Тема. Різноманітність тварин у природі
Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Вступне слово вчителя.
Не урок , а справжнє свято,
Бо полинем у світи.
Мандруватимем завзято.
Юний друже, я і ти.
У поході будь уважним,
Добре думай, не спіши !
Знай , що вчитись завжди важко, Легше буде у житті!
Учениця. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
За даними метеорологічних центрів сьогодні на протязі всього маршруту очікується ясна погода. Сонечко усміхатиметься усім перехожим. Морозець ніж- но пощипуватиме тих, хто з'явиться на вулиці. Синоптики попереджають: «Обережно — лід!» Нехай день прийдешній принесе радість, задоволення і втіху.
2. Тестові завдання
Продовжимо урок перевіркою домашнього завдання. У вас на партах лежать картки. За дві хвилини ви повинні виконати тестові завдання і виділити правильну відповідь.
1.Що спільного між рослинами й тваринами?-
а) не переміщуються з місця на місце, живляться рослинами.
б) дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються, вмирають.
в) рухаються, живляться, вмирають.
2. Який птах мешкає у нас і влітку, і взимку?
а) Іволга
б) синиця
в) сойка
3.Хто взимку змінює колір хутра?
а) Ведмідь
б) заєць
в) бобер
4. Хто взимку впадає в сплячку?
а) білка
б) їжак.
в) вовк
Закінчили роботу і картки поклали на край парти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, ви багато готувались до цього уроку, й успіх його залежатиме від вашої праці, а особливо від науковців та шукачів цікавої інформації. Отже, розпочинаємо наш проект «Різноманітність тварин у природі.»
- Перш за все , щоб розпочати звіт про пророблену з вами роботу , я пропоную прослухати ось цей вірш.
Вчитель читає вірш «Безмежний світ»
Такий цікавий світ безмежний,
Багато в нім загадок є
Десь вовк ступає обережний,
А лось з ріки водичку п’є.
От вранці соловей співає
Весняну пісеньку свою,
А білка сонечко стрічає,
Стрибає весело в гаю.
Летять метелики на квіти,
Гуде бджолиний дружний рій.
І дивляться на все це діти,
Бо загадковий світ такий.
Що хочеться його пізнати –
Він стільки радості несе!
І діти прагнуть розгадати
І вивчити у світі все.
V. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Чи не найцікавішими об’єктами живої природи є тварини, які постійно оточують нас. По дорозі до школи, ви спостерігаєте за зграйкою горобців. На прогулянці в лісі – за життям мурашника. Вдома у багатьох з вас є собака, кішка чи інша тваринка – наш друг. Куди не глянеш – всюди тварини.
- Отже, сьогодні ми продовжимо працювати над темою тварини. Ми познайомимось із різноманітністю тварин у природі, навчимося розрізняти їх за групами. Ми помандруємо до царства Фауна .
- А що таке фауна? Так, це тваринний світ. Кожен із вас підготував цікаву інформацію, якою поділиться з нами.
Тварин різних видів вчені об’єднали в групи за істотними ознаками. Це комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі. Працювати ми будемо в групах.
У кожній групі дітей є науковець, який підготував повідомлення із життя тварин своєї групи, шукач різних цікавих матеріалів та народознавець. Що ж розпочинаємо нашу подорож.
VІ. Опрацювання нового матеріалу
І першою нашою зупинкою є зупинка «Лугова», що цікавого нас тут чекає розкажуть учні із творчої групи під керівництвом Буйвола Владислава.
Група — «Комахи»
Виступ науковця
Світ цих тварин дуже різноманітний. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають. У них шість ніг.Тіло поділене на три частини: голова, груди і черевце. Це їхня істотна ознака.
– Що це за тварини? Назвіть їх, відгадавши загадку:
Є шість ніг без копит, крила має і літає.
Летить – виє, сяде – землю риє. (Жук.)
День у день я вилітаю.
Жде на мене праця влітку.
Легко лину над лужком
І годує всіх медком. (Бджола)
Сів на квітку золотеньку.
Усміхнулася кульбабка:
- Завітала в гості … (Бабка)
Комахи живуть всюди:
Мабуть, однією з причин великої кількості комах є те, що вони їдять майже все.
Рубрика «Цікаво знати» (Розповідь збирача цікавої інформації)
Готуючи до уроку я знайшла цікаву інформацію про цих тварин:
Повідомлення народознавця
А я хочу познайомити вас із народними прикметами , прислів’ями і приказками про комах:
Вчитель. Наступною нашою зупинкою нашої мандрівки буде «Лісова». Тут ми з вами подивимося невеликий відеофільм і дізнаємося про кого піде мова на ці зупинці.
Група «Звірі»
Творча група під керівництвом Штаферук Оксани підготувала повідомлення про звірів.
