Ідея створення та реалізації даного проекту виникла через потребу впровадження системи роздільного збирання твердих побутових відходів з метою з одного боку покращення екологічної ситуації регіону, з іншого економити природні ресурси (тобто вживати відходи для вторинної переробки). Проект спланований та реалізований з учнями 8 класу у рамках роботи класного керівника за власною виховною системою, одним напрямком якої є екологічне виховання.
Проект
«Думай про життя – сортуй сміття!»
Зміст
Вступ
Список використаної літератури.
Зупинись, послухай голос Вітру,
Відпочинь у річковій тиші.
Важливіше, ніж екологія Планети
Є тільки екологія Душі!..
Вступ
Чому виникла необхідність підготовки та проведення такого проекту? На жаль, природні катастрофи останнього часу спричинили глобальні наслідки в екологічній сфері не тільки Європи а й усього світу. Та ще більший сум викликає той факт, що протягом тисячоліть людина посилено втручалася в природу, не піклуючись про підтримку в ній рівноваги. Кожен з нас знімає з себе відповідальність за екологічне насліддя, мотивуючи тим, що від нас окремо нічого не залежить. Проте кожна людина може внести свій внесок для зупинення знущання над екологією міста, країни і всього світу. Наприклад, в нашому місті щодня на 1 мешканця припадає 1 кг вжитої сировини. Якщо помножити кількість мешканців на кількість днів, то за рік вийде невтішна цифра – 244 550 000 кг сміття. Тож логічно виникає потреба у впровадженні системи роздільного збирання твердих побутових відходів з метою з одного боку покращення екологічної ситуації регіону, з іншого економити природні ресурси (тобто вживати відходи для вторинної переробки).
Безумовно, процес реалізації системи роздільного збирання ТПВ потребує наукового супроводу. Система роздільного збирання дозволяє найбільш якісно вилучати вторинну сировину з потоку ТПВ. Це зменшує кількість відходів, які підлягають захороненню, сприяє розв'язанню екологічних, соціальних проблем та ресурсозбереженню і підвищує рентабельність сфери поводження з ТПВ. Основною проблемою отримання вторинної сировини є її відокремлення від іншого сміття. Для досягнення високого ступеню участі населення система роздільного збирання ТПВ потребує ретельної просвітницької роботи та стимулювання. Необхідне чітке повідомлення про те, яким чином кожний мешканець має брати участь у цій діяльності.
Тож, нами було прийняте рішення розпочати даний проект саме з метою дослідження цього питання та просвітницької діяльності у регіоні, а також впровадити механізми роздільного збору відходів, донести до пересічних громадян, що не все сміття – це сміття! Покращити екологічну ситуацію шляхом впровадження організованої системи збору та проведення інформаційної компанії щодо сортування відходів.
Більш того, зібрані кошти від здачі відходів учасники проекту вирішили витратити на благодійні заходи.
Тож, як видно із зазначеного вище, мотивація для створення даного проекту учнями була і насправді значущою. Учні нашого класу (а згодом, впевнена, приєднаються інші учні школи) усвідомлювали, що вони - покоління, якому дістануться наслідки недбайливого, а іноді й байдужого ставлення до навколишнього середовища. Тому вони вирішили не втрачати час і вже сьогодні впритул підійти до такого важливого питання як роздільне збирання ТПВ.
Мета проекту:
Задачі проекту:
Навчальні:
м. Кривий Ріг;
Розвиваючі:
Розвивати:
Виховні:
Продовжити формувати:
Мотивація:
Пріоритетні напрями проекту:.
Учасники проекту:
Тип проекту:
Термін виконання: 8 місяців ( вересень, 2016 р. – квітень, 2017 р.)
Методи реалізації: пошуково-дослідницька робота, метод системності, групова співпраця, метод наочності.
Форми реалізації: бесіда, консультація вчителів – предметників та активістів і волонтерів екологічних організацій, опитування однолітків з європейських країн ( в режимі онлайн), анкетування, реферати, конференція (на етапі презентації проекту).
