Мета: Формувати ключові компетентності:вміння вчитися: організувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;розвивати образне мислення, зорову та емоційну чутливість; розвивати дрібну моторику рук; стимулювати розвиток допитливості й уяви, уваги та кмітливості;соціально-комунікативну: удосконалювати вміння працювати в групах, розподіляти ролі між собою, вислуховувати відповіді товаришів; розвивати кмітливість і винахідливість; виховувати почуття взаємодопомоги; уміння презентувати свою роботу;громадянську: виховувати у дітей любов і бережливе ставлення до природи, бажання та вміння піклуватися про пернатих;Формувати міжпредметні компетентності:ознайомити учнів з різновидностями птахів, способом їхнього життя, звичками, умінням пристосовуватися до навколишнього середовища; формувати вміння користуватися різними інформаційними джерелами; удосконалювати вміння працювати з підручним матеріалом для виготовлення годівничок.
Очікувані результати: Зацікавленість науковими знаннями про птахів,активна позиція у природоохоронній діяльності,підвищення рівня екологічної культури;зацікавленість учнів проектною діяльністю,застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,розширювати поле для самостійної пізнавальної діяльності,створення умов для реалізації кожної особистості.
Завдання проекту: Задум. Ознайомитися з птахами (перелітними і зимуючими). Дізнатися про зимуючих птахів своєї місцевості. Формувати світогляд учнів. Для чого це потрібно. Мати можливість формувати світогляд, екологічну свідомість особистості. Озброїтися науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.
Вступне слово вчителя: На вулиці зараз зима. Присипала все снігом, приморозила. Попрощалися з рідними оселями солов’ї та ластівки, журавлі та чаплі. Вони знялися і полетіли у теплі краї. Але багато пташок залишилося зимувати, а деякі ще й прилетіли до нас на зимівлю. Холодно. Голодно.
Учні-літератори: СНІГУРПодивіться: у дворіВ чорних шапках снігурі,Ще й червоні фартушки. Одягли собі пташки. Значить, сніг і холоди Наближаються сюди. Снігурами через те Їх тепер і ви звете. Ви мене не тільки в книжціБачили в садку. У червоній я манишці,В сірім піджачку. Зсуну шапочку на очі,У дворі гуляю. Жити в клітці я не хочу. Діток звеселю.
Учні-літератори: ШИШКАРГляньте ви на дивачка,Що з гніздечка-гамачка. Озира зимовий ліс,На морозі чистить ніс. Звуть його ще кригодзьобом,Не боїться він зими,Ліс сосновий йому любий,В нім зимує він з дітьми. Для коханих пташеняток. У гніздечку у цей час – Пуху, шишок і зерняток. На всю зиму він припас.
Учні-літератори: СОРОКА (легенда)Ця непосида нікого не пропустить непоміченим повз себе, тут же помчить повідомляти всій окрузі про побачене. Недарма кажуть, що сорока на хвості приносить новини. У різних народів існує багато повір'їв з приводу зустрічей з сороками. Але чомусь більшість прикмет, пов'язаних із самотньою сорокою, обіцяють одні неприємності. Наприклад, навіть просто зустріти на своєму шляху сороку - до невдачі. У кожній країні є свої «сороче» прикмети, але незмінно одне: самотня сорока не обіцяє нічого хорошого. А ось парочка сорок провіщає успіх у всіх починаннях. Щоб це збулося, обов'язково потрібно привітати птахів поклоном.
Учні-науковці: ОСОБЛИВОСТІ ПТАХІВУміння літати. (У птахів добре розвиненні грудкові м’язи, крила, хвіст. Не всі птахи вміють літати. Страус, дрохва не літають. Натоміть вони можуть дуже швидко бігати, бо мають сильні ноги). Гострий зір. (Деякі птахи на величезній відстані здатні розрізняти великі та дрібні предмети, деталі. Розрізняють кольори). Прекрасний слух. (У птахів є вуха). Смак. (Незважаючи на твердий дзьоб, птахи відчувають ласощі на смак). Нюх.(Майже повністю відсутній, за винятком шишкаря. Шпаки, завдяки нюху, чудово розрізняють різні види рослин. У свої гнізда шпак вплітає стебла дикої моркви, деревію – рослини, що знищують деякі види бактерій та комах). Температура тіла (40-45° С).
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Жовтоголовий корольок Гніздиться на Поліссі, Карпатах і Кримських горах. Взимку кочує по всій території України. З’являється досить рано, звичайний в хвойних лісах. Де шукати: ліси, парки. Зазвичай тримаються в кронах дерев. Легко пізнаються по голосу і приманює на голос. ЖОВТО-ГОЛОВИЙ КОРОЛЬОК
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Гніздиться на Поліссі, Карпатах. Взимку на всій території, але чисельність злетів різна в різні роки. Тримаються зграйками. Харчуються горобиною, крилатками ясена, навесні скльовують нирки. Де шукати: узлісся лісів, парки. Легко впізнати по голосу. СНІГУРІ
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Гніздиться в Поліссі, Карпатах і Кримських горах. Взимку кочує по всій території України зграями, іноді великими. Об’їдають сережки берези, вільхи. Затримуються довго, іноді до початку травня. Де шукати: парки, сади. Бувають на полях в зграях з чечітками. ЧИЖ
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Вид, споріднений Канюку, однак в Україні тільки на прольоті і зимівлі. Ми бачили його навіть у Києві, але зазвичай тримається над полями. Від канюка відрізняється світлим кольором, з чорними плямами на згині (проте, світлі морфи канюка теж можуть бути схожі). Де шукати: поля, відкриті простори, навіть у місті. ЗИМНЯК
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Гніздяться в Карпатах і Кримських горах. Під час зимових кочівель зустрічаються по всій території, але з різною інтенсивністю із року в рік. Підвішуються на кінцях гілок хвойних дерев і вилущують насіння з шишок. Спостерігалися навіть спроби гніздування під Києвом. Цікаво, що можуть гніздитися в різні сезони, найчастіше в кінці лютого — березні. Де шукати: хвойні дерева, переважно ялини. ШИШКАР
Учні-науковці: «ЗИМУЮЧІ ПТАХИ НАШОЇ МІСЦЕВОСТІ»Гніздиться на півночі України і в Карпатах. Періодично (не щороку) трапляються зальоти більш північних птахів на територію України, ймовірно, викликані браком корму. Останній, дуже масовий заліт відбувся взимку 2008-2009 рр. За повідомленнями, деяких птахів спостерігали до літа. Є інформація, що після таких перельотів багато птахів не повертаються назад і гинуть. А деякі навіть можуть намагатися загніздитися. Де шукати: у звичайних умовах — ліси. Під час перельотів їх в основному спостерігали в парках. КЕДРІВКА
Учні-дослідники: Наша група мала дослідити, який корм узимку птахи їдять найкраще. Найпоширеніші корми, що можна використовувати для підгодовування птахів узимку: насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці;овес – їдять вівсянки та чубаті жайворонки;просо, пшоно – найулюбленіша їжа для вівсянок, жайворонків, синиць та горобців;крихти сухого хліба – корм для багатьох птахів;сире, несолоне сало, сирі чи варені кісточки – улюблені ласощі синиць;ягоди горобині і бузини – найкращій корм для дроздів;насіння бур’янів (лобода, кропива, кінський щавель) – корм для всіх птахів. Корм для птахів
Учні-дослідники: Наша таблиця показує який корм їдять найкраще пташки: Таблиця оцінювання за 5-ти бальною шкалою зимових кормів для птахів{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва пташки. Насіння соняшникаовеспшонобілий хлібсало. Синиця велика52114 Синиця блакитна51144 Синиця чубата51144 Повзик 54044 Снігур 54100 Горобець 54551
Учні-дослідники: Отже, за висновками нашої таблиці насіння соняшника їдять найкраще: синиця велика, синиця блакитна, синиця чубата, повзик та горобець. Пшоно та хліб також є улюбленою стравою горобця. ПАМ’ЯТАЙТЕ!Не можна підгодовувати птахів смаженим насінням, солоними продуктами (салом або м’ясом) та чорним хлібом.
Рефлексія результатів:- Ось і закінчилася наша зустріч із зимуючими птахами. Вам сподобалося?- То чим ви можете допомогти зимуючим птахам у цей скрутний час?- А тепер визначить свій настрій. В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.
Джерела інформації: Мультфільм «Пригоди Левчика та його друзів. Гостинці для пташок»Відеосюжет про птахів Матеріали журналів «Початкова школа», газет «Розкажіть онуку», «Початкова освіта», 2001-2010 р.р.;Н. В. Діптан, А. А. Назаренко, Л. П. Хітяєва «Я і Україна.» Плани-конспекти уроків 4 клас,Видавництво «Ранок»Телячук В. П., Лесіна О. В. Інноваційні технології в початковій школі. Харків: Видавнича група «Основа».«Вихователю ГПД усе для роботи» видавнича група «Основа»Пошук інформації в Інтернеті