КЗЗСО «Ліцей №142 імені П’єра де Кубертена» ДМР
Дослідно – пошуковий,
особистісний проєкт
« Країна здоров’я»
Виконавець :
вчитель початкових класів
Шило Неля Петрівна
2017-2021 р.
Епіграф проекту:
« Добути і зберегти здоров’я
може тільки сама людина»
М.М. Амосов
1. Учасники проекту: учні, батьки.
2. Актуальність, необхідність, значущість обраної теми:
В останній час ми багато говоримо про велике значення охорони здоров’я.. Проблема здоров'я належить до глобальних проблем, вирішення яких зумовлює факт подальшого розвитку нашої держави. Особливої уваги потребує молодь, усвідомлення нею цінностей здоров'я, розуміння визначальної ролі здорового способу життя та формування індивідуальної поведінки кожної людини на цих засадах.
Актуальність обраної теми дослідження зумовлена необхідністю формування у підростаючого покоління валеологічного світогляду, дбайливого ставлення до власного здоров’я як до найважливішої людської цінності. Щоб зберегти своє здоров’я, зміцнити його, реалізувати всі можливості, які надає людині природа, учні мають знати, як розпізнавати стан власного здоров’я, як запобігти хворобі, дії яких чинників потрібно уникати.
Наша школа вже досить давно працює за напрямком збереження та зміцнення здоров’я і формування здорового способу життя підростаючого покоління. Тому декілька років назад мій клас став членом осередку « Добрик - Всесвіт». Одним із завдань цього осередку , є формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, а також турбота про здоров'я рідних , друзів та навколишніх.
Назва загону « Школярик» . Девіз загону : « З фізкультурою ми дружим , різні вправи любим дуже»
З метою виявлення проблем оздоровчого характеру в своєму класі , я почала досліджувати фізичну та соціальну складову здоров’я учнів . Проведене анкетування виявило, що теоретично учні дають відповіді на всі питання щодо способу життя, а застосовувати на практиці знання не можуть. Не завжди роблять ранкову зарядку, не дотримують режим дня, не виконуються гігієнічні вимоги, діти не завжди правильно харчуються, часто нормально не снідають.
Щоб отримати більш досконалі результати я давала дітям різні поради :
- необхідність вживання різноманітної їжі;
На стан здоров’я дітей впливає також складний комплекс чинників соціального походження, провідними з яких у шкільному віці є, організаційно-педагогічні умови функціонування шкіл.
Були проведені дослідження соціальної складової здоров’я.
Мета: за допомогою тестів виявити рівень піклування про здоров’я в сім’ї; сприяти покращенню стосунків між друзями, однолітками і сім’єю. Також стало помітно, що діти розвиваються не тільки фізично, але ростуть і духовно.
Я вважаю, що мета дослідження полягає в розробці методів та форм роботи для успішного формування валеологічних знань, впровадження їх на уроках та позакласних заходах та визначення їх педагогічної ефективності.
Здоров’я – це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хворобі фізичних вад. Тому я на своїх уроках та позакласних заходах стараюся якомога більше розвивати і фізичне здоров’я , і душевне та соціальне благополуччя дітей.
Проводжу:
Під час медичного обстеження виявлено, що в Україні сьогодні лише 12% дітей повністю здорові. За даними Міністерства охорони здоров’я, у 1-4-х класах гармонійно більш-менш фізично розвинені лише 65% дітей. Далі кількість хворих учнів з класу в клас збільшується. Тому турботу про здоров’я сьогоднішніх першокласників, я почала ще з підготовчих занять. На цих заняттях я помітила, , що діти шестирічного віку швидко втомлюються , увага розсіяна, не вміють правильно сидіти за партами, мити руки, діти дуже вразливі. Старалась якомога більше відпочивати, проводити фізкультхвилинки, хвилинки релаксації, говорити про гігієнічні навички учнів.
Ось чому, перш ніж почати працювати з першокласниками, я для себе спочатку виявила стан захворюваності учнів в моєму класі. І побачила, що здорових учнів всього – 40 % , 23% - стоять на обліку, 17% - порушена постава , по 10% - погіршений зір, хронічні захворювання.
Таким чином, актуальність обраної теми дослідження зумовлена необхідністю формування у підростаючого покоління валеологічного світогляду, дбайливого ставлення до власного здоров’я як до найважливішої людської цінності. Щоб зберегти своє здоров’я, зміцнити його, реалізувати всі можливості, які надає людині природа, учні мають знати, як розпізнавати стан власного здоров’я, як запобігти хворобі, дії яких чинників потрібно уникати.
3. Мета проєкту:
- формування в учнів свідоме ставлення до свого здоров'я, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної для здоров'я поведінки;
- формування в учнів уявлення і поняття про фізичну, соціальну, психічну і духовну складові здоров'я;
- формування гармонійно досконалої особистості учня через впровадження у проект сучасних технологій навчання та виховання;
- розвивати уміння керувати власними емоціями, настроями, почуттями відповідно до конкретних умов та оцінювати їх;
- виховувати турботу про своє здоров’я та здоров’я рідних, друзів та навколишніх.
4.Завдання:
- формування уявлення про те, що здоров'я розглядається як єдине ціле, а його складовими є фізична, соціальна, психічна і духовна;
- формування понять про взаємозв'язки людського організму з природним та соціальним оточенням;
- розвивання вміння керувати собою і розв'язувати життєві конфлікти;
- вміння контактувати з людьми в соціумі, протистояти негативному впливу оточення;
- виховання потреби в здоров'ї як умови для розвитку гармонійно досконалої особистості учня у сучасному середовищі загальноосвітнього навчального закладу;
- організація співпраці з батьками з питань збереження та зміцнення здоров'я дітей.
5. Метод проєкту дозволить:
- прагнення учня зберегти своє здоров'я (фізичне, соціальне, психічне, духовне) та життя (вести здоровий спосіб життя, дотримуватися правил безпечної поведінки);
- позитивно ставитися до самого себе та інших людей, до власного здоров'я та здоров'я інших, до навчальної діяльності;
- дотримуватись правил спілкування; правил поводження в громадських місцях (у ролі пасажира, пішохода тощо);
- орієнтування у надзвичайних ситуаціях (не розгублюватися, використовувати елементарні навички само- та взаємодопомоги, використовувати навички безпечної поведінки у довкіллі, в соціумі);
- уміння звернутися по допомогу (певних служб, окремих громадян), щоб зменшити негативний вплив небезпечної для життя і здоров'я ситуації;
- використовувати знання з інших предметів та інших інформаційних джерел;
- прагнення глибше вивчати програмовий матеріал.
6. Характеристика проєкту
- за остаточними результатом: дослідно – пошуковий;
- за кількістю учасників: індивідуальний, колективний, груповий;
- за тривалістю: середньої тривалості;
- за ступенем самостійності: частково-пошуковий, дослідний, евристичний;
- за характером контактів: внутрішній.
7. Термін реалізації прокту : 2017-2021 р.
8. Прогнозований результат:
- вміння керувати власними емоціями, настроями, почуттями відповідно до конкретних умов та оцінювати їх;
- вміння надавати само - і взаємодопомогу та самооцінювати своє здоров'я;
- вміння прогнозувати можливість виникнення небезпеки в мікросоціумі, навколишньому природному середовищі, самостійно приймати правильні рішення, творчо і критично мислити;
- сформованість в учнів здорового способу життя, подолання перешкод на шляху до реалізації життєвої мети.
9. Етапи та завдання реалізації проєкту:
Етапи |
Завдання |
Діяльність |
Термін |
Результат |
Виконавці |
Підготовчий |
Виявити рівень розвитку вмінь та навичок , що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я дитини - вибір виконавців; - формування активу класу; - розподіл обов’язків; - планування роботи; - визначення форм і методів превентивного виховання учнів. |
- розробка основних ідей; - збирання та аналіз даних; - обґрунтування актуалізації, (припущення про результати і шляхи їх досягнення)
|
2017-2018 |
Висвітлення проблеми розвитку здорового способу життя й обґрунтування її актуальності. Висвітлення життєвих компетентностей, що сприяють фізичному, соціальному, духовному та психічному здоров’ю й обґрунтування їх актуальності. |
Вчитель
|
Адаптивний |
Відійти від традиційної педагогіки (односторонньої передачі знань) до творчої, проектної діяльності
|
|
2018-2019 |
позитивного ставлення учасників НВП до дослідно-пошукової роботи;
діагностики стану рівня здоров’я учнів.
