Проект для учнів 4 класу «З вогнем не грають!»

Про матеріал

ЗАДАЧІ:

- формувати уявлення про причини виникнення пожеж та небезпечні ситуації, які можуть виникнути в квартирі під час ігор з вогнем;

- розширити знання про елементарні правила протипожежної безпеки;

- формувати навички правильного, обережного користування сірниками, електро- та газообладнанням;

- дібрати вірші, загадки про вогонь;

- підготувати ігри та конкурси на закріплення правил безпечної поведінки з вогнем;

- виховувати навички свідомої дисциплінованої поведінки, прагнення зберегти своє здоров'я;

- залучити до участі у проекті батьків, бібліотекарів.

ТИП: інформативно – ігровий.

КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: вироблення пам'ятки з правил безпечної поведінки з вогнем, плакат-стіннівка.

ПЛАН ПРОЕКТУ

І етап – допроектна підготовка. Визначення теми і завдань проекту.

ІІ етап – дослідницький.

ІІІ етап – узагальнюючий.

ІV етап – підбиття підсумків.

Перегляд файлу

Проект для учнів 4 класу «З вогнем не грають!»

Леськова Наталія Володимирівна,

вчитель початкових класів

Золотівської багатопрофільної гімназії

Попаснянської районної ради Луганської області

МЕТА: сприяти усвідомленню учнями потреби дотримуватися правил безпечної поведінки з вогнем, поповнити знання учнів про причини виникнення пожеж; заохочувати пізнавальну активність дітей, розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість; виховувати самостійність та відповідальність, обережність, уважність, рішучість у прийнятті рішень в екстремальних ситуаціях, інтерес до пошуково-дослідницької діяльності, повагу до професії пожежного.

ЗАДАЧІ:

- формувати уявлення про причини виникнення пожеж та небезпечні ситуації, які можуть виникнути в квартирі під час ігор з вогнем;

- розширити знання про елементарні правила протипожежної безпеки;

- формувати навички правильного, обережного користування сірниками, електро- та газообладнанням;

- дібрати вірші, загадки про вогонь;

- підготувати ігри та конкурси на закріплення правил безпечної поведінки з вогнем;

- виховувати навички свідомої дисциплінованої поведінки, прагнення зберегти своє здоров’я;

- залучити до участі у проекті батьків, бібліотекарів.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

В результаті роботи над виконанням проекту учні збагатять знання про значення вогню в житті людини;

 - отримають вміння і навички з правил поведінки під час виникнення екстремальних ситуацій;

 - сформують такі установки і ціннісні орієнтації:  почуття колективізму, відповідальності, дисциплінованої поведінки;

 - усвідомлять причетність до збереження свого здоров’я та здоров’я інших людей.

ТИП: інформативно – ігровий.

КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: вироблення пам’ятки з правил безпечної поведінки з вогнем, плакат-стіннівка.

УЧАСНИКИ ПРОЕКТУ: учні 4 класу, вчитель, батьки, бібліотекарі, представники пожежної частини.

КОНСУЛЬТАНТИ: батьки, бібліотекарі, представники пожежної частини.

ТРИВАЛІСТЬ: 1 місяць.

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ПРОЕКТУ:

 Проект довгостроковий.

 Його учасники мають намір надалі пропагувати дотримування правил безпечної поведінки з вогнем, бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.                                         

ПЛАН ПРОЕКТУ

І етап – допроектна підготовка. Визначення теми і завдань проекту.

ІІ етап – дослідницький.

ІІІ етап – узагальнюючий.

ІV етап – підбиття підсумків.  

ХІД  РОБОТИ

І. Допроектна підготовка.

Визначення проблеми і завдань.

- Любі діти, в повсякденному житті ми з вами зіштовхуємося з речами або явищами, які несуть в собі небезпеку для нашого здоров’я та життя. Одним з таких явищ є вогонь. Нам треба дізнатися, коли вогонь буває добрим, а коли – злим. А також навчитися правил поведінки під час виникнення екстремальних ситуацій.

