Сценарій виховної години для 3 класу на тему: "Подорож в країну Прав дитини"

Про матеріал

Виховна година на тему "Подорож в країну Прав дитини" ознайомить учнів з основними правами, гарантованими Декларацією прав дитини; вчитиме дітей осмислено дотримуватися своїх прав; розвиватиме логічне мислення, мовлення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання; виховуватиме повагу до законів України, вчитмеи користуватися своїми правами, поважати права інших людей.

Перегляд файлу

Л.В.Коряченко

Миронівська ЗШ І-ІІ ст.

Світловодської РДА

Тема. Подорож в країну Прав дитини

( виховна година)

 

Мета. Ознайомити учнів з основними правами, гарантованими Декларацією прав дитини; вчити дітей осмислено дотримуватися своїх прав; розвивати логічне мислення, мовлення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання; виховувати повагу до законів України, вчити користуватися своїми правами, поважати права інших людей.

 

Обладнання. Напис на дошку «Права дитини», плакати з графічним зображенням прав дитини, скринька, люстерко, малюнки до казок, Конституція України, маски (зайчик, лисиця, ведмідь).

 

Хід виховної години

І. Підготовча частина

Встаньте, діти, ви рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до дітей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Всім присутнім я зичу здоров’я й добра.

А тепер до роботи нам братись пора.

 

II. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1. Таємничо – чарівна хвилина

У мене, діти, в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

- То кого ви побачили у чарівній скриньці?

- Що або хто, на вашу думку, є найціннішим скарбом на Землі?                    (Людина)

- Чому ви так вважаєте? (Дійсно, людина – найцінніший скарб. Кожен з вас особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі не має і не буде. Кожен із вас – це цілий світ з притаманними тільки йому рисами. Щодня ви йдете до школи й зі школи, маєте дім, сім’ю, вчителів, друзів. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, мирно живите, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права.

Учень:

Ти особливий!

Ти особливий, як і кожна особистість.

Ти неповторний.

У природі все таке.

Сніжинки навіть формою всі різні.

А ти - природи диво, ще й яке.

У тебе й зовнішність,

І голос - неповторні,

І звички, і характер,

І думки,

І здібності фізичні та

Духовні,

Свої достоїнства

Свої ростки.

Плекай усе те добре

І прекрасне,

Що маєш від природи,

Розвивай!

Борися з негативним

Повсякчасно,

А все найкраще людям

Віддавай!

 

III. Оголошення теми і мети виховної години.

Отже, наша виховна година буде присвячена правам дитини і називається «Права дитини». Кожен із вас повинен знати свої права і вміти ними користуватися. Знати права – означає вже наполовину володіти ними.

Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права та обов’язки. А всі права дітей записані в Основному Законі нашої держави.

Як називається Основний Закон держави? (Так, діти, це – Конституція, де записані всі права та обов’язки громадян України. Від Конституції залежить щастя й доля нашого народу й кожної людини).

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з тематичним словником.

Учитель пропонує учням пояснити, що, на їх думку, означає слово «право». Свої міркування діти звіряють із тлумаченням, поданим у тематичному словнику школяра. Після цього на дошці з'являється наступний запис: «Право - це система встановлених державою правил і норм поведінки, законодавство».

 

2. «Асоціативний кущ»

- То які ж права маєте ви?

(Міркування дітей вчитель записує на дошці).

На життя

На відпочинок

На щасливе дитинство

На здоров'я

На освіту

Після цього вчитель додає наступне:

У 1959 р. міжнародне співтовариство прийняло Декларацію прав дитини, щоб спільно допомагати обездоленим дітям. Можливо, хтось знає, що означає слово «декларація»?

Міркування дітей учитель узагальнює у процесі тлумачення слова за тематичним   словником   школяра   (Декларація   -   це   заява, урочисте проголошення загальних положень прав і свобод, гарантій без їх обгрунтування та конкретизації). Відповідний запис прикріплюється на дошці.

Учень:

  Декларація - це просто

Оголошення всіх прав.

