональної відповідальності за стан справ у довкіллі. Всі учасники проекту плідно працювали і оволоділи певним рівнем знань, яким можуть ділитися з людьми серед свого найближчого оточення, і хто як не людина зможе краще «прорекламувати» правильну поведінку на природі. Людина та природа - поняття взаємопов'язані та взаємозалежні, адже людство існуватиме доти, доки існуватиме природне середовище.
Отже, метод проектів дозволяє наблизити навчальний процес до життя, до потреб дітей, навчальний матеріал адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне – робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття знань простим і доступним.«Навчити дитину вчитися, дати їй уміння, за допомогою яких вона буде самостійно здійматися зі сходинки на сходинку довгого шляху пізнання, - це одне з найскладніших завдань вчителя. Саме у його здійсненні – ключ до тієї педагогічної мудрості, опанування якої робить нашу працю творчою.» В. О. Сухомлинський