 На розв’язання цієї проблеми у нас є місяць. Наприкінці нашої роботи ми проведемо свято, на яке запросимо батьків, вчителів, представників пожежної частини та учнів початкової школи. Для того, щоб краще впоратися із завданням, давайте розділимося на групи. Кожній групі треба виконати конкретну роботу і підготувати презентацію.

І група – зібрати інформацію про значення вогню в житті людини (вірші, загадки), оформити презентацію;

ІІ групабесіди з дорослими, батьками про значення вогню в житті людей; намалювати малюнки про добрий та злий вогонь;

ІІІ група – консультації з працівниками пожежної частини, записати поради; виробити пам’ятку з правил безпечної поведінки з вогнем;

ІV група – добір газетних статей за темою; підготувати повідомлення про небезпеку, яку становлять електроприлади, газ, струм; підготувати комп’ютерну презентацію;

V група – підготувати ігри та конкурси для закріплення правил безпеки з вогнем та поведінки в екстремальних ситуаціях;

VІ група – підготувати інсценовану казку про безпеку з вогнем; оформити плакат-стіннівку.

ІІ. Дослідницький етап:

аналіз та обробка даних матеріалів у групах;

екскурсія класу до пожежної частини, консультація з працівниками пожежної частини на тему «Як уникнути пожежі»;

підготовка малюнків на протипожежну тематику;

оформлення плаката-стіннівки на тему «Вогонь – друг, вогонь - ворог»;

вироблення пам’ятки з правил безпечної поведінки з вогнем;

колективне складання порад щодо правильних дій в екстремальних ситуаціях.

ІІІ. Узагальнюючий (виховний захід)

Вчитель

- Добрий день, шановні гості, батьки, вчителі, представники пожежної частини, учні початкової школи! Ми раді вітати вас на нашому святі, яке підготували учні 4 класу.

- Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб підвести підсумки нашої роботи, яку провели останнім часом… А про що будемо говорити, ви мені скажете самі, коли відгадаєте загадки, які підібрали учні І групи.

Учень

  Бажаний гість замість цукерок дрова їсть. 

          (Вогонь)

  Скільки б не їв, ніколи ситий не буде.

 (слайд№2)        (Вогонь)

Вчитель

- Тепер ви здогадалися, про що буде йти мова? (Про вогонь).

- Так ми будемо говорити про безпечну поведінку з вогнем. А також навчимося, як правильно поводити себе в екстремальних ситуаціях.

Для початку давайте повернемося в далеке минуле.

Учень 

-  Люди в давніх часів боялися вогню, приписували йому чудодійну силу, вірили, що є бог вогню, який захищає людей від пожеж.

А як називався цей бог, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте плутанку.

   н а к л у в    (Вулкан)

 (слайд№3)    

Учень

- Відгадайте, будь ласка, загадку:

  Без крил, без рук, без ніг,

  А вгору піднімається.

      (Дим)

 (слайд№4) 

Вчитель

- У народі кажуть, що диму без вогню не буває. Чому, як ви гадаєте?

- Вогонь має дуже велике значення в житті людини. Він може бути добрим і злим. Давайте спочатку пригадаємо, коли вогонь – наш друг?

 (слайд№5)     

Вчитель

- Але ж трапляється, що вогонь із вірного друга і помічника перетворюється на безжалісного ворога та руйнівника, знищуючи за лічені хвилини те, що створювалось довгими роками.

- Що ж може стати причиною вогню? Давайте відгадаємо загадки:

Учень

Живуть в темній темниці

  Без страху темноти

  Хлоп’ята яснолиці –

  Вогню малі брати.

  І мають душу щедру,

  Хоч дерева сини,

  Згоряючи дощенту,

  Вогонь дають вони.

     (Сірники)

 (слайд№6)  

Учень

Що дім освітлює щоднини,

  Без полум’я вечерю зварить,

  Працює в електромашинах,

  А необачних сильно вдарить?

      (Струм)

 (слайд№7) 

Учень 

Що зараз майже в кожнім домі

  Є необхідним, безперечно,

  Бо варить їжу всім без втоми?

