Актуальність проблеми. На сьогоднішній день виникла потреба введення в практику роботи вчителя мистецтва таких технологій, що забезпечували б можливість перенесення акценту з вивчення самого предмета на його використання як засобу формування особистості учня, розвитку його самостійності, творчої ініціативи, стимулювання потреби в самовдосконаленні, виявленні моральної позиції, відповідальності за процес навчання.
Слово „інтерактив” англійського походження, від слів „Interact”, де „inter” – взаємний і “act” – діяти. Таким чином, інтерактивний здатний до взаємодії, діалогу. Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученнівсіх учнів до процесу пізнання.Інтерактивні методи – це способи організації продуктивної взаємодії суб’єктів педагогічного процесу
Цілі та завдання інтерактивного навчання: Розширенняпізнавальнихможливостейучнів, зокремау здобуванні,аналізі тазастосуванніінформації зрізних джерел. Можливостіперенесенняотриманихумінь, навичокта способівдіяльності нарізні предметита позашкільнежиття учнів. Формуванняглибокоївнутрішньоїмотивації.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»(учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчити його)5 клас Тема: Пісня душа народу. На сьогоднішньому уроці я отримала (отримав) нову інформацію…Моя улюблена народна пісня…. Пісня «Братик Яків» відноситься до жанру…Головний герой пісні «Чи не той то Омелько» має таки риси характеру….
«Експедиція»На уроці з теми “Походження мистецтва” доцільно використати такий метод(“Експедиція в часи існування первісної людини”). Заздалегідь утворені учнівські групи отримують маршрути експедицій та матеріали для опрацювання:- фото наскельних зображень;карти місць розташувань печер тощо . Учні повинні підготувати та презентувати інфомацію про походження митецтва за допомогою гаджетів.
Вправа “Сигнал рукою”– Я розумію і можу пояснити (великий палець руки спрямовано вгору).– Я все ще не розумію (великий палець руки спрямовано в сторону).– Я не зовсім упевнений у… (помахати рукою). Після ознайомлення із сигналами учитель опитує :- Що саме Ви не зрозуміли?- У чому відчуваєте невпевненість?- Що ви зрозуміли й можете пояснити?За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за програмою.
Метод « Мікрофон»Дає можливість кожному висловлювати думку, швидко, по черзі, відповідаючи на запитання. Що таке пейзаж?Про що можуть розповісти пейзажі?Назвіть основні й похідні кольори. Згадайте нюансні, зближені кольори. Назвіть їх. Які контрастні, протилежні кольори ви знаєте?Які кольори називаються теплими?Які кольори називаються холодними?
Метод «Подорож» Тема «Декоративно-ужиткове мистецтво. Писанкарство» 1. «Історики» повідомляють про час та умови виникнення писанок.2. «Народознавці» готують виступ про символіку, обереговість та поліфункціональність писанок.3. «Краєзнавці» розповідають про особливості розпису писанок різних регіонів України.4. «Кольорознавці» пояснюють значення кольорів у писанкарстві.5. «Знавці технік розпису» повідомляють інформацію про класифікацію писанок залежно від техніки виконання розпису. 6. «Мистецтвознавці» ознайомлюють із легендами та піснями про писанки.
«Асоціативний кущ » Визначити тему одним словом, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Спочатку виникають найстійкіші асоціації, потім другорядні. Фіксуємо відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово зростає. Цей метод універсальний на всіх етапах уроку, зокрема під час активізації, в основній частині, на етапі рефлексії, як засіб перевірки знаньопера. Арія. Лібрето. Хор. ДекораціїОркестр. Увертюра
Правила гри: відповідати на запитання тільки одним словом Так чи Ні. «Грицю, Грицю, до роботи» - українська народна пісня. Так чи ні?Ця пісня написана в мажорі. Так чи ні?Вона виконується в повільному темпі. Так чи ні?Це спокійна, наспівна пісня. Так чи ні?Музична особливість цієї пісні – маршовість. Так чи ні? Це двочастинний музичний твір. Так чи ні? Інтерактивна гра «Так чи ні?»
(Використання цього методу дає загальну картину понять і фактів, які необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання. )Учням роздаються картки з фактами, що стосуються теми уроку кожному. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Далі ознайомлють зі своєю інформацією інших однокласників. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Метод «Навчаючи – вчуся»
Метод «Карусель»Стільці учнів розташовані у два кола. Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому - обличчям. Отже, кожен сидить навпроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє - рухливе: за сигналом вчителя всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.
Ефективність інтерактивних методів навчання. За допомогою інтерактивних технологій учні мають змогу:аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;вчитися формулювати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну позицію, аргументувати й дискутувати;вчитися слухати іншу людину, поважати її думку;моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації;вчитися будувати конструктивні взаємини у групі, уникати конфліктів, попереджувати їх, шукати компроміси;розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.
Упроваджуючи інтерактивні технології на уроках мистецтва , учитель реалізує поставлені перед ним завдання:- адаптувати учня до умов сучасного життя;- формувати здатність самостійно опановувати знання, творчо мислити;-застосовувати здобуту інформацію у власному житті;- формувати ключові компетентності НУШ.