Очікувані результати проекту:
Обладнання (під час захисту проекту): мультимедійний проектор, комп'ютер, підключення до Інтернет-мережі, презентація учителя, як супровід захисту проектів, презентації та постери, які підготували учні.
Етапи реалізації проекту:
(з 05.09.2016 р. - по 19.09.2016р. )
Мета:
Завдання:
Методи: групова співпраця, метод наочності, проблемно-пошуковий метод, метод партнерської взаємодії (співпраця з викладачами різних предметів та зустріч з представниками екологічних організацій).
Форми: бесіда, установча нарада, консультації вчителів географії, біології, хімії, практичне заняття.
Цей етап – мотиваційний - дуже важливий, адже від нього залежить успіх подальшої роботи. На цьому етапі була вибрана і поставлена проблема, усвідомлено значення майбутнього результату як для самого себе, так і для суспільства в цілому, тобто учні визначились у доцільності виконання проекту. На даному етапі осмислена мета і тривалість всього процесу роботи (8 місяців). Тут же учні самі вирішили яким чином вони розподілять обсяг роботи між собою.
(з 20.09.2016р. - по 23.12.2016р.)
Мета:
Завдання:
Методи: пошуково-дослідницька робота, метод системності, групова співпраця.
Форми: спостереження, інтерв’ю, опитування, використання ІКТ, реферати.
На цьому етапі ми визначалися з джерелами, методами аналізу інформації та засобами представлення результатів. У великій кількості опрацьованих джерел ( а саме, довідники, книги, журнали, каталоги, брошури, словники, мережа Інтернет) учні знайшли важливу інформацію про практику використання системи роздільного збирання ТПВ в Європі та світі. А ознайомлення з урядовими програмами, розрахованими на кількарічний план з подолання цієї проблеми, допомогло учасникам у подальшій роботі уявити екологічне насліддя України з даного питання (законопроект № 10075 «Про внесення змін до низки законів щодо операцій з відходами», доручення Кабінету міністрів України від 10.05.2002 р. до № 4037/3 стосовно забезпечення виконання заходів із реалізації закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», систематичне ознайомлення з статтями на сайті Зелена хвиля Екологічного порталу). Більш повну картину про екологічні проблеми рідного міста учні змогли отримати, поспілкувавшись з представниками екологічних організацій та відвідавши завод з утилізації промислових і побутових відходів. Результатом роботи на цьому етапі стали реферати кожної групи.
(з 10.01.2017р. - по 10.03.2017р. )
Мета:
Завдання:
Методи: дослідження (аналіз літератури, порівняння), системності, інтегрований.
Форми: інтерактивне спілкування, опитування, дискусія.
На даному етапі планується обробка інформації, отриману у ході спостережень та опитувань. Також мають сформулюватися основні думки.
Звичайно, під час пошуку і збору інформації з будь-якої теми, учні стикаються з проблемою браку матеріалу, тим більше, що їм дуже хочеться не прочитати в інтернеті чи ЗМІ про екологічні проблеми і шляхи їх подолання в Європейських країнах, а почути від самих європейців. Тож саме на цьому етапі учасники проекту спілкуватимуться з європейською молоддю в режимі онлайн.
Передостанній етап, який передбачає осмислення, порівнювання, аналіз і корекцію, є найважливішим у роботі, тому що саме тут відбувається інтелектуальне зростання людини, становлення особистості. Учасники аналізували, порівнювали, робили узагальнення про роботу в кожній групі.
(з 13.03.2017р. - по 14.04.2017р. )
Мета:
Завдання:
Методи: наочності, групова співпраця, творчий.
Форми: ілюстрація, демонстрація, мультимедійна проекція, конференція.
Ось а вже заключний етап, який передбачає собою презентацію результату проекту, ми вирішили продемонструвати під час конференції.
Хід конференції:
«Варто відмітити, що «руйнування біосфери» -
не результат роботи байдужих людей.
Швидше, це продукт діяльності людей
із ступенями бакалаврів,
магістрів бізнес-адміністрирування
і докторів наук»
Девід Орр,
професор факультета екології
Коледжу Оберлін, Огайо
Учитель
Наша конференція присвячена одній з найактуальніших тем – забрудненню нашої планети.
Стали люди сильными, как боги,
И судьба Земли у них в руках.
Но темнеют страшные ожоги
У земного шара на боках.
Мы давно освоили планету,
Широко шагает новый век.
На Земле уж белых пятен нет,
Черные сотрешь ли Человек?
Вочевидь, що сьогодні ці рядки дуже актуальні, тому що сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано, що на кожного з нас в рік витрачається 20 тонн сировини, правда, велика частина (97%) йде у відходи. Левова частка споживання, а значить, і відходів, доводиться лише на декілька десятків розвинених країн. Сміття поступово стає монстром цивілізації. При нинішньому стані економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних пам’ятників своєї безтурботності. І якщо уявити, що гори сміття, які виробляються з гігантською швидкістю цивілізацією, скоро стануть невід’ємною частиною наших ландшафтів, то така безрадісна картина вашого майбутнього і майбутнього ваших дітей не може не лякати і не змусити задуматися: А чи все я вірно роблю?
Питання зберігання, сортування і переробки сміття стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні в ньому розібратися.
Учитель
Деяким людям поталанило жити в місці, де сміття, що викидається, повністю переробляється. Отже все, що потрібно знати – що може бути перероблене, а що не може, і складати все в сміттєвий ящик.
Пропонуємо подивитися відеоролик, який детально описує весь процес переробки, – з того самого моменту, як ви кидаєте мішок в сміттєпровід або залишаєте його біля будинку, щоб його забрав сміттєвоз.
На деяких переробних заводах сортуванням займаються люди, на інших – величезні високотехнологічні машини. Вони роблять це безліччю різних способів і комбінацій цих способів – використовуються центрифуги, магніти, індукційні струми – і людині теж знаходиться місце, щоб видалити деякі невідповідні речі, наприклад, взуття.
http://www.1-film-online.com/?p=750 (відеофрагмент необхідно завантажити на комп’ютер заздалегідь)
Обговорення питань:
ІІІ. Підведення підсумків конференції
Розробити разом з учнями способи, якими кожна людина допоможе зменшити кількість сміття, полегшити його сортування. Як приклад можна запропонувати декілька кроків:
6 кроків на шляху позбавлення від сміття:
Вчитель
Збережемо нашу Землю! Всюди, на кожному кроці, всі разом і кожен окремо. Земля з її біосферою – найбільше диво, вона у нас одна. Завтрашній день Землі буде таким, яким ми його створимо сьогодні.
І хай вашим девізом буде
“Я зберігаю світ чистим для майбутніх поколінь!”
Список використаної літератури:
1. http://www.new-garbage.com/ (Екологія. Відходи. Сміття. Утилізація.)
2. http://www.ecoguild.ru/docs/utilothodov.htm (Проблеми утилізації відходів)
3. http://www.sunhome.ru/journal/115848 (Переробка сміття)
4. http://mus1.ru/ (Переробка відходів, переробка сміття)
6. http://h.ua/story/58141/ (Спалювання сміття чи його переробка. Думка експертів)
7.Зверев И.Д. Организация экологического образования в школе. - М., 1990. – 265 с.
8.Исаченко А.Г. География в современном мире: Книга для учителя. – М.: Просвещение, 1998. – 160c.
9.Калинин В. Формула экологического образования // Евразия. Природа и люди. - 1997.- №6. - С. 39–40.
10.Родзевич Н.Н. Новые взгляды на проблемы окружающей среды // География в школе. - 1997. -№ 5. – с. 27-31.
11.Совгіра С. В.Нетрадиційні форми екологічної освіти учнів// Рідна школа. – 2006. - №3. – с.51-55.
Додаток
Фотозвіт про проведення І та ІІ етапів проекту
Жахлива картина смітників в регіоні
А так хочеться цивілізаційного роздільного збору ТПВ!!!
Тож ми розпочали збирати роздільні відходи вдома, розпочали з себе!