Урок з трудового навчання у 7 класі для дівчаток
ТЕМА УРОКУ : Проєкт «Патріотичний сувенір».
ознайомити учнів із :
сформувати знання про:
надати:
Об'єкти практичної діяльності учнів: народна лялька-оберіг, ангел-охоронець.
Ключові поняття: народна лялька, лялька-мотанка, обрядова лялька, лялька-оберіг, ангел-охоронець
Інформаційні джерела: готові народні ляльки-обереги, електронна інформація.
Хід заняття
Методологія заняття |
Зміст заняття |
Культура організації та розвиток компетентностей |
|
І. Організаційний етап: перевірка наявності учнів та готовності до уроку. |
|
міні-тренінг |
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів: - З яких матеріалів виготовляють патріотичні сувеніри? - Які бувають сувеніри? - Що таке оберіг? - А що таке «лялька-оберіг»? |
Орієнтіція на особистість Загальнокультурната інформаційна компетентність |
|
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття, мотивація навчальної трудової діяльності учнів. |
|
демонстраційний |
ІV. Вивчення нового матеріалу:
|
Навчально- пізнавальна та комунікативна компетентність |
пред'явлення учбових вимог |
V. Первинне закріплення знань: - по добору тканини та оздоблювальних матеріалів; - по користуванню інструментами, - по правилам ТБ та с/г вимог. |
Навчально- пізнавальна компетентність |
частково-пошуковий, самостійна робота |
VI. Практична робота (біжучий інструктаж) - виконання деталей ангела-охоронця, - оздоблення оберегу; - контроль дотримання правил ТБ. - фізкульхвилинка |
Індивідуальна робота Самоосвітня, особистісна та здоров'язбережувальнакомпетентності |
Контроль та взаємодопомога |
VII. Підсумки уроку. Рефлексія: - аналіз та усвідомлення виконаної роботи; - демонстрація кращих робіт, - підбиття підсумків |
Парна робота Компетентністьособистісногосамовдосконалення |
|
Прибирання робочих місць. Домашнє завдання: виготовити ангелів-охоронців для своїх рідних. |
|
Хід заняття
І. Організаційний етап:
Привітання,перевірка наявності учнів та готовності до уроку.
З початком війни кожен мешканець України відчув небувалий патріотичний підйом. І це не дивно: за складних часів виникає потреба в об’єднанні, та любов до батьківщини — найкращий фундамент для цього. Не залишаються осторонь й діти, які через творчість не лише можуть висловити душевний порив, а ще більше відчути себе справжніми маленькими українцями.
-Що таке сувенір?
- Які бувають сувеніри?
- А що таке «лялька-оберіг»?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття, мотивація навчальної трудової діяльності учнів.
Дівчатка, погляньте на дошку.
Епіграфом нашого уроку є вислів львівської журналістки Ярини Коваль:
«Будемо робити ангелят доти — доки хоч одній людині в нашій державі це буде справді потрібно»
Отже, мета нашого уроку:
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Сувені́р (фр. souvenir від лат. subvenio «приходжу») — подарунок на згадку або річ, пов'язана зі спогадами.
Сувенір на згадку — зазвичай про якусь приємну подію або подорож.
З розвитком туризму як внутрішнього, так і іноземного, з'явилося навіть окреме поняття сувенірна промисловість. Ще у не далекому минулому сувеніри виготовлялися виключно вручну.
В Києві українські сувеніри можна придбати як у спеціалізованих крамницях, так і в традиційному місці зібранні митців і торговців сувенірами — на Андріївському узвозі.
Традиційні українські сувеніри — писанки, дерев'яні булави, ляльки у національних строях, предмети традиційного ужитку — рушники, глиняні глечики.
Українські сувеніри
Патріотичні сувеніри
Атрибутика з національною символікою це не просто тематичні сувеніри, але в першу чергу невід'ємний аксесуар справжніх патріотів. Національна символіка займає значне місце в історії та культурі будь-якої нації, особливо в теперішній час.
Сувенір не складний, але йому можна додати якісь свої цікаві деталі, наприклад зробити брелком і повісити на сумку чи рюкзак або зробити у вигляді брошки.
- Що означає слово «оберіг»? (Від слова «берегиня» (грец.) — земля, богиня землі)
- Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу? (Обереги — наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів)
У християнстві вважається, що кожній людині відразу після його народження Господь посилає свого підданого, Ангела-Хранителя, який оберігає людину в найважчі часи, який супроводжує людину до самої смерті. Вінпопереджає про небезпеку і тому людина, яка прислухається до свого ангела, завждизалишаєтьсяцілою і неушкодженою. Часом, здається, вже ніщо не може допомогти, але людина виходить з хитрих переплетень долі і тоді кажуть «У неї, чи у нього сильний Ангел- охоронець».
Щоб Ангел став на ваш захист, йогопотрібно про цепопросити.
Виступ учениці.
Ангелику мій, охоронцю мій,
Ти завжди при мені стій -
Рано, ввечері, вдень, вночі
Будь мені до помочі.
Зірочкою присвіти,
А крильцями захисти..
Оскільки він – посланець Бога, то виконує тільки справи, пов'язані з добрими намірами.
Навіть у наш час передових технологій людина досі хоче вірити в Господа і Ангелів-Хранителів, а щоб впоратися з бідою, звертається до небес.
Виступ учениці.
Ангеликумійлюбий,
найвідданішійдруже,
Тебе я, мій хранителю,
просити буду дуже:
в тривогах, небезпеках
мене не покидай,
зробитидобрийвибір
завждидопомагай.
Не дай об гріхспіткнутись,
попередуіди,
дорогою правдивою
до неба приведи.
Наш Ангел- охоронець оберігає нас все життя, він допомагає нам проходити через важкі випробування і часто рятує нам життя.
Виступ учениці.
Коли ти руки опускав,
Вінпідіймавїхвище неба.
Коли боротись перестав,
Віншепотів: «Боротись треба!»
Коли в тобіселивсясмуток,
Не дозволяввінсумувати.
Впускав у душу сонцяжмуток –
Й тобі хотілося співати!
І знову дасть тобі надію,
Навіть коли задзвонятьдзвони…
Вінзахистить тебе, я вірю,
ТвійдобрийЯнгол-охоронець.
З давніх-давен наші пращури особливу увагу приділяли речам, які мали захищати нас від усього лихого. А оскільки українки завжди славилися рукоділлям, то виготовляли різноманітні обереги – ляльки –мотанки, ляльки-янголи із різних матеріалів: з тканини та ниток, з соломи та з цілющих трав, з паперу тощо.
Лялька-янгол – цесвоєріднийоберіг, особливо,якщовінзробленийсвоїми руками.
Здавнавважають, щотакіянголиоберігають сон дитини. Тому їхдаруютьмалечі на хрестини, перше причастя та на Різдво.
Втім,такийянгол є щечудовимдарунком для близьких людей у будь-якийперіод.
Різдвяний ангел – символ наступаючих свят. Ангел – вісник Бога, посланець до людей, той, який захищає, оберігає людину.
Особливості виготовлення та оздоблення ангела-охоронця:
- привиготовленні ляльки-мотанки не використовують ніножиці, ніголку;
- вся робота виконується однією довгою ниткою;
- на спині та на грудях ляльки-ангела має бути хрестоподібне намотування ниток.
Учні нашої школи протягом двох років беруть участь в акції «Обереги для захисників» .
Презентація
Наші випускники, вчителі та батьки учнів теж приймають участь зараз в визволенні нашої країни, нажаль багато хто вже ніколи не повернеться в свої родини. Давайте згадаємо тих, хто не повернувся. (хвилина мовчання).
Чим ми допомагали воїнам?
- проводилися благодійні акції;
- збирали теплі речі для воїнів (шкарпетки, шапки, рукавички тощо) та солодощі;
- виготовляли ляльки-мотанки;
- писали листи та малювали малюнки;
- виготовляли обереги-сувеніри.
Сьогодні ми підтримаємо ідею благодійного проекту «З Україною у серці творимо дива» та візьмемо участь в акції «Хай ангели тебе оберігають», — зробимо ляльку-оберіг, щоб потім подарувати їх нашим захисникам. Тим, що зараз знаходяться на передовій та тим, які ведуть боротьбу за своє життя на лікарняному ліжку. Бо є у цьому щось дуже зворушливе — дарувати іншому частинудуші, теплоту та віру, що таки все буде добре.
V. Первинне закріплення знань:
- по добору тканини та оздоблювальних матеріалів;
Сьогодні ми будемо виготовляти ляльку-ангела за різними технологіями.
Одна група дівчаток виготовить ляльку з ниток,
друга група – з тканини,
третя група – з ватних дисків.
VI. Практична робота (біжучий інструктаж)
Творіть добро і лихо не спочине.
Творіть добро, бо має бути так —
Якщо ти добра від душі людина —
Добро добром повернеться хоч як...
- інструктаж з ТБ по користуванню інструментами,
- виконання деталей ангела-охоронця (за інструкційними картками);
- контроль дотримання правил ТБ;
- фізкульхвилинка.
Продовження роботи над виготовленням ангела. Вчитель консультує, звертає увагу на недоліки в роботі та способи їх виправлення, заохочує до роботи.
- оздоблення оберегу.
VII. Підсумки уроку. Рефлексія
аналіз та усвідомлення виконаної роботи;
демонстрація виконаних робіт;
підбиття підсумків.
Дівчатка, ви сьогодні власноруч навчилися виготовляти обереги, щоб підтримати бойовий дух військових та підбадьорити їх. Створили для них обереги, які несуть в собі тепло дитячих сердець, щоб всі воїни повернулися до своїх родин живими і здоровими,
і щоб солдати у замерзлих степах і холодних бліндажах відчули радість свята. Людина, якій буде адресовано цей теплий подарунок, обов’язково відчує вашу любов і оцінить старання, з якими ви виготовляли янголятко.
Я хочу вам сьогодні побажати:
«Хай поруч з вами ангел ваш летить,
убереже вас від біди повсюду,
нехай несе вам радість кожна мить,
і благодать Господня з вами буде!»
Щоб янгол васне покидав, до нього треба звертатися з молитвою щодня: "Янголе, охоронителю мій, іди зі мною! Ти попереду, а я за тобою". Сприймайте його як друга. Він радіє, коли просиш у нього поради чи допомоги.
Прибирання робочих місць.
Домашнє завдання: виготовити ангелів-охоронців для своїх рідних та друзів.
Майстер-клас по виготовленню ангелочка з ватних дисків
Для роботи нам знадобиться 3 ватних диска.
Розділяємо ватний диск на дві частини.
З однієї частини скручуємо валик та розміщуємо його по центру на другій частині диску.
Нитку беремо довгу.
Замотуємо нитку декілька разів. Це буде голова ангела.
Нитку не обриваємо. Вона розташована попереду.
Кладемо голову на середину другого диска.
Нитку не обриваємо. Нитка розташована попереду.
Замотуємо міцною ниткою кругом голови, утворюється шия та закріплюємо петлею.
Нитку не обриваємо. Нитка розташована попереду.
Обережно, щоб не розпушити, опускаємо комірчик. Це будуть ручки ангела.
Нитку не обриваємо. Нитка розташована попереду.
Беремо третій диск. Розрізаємо на дві частини. Для крил нам потрібна лише одна половинка. Другу половинку використаємо на іншого ангела.
Прикладаємо позаду. (Нитка розташована попереду).
Отримуємо два крила, направлені кінчиками догори.
Закріплюємо їх ниткою хрест-навхрест,роблячи перехід від шиї справа - під лівим крилом, та від шиї зліва - під правим крилом.
За спиною їх теж прив′язуємо до тіла ангела хрест- навхрест.
Зав′язуємо вузлик на шиї, залишаючи нитку з петелькою.
За нею ангел можна підвісити. На ній від і літає!
Прикрашаємо ангела за своїм вибором –клей ПВА з гуашшю, блискітками тощо.
Можна зав′язати на голову сріблясту або золоту ниточку чи стрічечку - німб.Можна намалювати німб блискітками.
Фотографії до уроку