Тема. Жителі Арктики.
Мета. Продовжити вивчати тему про Арктику; дати поняття про жителів Арктики та їх особливості; розвивати мовлення, кругозір, інтерес пізнання.
Обладнання. Комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація, відеоролики, зошити з друкованою основою.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Діти, давайте згадаємо про що ви говорили на минулому уроці?
-
На минулому уроці ми говорили про тварин, які живуть в Арктиці. Давайте кожен з вас, по черзі скаже, що йому запам’яталося найбільше.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-
На цьому уроці ми продовжуємо подорожувати з вами Арктикою і сьогодні ми познайомимося з її корінними жителями. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Жителі Арктики”.
ІV. Робота з матеріалом уроку.
-
Розповідь вчителя.
-
Як вам вже відомо, Арктика характеризується холодним кліматом, тому там мешкають ті, хто здатні вижити в таких сурових умовах. Вже з деякими жителями цього регіону ви знайомі. Зверніть увагу на дошку та скажіть – яких з мешканців ви знаєте ( хаскі, олень карибу). Що цікавого про них ви пам’ятаєте?
-
Сьогодні ми дізнаємось багато інформації про самоїдів, маламутів, ескімосів.
-
Самоїд – що це за моторошна назва для такого красеня?– гадають люди. Може, він сам себе їсть, чи їсть сомів чи що він там взагалі таке їсть, що його так прозвали. А все дуже просто.
-
Самоїд — одна із найдавніших нині відомих порід їздових собак. Самоїд був компаньйоном людей північних племен самоїдів. Ті поселенці вели кочовий спосіб життя в пошуках багатих їжею районів. Для постійних переміщень людям були необхідні витривалі та сильні помічники. Собаки допомагали перевозити навантажені сани, брали участь в полюванні, охороняли житла від хижаків, пасли худобу, супроводжували дітей. При цьому тварин не лякали ні постійний мороз, ні важка фізична праця. Вони стали незамінними трударями, без яких самодійці не могли обійтися. Відданий, сильний та розумний собака середнього розміру із спокійним темпераментом. Легко витримує тяжкі фізичні навантаження та екстремальні умови, особливо холод. За умови правильного виховання добре вживається із членами сім’ї, зокрема дітьми, та іншими домашніми улюбленцями. Вимагає ретельного дресирування із ранніх років та постійних фізичних навантажень. Дружній, відкритий живий та веселий. Самоїд не лякливий і не агресивний. Мисливські інстинкти дуже слабкі. Дуже соціальний, не повинен використовуватись як собака–охоронець.
-
Перегляд відео про маламутів.
-
А тепер поговоримо про маламутів. Усю інформацію ви дізнаєтесь з відео. Перегляньте відео та скажіть – чи можуть маламути гавкати.
-
Чи можуть маламути гавкати? (Ні, вони лише виють як вовки)
-
Зробимо підсумок. Що спільного між самоїдами та маламутами? (Ці дві породи собак використовувалися людьми як їздові, вони досить дружні та веселі).
Фізхвилинка.
-
Розповідь про ескімосів.
-
Ескімоси – народ, що становить корінне населення території від Гренландії і Нунавута (Канада) до Аляски (США) і східного краю Чукотки (Росія). Чисельність – близько 170 тис. Самі себе вони називають – «інуїти».
-
Ескімоси утворюють спільноти, в які входять жителі одного поселення (зимарки). Вони складаються з безлічі сімей, в яких всі займаються певними обов'язками. У сім'ю можуть входити не тільки чоловік з дружиною і їх діти, а й найближчі родичі. В одному житлі часто проживає відразу кілька сімей.
-
У жінок і у чоловіків приблизно однаковий одяг. Це довгі куртки з оленячих шкур з капюшоном, облямованим хутром песця або соболя. Вони прикрашаються національними орнаментами, хвостами, вставками з хутра контрастного забарвлення. На ногах вони носять унти – товсті чоботи з оленячих або собачих шкур хутром назовні. Руки захищені від морозу теплими рукавицями.
-
В основному ескімоси харчуються м'ясом тварин, на яких вони полюють. Здебільшого це: тюлені, моржі, нерпи, олені, білі ведмеді.
-
Робота з підручником (с. 17 – 18).
-
Відкрийте підручник на сторінці 17. Прочитайте довідку та розкажіть – що нового ви дізналися.
-
Зверніть увагу на сторінку 18. Зимовим житлом ескімосів є іглу. У підручнику ми бачимо як можна виготовити міні–іглу самим. А зараз ми переглянемо відео як будують свої будинки саме ескімоси.
-
Робота в зошиті з друкованою основою (с. 7).
-
Відкрийте зошит на сторінці 7. Виконаємо завдання.
V. Підсумок уроку.
-
Про що ми сьогодні говорили?
-
Назвіть жителів Арктики.
-
Що цікавого ви запам’ятали про самоїдів/маламутів/ескімосів?