Проєкт "Пташина їдальня."

Про матеріал
Вчити дітей самостійно добирати інформацію і використовувати її для виконання проекту; формувати практичні природоохоронні вміння; розширити, узагальнити знання учнів з теми, розкрити залежність життя птахів від поведінки людини; розвивати пізнавальний інтерес учнів до життя природних мешканців, спостережливість, відповідальність; виховувати турботливе ставлення до пернатих друзів, бажання їм допомагати взимку.
Перегляд файлу

Тема. Пташина їдальня.

Мета. Вчити дітей самостійно добирати інформацію і використовувати її для виконання проекту; формувати практичні природоохоронні вміння; розширити, узагальнити знання учнів з теми, розкрити залежність життя птахів від поведінки людини; розвивати пізнавальний інтерес учнів до життя природних мешканців, спостережливість, відповідальність; виховувати турботливе ставлення до пернатих друзів, бажання їм допомагати взимку.

Обладнання. Засоби мультимедіа, конверти для парної та групової роботи, маски птахів, учнівські творчі роботи, різні види годівниць, таблиця – план уроку,  план уроку у вигляді годівниці, моделі зерняток.

                                          Хід уроку

Слайд 1 ( заставка)

І. Мотивація, оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

1. Вже пролунав шкільний дзвінок,

     Покликав всіх він на урок.

      Рівненько сіли ви. Вже час

     Роботу розпочинає клас!

Слайд 2( гра «Переплутанка»)

Учитель.

До якого уроку приготувалися?

Розпочнемо його з гри «Переплутанка».

Ровонокжай – польова (степова) пташка. Жайворонок.

Лосовей  - маленький перелітний птах  з сірим оперенням, самець якого чудово співає. – Соловей.

Кілсо – хижий птах родини соколиних з міцним гачкуватим носом. – Сокіл.

Зулязо – перелітний птах із бурувато – сірим оперенням, який сам пташенят не висиджує, а кладе яйця в чужі гнізда. – Зозуля.

Воліга – співочий перелітний птах , що має яскраво – жовте оперення. – Іволга.

Лубго – дикий і свійський птах з оперенням різного кольору та великим волом. – Голуб.

  • Яку загальну назву мають утворені слова?
  • Які асоціації у вас виникли з цим словом?

Гра « Асоціативний кущ»

Слайд 3 ( « асоціативний кущ»)

Учні називають свої асоціації.

Слайд 4 («асоціативний кущ» з відповідями)

Бесіда.

  • На які групи поділяються птахи?
  • Яких птахів називають осілими?
  • Які птахи у нас зимують?
  • Які прилітають до нас зимувати?
  • Чим живляться птахи взимку?
  • Як їм шукати собі здобич?
  • Чи зможете ви їм допомогти?

Зима для птахів – це велике випробовування. У зимовий час вони гинуть не стільки від холоду, а від того, що їм не вистачає їжі. Особливо важко птахам в ті часи, коли ожеледиця й сильні снігопади, коли земля та гілки дерев покриті льодом та снігом. Птахи в цей період потребують нашої допомоги.

Слайд 5. (комбінація букв)

Гра «Банани»

Із комбінації букв вилучіть фразу «Життя птахів узимку» і ви прочитаєте тему уроку.

Слайд 6.(Тема і завдання уроку)

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок у формі проекту. Ми підведемо підсумок нашій колективній кропіткій роботі під назвою «Пташина їдальня».  Ви розділилися на пошукові групи (представлення груп) і збирали відповідний матеріал, вели спостереження, занотовували їх, досліджували, фотографували, малювали, майстрували . Сьогодні настав час поділитися своєю інформацією.

Кожна група підготувала звіт про свою діяльність. Звіт кожної групи – це частинка годівниці, яку ми повинні побудувати на кінець уроку.

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть про це на зернятках і покладіть на край парти.

ІІ. Основна частина уроку.

Звіт групи «Природознавці».

Слайд 7 (Птахи, які відлітають у теплі краї).

Збираються у великі зграї і відлітають у теплі краї птахи, які не можуть знайти взимку комах    і насіння. Ось приклад. Ластівки живляться комахами. А ми знаємо, що  на зиму вони поховалися. От і виходить, що взимку в нашому краї ці птахи не знайдуть для себе корму. Тому вони летять туди, де його вдосталь.

З цієї ж причини відлітають зозулі, солов’ї, лелеки …

Слайд 8 (птахи, які зимують у нашій місцевості).

Не відлітають на зиму дятли, сороки, ворони сірі, галки, сойки, синиці …

Вони взимку знаходять для себе корм. Це – насіння лободи, щириці, подорожника. Сутужно птахам буває тоді, коли снігом занесені поля, сади, парки, ліси. У цей час наша допомога їм дуже потрібна. Якщо припасеш гарбузового й соняшникового насіння, насіння бузку, клена, ясеня, ти допоможеш пернатим друзям.

Взимку птахи гинуть не від холоду, а з голоду, бо сита пташка не замерзне навіть в найлютіший мороз. Тож якщо ви повісите годівничку, то не лише зможете спостерігати за життям птахів, а й зробите добру й потрібну справу.

Синиці, повзики збираються зграйками і перелітають з місця на місце в пошуках насіння різних рослин.

Сороки, галки, сірі ворони прилітають ближче до житла людей, де знаходять поживу в дворах, на смітниках. Ночують ці птахи під дахами, у кущах, на деревах. Це осілі птахи.

Слайд 9 (Сойка)

Технологія «Метод ПРЕС»

Доведіть, що сойка – осілий птах.

Звіт пошукової групи «Зоологи»

Слайд 10 (Горобець)

Загляньте зимового ранку на подвір’я. По снігу стрибають горобчики. Від холоду настовбурчилися, на м’ячики стали схожі. Стрибають, крихти підбирають.

Слайд 11. (Синиця)

Синиця – маленька чепурна пташечка. Забарвлена у яскраві жовті й чорні кольори. Синичку побачити можна скрізь: і в лісі, і в садку, і навіть у себе на підвіконні. Сюди вона прилітає, сподіваючись знайти якусь поживу. Живиться синиця найрізноманітнішим кормом. Взимку їсть усіляке насіння. Охоче клює сало, м’ясо та інші продукти. Синички – дуже корисні птахи, тому їх потрібно охороняти.

Слайд 12. (Сорока)

Сорока – осілий птах на всій території України. Живиться комахами, насінням диких трав та злаків. Взимку знаходить корм на смітниках.

( Білобока, непосида, вертихвістка, хитрунка, скрекотушка.)

Слайд 13 (Дятел)

Дятли – птахи, що мешкають на деревах. Тут же вони й харчуються. Під корою дерев сховані комахи. Дятел дістає їх по нюху, бо зовні їх не видно. Птах пробиває діру саме в тому місці, де комахи знаходяться, і з’їдає їх. У більшості випадків ці комахи шкідливі для дерев. Цілий рік дятлу є робота і він не голодний.

Слайд 14. (Снігурі)

З першим снігом прилітають снігурі. Їх можна впізнати по яскраво – червоних грудях. Птахи ласують плодами горобини. При цьому викльовують насіння, а плоди викидають. Знайдеш під деревом покльовані плоди – це сліди снігурів.

Слайд 15. (Чечітки)

З далекої півночі прилітають сірі чечітки. Птахи літають табунами, спритно лазять по деревах. Причепиться чечітка на тонесеньку гілочку берези вниз головою і смакує насіння.

Слайд 16. (Омелюхи)

А омелюхи прилітають до нас з північних ялинових лісів. Кожен омелюх за день з’їдає більше ягід, ніж важить сам. Зате і користь цим приносить, бо насіння, що в плодах, не перетравлюється в шлунку омелюха, і пташка розсіває насіння по лісу і саду.

Слайд 17 ( «Хто зайвий?»)

Гра «Хто зайвий?» Робота в парах.

Ластівка, синиця, лелека, грак.

Ворона, омелюх, горобець, сорока.

Звіт пошукової групи «Природоохоронці»

Слайд 18.

Чим же пригостити пташок? Кращі ласощі – соняшникове й гарбузове насіння. Годяться   і пшоно, просо, гречка, крихти черствого білого хліба, суха дрібненька вермішель. Таке пригощання сподобається усім птахам. Снігурі люблять ягоди горобини і бузини.

Якщо годівничка висить у дворі, то вашими гостями будуть горобці й синиці. У лісову їдальню навідаються і дятел, і повзик. Птахи швидко звикають до годівнички і прилітають постійно.

Щодня в певні години насипайте в годівничку корм і незабаром побачите, що птахи знають час обіду і злітаються до годівнички «вчасно» , чекаючи на ласощі.

Інсценізація вірша «Розмова птахів»

Синиця

Скільки тут пташок літало, веселилося щодня,

Коли сонце пригрівало, і водилась комашня.

Кожний кущик, кожну гілку обсідали залюбки,

Щоб не шкодили ніскільки їм зажерливі жуки.