  Хоч він – отруйний, небезпечний,

  Ним користуємось щораз…

  Вже здогадалися? Це … (газ)

 (слайд№8) 

- Давайте послухаємо розповіді наших доповідачів ІV групи про небезпеку, яку можуть нести в собі сірники, струм та газ.

1-й учень

 Однією з причин виникнення пожежі може бути гра дітей із сірниками.

Сірники потрібні людям. Ними користуються на кухні під час приготування їжі, для спалювання сухого листя в садах тощо. Проте вогонь від сірників при недбалому користуванні може спричинити пожежу. Діти не тільки не повинні користуватися сірниками, але й використовувати їх для будь-якої гри.

Також не можна користуватися бенгальськими вогнями та петардами без нагляду дорослих та при великому скупченні  людей.

В жодному разі не кидайте у вогонь незнайомі предмети! Це дуже небезпечно для вашого життя!

 (слайд№9-11)  

2-й учень

Ще пожежа може бути зумовлена також залишеними без догляду електроприладами.  Якщо праску або електроплиту вчасно не вимкнути, вони нагріються і від них можуть загорітися предмети і приміщення. Щоб запобігти цьому, праску треба ставити на вогнетривку підставку, а після закінчення прасування вимикати її з розетки.

(слайд№12) 

Якщо одночасно ввімкнено багато електричних приладів або ж в одну розетку ввімкнено кілька електричних приладів, то проводи, підведені до розетки, швидко нагріваються. Виникає небезпека загоряння ізоляційного матеріалу. Пам’ятай про це!

(слайд№13-14)

Окрім пожежі, порушення правил користування електричними приладами може викликати коротке замикання, пошкодження електроприладів.

Коротке замикання може статися через пошкодження ізоляційного матеріалу, наприклад на шнурі праски.

(слайд№15) 

3-й учень

Дуже небезпечне сусідство електрики і води.

Перш ніж увімкнути електричний прилад, пильно оглянь його. Переконайся, що він справний: штепсельна вилка не розладнана, на ній немає крапель води, провід неоголений тощо. Бо може статися коротке замикання, а відтак – ушкодження електричного приладу. Тебе навіть може вдарити електричним струмом!

   (слайд№16) 

Не вставляй у розетку цвяхи, спиці та інші металеві предмети!

   (слайд№17) 

Не грайся з електроприладами!

   (слайд№18) 

4-й учень

Раптом сталося лихо, ти повинен знати, як надати допомогу ураженому електричним струмом.

   (слайд№19) 

Якщо це сталося в квартирі, то треба робити так:

  • за можливості відключити електрику в помешканні;

(слайд№20) 

  • стати на гумовий килимок або дерев’яну дощечку, або навіть на книжку;

(слайд№21) 

  • сухим дерев’яним або пластмасовим предметом відвести провід від постраждалого.

(слайд№22) 

5-й учень

У випадку появи електричної іскри чи запаху горілої гуми потрібно:

  (слайд№23-24) 

6-й учень

У багатьох людей вдома є газові плити. Можна побачити блакитне полум’я, на якому мама готує їжу – це газ.

Вже багато років газ використовується в побуті. Він приносить багато користі, але поводитися з ним треба дуже обережно.

Газ – легкозаймиста речовина. Від найменшої іскринки він вмить займається і починає горіти. Він невидимий, але має специфічний запах. Заповнивши приміщення газ може вибухнути. Газ отруйний. Дихати ним навіть незначний час небезпечно для життя. Тому, запалюючи газову плитку, завжди спочатку треба підносити сірник до пальника, а потім відкривати газ. Після використання газ неодмінно перекривають. Не можна залишати чайник, молоко на газі без нагляду. Молоко може скипіти, залити вогонь, а газ потече у приміщення.

         (слайд№25-26) 

 Вчитель

- Ми почули з вами розповіді про виникнення пожеж. А тепер давайте згадаємо,               які речі нам допоможуть загасити полум’я. Знов слово надаємо учням І групи.

  До пори вишу,

  До пори мовчу.

  А вогонь зачую –

  І сичу, й лютую!

     (Вогнегасник)

    (слайд№27)  

  Як поспішає – то кричить,

  Моргає синім оком.

  А як прибуде – все умить

  Стихає ненароком.

     (Пожежна машина)

    (слайд№28) 

  Порожнє – бринчить, а повне – мовчить.

     (Відро)

  Я вмію все робити – копати, прикидати.

  Невже ви не впізнали звичайної … (лопати)!

    (слайд№29) 

- Правильно, погасити вогонь нам допоможуть відро з водою, лопати, пісок, вогнегасник та команда пожежників. А що ж треба зробити, щоб пожежні прийшли нам на допомогу у випадку біди? Представник ІІІ групи, яка відвідала пожежну частину, допоможе нам.

Учень

   (слайд№30) 

 

Вчитель

- Шоста група учнів підготувала нам інсценовану казку «Козенята і вогонь». Давайте послухаємо уважно.

 

Вогонь працював у Кози у печі —

Варив їй куліш, випікав калачі.

Вона ж годувала щоранку малят —

Трійко біленьких своїх козенят.

 Ось мамі вже з дому рушати пора.

Лишається в хаті сама дітвора.

 Ми будем слухняні, — синок запевня.
Куди ж це найменше спішить козеня?
Воно потихеньку взяло сірники

І вогник маленький пуска між тріски:

  Ану, як у мами моєї, гори! —

І ось уже дим потягнувсь догори —

Сердитий вогонь розходивсь, гоготить!

Сестричка з найменшим сховались умить.

А брат не злякавсь:

  •            Нуль один подзвоню!

Врятують пожежники нас від вогню!

  •            Алло! Загорілася хата в Кози!

Адреса: Діброва, провулок Лози,

А номер в нас другий,

Швидше сюди!

Мерщій порятуйте од злої біди!

Спішили сусіди — Лисиця й Ведмідь,

І Заєць — відомий усім скорохід.

І мчались в машині ген-ген із гори

Пожежники вмілі і мужні — Бобри.

Вогонь не давався, пручався, шипів,

Сердитий вогонь погасать не хотів —

Не дуже він любить сидіть у печі,

Варити куліш і пекти калачі.

Пожежу згасили.

Живі малюки.

 І каже Бобер:

  •            Не беріть сірники!

 І мовить Коза:

  •            Пам'ятайте завжди,

Що гра із вогнем приведе до біди!

Т. Коломієць

Вчитель

  •            Що стало причиною виникнення пожежі  в будиночку Кози? (Гра козенят із сірниками.)
  •            Чи можна ховатись, коли виникає пожежа?
  •            Завдяки кому всі Козенята були врятовані? (Старший брат, сусіди Кози і пожежники.)
  •            Чи правильно викликав пожежну команду брат козеняток? (Так. Назвав чітко адресу і сказав, що саме горить. Але ще необхідно повідомляти прізвище того, хто телефонує.)
  •            Чи згодні ви з висловом: "Чиє горить, той хай і гасить"? Які рядочки вірша заперечують даний вислів? ("...спішили сусіди Лисиця й ...").

 Яким змальовано вогонь? Яким ви його собі уявляєте?
— Яке основне правило пожежної безпеки ми маємо запам'ятати і виконувати? (Гра дітей із сірниками — основна причина пожеж).

    (слайд№31) 

Вчитель

- Ще один учень ІІІ групи розповість нам про те, як поводити себе під час пожежі.

Учень

- Як треба поводити себе у випадку виникнення пожежі?

1. Якщо пожежа невелика, її можна загасити самому — залити вогонь водою чи накинути на нього ковдру.

 2. Якщо вогонь відразу не загас, потрібно вибігти з квар­тири і покликати дорослих.

 3. Якщо в квартирі багато диму, потрібно лягти на підлогу, зав'язати ніс шарфом і повзти до дверей. Головне — не панікувати!

 4. Подзвонити 101 — у пожежну службу.

  (слайд№32-35) 

Вчитель

- Щоб у нас вогонь був тільки добрим, ми самі повинні не допустити його злоби. Пам’ятайте, що з вогнем жартувати не можна, бо вогонь не пробачає помилок.

Учень V групи)

У вогні гинуть люди, майно, тварини, рослини. Значні кошти витрачає Україна на гасіння пожеж. Щороку в Україні виникає більше як 50 тисяч пожеж, збитки від них становлять мільйони гривень, а головне – гинуть тисячі людей. За статистикою, кожна десята пожежа у містах і селах – результат дитячих пустощів з вогнем, кожен десятий із загиблих – дитина.

Збільшується кількість пожеж у зимовий період. Чому? (Починається опалювальний сезон).

Але у теплу погоду також існує  небезпека виникнення пожежі. Через людську недбалість згорають поля, цілі лісові масиви. Коли ви буваєте на природі, пам’ятайте:

  • перед тим, як розпалювати багаття, підготуйте для нього місце;
  • залишаючи місце відпочинку, погасіть багаття, заливши його водою або засипавши піском.

(слайд№36) 

Дуже небезпечні пустощі й з такими горючими рідинами, як бензин, ацетон, лак. Це загрожує вибухом, а значить і опіками, каліцтвом, смертю.                                         

(слайд№37)

Учень (І групи)

- А тепер давайте за допомогою лічилки закріпимо правила поведінки з вогненебезпечними речами.

   Лічилка

Не вмикай на кухні газ — РАЗ,

Не клади за піч дрова — ДВА,

В лісі сірників не три — ТРИ,

Не лишай вогонь в квартирі — ЧОТИРИ,

Не лягай при свічці спать — П'ЯТЬ,

Іскра впала на підлогу — погасіть — ШІСТЬ,

Зачиніть вікно, коли в небі грім — СІМ,

У грозу під деревом не стійте в лісі — ВІСІМ,

Сірником не забавляйтеся знічев'я — ДЕВ'ЯТЬ,

Пам'ятайте всі, про що в лічилці йдеться — ДЕСЯТЬ.

(слайд№38) 

Вчитель

- Щоб краще запам’ятати правила поведінки в небезпечних ситуаціях з вогнем, ми з вами пограємо. Учні V групи підготували для вас ігри та конкурси. Слухайте уважно правила та будьте обережними.

Конкурс "Дорога кожна секунда".

Учень

По вулицях міста одна за одною проносяться червоні машини.

Кілька секунд — і їх уже не видно, тільки чути в повітрі звуки сирени. Пожежа!

Щоб врятувати життя людей, треба поспішати. Ось чому водії пожежних машин докладають усіх зусиль, щоб швидше приїхати на місце пожежі.

У нашому конкурсі беруть участь два "водії", яким за підтримки вболівальників треба якомога швидше провести свої "пожежні машини" до місця пожежі.

Гравці сідають на стільці. На відстані 5—6 метрів від них стоять пожежні машини зі шнурами. За сигналом гравці повинні змотати шнур на паличку або олівець і швидко наблизити до себе "пожежну машину". Виграє той, хто зробить це швидше.

 Гра «Врятуй друга».

У намальованому квадраті 1,5*1,5 розставлені іграшки (10 штук). Одному з учасників зав’язують очі, пояснюючи, що в кімнаті, де знаходилися вірні друзі – іграшки, виникла пожежа, очі застилає дим, погано видно. Учасник прагне схопити якнайбільше іграшок і винести їх з «палаючої кімнати».

Виграє той, хто виніс більше постраждалих.

 Гра «Допоможи пожежним погасити пожежу»

У грі приймають участь дві команди. Потрібно по черзі ложкою перенести воду із одного стакана в інший. Виграє команда, яка більше наносить води.

Учні читають вірші-загадки

Вірші – загадки

  Кожен з нас повинен знати

  Правила протипожежні

  І з вогнем не пустувати,

  Бути дуже … (обережним).  

  Якщо виникла пожежа,

  То хтось був необережний,

  Ти повинен у ту ж мить

  До пожежних … (подзвонить).

  Хтось з вогнем необережний –

  Може викликать пожежу.

  Жартувать з вогнем не варто –

  Пам’ятайте: це не … (жарти).

