Проект
по театралізованої діяльності
«ТЕАТРАЛЬНА ПАЛІТРА»
Автор проекту
Вихователь
Юлія Омельченко
Реєстраційна картка проекту
Тема. «Театраліна палітра»
Тип проекту: мініпроект
Характеристика проекту:
педагогічні видання, інтернетресурси.
Анотація
У розмаїтті засобів впливу на формування особистості дитини дошкільного віку важливе місце посідає театр. Це особливий – синтетичний вид мистецтва органічно поєднує в собі художнє слово, драматичну дію, поетику, живопис, музику та літературу. Він допомагає дитині глибше пізнати себе, внутрішній світ, спонукає її до самовдосконалення. Викликаючи естетичні почуття та емоції в ході театралізованого дійства
Театралізована діяльність у дошкільному віці – один із найефективніших засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дитини, впливає і на творчі прояви дітей, сприяє розвитку у дошкільнят фантазії, виникнення по їхній уяві яскравих образів літературних героїв, казкових персонажів.
Теоретичною основою цього проекту виступило положення про те, що кожна дитина від природи неповторна. Унікальна індивідуальність.
Якщо створити умови для її розвитку, в дитини неодмінно відкриються здібності, закладені в ній природою. І завдання педагога полягає в тому, щоб виявити ці перші здібності і на цьому тлі створити умови для повноцінного розвитку особистості.
Залучати дітей до театрально-ігрової діяльності слід із раннього віку, починаючи із фланелеграфів, театральних та настільних ігор. Для старших дошкільнят – ігри – драматизації та імпровізації (розігрування сюжет без попередньої підготовки). Зацікавлять дітей і театр фантазії, театр пантоміми. Театралізовані ігри слід проводити і на природі – спілкування з небом, сонцем, деревами, квітами
Актуальність
Останнім часом частіше піднімається питання про те, що у роботі з дітьми необхідно використовувати усі наявні педагогічні ресурси для їх ефективного розвитку.
Сучасна педагогічна наука має різноманітні сфери освітнього впливу на дитину. У розмаїтті засобів впливу на формування особистості дитини дошкільного віку важливе місце посідає театральна діяльність.
«Театралізована діяльність є невичерпним джерелом розвитку почуттів, переживань і емоційних відкриттів дитини, залучає її до духовного багатства. Постановка казки змушує хвилюватися, співпереживати герою і подій, і в процесі цього співпереживання створюються певні відносини і моральні оцінки…» - писав В. А. Сухомлинський.
Театр – це особливий вид мистецтва, який поєднує в собі і художнє слово, і драматичну дію, поезію і живопис, музику і літературу. Він допомагає дитині глибше пізнати свій внутрішній світ, спонукає її до самовдосконалення, викликає естетичні почуття та емоції.
У дошкільному віці театралізована діяльність усвідомлюється педагогами як один із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток особистості дитини, що використовується з певною метою: розвивати у дошкільників уміння «входити в роль» і «утримувати» його впродовж театралізованого дійства. Педагог вчить усвідомлювати мовленнєві та виконавчі дії; уміння передавати особливості будь-якого художнього образу; переносити отримані уявлення в самостійну ігрову діяльність; виявляти зацікавленість до театру як виду мистецтва. Водночас театралізована діяльність виступає як вид дитячої активності, один із улюблених видів творчості.
Ще С. Русова довела природність «драматичного інстинкту малюків». Завдяки літературним, ігровим та особистісним мотивам, у дітей з’являються різноманітні потреби у грі, що виникають під впливом літературного твору. А також бажання самовираження, спілкування, пізнання самого себе через відтворення різноманітних образів.
Видатний режисер та актор К.Станіславський зазначав, що гра дитини відрізняється вірою у правдивість вигадки. При цьому дитина знає те, чому можна вірити, і те, що потрібно не помічати. Такий характер гри відокремлює її від усіх інших видів дитячої діяльності. Творчий характер ігрової діяльності проявляється в тому, що дитина створює особливе ігрове життя, у яке вона щиро вірить.
Саме у процесі ігрової діяльності, а також завдяки спеціальному навчанню діти здобувають необхідні для сценічного виступу навички, здобувають знання та збагачують уявлення, розвиваючи творчість. Сценічний компонент містить підготовку та показ вистав для глядачів, передавання сценічних образів через спеціально організовану підготовчу роботу, що обов’язково включає вправи та репетиції малюків. Такий підхід до усвідомлення змісту театралізованої діяльності співвідносять з оцінкою її як видовища, ефективного впливового засобу наочного навчання й виховання; як специфічного виду сюжетно-рольової гри, , в якій діти відтворюють власні враження, уявлення; і як театральної вистави – способу вправляння дошкільників у виразному мовленні, розвиток їхніх творчих здібностей .
Для забезпечення творчих проявів дитини в різних видах діяльності потрібно збагатити її життєвий досвід яскравими художніми враженнями, сформувати необхідні знання та вміння. Саме тому так важливо змалку залучати дітей до літератури, театру, музики. До того ж театральні вистави діють як взірець поведінки, спонукають до роздумів. На різних етапах свого розвитку суспільство усвідомлювало значення театральних дійств, тому увага до театру у різні часи була досить вагомою. У наш час велику увагу приділяють соціально-терапевтичній функції театру для дітей, що відображає його можливості у знятті напруги, перезавантаженості. Саме на соціально-виховній ролі театрального мистецтва наголошував видатний реформатор театру Б.Брехт. Театр, на його думку, повинен бути не лише засобом розваги, естетичної насолоди, відпочинку, але і могутнім способом формування і самовдосконалення людини.
До того ж надзвичайно важливою є роль театру для налагодження повноцінного спілкування людей. Вона дуже важлива, насамперед тому, що сьогодення характеризується надмірним зануренням дітей у світ віртуальності. Участь же в театральних дійствах забезпечує простір психологічного захисту, самовираження, що робить театральне мистецтво важливим чинником профілактики поведінки дитини в соціумі.
Такі ідеї про соціально гармонізуючу роль театрального мистецтва вказують на необхідність більш активного використання засобів театру у формуванні особистості, на впровадження театральних методик у сучасну соціально - педагогічну практику.
Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є: сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.
Спираючись на данні показники, можна говорити про те, що театралізованій грі у дошкільному віці слід приділяти належну увагу, тому що саме вона надає унікальні можливості для гармонійного розвитку особистості дитини. Вони не лише розвивають здібності дітей, допомагають загальному розвитку, але й формують наполегливість , допомагають прояву допитливості, прагненню до пізнання нового, засвоєнню інформації, розвивають мислення,. Крім того вони розвивають і творчі здібності дітей, розкріпачують та підвищують самооцінку дитини. Виховні можливості театралізованої діяльності також досить широкі.
Такі якості успішно формуються в усіх видах музично-естетичної діяльності, зокрема театралізованих дійствах.
Саме тому було обрано цей проект.
Коротка характеристика проекту
Мета проекту:
Завдання проекту:
Педагогічна цінність: визначення ролі театралізованої діяльності в розвитку дітей дошкільного віку та обґрунтування позитивного впливу театралізованої діяльності на розвиток цілісної особистості дошкільника на практиці.
Опис проекту
Етапи роботи:
I. Підготовчий
1. Виявити рівень сформованості творчих здібностей у дітей на початок проекту;
2. Вивчити літературу по темі проекту;
3. Робота з батьками:
• Донести до батьків важливість теми про театралізованої діяльності дітей;
•Виявити їх зацікавленість в поповненні театрального куточка, їх здібностей в тій чи іншій області рукоділля;
• Провести бесіди, консультації, оформити папки-пересування по темі проекту;
4. Поповнення методичної скарбнички по темі проекту.
II. Основний
• Робота з батьками:
1. Розподіл завдань між батьками з виготовлення персонажів казки своїми руками;
2.Консультація для батьків.
3. Виступ на батьківських зборах по темі проекту.
• Форми роботи з дітьми:
1. Відвідування театралізованих вистав, лялькових вистав та бесіди з ним;
2. Читання художніх творів;
3. Театралізовані вистави для дітей;
4. Театралізовані ігри, розваги, свята;
5. Підготовка та розігрування різноманітних казок і інсценівок;
6. Окремі вправи для емоційного розвитку дітей.
III. заключний
1. Виявити рівень сформованості творчих здібностей на кінець проекту;
2. Відкриті покази для вихованців ДНЗ, вихователів і батьків з інсценуванням казок, виступ на педраді в рамках тижня «Педагогічного майстерності» по темі проекту;
3. Підтвердження гіпотези проекту;
4. Підведення підсумків та оформлення проекту.
Очікувані результати
План реалізації проекту
№ |
Заходи |
Термін |
1. |
Підбір методичної літератури.
|
Вересень 2021 |
2. |
Розробка рекомендацій щодо виготовлення та використання лялькового театру у роботі з дітьми дошкільного віку.
|
Вересень 2021 |
3. |
Консультація «Види лялькового театру»
|
Вересень 2021 |
4. |
Створення картотеки «Різновиди ігор з використанням лялькового театру»
|
Вересень 2021 |
5. |
Консультація: «Використання різних видів театру у роботі з дітьми дошкільного віку»
|
Жовтень 2021 |
6. |
Консультація «Навіщо дитині ляльковий театр? Оживаюча лялька - чи можливо це?»
|
Жовтень 2021 |
7. |
Розробити зміст театралізованих занять
|
Жовтень 2021 |
8. |
Створення театрального осередка в групі |
Жовтень 2021
|
9. |
Консультація для батьків «Театр в житті малюка»
|
Жовтень 2021 |
|
Виготовлення атрибутів до вистав.
|
Жовтень 2021 |
|
Знайомство з пальчиковим театром «Ріпка»
|
Листопад 2021 |
|
Ляльковий театр (театр подушок) «Кіт та пес» |
Листопад 2021 |
|
Лялькова вистава на фартусі «Колосок»
|
Листопад 2021 |
|
Консультація « Театр в житті малюків» |
Листопад 2021 |
|
Інтерактивна лялькова вистава «Ріпка» (бі-ба-бо) |
Грудень 2021 |
|
Лялькова вистава «Пригоди друзів» (театр на хлопушках) |
Грудень 2021 |
|
Вистава «Під грибком» (театр на липучках) |
Грудень 2021 |
|
Інформація в блог «Театр і батьки» |
Грудень 2021 |
|
Лялькова вистава з протипожежної безпеки «Будь уважним!» |
Січень 2022 |
|
Вистава на дисках «Весело з смішариками » |
Січень 2022 |
|
Пальчиковий театр «Зайчикова хатинка» |
Січень 2022 |
|
Інформація в соціальні мережі «У чому користь лялькового театру?» |
Січень 2022 |
|
Вистава «Здоровий зубик» (театр на подушках) |
Лютий 2022 |
|
Вистава з профілактики миття рук «Бегемотик і лимонад» |
Лютий 2022 |
|
Лялькова вистава «Лисичка та зайчик» (театр м’яких іграшок) |
Лютий 2022 |
|
Інформація в блог «Навіщо дитині ляльковий театр?» |
Лютий 2022 |
|
Вистава на парасольки «Колобок» |
Січень 2022 |
|
Інтерактивна вистава «Колобок поспішає в дитсадок» (театр бі-ба-бо) |
Січень 2022 |
|
Театралізація казки «Лисиця та журавель» (захисні маски) |
Січень 2022 |
|
Інформаційний стенд «Використання різних видів театру у роботі з дітьми» |
Січень 2022 |
|
Лялькова вистава « Веселі фрукти» (театр на дерев’яних лопаточках) |
Лютий 2022 |
|
Лялькова вистава « В казковому лісі» (театр на кришках) |
Лютий 2022 |
|
Театралізація казки «Теремок» (фартушки) |
Лютий 2022 |
|
Інформація на блог «Театр вдома» |
Лютий 2022 |
|
Інтерактивна вистава «Лисичка» (театр бі-ба-бо) |
Березень 2022 |
|
Лялькова вистава «Клоун та подружка » (театр на рукавички) |
Березень 2022 |
|
Інформація на блог «Фото звіт» |
Березень 2022 |
1