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружить,

І по правилах хороших,

По закону треба жить.

А в 1989 р. всі прогресивні країни світу, в тому числі й наша, підписали Конвенцію прав дитини.

З'ясоване тлумачення слова фіксується на дошці (Конвенція - лат. слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань. У даному випадку - з питань прав дитини). Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами.

Учень.

Книга прав дитини – це закон,

Вона називається Конвенція ООН.

 

3. Ознайомлення з деякими статтями Конституції

 

Стаття 6. Кожна дитина має невід’ємне право на життя.

Не меркнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити.

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

- Про яке право йде мова?

Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.

Отже, перше найголовніше, невід’ємне право – на життя.

 

Стаття 7. Кожна дитина має право на ім’я.

Як маленьке немовля

У світ двері відчиня,

То дарують йому слово,

Слово – це його ім’я.

Гомер сказав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».

Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові.

Ім’я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.

 

Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.

Розкажу вам, друзі, я,

Що таке моя сім’я.

Разом дружно проживаєм

І пісні про це співаєм.

Ім’я змінити можна, але не можна змінити людей, які дали тобі життя. Хто це? Правильно. Ви маєте право виховуватися в сім’ї.

 

Стаття 8. Право на повноцінне харчування.

У сім’ї ми маєм право

На добре харчування.

Від того, що і як їмо,

Залежить і здоров’я і навчання.

І дуже корисно для нас вживати вітаміни,

Бо це впливає на здоров’я кожної дитини.

- Як ви думаєте, про яке право говориться у вірші? Наша держава піклується про ваше здоров’я. Ви безкоштовно харчуєтеся в школі.

 

Стаття 28. Кожна дитина має право на освіту.

Змалку кохайтесь в освіті,

Змалку розширюйте ум,

Бо доведеться у світі

Всяких назнатися дум.

- А для чого ви ходите до школи?

- Як називається наша школа?

- Хто керує школою?

Дитина має право на освіту, і обов’язок держави – забезпечити доступну для кожної дитини безкоштовну обов’язкову освіту.

 

Стаття 23. Право на працю

- А ким ви мрієте бути?

- У будь-якому випадку держава повинна зробити так, щоб люди могли отримати професію та працювати. А різних професій багато. Спробуйте здогадатися, про яку з них ітиме мова.

Дітвору він добре знає,

Її щедро пригощає,

Бо уміє готувати,

Ще й уміє подавати.   (Кухар)

 

Цей робітник доторкнувся хмарини.

Дім нам будує – не знає й хвилини.

Рівно виводить він стіни в будові,

Кран є підйомний напоготові.   (Будівельник)

 

У пору літню, час осінній,

Навесні – гарячий час –

Косять, жнуть вони і сіють,

Орють лан у котрий раз!   (Хлібороби)

 

Стаття 24. Право на здоров’я та медичну допомогу

Якщо ж погано стало нам,

Батьки заб’ють тривогу.

Для цього право є у нас

На медичну допомогу.

І лікарі, і вчителі

Піклуються про діток,

Бо здоров’я всіх дітей

Найдорожче в світі.

- Діти, а хто у школі піклується про ваше здоров’я?

 

4. Наступним видом роботи передбачається використання малюнкових зображень прав дитини з метою усвідомлення їх змісту кожним учнем класу.

1. Всі діти рівні у правах.

2. Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

3. Всі діти мають право на навчання.

4. Всі діти мають право на життя та медичне обслуговування.

5. Всі діти мають право на гру, розваги, відпочинок.

6. Всі діти мають право на інформацію.

7. Всі діти мають право на якісне харчування.

8. Всі діти мають право висловлювати власну думку (якщо це не загрожує безпеці держави або не порушує прав інших людей).

9. Дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці.

10. Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

11 .Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

12. Діти, позбавлені сім'ї, охороняються та опікуються державою.

Обговорення змісту Конвенції здійснюється вчителем з опорою на асоціативний кущ, створений на початку уроку, та передбачає його доповнення правами, з якими учні ознайомилися в процесі виховної години.

 

5. Інсценування ситуацій із казок та визначення прав, які були порушені їх героями.

Зайчик:

Раз, два, три, чотири, п'ять -

Вийшов зайчик погулять!

В мене є смачна цукерка,

Є скакалка, є люстерко!

Лисиця:

Йди сюди, малюк вухатий!

Мусиш все мені віддати!

Дай скакалку! Дай цукерку!

Та й нащо тобі люстерко!

Це мені воно згодиться,

Я ж - красунечка Лисиця!

(Лисичка забирає речі, красується. Зайчик плаче. Входить Ведмідь).

Ведмідь:

Декларації, Лисице,

Ти, звичайно, не читала.

Є такий закон на світі,

Це серйозна дуже справа:

Ображать не маєш права

Слабших себе і малих!

Тож віддай все зайченяті,

Бо такий закон для всіх!

Діти дають відповідь на запитання, яке право порушила Лисиця та добирають певне умовне позначення порушеного права.

 

6. Ситуації морального вибору

а) Якщо до класу прийшла дитина-інвалід, як ви поведетеся?

б) Якщо ви захворіли, на що ви маєте право?

в) Яке право порушується у казці «Вовк і семеро козенят»? (Право на життя).

г) В яких казках здійснюється такий злочин, як викрадення? («Котик і Півник», «Снігова королева»)

д) Чи всі герої казки «Гидке каченя»ставились один до одного як брати?

 

VІ. Підсумок виховної години

1. Віршовані загадки

* Змалку не щастить Данилку.

Звуть його усі «дитинко»,

«Гей, ти!», «хлопчик» чи «маля».

Як же право на …  (ім’я)?

 

* Мама Дмитрика кохає,

Одягає, доглядає.

Ще й встигає на роботу.

Ось де право на …  (турботу).

 

* Лихо трапилось в Ігната -

Не пустив до школи тато,

Бо не знав татусь, що діти

Мають право на …  (освіту).

 

* Щоб не завдавали шкоди

Струм, вода, вогонь, негода,

Висота, хвороба, спека,

Маєш право на …  (безпеку).

 

* Захворіла Анжеліка -

Їй дають в лікарні ліки.

З яким правом справу маєм?

Як його ми називаєм?

Із подякою, з любов’ю

Маєм право на …  (здоров’я).

 

2. Гра «Так» або «Ні».

- Усі діти мають право на любов і турботу  (+)

- Усі діти рівні у своїх правах  (+)

- Кожна дитина має право їсти тільки цукерки, морозиво і чіпси  (-)

- Усі діти мають право на повноцінне харчування  (+)

- Усі діти мають право відмовлятися від обіду  (-)

- Усі діти мають право на освіту  (+)

- Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля  (+)

- Кожна дитина має право одержувати сніданок в ліжко  (-)

- Жодна дитина не повинна мити посуд  (-)

- Усі діти мають право на здоров’я та медичну допомогу  (+)

- Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату  (-)

- Кожна дитина має право на життя  (+)

- Кожна дитина має право мати вдома собаку або кота  (+)

 

3. Дидактична гра «Мозаїка» ( робота в парах).

Правилами проведення гри передбачено складання з окремих частин малюнкового зображення певного правила, визначеного у Конвенції прав дитини. Наприклад:

- право на гру, розваги, відпочинок;

- право на інформацію;

- право на навчання тощо.

 

4. Завдання для роботи в групах.

- Уважно розгляньте малюнок. З'ясуйте, яку із казок він ілюструє. Дайте відповіді на запитання.

Кожна із груп отримала певну ілюстрацію та картку із запитанням. Варіанти можливих завдань та назв казок :

 

I група. Казка «Попелюшка».

- Які права Попелюшки порушували в цій казці? Хто їх порушував?

 

II група. Казка «Червона Шапочка».

- Які права в казці хотів порушити вовк?

 

Ш група. Українська народна казка «Колобок».

- Які права встиг використати Колобок у своєму житті?

 

IV група. Казка «Царівна-жаба».