Виступ науковця.
У різних куточках нашої Землі можна зустріти звірів. В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах ( білки, куниці), бігають по землі ( зайці, козулі), плавають у воді ( видри, дельфіни), літають (летючі миші) та живуть під землею (миші, кроти).
Хто ж такі звірі? Це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Шерсть захищає їх від холоду. Всі звірі народжують малят і вигодовують їх молоком. Це істотні ознаки звірів. За будовою тіла, розмірами і зовнішнім виглядом звірі дуже різноманітні.
Рубрика «Цікаво знати» (Розповідь збирача цікавої інформації)
Дуже багато цікавого я дізнався про звірів, ось послухайте і запам’ятайте.
Повідомлення народознавця
І в мене для вас цікава інформація «Спитай звірів…»
Вчитель. Мандруючи по нашому царстві, ми зайшли на острів «Чарівні голоси». Заплющіть очі і уважно послухайте ці звуки. Що вони вам нагадали? Отже, на цьому острові нас чекає творча група під керівництвом Задоян Антоніни, яка повідомить нас про цих тварин.
Група — «Птахи»
Виступ науковця.
Розгляньте малюнки. Кого ви на них бачите?
- Так це малюнки сови і синиці.. Це - група тварин, добре пристосованих до польоту. Передні кінцівки в них перетворилися на крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб на голові допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. У них ще є дві ноги і хвіст.
Птахи живуть в усіх куточках Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у вічних снігах та високо в горах.
Розмножуються птахи яйцями, які насиджують. Кожен птах будує свою оселю, яка зветься гніздом. Гніздечка бувають різні. Для деяких птахів людина майструє будиночки сама, запрошуючи крилатих друзів жити поряд.
Рубрика «Цікаво знати» (Розповідь збирача цікавої інформації)
Хочу з вами поділитися ось такою цікавою інформацією.
Повідомлення народознавця
Моє завдання познайомити вас із народними прикметами , прислів’ями і приказками про птахів.
Фізкультхвилинка
Час настав для відпочинку
Проведем фізкультхвилинку.
Ведмежата в лісі жили,
Головою вертіли.
Ось так, ось так – головою вертіли.
(повороти голови вліво, вправо 5 разів)
Ведмежата мед шукали,
Дружно дерево гойдали,
Ось так, ось так – дружно дерево гойдали.
(руки вгорі нахили вліво, вправо 6 разів)
Вперевалочку ходили,
(ходьба на місці, на зовнішній стороні стопи)
Та із річки воду пили,
Ось так, ось так – та із річки воду пили.
(нахили тулуба вперед, 6 разів)
Ну а потім танцювали,
Вище лапи підіймали.
Ось так, ось так – вище лапи підіймали.
(ходьба високо підіймаючи коліна)
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Сіли, встали, сіли, встали.
І за парти посідали.
(рухи виконуються відповідно до слів)
Вчитель. Добре, трішки відпочили і продовжуємо знову нашу мандрівку.
- Зараз мова у нас піде ще про одну групу тварин. Я думаю, що ви самі скажете її назву, як ми назвемо одним словом: окунь, щука, карась, сом, короп, білий амур, білуга.
Вчитель. Ось на нашому шляху зупинка «Річкова». Тут як ви вже напевне здогадалися, ми з вами зустрінемося із творчою групою «Риби»
Група «Риби»
Послухаємо інформацію, яку підготувала Гурак Ольга.
Риби – це тварини, що живуть, у різних водоймах: морях, річках, озерах, ставках. Відомо, понад 20 тисяч різноманітних видів риб. Розміри тіла цих тварин різні. Тіло риби складається з голови, тулуба і хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла риби швидко рухаються у воді. Плавають риби за допомогою хвостового та інших плавці. Дихають зябрами, вбираючи кисень, розчинений у воді. Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді.
Вчитель. Цікава інформація чекає нас на зупинці «Водойма» Нам із ще залишилося розглянути дві групи. Одна із цих груп це – земневодні. Чому їх так назвали ми дізнаємося із повідомлення Гаюка Максима.
Група «Земноводні»
Їх назвали так, тому що вони проводять деякий час у воді, а решту – на суші.
Тіло цих тварин вкрите м’якою, вологою шкірою. Це жаби, тритони. Головна ознака цій групи тварин – життя у воді та на землі. Звідти назва групи – земноводні.
– А ви знаєте, що на території України живуть такі земноводні: ропуха, жаба озерна, жаба трав’яна, жаба ставкова, тритон. Серед земневодних немає великих тварин. Земневодні на суходолі рухаються незграбно. У воді добре плавають за допомогою задніх ніг, бо між пальцями мають плавальні перетинки.
Восени, коли стає холодно, земневодні стають малорухомими і впадають у зимову сплячку.
Цікаво, що прудка жаба може стрибати до двох метрів у довжину і близько метра у висоту. А мешкає рекордсменка у листяних лісах Закарпаття.
Вчитель. Ми з вами знову побуваємо на острові. Це острів «Повзучий». Тут з нами цікавою інформацією поділиться Козаченко Максим.
Група — «Плазуни»
200 мільйонів років тому, плазуни були господарями на Землі. Вони заселяли воду і сушу, літали в повітрі. Давні плазуни вимерли. Сучасні плазуни – ящірки, змії, черепахи, крокодили.
Страхітливі, на першій погляд, ці тварини ніколи першими не зачеплять людину. На суші вони плазують, тобто тягнуть своє тіло по землі або пересуваються на чотирьох кінцівках. Тіло їхнє вкрите сухими лусочками. Цим вони відрізняються від інших тварин.
Найбільшим в нашій країні є полоз чотирисмугий , довжина його тіла 180 см, а найменшим – ящірка гекон кримський – 5 см.
Група «Павуки»
Вчитель. Окремими групами тварин є черви, молюски, раки, павуки. Ми з вами дійшли до зупинки «Павутинка»
Послухайте і відгадайте ось таку загадку:
Хто це сплів ажурні сіті
На густих зелених вітах?
Кажуть, майстер той без рук
Звичайнісінький … (павук)
- Так, правильно це павук.
– Чому павуків не відносять до групи комах ми дізнаємося прослухавши інформацію, яку підготувала Вовченко Марія.
На земній кулі їх біля 20 тисяч видів. Павуків легко відрізнити від інших комах, жучків. У павуків немає вусиків і на головогруддях є чотири пари ходильних ніг. Очей у павука вісім. Вони розташовані на голові у два ряди.
Павуки відіграють у нашому житті позитивну роль, знищуючи в значних кількостях комах, комарів, шкідників сільськогосподарських та лісових насаджень. А павуками живляться багато дрібних ссавців, птахи, ящірки, жаби. Розповідаючи сьогодні вам про павуків, я хотіла б, щоб ви змінили свою про цих тварин. Нехай вони не дуже гарні на вигляд, але відважні і цікаві істоти. Вони наші друзі.
Вчені підрахували, що за день павук може спіймати за вдалого полювання кілька сот комах, і майже половина серед них – мухи. Так, павуки невтомні трудівники. Вони постійно плетуть павутинку. У більшості випадків павук пристосовує павутину для активного полювання.
Вчитель. По царству Фауни ми з вами помандрували. А тепер пора дізнатися, як ви все це запам’ятали, для цього ми проведемо з вами ігри. Будьте уважні, не помиляйтеся, правильно давайте відповіді.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Хто зайвий» (слайди)
1. Собака, білка, корова, ящірка.
2. Бабка, метелик, кінь, комар.
3. Щука, карась, ведмідь, лящ.
4. Снігур, журавель, сонечко, лелека.
2. Гра «Продовжте ланцюжок».
а) Ведмідь, лисиця, кінь …
б) зозуля, голуб, папуга…
в) карась, щука, лосось…
г) метелик, мурашка, водомірка…
3. Розгадування кросворду
1. Швидко скрізь вона літає,
Безліч мошок поїдає,
Під дахом гніздо будує,
Тільки в нас не зимує. (Ластівка)
2. Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий,
Ну а взимку, лежебока,
У барлозі гріє боки. (Ведміль)
3. Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.(білка)
4. Голодна – мукає,
Сита – жує,
Дітям молоко дає. ( Корова)
5. Сіренька, маленька,
Бігає швиденько,
Шкодить, коли тиша,
Пакостлива …(миша)
6. На подвір’ї ходить птах
І співає по складах.
7. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її … (лисиця).
|
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
в |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
б |
і |
л |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
р |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
м |
и |
ш |
а |
|
|
|
|
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|
|
4. Сторінками Червоної книги
Якщо ви подивитесь уважно на дошку, то ви побачите тварин різних груп, але їх об’єднало, ось що, те що ці тварини занесені до Червоної книги.
У. Підсумок уроку
Рятуємо землю, а потім рятуємо небо.
Адже небо без птахів – не небо!
А земля без звірів – не земля!
Рятуємо мрії. Рятуємо ніжність.
Від кого рятуємо? Від себе!
Поки ще не пізно,
І можна ще щось зберегти.
Все на землі потрібно берегти.
І птаха, і звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти.
Бо врешті ти лише її частина.
- На які групи вчені поділили тварин?
- Чи є у вас вдома тваринка?
- До якої групи вона належить?
- Чому ви так вирішили?
УІ. Домашнє завдання
Опрацювати статті с. 133 -138. Підготуйте розповідь чи складіть вірш про свою улюблену тваринку.
1