Конспект для 7 класу НУШ, 3 урок. Тема: Аранжування - друге життя музичного твору. За модельною навчальною програмою "Мистецтво 7-9 класи" для закладів ЗСО, Л.Масол, О.Просіна( 2023р.)
7 клас Урок 3
Тема. Аранжування – друге життя музичного твору
Мета. Формування ключових компетентностей.
Предметна мистецька компетентність: заохочувати учнів до пізнання різних видів та жанрів мистецтва, інтерпретації художніх образів, вчити виявляти ціннісне емоційне ставлення до мистецтва, розвивати уміння описувати особливості мови різних жанрів мистецтва. Формувати усвідомлення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу; виявлення пошани до мистецького надбання українського народу і гордості за нього, поваги і толерантного ставлення до культурного різноманіття регіонів світу; усвідомлення власної ідентичності у світовій культурній спадщині; потребу пропагування національної культури через власну мистецьку діяльність; розуміння необхідності збереження художнього надбання людства; розуміння важливості естетичних чинників у повсякденному житті.
Вільне володіння державною мовою: викликати у дітей бажання активно користуватися українською мовою під час спілкування на теми мистецтва, готовність грамотно висловлювати українською мовою в усній чи письмовій формі свої враження від мистецтва; чітко формулювати судження, міркування; дискутувати щодо мистецьких явищ та інформації про мистецтво, отриманої з різних джерел.
Уміння вчитися впродовж життя: заохочувати учнів активно визначати власні художні інтереси та потреби, виявляти мобільність у пізнанні мистецьких явищ і процесів; сприяти розвитку інтересу до мистецтва протягом життя; розвивати емоційний інтелект; вибудовувати перспективу художнього самовдосконалення, планувати та організовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва, самовираження через мистецтво; критично оцінювати та аналізувати результати власної творчої діяльності, раціонально використовувати час для задоволення культурних потреб; здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію.
Математична: формувати вміння застосовувати математичні поняття і категорії як інструменти під час створення художніх робіт; використовувати математичні знання для пояснення художньої виразності творів, логіки, структури художньої форми; аналізувати твори мистецтва та створювати власні художні твори за правилами художньої композиції; здійснювати у разі потреби розрахунки для встановлення пропорцій, відношень між величинами, створення об’ємно-просторових композицій, запису ритму, створення сценічних композицій тощо; створювати сценічні композиції, різноманітні художні продукти із використанням медіа ресурсів.
Інформаційно-комунікаційна компетентність: розвивати уміння застосовувати цифрові технології для створення, презентації і популяризації художніх образів, мистецьких ідей; визначати художню цінність цифрового контенту; добирати та опрацьовувати художню інформацію у пошуково-дослідницькій і соціокультурній діяльності для пізнання і творення мистецтва; переводити художню інформацію з цифрового формату в нецифровий і навпаки; використовувати інформаційні технології для здобуття мистецької інформації та формування власного мистецького простору; запобігати негативним інформаційно-технологічним впливам на власний культурний розвиток; оцінювати художню якість створеного цифрового продукту.
Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, екологічна компетентність: пробуджувати прагнення спостерігати і відтворювати довкілля в художніх образах засобами різних видів мистецтва; аналізувати роль людини в соціокультурному просторі та її відображення в мистецтві; використовувати технічні засоби для втілення художніх ідей з урахуванням постійного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій; застосовувати знання з природничих наук та використовувати природні ресурси для творчості. Формувати уміння використовувати взаємодію «людина ─ природа» для вираження мистецькими засобами власних емоцій, почуттів, переживань; поширювати засобами мистецтва ідеї свідомого споживання.
Мета. Ознайомити з особливостями аранжування, розглянути особливості понять «обробка, аранжування, переклад, оркестровка, транскрипція». Познайомити із творчістю видатних композиторів і виконавців. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику композиціям. Виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва, інтерес до творчості видатних композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер,
мультимедійна презентація, портрети композиторів.
Основні поняття для засвоєння: обробка, аранжування, переклад, оркестровка, транскрипція.
Твори, що вивчаються на уроці: Н.Паганіні, «Каприс №24»; ФЛіст, Етюд №6; М.Скорик ,«Каприс №24 для симфонічного оркестру»; В.Зінчук, Каприс №24.
Хід уроку
1. Вхід під мелодію пісні «Чорнобривці». Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Сьогодні на вас чекає знайомство з незабутніми музичними творами і з композиторами різних часів і країн, але всіх їх буде щось об’єднувати. Чи готові ви поринути у вирій музики?
2. Вокально-хорова робота. Робота над виконанням пісні «Чорнобривці».
Які відчуття дарує пісня, який у неї настрій?
Вчитель має виконати приспів у джазовому аранжуванні, з гострим ритмічним малюнком.
Чи змінилась пісня, який характер вона тепер має, які дарує відчуття?
3. Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.
-Як називається у музиці процес перекладення , пристосування для виконання у іншому виконавському складі? (Аранжування)
-Які приклади аранжування ви знаєте?( з вокального в інструментальний і навпаки)
-Назвіть музичні твори, де використано народні пісні у аранжуванні?
Г.Майборода «Гуцульська рапсодія», Л.Ревуцький Симфонія №2, А.Дворжак, Й.Брамс
4. Новий матеріал для засвоєння.
Ми вже знаємо, як розквітають новими тембровими барвами мелодія пісні в хоровій обробці чи танець у виконання ансамблю чи оркестру. Позитивні зміни зазвичай відбуваються і в академічній музиці, коли оновлюється виконавський склад твору. Наприклад, музика, написана для скрипки, виконується на фортепіано чи гітарі. Для цього здійснюють своєрідний переклад композиції, тобто пристосовують фактуру під можливості інших виконавців. Такий переклад може здійснювати як сам автор твору, так й інші музиканти, яких називають аранжувальниками.
Окрім слів переклад, обробка, аранжування в музиці використовують також терміни оркестровка, транскрипція. В чому відмінності?
Запам’ятайте!
Зазвичай переклад застосовують стосовно змін фактури твору до виконавського складу, обробка стосовно змін народних пісень, оркестровка, коли музика перекладається для симфонічного оркестру. Про транскрипцію йдеться, коли аранжувальник суттєво змінює музику як співавтор, і твір набуває самостійного художнього значення.
Зустрічається що під час аранжування змінюють не лише тембр, гармонію, фактуру, а й навіть жанр. Наприклад, створюють фантазію із тем опери чи сюїту з музики балету.
Інструментальна фактура складного твору може навпаки спрощуватися для доступності твору в аматорському музикуванні чи під час навчання гри на певному інструменті. Наприклад, популярні фрагменти симфонічної музики з балетів, оперет , кінофільмів, мультфільмів нерідко перекладаються для фортепіанного виконання, зокрема для ансамблю в чотири руки.
Деякі композитори настільки збагачують мелодію-першоджерело під час аранжування, що новий твір набуває оригінального авторського звучання.
Сьогодні ми познайомимося з італійським композитором 18-19 ст. Ніколо Паганіні. В історію музики Ніколо Паганіні увійшов як композитор-романтик і як неперевершений скрипаль, віртуоз-новатор. Він володів феноменальною технікою, даром імпровізації, польотом фантазії; і ці всі якості дали змогу митцю здійснити справжню революцію в скрипковому мистецтві. Н. Паганіні створив технічно складні 24 каприси для скрипки, які передбачали високу професійну майстерність виконавця. Все життя геніального Маестро оповито таємницями й легендами, що супроводжували його всюди. Прошу подивитися фрагмент з фільму «Паганіні. Скрипаль Диявола», де звучить Каприс №24. Цей фрагмент дуже добре передає епоху. Особливості концертної діяльності композитора.
Музичне сприймання. Ніколо Паганіні. Каприс №24
Один із найвідоміших композиторів-аранжувальників академічної музики Ференц Ліст створив чимало транскрипцій класичної музики, зокрема написав етюд для фортепіано на тему капрису № 24. Аранжування композитора-піаніста відрізняється
не меншою технічною складністю і віртуозністю, ніж оригінал композитора-скрипаля, але воно враховує широкі можливості фортепіанної фактури й техніки. Твір отримав нове життя і увійшов до репертуару багатьох піаністів.
Музичне сприймання. Ніколо Паганіні-Ференц Ліст. Етюд №6(за каприсом №24, фортепіано)
Видатний український композитор Мирослав Скорик створив блискавичну оркестрову транскрипцію каприсів Н. Паганіні, а згодом і хореографічне аранжування — балет «Каприси долі». Сюжет балету — це історія маестро, творця поза часом і простором.
У цій сценічній композиції автор намагався показати складність долі геніальної особистості. Легендарна мелодія капрису № 24 в зазвучала в сучасній оркестровці.
Музичне сприймання. Ніколо Паганіні-Мирослав Скорик. Каприс №24 для симфонічного оркестру. Фрагмент балету «Каприси долі»
Також цей твір можна почути і в сучасній обробці. Рок-версія.
Перекладена версія для фортепіано саундтрека до к\ф «Пірати Карибського моря»
Розкажіть про ваші враження від прослуханої музики.
Які музичні твори сподобались найбільше? Чому?
Розкажіть про засоби виразності , застосовані при аранжуванні кожного твору.
На початку уроку я говорила, що ми прослухаємо декілька музичних творів, але дещо їх буде об’єднувати, що ж це?
На прикладі Каприса №24 Н.Паганіні ми познайомилися з різними видами аранжування музичних творів. До речі слово каприс з італійської перекладається як примха.
6. Хвилинка творчості «Ритмічна імпровізація».
Пробуємо заспівати в джазовому варіанті приспів «Чорнобривців» муз.Верменича. сл.. Сингаївського.( Можливо програти на ударних інструментах.)
7. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Що таке аранжування?
Які існують види аранжувань ?
Чи зустрічались ви раніше з цими прийомами обробки музичних творів? Де?
Яка інформація з уроку була для вас новою і цікавою настільки, що викликала бажання послухати цю музику ще раз самостійно?.
8. Домашнє завдання.
Знайти в інтернеті класичні музичні твори у сучасній обробці , послухати і написати відгук-повідомлення у класрум.
9. Вихід з класу під мелодію , яка найбільше сподобалась сьогодні.
Використані джерела:
1