- Яке право порушив Іван-Царевич?

 

5. Рольова гра

Автор.

Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.

Ось послухайте, шановні,

Що там приключилось.

Старшокласнику назустріч

Йшов молодший учень.

Той схопив його за ранець,

Давай його мучить.

Старшокласник.

Швидко свій знімай портфель,

Мій носити мусиш,

А якщо не понесеш,

Стусана получиш.

Автор.

Той у сльози.

Молодший учень.

Відпусти! Мені треба на урок.

Автор.

А не може зрушити з місця ні на крок.

Старшокласник.

А іще біжи в буфет,

Та біжи скоріше.

Купиш мені пиріжок,

Купиш два — ще ліпше!

Автор.

Ось така розмова між ними случилась.

Не підкажете мені,

Чим це закінчилось?

 

6. Вправа «Мікрофон».

Так чим це все скінчилось?

 Куди і до кого можна звертатися, якщо виникла проблема порушення прав? (До дорослих осіб, міліції, пси­холога, директора, вчителя, батьків, громадських ор­ганізацій)

1- й учасник. Я маю право жити на землі.

2- й учасник. Творити, дихати, учитись,

3- й учасник. Примножувать багатства всі її,

4- й учасник. Своєю Україною гордитись.

5- й учасник. Я маю право Україну восхвалять,

6- й учасник. Боротися за неї і за честь стоять,

7- й учасник. Безкрайнії поля її любити,

8- й учасник. І щовесни журавликів із вирію зустріти.

9- й учасник. Я маю право на веселку й на весну,

10- й учасник. На щедру осінь і на тепле літо,

11- й учасник. На зиму, так безмежно чарівну,

12- й учасник. І на лани із стиглим житом,

13- й учасник. На золотаве сонце в небесах,

14- й учасник. Що щедро Україну зігріває,

15- й учасник. На соловейка спів в гаях

16- й учасник. І на любов батьків, безмежну і безкраю.

 

(Діти виконують пісню «Ми є діти українські»).

Учень.

Хоч ми малі ще,

Та в нас закон є і права.

І ми навік запам'ятали

Із Декларації слова.

Учень.

Всі діти вільні і всі рівні,

І треба всім нам дружно жить.

Тож ми ще змалечку вчимося

Всіх поважати і любить.

Учень.

І ми вже учимося в школі,

Бо право нам таке дано.

Та ми усі дружити будем

І мирно жити будем все одно!

Учень.

Щоб цвіла Україна наша,

Ми даємо обіцянку нині:

Вчитись так, щоб набуті знання

Згодились моїй Батьківщині.

Учень.

Присягаєм: наш край рідний

Над усе любити,

Рідний народ шанувати

І для нього жити.

Учень.

Присягаєм рідну мову

Завжди визнавати,

Українською говорити,

Читати, співати.

Учень.

Як завтра день угледять люди,

Як зійде сонце золоте.

Так Україна жити буде.

Так наша доля процвіте.

(Звучить пісня «Це моя Україна»).

 

Вчитель.

Будьте всі щасливі, діти,

З усмішкою в світ ідіть,

Хай вам щиро сонце світить,

Всі здоровими ростіть.

І на згадку вам дарую

Я буклети про права,

Щоб завжди ви пам'ятали,

Що це — не пусті слова.

Це все записано в законах,

В Конституції у нас,

Бо держава Україна

Завжди піклується про вас.

   Діти, тема нашої виховної години дуже актуальна в наш час. Дуже багато прав дітей порушується. Ми з вами сьогодні розглянули частину прав дітей. Пізніше ви вивчите іншу частину своїх прав і будете ними користуватися.

 

Література

1. Програма Міністерства освіти і науки України «Навчальні програми для

загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою»,

1 – 4 класи. Видавничий дім «Освіта»,  Київ – 2012

2. Конвенція ООН про права дитини. - К.: Столиця, 1991. - 34 с.

3. Газета «Розкажіть онуку». Преса України.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Руденко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ганюкова Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
24809
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку