Проєкт
Тема: Лялька–мотанка «Берегиня»
Шишкін Ярослав Анатолійович
І. ОРГАНІЗАЦІЙНО - ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1.1.Розробка технічного завдання:
Метод діяльнісного підходу:
функціонально-вартісний аналіз. ( цікавить функції та критерії до вибору).
Метод формувального оцінювання: «Зелений, жовтий, червоний» (стосовно порозуміння учнем технічного завдання)
Перш ніж шити свою ляльку-мотанку я переглянув безліч сайтів з виготовлення. Ляльки-мотанки бувають різні за призначенням. Мені сподобалося багато моделей. Але я вирішив вибрати ляльку-мотанку Берегиня. Саме вона дозволить мені фантазувати і розвивати уяву.
1.1.2.Призначення виробу.
В українській родині з давніх-давен одним із сакральних оберегів була лялька-мотанка. Її можна було бачити в будь-якій селянській хаті. Такі ляльки виконували різні функції: охороняли житло, дітей, сон, берегли господарство. Малеча любила ними бавитися. Матеріалами для виготовлення ляльок служили: сіно, солома, дерево, трави, сухе листя, насіння, зерна. Секрети їх виготовлення передавались в родині від матері до дочки.
Вважають, що лялька є посередником між живими і тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею ще й з хрестом замість обличчя. Символічним є те, що лялька-мотанка не шиється, а робиться лише за допомого ниток, стрічок, шляхом намотування.
Раніше кожна дівчинка повинна була вміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставились так само відповідально, як і до вишивання шлюбного рушника.
Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це сакральний символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі.
Актуальність: У наш час на прилавках магазинів можна побачити велику кількість різних іграшок: дешевих, дорогих, ексклюзивних, які затінили народну. Але фабричні іграшки не несуть тепла душі своїх творців. Тому вважаємо, що в ХХІ столітті діти повинні бачити та гратися не лише іграшками магазинними, а й вміти робити їх власними руками. Прикладом такої іграшки є лялька-мотанка з її сакральним значенням.
Ляльки-мотанки дають змогу не загубити прадавню культуру рідної землі та зберегти її для майбутніх поколінь.
Мета: дослідження традицій виготовлення народної ляльки, ролі ляльки-мотанки у житті українців та її магічно-обрядове значення.
Завдання:
1.1.3. Вимоги до матеріалів.
Метод діяльнісного підходу: «Так чи ні?»
Метод формувального оцінювання: « Шкала»
Для виготовлення ляльки-мотанки доречно натуральні тканини, природний матеріал. Основу мотанки, в цілях економії ціни матеріалу можна використати качан кукурудзи. Льняні нитки для виготовлення волосся. З підручних матеріалів виготовляється одяг, прикраси та головні убори чи зачіски.
1.1.4. Вимоги до конструкції виробу.
Метод формувального оцінювання: «Контрольній список для обговорень»
Лялька-мотанка повинна бути оригінальною, неповторною, відповідати завданню проєкту та виражати креативність думок виконавця творчого проєкту. Розмір виробу 30 см.
1.1.5. Інструменти і матеріали.
Метод діяльнісного підходу: Брейкстормінг (метод мозкового штурма, метод рішення задач)
Метод формувального оцінювання: Мікрофон
1. Льняна тканина
2. Качан кукурудзи
3. Льняні нитки
4. Вишивальні нитки
5. Намисто
6. Канва
7. Ножиці
8. Лінійка
9. Олівець
10. Праска
1.2. Розробка технічної пропозиції:
Метод діяльнісного підходу: Морфологічна матриця.
В основі методу лежить принцип розбиття об'єктів на характеристики та оцінки. При цьому характеристики повинні бути незалежними одна від одної. Після цього виписуються всі можливі варіанти ( певні бали). Таким чином утворюється багатовимірна таблиця з різних комбінацій окремих реалізацій розглянутих об’єктів.
Метод формувального оцінювання: «Хибні завдання»
Це форма перевірки знань учнів, коли педагог навмисно дає учням завдання з типовими помилками, робить передбачувані помилкові судження тощо. Учні мають відшукати помилки й неточності в судженнях, яких припустився вчитель.
1.2.1 Аналіз моделей – аналогів
Провівши пошук різноманітних конструкцій ляльки-мотанки в мережі Internet, в
різноманітній літературі я вибрав найбільше різних зображень моделів-аналогів своєму виробу:
Таким чином я побачив різноманіття конструкцій, конструкційних матеріалів, способів оздоблення. Всі знайдені зразки використати в якості виробу-аналогу я не можу. Це просто нереально!
Тоді я проаналізував всі знайдені зображення. Аналізував за різними ознаками: оригінальна форма, цікаве оздоблення, мала кількість деталей, доступні матеріали , можливість виготовлення в шкільній майстерні, зручність у використанні. Дані заніс в таблицю:
Критерії (вимоги):
|
Зразки: Зразок №2 Зразок№3 |
Свій варіант
|
Поєднання варіантів:
|
|||||||||||||||||||||||||||
№ 1 |
№ 2 |
№ 3 |
№ 4 |
№ 5 |
Від 2 до… |
№ 2, №4 |
|
|||||||||||||||||||||||
Естетичність і оригінальність
ппппафффформа
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Кількість деталей(шт.) |
_ |
+ |
_ |
_ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Технологічність ( складність ) |
_ |
+ |
_ |
+ |
- |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Надійність |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Економічність |
_ |
+ |
_ |
+ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Власні вподобання |
+ |
+ |
_ |
+ |
_ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Можливість виготовити в шкільній майстерні |
- |
+ |
_ |
+ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Оздоблення(буде або не буде )
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
Всього:
|
4 |
8 |
3 |
7 |
6 |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
1.2.2 Висновки по технічній пропозиції
Отже, найбільшу кількість позитивних оцінок отримав зразок №2 Проаналізувавши всі зразки, я зрозумів, що копіюючи інший виріб можна навчитися його виготовляти. Але цінність виготовленого виробу буде набагато більшою, якщо в його конструкцію або оздоблення внести щось своє. Тому я конструкцію №2 та № 4 вирішив поєднати.
Однак ця композиція має деякі недоліки та не дотримання вимог до виробу, а саме мотанка повинна стояти.
Висновок: я буду виготовляти свій виріб поєднавши № 2 і № 4
II КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП
2.1 Розробка технічного проекту:
Метод діяльнісного підходу: Використання спеціалізованої програми. Створення малюнку.
Метод формувального оцінювання: «Оперативний репортаж»
2.1.1. Специфікація виробу
№ |
Найменування деталей |
Кількість(шт.) |
Матеріал (деревина або метал.) |
Розміри (мм) (ширина,довжин, товщина.) |
1 |
Голова |
1 |
Шматок льняного рушника |
15х30 см |
2 |
Тулуб |
1 |
Тканина біла |
25х30 см |
3 |
Руки |
1 |
Тканина біла |
25х30 см |
4 |
Верхня спідниця |
1 |
Кольорова тканина |
15х30 см |
5 |
Очіпок |
1 |
Кольорова тканина |
15х30 см |
6 |
Рукава |
2 |
Тканина з вишивкою |
15х20 см |
7
|
Фартушок |
1 |
Тканина з вишивкою |
10х10см |
8 |
Намисто |
1 |
бісер |
1 пакет |
2.1.2. Розробити та побудувати креслення виробу.
Метод діяльнісного підходу: обробка текстової інформації
Метод формувального оцінювання: «Світлофор»( оцінювання учня працювати самостійно)
2.2. Технологічна карта виготовлення виробу:
№ з/п |
Технічні умови виконання |
Технологічна операція |
Зображення операції |
1. |
Виготовлення голівки |
Моток тканини розміщується вертикально в квадратний шматок тканини, обмотується ниткою і зав’язується вузлом. |
|
2. |
Виготовлення хреста на голівці ляльки |
Різнокольоровими нитками намотується на обличчі ляльки хрест. |
|
3. |
Виготовлення тіла ляльки |
Звисаючі кінці тканини обмотують ,щоб утворилося тіло ляльки, до якого на наступному етапі прив’язується одяг. |
|
4. |
Виготовлення одягу ляльки |
Одягти ляльку в спеціально вишитий і пошитий одяг в традиціях українського національного костюма: сорочечку, плахту, безрукавку, очіпок. |
|
5. |
Оформлення голівки ляльки |
Накласти на головку волосся з ниток, заплести косу. пошити головний убір-очіпок |
|
Інструкція з виготовлення ляльки – мотанки «Берегиня»
1. Для формування голови ляльки-мотанки беремо шматок білої тканини, складаємо у смужку шириною 4-5 см. і скручуємо смужку «руликом». «Спіраль», що утворюється з боків – символ безконечності буття і вічності.
2. Найважливіший етап – намотування хреста на обличчі ляльки. Голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Мотанки не мали обличчя, а замість очей, рота - хрест з ниток. Підбираємо нитки, аби вони личили до обраних кольорів майбутнього одягу мотанки. Крім того, треба виходити зі значення кольорів. Під час намотування сакрального хреста, голову ляльки-мотанки тримаємо лівою рукою, а намотуємо нитки правою, і тільки за годинниковою стрілкою. Взагалі, будь-які частини ляльки намотуються тільки за годинниковою стрілкою.
Завести нитку з протилежного від личка боку і зверху покласти на ньому вертикаль. Так два рази. Тепер черга горизонталі. Теж два витки-мотки ниткою. Беремо кінчик нитки другої котушки і зафіксувавши його на «шийці» поряд (! Не зверху!) з «намальованими
» вертикаллю і горизонталлю кладемо наступні вертикаль і горизонталь. Потім – знову першою ниткою, потім – знову другою ниткою і ось – вимальовується райдуга. Зафіксувати нитки на шийці. Нарешті відрізати їх і запхнути кінчики під намотану ниткою шийку.
3. Далі змотуємо. «тулуб-ручки» з шматочка тканини, що залишився. «Тулуб-ручки» краще зробити продовгуватими. Підкладаємо їх під тканину під голівкою. Знову фіксуємо ниткою, тільки тепер уже на талії. «Тулуб-ручки» зробити гарними і пишними. А тепер робимо груди, які закріплюємо ниткою хрест-навхрест на «тулубі-ручках», закінчивши обмотуванням нитки знову на талії.
4. Тепер пора одягти нашу лялечку. Спочатку зробимо їй сорочечку з мереживного полотна. Сорочечку примотуємо на талії.
5. Призбируємо на талії верхню спідничку з кольорової тканини, примотуємо її.
6. Лишилось одягнути хустку. Зав’язуємо ляльці очіпок.
7. Для завершення примотуємо вишиваний фартушок і підперізуємо лялю поясом. Наостанок даруємо лялечці намисто.
Лялька-берегиня має стояти на видному місці. В жодному разі не можна підвішувати її за голову. Найкраще ставити на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку, зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти ваша домашня гармонія.
Потрібно запам’ятати головне правило від творців ляльок – мотанок, що лише та іграшка, яка зроблена з любов’ю, буде надійним оберегом та нестиме радість.
2.3. Розрахунок собівартості виробу та ціни матеріалів:
Економічні розрахунки витрат на виготовлення ляльки-мотанки «Берегиня»:
Отже, як видно із розрахунків, за тридцять гривень мої однолітки можуть виготовити ляльку-мотанку, яка буде їх сакральним оберегом. Собівартість мотанки, зробленої своїми руками, менше вартості ляльки-мотанки, купленої на ринку або в магазині з аналогічних матеріалів.
А ще можуть навчити її виготовленню своїх друзів, батьків. Такий сувенір може бути вишуканим подарунком для найвибагливіших поціновувачів мистецтва.
Екологічне обґрунтування
Проблема екології набула величезного значення. Для ведення здорового способу життя дуже важливо, щоб предмети, які оточують людину, якими людина користується в повсякденному житті. Були екологічно чисті та безпечні.
Виготовлення ляльки-мотанки не завдало шкоди довкіллю. Всі матеріали, які я використовувала для створення мотанки екологічно безпечні. Залишки тканини та оздоблення можуть бути використані для виготовлення інших речей.
Рефлексія. Закінчить речення -
Я навчився…
Я б хотів ще дізнатися про...
Найбільш захоплюючим було…
Мені найбільше сподобалося …
1