ПРОЕКТ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
«МОЯ УКРАЇНА – МОЯ БАТЬКІВЩИНА»
Підготувала
вихователь Ніщета В.А.
Анотація
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні орієнтує на опанування знань про нашу державу, виховання поваги до державних символів. Реалії сучасності потребують від педагогів виховання патріотичних почуттів у дітей вже змалку, з дитячого садка. Патріотичні почуття дітей дошкільного віку засновуються на їх інтересі до найближчого оточення (сім'ї, батьківського дому, рідного міста, села), яке вони бачать щодня, вважають своїм, рідним, нерозривно пов'язаним з ними. Прилучаючись до народознавства, діти поступово утверджуватимуться у думці, що кожен народ, у тому числі й український, має звичаї, які є спільними для всіх людей. Пізнаючи традиції, народну мудрість, народну творчість (пісні, казки, прислів'я, приказки, ігри, загадки тощо), розширюючи уявлення про народні промисли (вишивка, петриківський розпис, яворівська іграшка), вони поступово отримують більш-менш цілісне уявлення про втілену в художній і предметній творчості своєрідність українського народу. Водночас у дітей розширюються знання про характерні для рідного краю професії людей, про конкретних їх представників. Таким чином, ми виховуємо патріота, свідомого громадянина своєї Батьківщини
Патріотизм як моральна якість має інтегральний зміст. З огляду на це в педагогічній роботі поєднано ознайомлення дітей з явищами суспільного життя, народознавство, засоби мистецтва, практична діяльність дітей (праця, спостереження, ігри, творча діяльність та ін.), національні, державні свята. Тому у проекті відображені завдання таких освітніх ліній Базового компоненту: «Дитина в соціумі», «Дитина у світі культури», «Гра дитини», «Мовлення дитини».
Мета:
Розширити й уточнити знання дітей про Україну, суспільні, матеріальні та духовні умови життєдіяльності особистості в державі Україна; її державну символіку, національні символи українського народу.
Ознайомити дітей з традиціями й звичаями, пов’язаними з будівництвом житла в Україні, внутрішнім та зовнішнім оздобленням. Розкрити роль рушників-оберегів та інших атрибутів, пов’язаних із забезпеченням добробуту у домі. Формувати уявлення про рослини-символи, їх значення, атрибути одягу (вінок), гончарне виробництво, декоративний розпис, фольклорні символи, пов”язані з історією і побутом українського народу.
Виховувати почуття приналежності до свого народу, його духовної і матеріальної культури, любов до своєї країни, почуття гордості.
Очікуваний результат
Цей проект дозволить навчити дітей любити свою Батьківщину, шанобливо ставитись до традицій українського народу, його історії, символіки, творів народної творчості, до творчості народних майстрів. Дасть змогу помітити самобутність предметів давнини, оригінальність українського вбрання, красу традиційного українського життя. Стане основою для подальшого виховання патріотизму у дітей, розвитку їхньої національної свідомості, зародження почуття гордості за те, що вони – українці.
Тривалість курсу – 6 днів
Види діяльності |
Зміст роботи |
1 день Мотиваційний етап |
|
Проектне заняття (ознайомлення з навколишнім) |
Тема: «Моя Батьківщина - Україна». Мета: закріпити знання назви держави та деяких міст України. Навчити знаходити на карті своє місто; показати дітям розташування столиці – м.Київа на карті. Познайомити зі стародавніми українськими костюмами, транспортом, оселею. Формувати уявлення про національну культуру, виховувати гордість за історичне минуле своєї країни. Матеріал: карта-макет, картки, із зображенням України минулого.. Схема заняття:
|
Проектне заняття (музична діяльність) |
5. Гра «Хто де живе?» (Харків –харків’яни…). Тема: «Ой, і гарна пісня українська!» (домінантне) Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із кращими зразками української народної пісні, її особливостями (підкреслювати співучість, плавність, ніжність колисанок, завзятий характер гопака, мелодійність української народної обрядової пісні). Виховувати любов до українських пісень, бажання співати їх поза заняттями. Репертуар заняття:
«Повішу я колисочку».
«Ой на горі жита много». |
Ігрова діяльність |
Дидактичні ігри: «Моя Україна», «До барвистого віночка вишиваночка-сорочка», «Лялька-україночка», «Де що виготовляють?», «Я маленький козачок», «Українці тато й я», «Наша Батьківщина», «Колись - зараз», «Що змінилось в Україні?» Українська народна гра «Бери коня» |
Робота поза заняттями |
Бесіда за малюнком «Я живу в Україні», читання вірша «Рідна хата», слухання народної пісні «Українка», вивчання вірша |
|
О.Лукій «Україна». Конкурс «Загадка-Відгадка». |
Індивідуальна робота |
Закріплення вірша О.Лукій «Україна», прислів’їв про вербу, калину, віночок. |
Творча діяльність |
Тема: Виготовлення намиста з горобинок. Мета: Вчити дітей виготовляти намисто з ягід горобини, бережно поводитися з голкою під час нанизування. Виховувати акуратність у роботі, бажання доводити розпочату справу до завершення. Матеріал: ягоди горобини, голка з ниткою. |
Робота з батьками |
Спільне створення в груповій кімнат розвивального середовища (українська світлиця). |
2 день Інформаційний етап |
|
Проектне заняття (мовленнєве спілкування) |
Тема: Україна – рідний край. Мета: учити впізнавати прапор своєї країни серед дво-трьох інших. Познайомити з мелодією та словами гімну України; пояснити правила поведінки під час його звучання. Закріпити знання про народну символіку (вінок, вишиванку, рушники), її значення. Закріпити в словнику слова «прапор», «герб», «гімн», «утирач», «вишиванка». Учити |
|
будувати словосполучення із заданим словом, узгоджувати іменники з відповідним родом слова-ознаки, удосконалювати вміння добирати прикметники до іменника «Україна» Матеріал: декілька прапорців різних країн, зображення герба, запис гімну України, вінок, стрічки. Схема заняття:
|
Спостереження, бесіди |
Бесіда з дітьми про столицю України – місто Київ. . Спостереження за чорнобривцями, за вербою і калиною. |
Екскурсія |
Екскурсія до школи, розглянути флагшток з прапором України, герб на вивісці, закріпити |
|
назви державних символів. |
Робота поза заняттям |
Читання вірша В.Сосюри «Україна», мовна гра «Харків – рідне місто моє», розглядання ляльки в національному одязі, розгляд альбому «Національний український одяг», розгляд картин з пейзажами України, читання вірша «Ми всі діти українські». |
Ігрова діяльність |
Дидактичні ігри: «Українське, наше, рідне», «Ми - перекладачі», «Наша мова світанкова», «Інтерв’ю». Рухливі ігри: «Ой, вийтеся, огірочки», «Кривий танок» Творча гра «Ми –родина українська» |
Творча діяльність |
Створення «дерева роду» (із заздалегідь принесених фотографій, виготовлених разом з батьками макетів). |
3 день Репродуктивний етап |
|
Проектне заняття (ознайомлення з природою, художня література) |
Тема «Природа рідної країни» Мета: познайомити дітей з рослинами різних областей України, рослинами рідного краю; загадками, легендами, повір’ями, пов’язаними з ними. Сформувати уявлення про рослинні символи України (калину, вербу, барвінок, чорнобривці), їх лікарську значимість, |
Малювання |
значення як оберегів в українській хаті. Виховувати інтерес та повагу до українських національних традицій, почуття любові до рідного народу, почуття патріотизму. Матеріал: дидактична гра «Рослини – символи України», рослинна карта України, калина, гілка верби, смереки, квіти барвінку, чорнобривці. Схема заняття:
Тема «Декоративний розпис» Мета: ініціювати декоративне оформлення виліплених фігурок - прикрашати їх декоративним розписом (клітинкою, лініями, хрестиком). Звернути увагу на елементи українського одягу (чоловічого, жіночого). Вдосконалювати техніку малювання гуашевими фарбами - малювати кінчиком пензля на об’ємній формі, повертаючи і розглядаючи її з усіх боків. Виховувати інтерес та естетичне ставлення до |
|
українського народного мистецтва. Матеріал: виліплені з глини фігурки дівчини та козака, ватні палички, фарби, площинна форма, пензлі, серветки. |
Індивідуальна робота |
Розучування пісеньки «Вишиваю рушничок». Повторення раніше вивчених віршів Т.Г.Шевченка. Дидактична гра «Стара скриня» |
Ігрова діяльність |
Вправа «Рушнички». Творча гра «Чарівна вишиванка», «Країна любові та єдності». Дидактична гра «Склади речення», «Віночок слів – назв рослин». Рухлива гра «Хустинонька», «Ходить гарбуз по городу». |
Робота поза заняттями |
Інсценізація вірша Д.Павличка «Де найкраще місце на землі?», розповідання легенди про рушник. Завдання «Щоб ти намалював, якби тебе попросили намалювати Україну?» |
Бесіди, спостереження |
Бесіда з дітьми про український одяг, віночок. |
Робота з батьками |
Фотоконкурс «Ми – діти України». |
4 день Узагальнюючий етап |
|
Образотворча діяльність: ліплення |
Тема: Ліплення декоративне за мотивами народної пластики. Опішнянська іграшка. Мета: продовжувати знайомство дітей з опішнянською іграшкою як видом народного декоративно-прикладного мистецтва для збагачення зорових вражень, формувати естетичний смак. Розвивати творчу уяву, фантазію, пам’ять, окомір. Створювати умови для творчості дітей за мотивами іграшок – героїв українських казок. Закріпити уявлення про характерні елементи декору та традиційних кольорах опішнянського розпису. Матеріал: українські народні іграшки: баранчик, коник, свинка. пластилін, дощечки, стеки, серветки. |
Ігрова діяльність |
Дидактична гра: «Де що виготовляють?», «Який ти, глечику?», «Народна кухня», «Подорож Україною» Народна гра «Микита». Створити умови для виникнення сюжетної гри «Маленькі гончари». |
Індивідуальна робота |
Заучування скоромовки «Горщик», заучування вірша Р.Купчинського «Мій край». |
Колективна творча робота |
Плетіння українського віночка. Виготовлення квітів з паперу. |
Робота поза заняттям |
Читання та обговорення літературного твору за темою «Неслухняний глечик» С.Васильченко Бесіда «Звідки прийшли гончарні вироби» Загадки про посуд. |
Робота з батьками |
Українські вечорниці на тему: «Українська наша хата завжди радістю багата» (ліплення вареників) Виготовлення сопілки (хлопчики і татусі) Вишивання серветок (дівчатка і матусі) |
5 день Творчий етап |
|
Свято |
Тема «Нова людина народилась» (із циклу «Народні сімейні традиції»). Мета: зацікавити дошкільників українськими народними звичаями, пов’язаними зі ставленням членів сім’ї до маленької дитини. Закріпити відомості про призначення деяких лікарських трав, познайомити з обрядом |
|
купання малюка. Підкреслити турботу старших членів родини про молодших як традиційну рису українців. Зацікавити народними піснями та таночками, які виконуються відповідно до обряду. Матеріал: люлька, лялька, вишиті подушки, рушники, вишиванка, інтер’єр української хати, українські костюми. Схема свята:
|
Індивідуальна робота |
Повторення раніше вивчених українських віршів. Дидактичні ігри «Україна яка?», «Подорож країною» |
Ігрова діяльність |
Рухливі українські народні ігри за вибором дітей. Ігри-драматизації за мотивами українських народних казок «Рукавичка», «Пан Коцький». Дидактичні ігри «Що у бабусі в скрині?», «Ми |
|
– патріоти», «Розкажи про Україну». |
Робота поза заняттями |
Міні-розвага «Пісні про Україну». Завдання «Щоб ти намалював, якби тебе попросили намалювати Україну?» |
Робота з батьками |
Виставка народної творчості (руками батьків та дітей). |
6 день Рефлексивно-оцінювальний етап |
|
Бесіди |
«За що я люблю свою країну?», «Чим я пишаюся?» |
Індивідуальна робота |
Повторення раніше вивчених віршів, закріплення значення понять «герб», «гімн», «батьківщина» |
Творча діяльність дітей |
Співання українських народних пісень за бажанням дітей. |
Ігрова діяльність |
Народні, рухливі, хороводні ігри за бажанням дітей. |
Творча діяльність |
Створення колажу «Ми живемо на Україні» (підсумкова спільна робота дітей). |