|
Вчитель Учні |
Практичний
|
-Реалізація дослідно – пошукового, особистісного проекту « Країна здоров’я”
практичної реалізації можливостей учнів. |
- використання всієї інформації з урахуванням теми, мети проекту; -підготовка наочного матеріалу, розробка проекту; -контроль і корекція проміжних результатів, співвідношення їх з метою, керівництво, координація роботи учнів |
2019 -2020 |
сприйняття матеріалу;
взаємних інтересів учнів та їхніх батьків щодо здорового способу життя;
інноваційних технологій. |
Вчитель Учні |
Узагальнення та корекція |
роботи з поставленою метою та завданнями - підготовка звіту про підсумки реалізації дослідно – пошукового, особистісного проекту « Країна здоров’я”
|
демонстрація і захист проекту в класі, на МО - зіставлення первинних завдань і результатів дослідження. - оцінювання і підбиття підсумків. - обговорення результатів проекту, пізнавальних і моральних знахідок |
2020-2021 |
робіт учнів;
активності учнів щодо участі в конкурсах, виставках, змаганнях.
|
Вчитель Учні |
10.Основні перспективні напрямки розвитку здорового способу життя.
№ |
Зміст |
Форма роботи |
1. |
Інтелектуальна діяльність
|
Конкурси, вікторини, інтелектуальні ігри. Урок. |
2. |
Комунікативна діяльність 1.Формування навичок спілкування. 2. Формування духовних цінностей. 3. Формування навичок безконфліктного спілкування.
|
Година спілкування. Година міркування. Дискусія. Виховні години. |
3. |
Художньо – естетична діяльність. Розвиток творчих здібностей в :
|
Виставки. Захист робіт. Танцмарафон.
|
11. Організаційна діяльність
№ |
Зміст |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Вивчення питань, пов'язаних із проблемою розвитку здорового способу життя.
|
2017-2018н.р.
|
Вчитель. |
2. |
Визначення напрямків роботи класу з даного питання. |
2018- 2019 н. р. |
Вчитель. |
3. |
Створення проекту « Країна здоров’я” та опрацювання основних напрямків роботи за проектом. Визначення етапів реалізації проекту. Розробка заходів роботи над проектом.
|
2019 – 2020н.р. |
Вчитель Учні . Батьки. |
4. |
Організація роботи над цією темою груп учнів. Опрацювання технології творчих груп. Організація роботи за алгоритмом. Узагальнення роботи класу. |
2020 - 2021н. р. |
Вчитель. Учні . Батьки. |
12. План реалізації проекту « Місточок здоров’я”
№ |
Основні напрямки та зміст роботи |
Форма реалізації |
Терміни |
Відповідальні особи |
Примітка |
1. 2.
|
« Здоров’я не все, але без здоров’я ніщо” « Ми – люди, поки є природа» |
Анкетування дітей. Екскурсія до заповіднику «Лівобережний» |
Жовтень Жовтень |
Класний керівник Класний керівник Батьки. |
Виконано Виконано |
3.
4. |
« В школі всі найкращі друзі,Всі вони одна сім'я» « Наші славні оченята – два чарівних озерцята» |
Ранкова зустріч
Виховна година |
Листопад
Листопад |
Класний керівник
Класний керівник |
Виконано Виконано |
5. 6.
|
« Азбука здоров'я» « Коли телебачення друг, а коли – ворог?»
|
Конкурс малюнків Збори – практикум .Анкетування батьків.
|
Грудень Грудень
|
Класний керівник Класний керівник
|
|
9
|
« Що і як робити, щоб бути сильними і здоровими» |
Гра |
Лютий
|
Класний керівник
|
|
10.
|
« Діти, рух, здоров'я» |
Танцмарафон |
Березень |
Вчитель хореографії |
|
11.
12. |
« Увага і пам'ять , їх звязок із здоров'ям людини» « Хто зі спортом дружить, буде завжди дужий» |
Урок з основ здоров'я
Спортивні розваги
|
Квітень
Квітень
|
Класний керівник
Вчитель фізкультури
|
|
13. |
« Добра людина – яка вона?» |
Година міркування |
Травень |
Класний керівник |
|