Проект
Тема: Декоративний віночок
Рекомендований клас |
7 (8)клас |
|||
Об’єкт проектної діяльності |
Декоративний віночок |
|||
Основна технологія |
Технологія виготовлення штучних квітів. |
|||
Додаткова технологія |
Технологія плетіння із бісеру. |
|||
Компетентності |
Спілкування державною мовою, математична, інформаційно-цифрова, уміння навчатися впродовж життя, соціальна та громадянська, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність, ініціативність і підприємливість. |
|||
Наскрізні лінії |
«Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». |
|||
Обладнання, Інструменти, матеріали |
Матеріали: фоаміран, бусини та бісер, товста проволока, або обруч, стрічка для декорування проволоки (степ-стрічка), фетр, клей для пістолету. Інструменти та пристосування: зубочистка, ножиці, праска, клейовий пістолет. |
|||
Календарно- тематичне планування
№ з/п |
Тема уроку та її зміст |
К-ть годин |
Дата |
Примітка |
Розділ 1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки. Проект № 1. Декоративний віночок (8 г.) Основна технологія: Технологія виготовлення штучних квітів. Додаткова технологія: Технологія плетіння з бісеру.
|
||||
1. |
Український вінок. Традиції та звичаї. Розроблення ескізного малюнка віночка.
|
1 |
|
|
2. |
Вибір виробу для виготовлення. Матеріали, які використовуються для виготовлення квітів ( за обраною технікою).
|
1 |
|
|
3. |
Технологія послідовності виготовлення виробу. Основні етапи роботи. Правила безпечної праці.
|
1 |
|
|
4. |
Основні етапи роботи. З’єднання квітки. Правила безпечної праці.
|
1 |
|
|
5. |
Основні етапи роботи. З’єднання композиції. Остаточна обробка виробу. Правила безпечної праці.
|
1 |
|
|
6. |
Контроль якості виробу. Складання технологічної карти.
|
1 |
|
|
7. |
Догляд за вінком з квітами. Санітарно – гігієнічні вимоги при виготовленні виробу.
|
1 |
|
|
8. |
Презентація робіт. Захист проекту. |
1 |
|
|
Таблиця 1. Моделі-аналоги віночків.
Зображення |
Опис моделей-аналогів |
|
Назва: декоративний віночок на голову Матеріал: фоаміран Колір: білий, жовтий, блакитний, зелений, червоний Оздоблення: стрічки Кріплення: квіти прикріплені навколо замкнутого кола з дроту та обвиті стрічкою |
2. 2.
|
Назва: декоративний віночок на голову Матеріал: фоаміран Колір: білий, жовтий, блакитний, зелений, червоний Оздоблення: Кріплення: квіти прикріплені навколо замкнутого кола з дроту та спеціальною стрічкою в колір листя |
3. |
Назва: декоративний віночок на голову Матеріал: фоаміран Колір: помаранчовий, бузковий, рожевий, Оздоблення: Кріплення: квіти прикріплені до обруча, з приклеєними смужками фетру (для зручності кріплення квітів) |
4. |
Назва: декоративний віночок на голову Матеріал: фоаміран Колір: молочний, бежевий, червоний, зелений Оздоблення: Кріплення: квіти прикріплені до обруча за допомогою листя |
5. |
Назва: декоративний віночок на голову Матеріал: фоаміран Колір: рожевий світлий та темний, зелений Оздоблення: Кріплення: квіти прикріплені до обруча зеленого кольору (кольору листя) |
Технологічна карта «Технологія виготовлення декоративного віночка «
Матеріали: фоаміран 1 – 3 кольорові листи А 4 (для квітів), 1 лист зеленого кольору (для листя), термоклей 1-2 стержні, спеціальна стрічка або шовкова стрічка для обробки основи (1-2 м), обруч або дріт для віночка, бісер та тонкий дріт для серцевинок квітів (готові букетики).
Інструменти: зубочистка (для обведення шаблона), ножиці, термопістолет для клею, праска( для обробки деталей).
№ з/п |
Фотографія
|
інструкція |
Інструменти, пристосування |
1 |
|
*Дібрати матеріал за фактурою та кольором (фоаміран) *Підготувати матеріали до роботи *Обвести шаблони на матеріалі за допомогою зубочистки |
Зубочистка, ножиці |
2 |
|
*Викроїти деталі квітки
|
Ножиці |
3 |
|
*Обробити деталі за допомогою праски
|
Праска, пристосування для підтримання деталей квітки |
4 |
|
*Обробити деталі інших квіток за допомогою праски
|
Праска, пристосуван-ня для підтримання деталей квітки |
5 |
|
*Обробити необхідні деталі квіток за допомогою праски
|
Праска, пристосування для підтримання деталей квітки |
6 |
|
*Обробити необхідні деталі квіток за допомогою праски
|
Праска, пристосування для підтримання деталей квітки |
7
|
|
*Придати такий вигляд деталям квітів після обробки (відтягнути пальцями) |
|
8 |
|
*Надати необхідний вигляд деталям квітів після обробки
|
|
9 |
|
*За допомогою клейового термопістолета з’єднати деталі квітів між собою |
Клейовий термопістолет |
10
|
|
*Розпочати збірку квітів |
Клейовий термопістолет |
11
|
|
*Зробити середини квітів |
Клейовий термопістолет |
12
|
|
*На обруч приклеїти стрічку з фетру сірого чи зеленого кольору за допомогою пістолету з термоклеєм |
Клейовий термопістолет, ножиці |
13 |
|
*Прикріпити квіти до обруча (який зверху та знизу обклеїти смужкою фетру зеленого кольору), прикрасити зеленим листям (1 варіант) |
|
14
|
|
*Прикріпити квіти та зелене листя на підготовлене кільце з товстого дроту, яке обробити зеленою шовковою стрічкою (2 варіант) |
|
Розподіл учнів на групи: Весна, літо, осінь – назви 3х груп учнів (природа).
Кожна група згадає ті квіти, які квітнуть в цю пору року.
Яка група назве більше квітів – перемагає.
Мозковий штурм.
А з яких квітів плетуть вінки – прикраси на голову. А де ще можливо застосовувати квіти ?.А чи довго живе зірвана квітка?
Який можна зробити висновок – вінки та прикраси треба виготовляти зі штучних матеріалів. А з чого можна виготовити квіти???
Створення інтелектуальної карти «Штучні квіти»(додаток).
На дошці, або на форматі аркуша А1 представники груп малюють один за одним пелюстки квітки, де записують інформацію, про тему, яку вивчаємо.
Хто з вас знайомий з матеріалом під назвою фоаміран? А як переводиться назва матеріалу з іноземної мови? Знайдіть, будь ласка, в інтернеті інформацію з цього приводу.
Фоаміран, фом – це дивовижний матеріал, який називають пластичною замшею або штучною замшею. Він дуже м`який, приємний на дотик, квіти з нього виходять практично невагомими.
Фом не боїться вологи, при необхідності його можна протерти вологою губкою. Він не токсичний.
Фом продається листами розміром приблизно 60 * 60см.
Щоб зробити квітку треба обвести викрійки, вирізати пелюстки, якщо потрібно, кожна пелюстка тонується фарбами або пастеллю.
З нього виходять чудові реалістичні квіти і прикраси, які мають ряд переваг:
Дуже легкі, приємні на дотик;
Не б`ються і не ламаються при падінні;
Неалергенні;
Не бояться палючого сонця, морозу і навіть дощу.
Як ви думаєте, з якими інструментами та пристосуваннями нам сьогодні потрібно буде робити? Версії учнів.
Інтерактивна вправа: «Правила безпеки при роботі з інструментами та пристосуваннями для виготовлення квітів з фоамірану»
Згадати та записати на аркуші паперу правила безпеки:
1 група – з ножицями;
2 група – з клейовим пістолетом;
3 група з електропраскою (додаток). Ознайомити з ними весь клас. Вивісити на дошку.
Рефлексія результатів.
Запропонувати в групі правильну послідовність виготовлення декоративного віночка з фоамірану (додаток) та виконати, допомагаючи один одному ( прийом « Навчаючи - учусь»).
Зробити кожному по квітці, вистачить часу – більше та скомпонувати їх в вінок.
Підсумки.
Що сподобалось? Чи всі квітки в вінку однакові? Чому? Від чого чи від кого залежить? Порівняти вінки один з одним та знайти критерії, за якими можливо оцінити роботу групи та кожного учня.
Чи будете займатись виготовленням виробів з фоамірану? Знайти в інтернеті те, що сподобалось з цієї теми для консультації з вчителем.
Інтерактивні методи та форми навчання
Правила безпеки при роботі з інструментами та пристосуваннями для виготовлення квітів з фоамірану.
*Правила безпеки при роботі з ножицями
1. Зберігати ножиці у зазначеному місці у певному положенні.
2. При роботі уважно стежити за напрямком різання.
3. Не треба працювати з тупими ножицями.
4. Не тримати ножиці лезом вгору.
5. Не залишати ножиці з відкритими лезами.
6. Передавати закриті ножиці кільцями вперед.
7. Під час роботи утримувати матеріал лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза.
* Правила безпеки при роботі з клейовим пістолетом
1. Перед включенням перевірити цілісність шнура.
2. Включати клейовий пістолет в мережу сухими руками.
3. Не торкатися руками нагрітих металевих частин клейового пістолету та до гарячого клею – можливі опіки!
4. Під час роботи ставити клейовий пістолет на спеціальну підставку.
5. При роботі стежити, щоб гарячі частини клейового пістолету не доторкалися електричного шнура.
6. Не залишати клейовий пістолет без нагляду.
7. Після закінчення роботи відключити клейовий пістолет, тримаючись за вилку, не смикати за шнур.
*Правила безпеки при роботі з праскою.
1.Не залишати без нагляду ввімкнену в мережу праску.
2. Ставити праску на спеціальну підставку.
3. Стежити, щоб підошва праски не торкалася шнура та рук людини.
4. Вмикати і вимикати праску тільки сухими руками, триматись за вилку.
5. У приміщенні з бетонною підлогою під ноги класти гумовий килимок.
6. Стежити, щоб мітка терморегулятора була на тій точці, яка відповідає температурі нагрівання для даної тканини.
7. Після закінчення роботи вимкнути праску.
8. При обробці деталей з фоамірану, тримати деталі за допомогою підручних застосувань, бажано з деревини, дотримуючись правил електричної та пожежної безпеки, не доторкатись руками до праски.
Робота в парах: « Хто перший?» інтерактивна вправа: 1.«Встанови відповідність зображення та назви квітки»
ВОЛОШКА ДЕРЕВІЙ
1 2 КАЛИНА МАЛЬВА
3 4
БЕЗСМЕРТНИК БАРВІНОК
5 6 ЧОРНОБРИВЦІ ЛЮБИСТОК
7 8
МАК НЕЗАБУДКА
9 10
РОМАШКА ХМІЛЬ
11 12
ПІВОНІЯ ТРОЯНДА
13 14
2. Знайти необхідну кількість квітів в віночку та перерахувати їх.
Гра «Знайди 12 квітів віночка»( Що зайве?)
Інтерактивна вправа: « Знайди назву для квітки» («Впізнай квітку»)
1 2
3 4
5 6
Назви квітів:_____________________________
* ВОЛОШКА * МАК * ДЕРЕВІЙ * НЕЗАБУДКА * РОМАШКА * * ХМІЛЬ * БЕЗСМЕРТНИК * БАРВІНОК * ПІВОНІЯ * КАЛИНА * * МАЛЬВА * ТРОЯНДА * ЧОРНОБРИВЦІ * ЛЮБИСТОК *
__________________________________________________________________
7 8
9 10
11 12
13 14
Робота в групах « Знайди що означає квітка в віночку» ( Знайти пару)
(співвідношення квітів та їх значень)_для перевірки______________
1.Безсмертник 1. символ здоров’я
2.Деревій 2. символ нескореності
3.Барвінок 3. символ життя і безсмертя душі
4.Цвіт вишні 4. символ материнської відданості
5. Мальва і півонія 5. символи віри, надії, любові
6.Мак 6. символ печалі і смутку родин, у
яких хтось загинув у боротьбі з
ворогом
7.Ромашка 7. доброта, ніжність, дівоча чистота
8.Любисток 8. любов, щирість та відданість
9.Калина 9. символ дівочої вроди
10.Незабудка 10. зір людини
11.Чорнобривці 11. мамині руки — ніжні й теплі
12. Волошка 12. відданість та вірність
13.Хміль 13. символ розуму
« Знайди що означає квітка в віночку» (Знайти пару)___________
1.Безсмертник 1. символ здоров’я
2.Деревій 5. символ нескореності
3.Барвінок 4. життя і безсмертя душі
4.Цвіт вишні 3. символ материнської відданості
5. Мальва і півонія 7. символи віри, надії, любові
6.Мак 8.символ печалі і смутку родин, у
яких хтось загинув у боротьбі з
ворогом
7. Ромашка 6. символ материнської відданості
доброта, ніжність, дівоча чистота
8.Любисток 9. любов, щирість та відданість
12. Волошка 12. відданість та вірність
9.Калина 11.символ дівочої вроди
10.Незабудка 10. зір людини
11.Чорнобривці 2. мамині руки — ніжні й теплі
12. Волошка 13. відданість та вірність
13.Хміль 14. символ розуму
__________________________________________________________________
**** Цікаво знати:
(Учням скласти питання за інформацією, яка зацікавила їх, та надати відповіді на інші питання )
*** Питання: Якої довжини стрічки в віночку?
** Найпершу у віночок, посередині, в світло-коричневу стрічку — символ землі-годувальниці. Пообіч від коричневої — жовті стрічки — символ сонця, за ними світло-зелені — символ краси і молодості. Потім голубі, сині — символи неба і води, що дають силу й здоров'я, далі в'яжуть жовтогарячу — символ хліба, фіолетову — символ мудрості людини, малинову — символ душевності, щирості, рожеву — символ достатку. В'язали в віночок й білу стрічку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому — місяць. Якщо стрічка не була вишита, то її не пов'язували, бо це — символ пам’яті про померлих.
*** Питання: В якій послідовності та як в’яжуть стрічки у віночку?
** Український віночок є невід’ємною частиною українського національного костюма. Український віночок – це не просто прикраса, а це оберіг, «знахар душі».
*** Питання: Чим є український віночок?
** В сиву давнину вінки носили тільки дівчата. А плели віночки з живих квітів, бо вважали, що в них є чаклунська сила, яка здатна захистити від будь – якого лиха.
_____________________________________________________
Робота в групах «Знайди квітку за загадкою»
|
*Ой цвіте на Україні красне літо, Ой збирають чорноброві в гаї квіти, В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок, Щоб до танцю вбратись в оберіг –…(вінок)
*Щоб було ЗДОРОВ"Я, була СИЛА, Цвіт її не в’яне, бронзовіє. Серед квітів справжній характерник. У вінок вплітається…(безсмертник).
* Куди вітер занесе, Приживеться там й цвіте. НЕСКОРИМИЙ дух у ній Зветься квітка … (деревій).
* Зеленшовком і зимою, й літом в’ється, Про життя та квітка знає і БЕЗСМЕРТТЯ. Синім цвітом оживить сумний затінок, У віночку бавиться … (барвінок).
* Щоб складалась материнська доля, Квітнуть навесні сади плодові. Щоби ДІТКИ були гарні і міцні, В цвіт рожевий вбрались. (яблуні).
* Цвіте білим навесні, а на осінь китиці червоні, Щоб була КРАСА дівоча, була ВРОДА. Незрівнянно гарна, як наша країна, Заплітають у віночок оберіг… (калину)
* Що би ВІДДАНІСТЬ була в любові Є чар-зілля у дівочому вінкові. Щоб душа і думка були чисті, Зацвітав жовтенький, духмяний … (любисток).
* Ой у полі синіють кокошки, Квіти ті неначе неба трошки. Від лихої бережуть ворожки, Вплетені на ВІРНІСТЬ у вінок …(волошки).
* А ще у віночку квітка є – ДОВІРА, Вона має сонце всередині. В неї чисті, білі пелюсточки - свашки, Про дівочу долю розповість … (ромашка).
* Всім квіткам вона княжна. Дивовижна, запашна. Хто не ВІРИТЬ і байдужий Вразить того шипом … (ружа, троянда).
* Батька хату осява, Струнка, байхова барва. Щоб НАДІЯ не в’яла, Квітне роду берегиня …(мальва).
* А ця квітка як троянда виглядає Та не колить, бо шипів не має, Щоб була ЛЮБОВ, була гармонія, У дівочому віночку виграє …(півонія).
* На зелені вуса сів джміль, Та й заплів усе всуціль, То на РОЗУМ, на гнучкий В’ється …(хміль)
* Наче крові каплі в полі, Тих хто воював за долю. Квітка та ПЕЧАЛІі знак, Символ СМУТКУ …(мак).
|
Мов шматочки неба голубого виграють, виблискують, горять. (Волошки)
Хоч квіточки ці люблять, та з поля виганяють. (Волошки)
З жита виглядають, літечко вітають. (Волошки)
мов веселі оченята. Як їх не любити! (Волошки)
Цілий день собі горять, з сонечком лягають спать. (Маки)
чорна вуглинка, пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує червоний... (мак).
То палає влітку так польовий червоний... (мак).
краї біленькі, серединка жовта. (Ромашка).
Я щоранку розквітаю, промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко, що за квітка я? (Ромашка)
_________________________________________________
Робота в групах «Підбери стрічки для віночка»
Про це, юні друзі, повинні ви знати:
коричнева стрічка — земля наша мати.
Я хочу, аби ви усі зрозуміли:
ці жовті стрічки — наше сонечко миле.
Дві стрічки: зелена і темно-зелена —
це юність, краса... Це природи знамена.
Дві стрічки: блакитна і синя, темніша —
це небо і води. Хай будуть чистіші.
Оранжева стрічка — це хліб, паляниця,
це й колос достиглого жита, пшениця.
А ця, фіолетова, те означає,
що розум людський ще надій не втрачає.
Малинова стрічка, або малинова
про щедрість сказати своє хоче слово.
Багатство й достаток — рожева це стрічка.
Багатство пора вже нам мати за звичку.
Якщо ви в вінок стрічки білі вплели, то треба,
щоб душу свою берегли.
Перлини душі ви збирайте в намисто,
душа хай, як білі стрічки, буде чиста.
______________________________________________________
Робота в парах «Дизайн сучасного віночка»; дебати «Віночок: традиції та сучасність – хто може носити віночок? Який?»
____________________________________________________________
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Знаннєвий компонент
Розуміє етапи проектування.
Розуміє сутність методу фантазування.
Знає та розрізняє властивості конструкційних матеріалів.
Розуміє роль природніх матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля.
Розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів.
Обґрунтовує вибір технологій обробки матеріалу.
Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця.
Діяльнісний компонент
Розрізняє етапи проектної діяльності.
Застосовує методи: «фантазування», «метод зразків».
Добирає конструкційні матеріали в залежності від їх властивостей.
Визначає послідовність виконання проектного виробу.
Розрізняє технологічні операції.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення.
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій.
Ціннісний компонент
Обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження.
Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу.
Усвідомлює значення деталі, як частини в цілому.
Джерела інформації:
http://firtka.if.ua/blog/view/ukrainskij-vinocok-simvoli-ta-znacenna-kvitiv-ta-stricok-83155
https://floristik.ua/ua/articles/poleznye-sovety/ukrainskij-venochek-kakie-cvety-dolzhny-byt-v-venke
https://rivne1.tv/news/68450-ukrainskiy-vinochok-pravilno-obiraemo-stilnu-prikrasu
https://biblio.lib.kherson.ua/spletimo-vinok-ukrainskiy.htm