  Не розпалюй сам багаття,

  Не пали удома, в школі.

  Легко вогник запалити

  Та не просто … (загасити).

  Якщо пахне газ в квартирі,

  Телефонуй за номером … (104).

  А як вогник, вогонь і дим,

  Телефонуй за номером … (101).

    (слайд№39-40) 

ІV. Підбиття підсумків.

 Учень

  Ростом цей сірник-шкідник

  Хоч не вдався – він малий,

  Але дуже небезпечний,

  Не жартуйте з ним – він злий!

  Не розводьте у дворах

  Вогонь , попелища,

  Особливо, коли вітер

  Між будівель свище.

  Понесе вітер жаринку

  На дах, у кватирку,

  А для спалаху майна

  Досить і хвилинки.

  Як не будеш за тим стежить,

  Може виникнуть пожежа

  У дворі, садку чи в лісі.

  Пам’ятати мусиш ти:

  Сірники і запальнички,

  Вакси, вогнище і свічки –

  Шлях короткий до біди!

Вчитель

- А тепер перегляньте, будь ласка, малюнки, які намалювали діти до теми, над якою працювали, та стіннівку «Вогонь – друг, вогонь – ворог».

   (слайд№41) 

Вироблення пам’ятки

Вчитель

- Підводячи підсумки нашої роботи над проектом, надаємо слово учням ІІІ групи, які після спілкування з пожежними виробили пам’ятку про правила безпеки з вогнем. (Учні презентують пам’ятку)

Пам’ятка з правил безпечної поведінки з вогнем

    Категорично забороняється:

• гратися із сірниками;

• запалювати папір або інші предмети і переносити вогонь;

• без нагляду дорослих запалювати вогнище із сухого листя,

сміття, різних відходів горючих матеріалів;

• вигрібати вугілля під час його горіння в печі;

• запалювати газ за відсутності дорослих;

• вмикати електроприлади за відсутності дорослих;

• торкатися будь-яких електричних дротів, встромляти до розетки пальці та металеві предмети;

• виходячи з дому, не можна залишити ввімкненими праску чи інший електроприлад;

• класти іграшки та інші предмети на запалені плити або увімкнені електроприлади;

• сушити одяг над відкритим полум’ям;

• самостійно запалювати бенгальські вогні, свічки та бавитися з петардами, хлопавками;

• запалювати легкозаймисті  речовини або перевіряти їх на вогнетривкість.

   (слайд№42) 

Вчитель

- Сьогодні ми дякуємо всім присутнім в цій залі: батькам, вчителям, бібліотекарям, представникам пожежної частини та учням-учасникам проекту. Тому що без вашої допомоги це свято не відбулося б. І ми не дізналися би так багато про небезпеку, яку несе вогонь.

- Ми довели, що вогонь – це дуже серйозно. Він не любить гри. І залежно від того, як до нього ставляться, він може бути і другом і ворогом.

  Він може зігріти, зварити обід.

  Він плавить метал і розтоплює лід.

  А може і ліс велетенський спалити.

  Майно і будинок, усе спопелити.

  Ви сьогодні попрацювали на славу.

  Малята, ви будьте обережні,

  І вивчіть всі правила протипожежні!  

 

 

Література:

 1. Башинська Т. Проектувальна діяльність – основа взаємодії вчителя та учнів // Початкова школа. – 2003. - № 6,7.

 2. Голуб Г. В., Чумакова О. В. Метод проектов как технология формирования ключевих компетентностей учащихся. – Самара: Профи, 2003.

 3. Гузеев В. В. Методы и организационные формы обучения – М.: Народное образование, 2001.

 4. Коляда О. Проектний день в початковій школі // Початкова школа. – 2005. - № 9.

 5. Морозова М. М. Метод проектов как феномен образовательного процесса в современной школе. – Ульяновск, 2005.

 6. Онопрієнко О., Кондратюк О. Метод проектів у початковій школі. – К.: Шк.. світ, 2007.

 7. Онопрієнко О., Кондратюк О. Проекти в початковій школі: тематика та розробки занять. – К.: Шк.. світ, 2007.

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку