Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Дьюї казав : "Дитина – постійно діяльний організм , який сам дає хід закладеним у нього здібностям. Роль же вихователя зводиться до того, щоб дати правильний напрямок його діяльності ".
Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав А. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб’єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини.
Мета проектної технології: - підвищення мотивації навчання- розвиток в учнів комунікативних навичок, умінь працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі - розвиток критичного мислення - орієнтування в інформаційному просторі - застосування знань на практиці - створення позитивної атмосфери.
Актуальність проекту. Стан здоров'я сучасних школярів турбує все суспільство, бо це пов'язано з майбутнім нашої держави. Здоров'я дитини по праву вважається індикатором загального соціального благополуччя країни, відображає рівень та характер її соціально-економічного розвитку. Головна роль у вихованні здорової дитини та ціннісного відношення до особистого здоров'я належить школі. Широке впровадження здоров'язберігаючих технологій дасть можливість сформувати у сучасних школярів позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.
Проект “Ми за здоровий спосіб життя”За видом діяльності – творчий. За видом координації – безпосередній. За характером контактів – внутрішній. За кількістю учасників – груповий. За часом проведення – середньостроковий. За змістовним аспектом – інтегрований (я досліджую світ, мистецтво, фізична культура, мова, читання) Учасники проекту:учніучителібатькимедична та психологічна служба, робітники їдальні
Задачі проекту:вчити дітей бути здоровими і душею , і тілом; зробити висновок, що цінність здоров’я - найбільше людське надбання;зібрати інформацію про корисне та шкідливе харчування;з’ясувати, як впливають на здоров’я корисні і шкідливі звички;визначити важливість щеплень та правил гігієни;виявити значимість психічного самопочуття людини на фізичний стан здоров’я; створити презентацію, відеофільм, комікс, міні-спектакль;підготувати комплекс оздоровлюючих вправ.
Очікувані результати Після завершення проекту:учасники поглиблять знання про здоровий спосіб життя, правильне харчування, корисні та шкідливі звички;мають усвідомити необхідність піклуватися про власне здоров`я; оволодіють елементами дослідницької роботи; зможуть співвіднести результат своєї діяльності з поставленою метою; сформулюють і доведуть свої світоглядні погляди;створять презентацію, відеофільм, комікс, міні-спектакль;підготують комплекс оздоровлюючих вправ.
2 група – кореспонденти. Взяти інтерв’ю: у медичної сестри школи про важливість щеплень, правил гігієни; у робітників їдальні - про користь правильного харчування; у психолога - про вплив психічного самопочуття на загальний стан здоров’я людини. Представити звіт у вигляді відеофільму.
3 група – практики-спортсмени. Звернутись за допомогою до вчителя фізичної культури, тренерів спортивних секцій та інтернету і підготувати комплекс оздоровлюючих вправ, спрямованих на зміцнення правильної постави, профілактики плоскостопості, короткозорості. Представити звіт у вигляді демонстрації комплексу здоров’язберігаючих вправ.
Захист проекту має бути публічним. Треба всім присутнім довести, що дослідження вірні, висновки зроблені правильні. Самій дитині підготуватися до захисту важко, потрібна допомога дорослих. Запропонувати схему захисту у вигляді незакінчених речень: Тема нашого проекту…Мета нашої роботи…Задачі нашого дослідження…Ми висунули гіпотезу…Щоб зібрати інформацію, ми звернулися до…Творчим продуктом нашої діяльності є…Педагог має регламентувати питання та відповіді дітей. По завершенню обговорення, заохотити не тільки доповідачів. А й тих, хто задавав цікаві запитання. В груповому проекті кожен має показати свій власний внесок в проект.
Після захисту важливо дати можливість дітям відчути атмосферу свята за надану людям радість цим проектом. Рефлексія – можливість осмислення учнем власних дій. Форма рефлексії – письмово у вигляді сторінки до лепбуку: Чому я навчився?Чого досяг?Що у мене раніше не виходило, а тепер вийшло?Кому я допоміг і як?Для мене цей проект був важливим, тому що... У ході проекту я зміг дізнатись про....
Форма оцінки – самооцінювання за допомогою цеглинок ЛЕГО, оплески присутніх після презентацій виступів груп, усні взаємооцінки успіхів учнів, поради на майбутнє. Оцінки мають носити стимулюючий характер, а не змагання. Має бути нагороджений кожний, хто приймав участь в проекті. Це може бути спільний приз для всього класу.
Висновки. Найважливіше завдання цього проекту – засвоєння знань учнями про здоровий спосіб життя, уміння робити правильний вибір, протистояти шкідливим звичкам. Освідомлення того, що цінність здоров’я - найбільше людське надбання. Всі учасники проекту плідно працювали і оволоділи певним рівнем знань, яким можуть ділитися з людьми серед свого найближчого оточення.
Висновки. Отже, метод проектів дозволяє наблизити навчальний процес до життя, до потреб дітей, навчальний матеріал адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне – робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття знань простим і доступним.«Навчити дитину вчитися, дати їй уміння, за допомогою яких вона буде самостійно здійматися зі сходинки на сходинку довгого шляху пізнання, - це одне з найскладніших завдань вчителя. Саме у його здійсненні – ключ до тієї педагогічної мудрості, опанування якої робить нашу працю творчою.» В. О. Сухомлинський