Сили в крильцях не жаліла кожна пташка на землі

І комах, і гусінь їла на зеленому гіллі.

Я одна тоді бувало, не хвалюся задарма,

За добу комах з’їдала – скільки важила сама.

А тепер кругом зима, ні комашеньки нема.

Горобець

Ой як холодно, як зябко.

Дуже змерзли в мене лапки.

Скрізь глибокий сніг лежить.

Що нам їсти? Що нам пить?

Як нам літечко вернуть?

Сорока

Вам пора про все забуть!

 Скре – ке – ке !

Чим сидіти й сумувати

Краще лісом політати.

Може щось смачне знайдеться,

А за тим й зима минеться.

Дятел

Ох же ця мені сорока, невсидюча білобока!

Завжди всюди облітає, все почує, і все знає.

Синиця

Знову лютая зима снігу нам ще намела!

Сорока

Скре – ке – ке !

Поки ви отут журились, я смачненьким поживилась.

Там пшениця, і пшонце, і свіженькеє сальце.

Там щодня змітають сніг.

Їжі вистачить на всіх!

Там прекрасні годівнички.

Хто з вас хоче подивиться?

Дятел

То чого ми сидимо?

Швидше до них летимо!

Гей, сороко, не спіши.

Нам дорогу покажи!

Звіт пошукової групи «Майстри»

Слайд 19. (Годівнички)

Існує багато різних видів годівничок для птахів. Вона може бути у вигляді столика із краями, щоб не висипався корм. Над ним може бути підвішена пляшка догори дном або без неї. Можна зробити годівнички у вигляді «хатки» з дахом і невеликим вхідним отвором для птахів. Годівнички для птахів повинні бути не яскравими, а найкраще – не фарбувати їх зовсім, щоб не відлякувати  птахів і не приваблювати ворогів. Та можуть бути і звичайні прості годівнички з порожніх пакетів з – під молока, соків, непотрібної поліетиленової пляшки з ручкою. Частину такої пляшки треба вирізати, а саму пляшку прикріпити за ручку до дерева або рами вікна. Корм насипають на дно пляшки. Можна підвісити ниточки зі шматочками несоленого сала для синичок, прикріпити жмутки рослин із насінням, плодами, ягодами.

Слайд 20.

Гра «Корисне чи шкідливе?». Робота в групах.

Гарбузове насіння, крихти чорного хліба, сало, солоне м’ясо, насіння рослин, цукерки, зерно злаків, смажене соняшникове насіння.

Звіт пошукової групи «Мовники»

Учні зачитують складені  вірші, казочки, твори про зимуючих птахів.

                          Допомога птахам

Зима для птахів – важка пора року. Коли випадає сніг, вони не можуть добути собі корм, мерзнуть, а іноді й гинуть.

Миколка та Іванко вирішили виготовити годівницю для пташок. Дощечка до дощечки – і годівниця готова. Хлопці почепили «хатку» на крислату яблуню. Насипали туди насіння, зерна, крихт хліба. Скоро до годівниці злетілися птахи і ласували кормом. Друзям здавалося, що пернаті дякують їм за смачний обід.

Звіт пошукової групи «Довідкове бюро»

Слайд 21.(Пам’ятники птахам)

Багатьом пташкам у різних країнах світу побудували пам’ятники.

Горобцям – у Бостоні (США) за порятунок від гусені, яка загрожувала людям знищити урожай.

Голубам – у Парижі, за те, що принесли звістку про аварію підводного човна під час війни.

Слайд 22. ( «Чорний ящик»)

Гра «Чорний ящик».

У ящику знаходиться іграшка пташки, яку потрібно відгадати, задаючи запитання, на які можна відповідати «так» чи «ні».

Це перелітний птах? – Ні.

Він живе біля житла людей? – Ні.

Він живе у лісі? – Так.

Це «він»? Так.

Він «лікує» дерева? – Так.

Це дятел!

Слайд 23. (Заставка)

Звіт пошукової групи «Літератори».

  1. Загадки.

Жовтогруді щебетушки купили чорні капелюшки,

А ще мають білі щічки. Називають їх … (синички) .

Буває всім морока, коли тріщить … (сорока)

Крізь зимові заметілі пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди, ніби яблука поспіли. ( Снігурі)

Вірно людям я служу, їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і довгий маю

Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

Галаслива і криклива.

Свої комори забуває, а білчині розгрібає. (Ворона)

Маленький, сіренький, на соняшник сів,

Наклювався добре й далі полетів. (Горобець)

  1. Прислів’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кісенко Ніна
Додано
9 грудня 2022
Переглядів
632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку