Проєкт "Рослини-символи України"

Про матеріал
Виховний проєкт "Рослини - символи України" включає підготовчі етапи та захист проєкту у вигляді свята. Проєкт покликаний формувати в учнів поняття про рослини — символи України; українську національну культуру; збагачувати й розширювати знання про рослинний світ нашого краю; встановити зв’язок між літературою, музикою, природознавством. Розвивати активність, відкритість через спілкування з батьками, однокласниками; учити їх співпрацювати, обмінюватися інформацією, здобувати інформацію самостійно; розвивати пізнавальні інтереси до вивчення традицій та звичаїв українського народу; збагачувати словниковий запас дітей, формувати навички виразного художнього читання поезії та прози напам’ять. Виховувати у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв. Пробуджувати пізнавальні інтереси до історії української нації, бажання берегти свою національну символіку та культуру. Виховувати почуття патріотизму, турботливого ставлення до природи, самостійність.
Перегляд файлу

 

 

 

ВИХОВНИЙ  ПРОЄКТ

«РОСЛИНИ — СИМВОЛИ УКРАЇНИ»

 

ВИХОВНИМ ПРОЕКТ «РОСЛИНИ — СИМВОЛИ УКРАЇНИ» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Босак Світлана Андріївна

 

НВК №9

м. Хмельницького

 

 

 

 

 

ВИХОВНИЙ  ПРОЄКТ

«РОСЛИНИ — СИМВОЛИ УКРАЇНИ» 

 

Мета проєкту.

     Формувати в учнів поняття про рослини — символи України; українську національну культуру; збагачувати й розширювати знання про рослинний світ нашого краю; встановити зв’язок між літературою, музикою, природознавством.

       Розвивати активність, відкритість через спілкування з батьками, однокласниками; учити їх співпрацювати, обмінюватися інформацією, здобувати інформацію самостійно; розвивати пізнавальні інтереси до вивчення традицій  та звичаїв українського народу; збагачувати словниковий запас дітей, формувати навички виразного художнього читання поезії та прози напам’ять.

      Виховувати у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв. Пробуджувати пізнавальні інтереси до історії української нації, бажання берегти свою національну символіку та культуру. Виховувати почуття патріотизму, турботливого ставлення до природи, самостійність.

 

Мотивація пізнавальної діяльності

    “Хто не знає свого минулого, той не вартий щасливого майбутнього”, – писав відомий український поет Максим Рильський. І це справді так. Кожний народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, рослин, птахів, тварин.

    Упродовж багатьох віків з покоління в покоління люди зберігали і примножували традиції українського народу, його довічні символи, серед яких одне з почесних місць займають рослини. Калина, верба, тополя, чорнобривці, мальви, барвінок, волошки… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.

    Учні нашого класу свято бережуть пам’ять  своїх предків.  Ми зібрали зразки усної народної творчості та літературні твори про рослини-символи  українського народу.


Завдання проєкту:
● формувати активну життєву позицію;
● розвивати пізнавальну активність;
● сприяти формуванню почуття національної самосвідомості молодших школярів;
● розвивати мовленнєву активність, швидкість мовлення, пам'ять, увагу, допитливість учнів;
● формувати знання про рослини-символи українського народу;
● ознайомити із жанрами усної народної творчості;
● удосконалювати читацькі навички;
● збагачувати український словник, уміння передавати зміст прочитаного тексту;
● розширювати уявлення про красу і велич нашої України;
● виховувати пошану до символів нашої країни, любов до свого народу, природи нашого краю, до традицій та звичаїв українців, а також охайність, естетичний смак, цікавість.

Очікувані результати.

   Активізація інтересу до навчання; формувати вміння учнів самостійно працювати, здобувати знання та досвід; підвищення культури міжособистісних взаємин; розширення кругозору дітей; розвиток індивідуально-особистісної життєтворчості; використання набутих знань на практиці; зміцнення зв'язку між школою та родинами; усвідомлення учнями приналежності до його минулого, сьогодення і майбуття.


Етапи проєкту:
1. Визначення мети.
2. Розроблення чіткого плану.
3. Об'єднання учасників у групи.
4. Виконання проєкту.

Учасники проєкту:
● Групи учнів 3-Б класу.
● Учитель класу: Босак С.А.
● Батьки учнів класу.

Форма реалізації проєкту: виховний захід.

Характеристика проєкту:
● за характером домінантної діяльності — навчально-пізнавальний;
● за предметно-змістовою галуззю — міжпредметний;
● за характером контактів — серед учнів одного класу;
● за кількістю учасників — колективний;
● за тривалістю — короткотривалий.

Завдання для груп класу
1 – ша  г р у п а. Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про калину. Намалювати малюнок калини.

2 – га  г р у п а.  Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про вербу.

 Намалювати малюнок верби.

3 – тя  г р у п а. Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про тополю. Намалювати малюнок тополі.

4 – та  г р у п а. Дібрати  інформацію, загадки, вірші про чорнобривці. Намалювати малюнок чорнобривців.

5 – та  г р у п а. Дібрати  інформацію,  загадки, вірші про барвінок. Намалювати малюнок барвінка.

6 – та  г р у п а.  Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про соняшник. Намалювати малюнок соняшника.

7 – та  г р у п а. Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про волошки. Намалювати малюнок волошок.

8 – та  г р у п а. Дібрати  інформацію, загадки, вірші про мальви. Намалювати малюнок мальвів.

9 – та  г р у п а. Дібрати  інформацію, прислів'я, загадки, вірші про мак. Намалювати малюнок маку.

 

      
Реалізація проєкту:
● Презентація-свято «Рослини- символи України».
● Виставка предметів декоративно-прикладного мистецтва та дитячих малюнків із зображенням рослин-символів України.


Висновок: усі етапи проєкту в комплексі мають навчально-виховну цінність; сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, реалізації їх творчого потенціалу; викликають інтерес до навчання; спрямовані на створення й підтримання доброзичливого мікроклімату в класі; усвідомленню кожним свого власного внеску в спільну роботу, розвивають уміння спілкуватися, адаптуватися в соціумі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАХИСТ ПРОЄКТУ

Свято

Тема. Рослини-символи України
Мета.

   Розширювати і поглиблювати знання учнів про «рослини-символи»; на конкретних прикладах розкрити значення «рослин-символів» для українського народу; встановлювати  зв’язок між літературою, музикою, природознавством;

   Розвивати активність, відкритість через спілкування з батьками, однокласниками; поглиблювати й розширювати їхні знання про природу; розвивати пізнавальні інтереси до вивчення традицій та звичаїв українського народу; збагачувати словниковий запас дітей, формувавати навики виразного художнього читання поезії та прози напам’ять; розвивати, увагу, спостережливість, здатність відчувати красу рідної природи.

      Виховувати у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв. Пробуджувати бажання берегти свою національну символіку та культуру. Виховувати почуття патріотизму, турботливого ставлення до природи.


Обладнання.

   Мультимедійна презентація  за темою заходу; дитячі малюнки за темою «Рослини — символи України»;  виставка предметів декоративно-ужиткового мистецтва із зображенням рослин-символів українського народу; аудіо- та відеозаписи українських  пісень про рослини .

(Номерацією вказано номер слайду)

 

Хід заходу

І. Організаційний момент

1. Ми  раді вітати усіх присутніх святі, що є підсумком проекту, над яким працювали  учні класу під моїм керівництвом, на тему «Рослини - символи України». Ви всі знаєте державні символи України- це  герб-тризуб, синьо-жовтий прапор, гімн «Ще не вмерла Україна». А крім того є ще рослини –символи, з якими ми сьогодні познайомимося ближче.

     Рослини відіграють у житті людини велику роль. Рослини — це продукт харчування, це лікувальні за­соби, корм для тварин, сировина для промисловості тощо. Деякі рослини — особливо важливі, вони є сим­волами країн, народів.

 

  2.  Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи – це наші святині. Для українців найголовнішими рослинами- символами  стали верба й калина. Усім відоме прислів'я: «Без верби й калини нема України».

  3. Ми українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов'їна!
Квітне в садочку червона калина,
Рідна земля для нас всіх - Україна.

ІІ. Основна частина

Калина

  4.В усі часи однією  з найулюбленіших рослин українців була калина. Вона росла біля кожної хати. Навесні вабила білим цвітом, а восени чарувала  всіх червоними кетягами.

Калинонька-калинка                                Красою зачаровують

Росте біля вікна.                                       Червоні намистинки.

Калинонька-калинка –                             Усіх людей запрошують

Красуня чарівна.                                      У гості до калинки.

 5.  Калина є оберегом рідного дому та уособлює і саму Україну, і рідну домівку, батьків.

У калини китиці червоні,

У калини білі—білі квіти.

Я тримаю гілочку чудову,

А здається усміх України.

 

  6.  Калина- це символ дівочої краси і долі. Ламати калину означало виходити заміж, любити.  

Послухаємо пісню «Ой єсть в лісі калина…» у виконанні учнів 2-Б класу

                             

   7. Гілочку калини клали в колиску немовляті: щоб росло дитя таким же вродливим. Про красиву дівчину казали: «Гарна як калинка»                  

          Хлопчикові дідусь чи тато вирізав з калинового прутика дудочку-сопілку: щоб вона йому розповідала про красу рідного краю, а ще для того, щоб гарна дівчина почула чарівний спів сопілки.

                              Всміхається калинонька,

                              Немов зоря ранкова,

                              Неначе україночка

                              Чарівно-загадкова.

 

   8. Калина  – це  символ життя, крові, вогню і смерті.  Калина символізує з одного боку – радість, а з іншого – смуток, адже колір її ягід схожий на колір крові.  Нею прикрашали найсвятіше – молоду, весільний коровай, оселю. І проводжали на вічний спочинок теж із калиною.

  В чужому краї над могилою козака побратими садили кущик калини, щоб завжди з полеглим була поряд Батьківщина.

 

  9. Калина символізує материнство: кущ — сама мати; цвіт, ягідки — діти. Недарма в народі кажуть:

– Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
– Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.

 

   10. Кущ калини саджали біля криниці, щоб вода була смачною. Господині з ягід калини готували ліки, додавали в страви, бо помітили, що калина лікує від хвороб та додає сил.

 

   11. Про калину складено багато легенд.  В одній із них розповідається про те, як вродлива дівчина Калина завела у болото ворогів-бусурманів. Багато з них загинули, але загинула і молода красуня. На місці її загибелі виріс кущ, який на честь дівчини і назвали калиною.  Тому і насінини калини за формою дуже схоже на серце.

 

       Про походження калини співали в піснях.  Послухаємо фрагмент такої

   відеопісні «Коло млина…»

 

Верба

   12. Верба – це дерево, що зацвітає  першим, вкриваючись пухнастими котиками. У народі кажуть: „Зацвіла верба – прийшла весна”.  Важко уявити українську землю без верби. У нас її росте близько 30 видів. Верба – це позначка води на землі. Говорять: „Де вода, там і верба”. Верба –  природний фільтр, адже вона очищає воду. Тому й криницю копають завжди під вербою.

 

   13. З вербою пов'язано багато народ­них звичаїв та обрядів. У Вербну неділю освячують вербу в церкві, а потім несуть її додому і б'ють нею хатніх, промовляючи:

Не я б'ю, верба б'є,

За тиждень — Великдень,

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля.

 

   14.  Верба дуже живуча. Устромиш гілочку у вологу землю — виросте дерево. Тому вербу вважають символом життя.

 

  15.Верба – це улюблене дерево великого Кобзаря – Т.Г.Шевченка. У багатьох віршах він згадує про вербу.

Тихесенько вітер віє
Степи лани мріють
Між ярами над ставами
верби зеленіють.

 

Чимало є пісень про вербу. Прослухаємо фрагмент однієї з них.

                                       Відеопісня «Верба рясна…»

 

Тополя

  16. Тополя для українців —символ дівочої вірності , краси , а також смутку. Відомі народні порівняння: “Струнка, як тополя”. Тополя край дороги – це образ  дівчини,  котра чекає своєї долі чи свого судженого.  

 

  17. Відома легенда про тополю.

«Якось пішли три подруги квіти збирати у поле. Коли поверталися в село, та почули кінський тупіт татар.

Не хотіли дівчата потрапити у неволю. Ось одна дівчина викрикнула:

— Господи, зроби так, щоб ми стали тополями!
Всі троє відразу стали тополями й зашелестіли листям.
Злякалися татари і втекли назад, не заподіявши селу ніякого зла».

 

 18. Тополя  ще є символом рідної землі та свободи, до якої постійно прагнули українці. Про це і співали у своїх піснях.

     Послухаємо пісню у виконанні хлопчиків 2-Б класу

 «Три тополі, три сурми…»

 

Квіти-символи

    19. Рослинами-символами є не тільки  дерева та  кущі , а й квіти . А які саме, допоможуть дізнатися вам загадки та картинки, які ви бачите на екрані.

Лист зелений не пропав,
а під снігом задрімав,
щоб у синю сукенчину
одягнуть весняну днину.     (Барвінок)

 

Духмяна квіточка така,

чорними брівками морга.

                                                   (Чорнобривці)

 

 

Запалали в чистім полі

квіти гарні, всі червоні.

То палає влітку так

польовий червоний...                   (Мак)

 

На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовтні вії

Та чомусь воно не гріє.

(Соняшник)

Що за квіти кивають від тину

 рожево-білими квітками?

                                                                  (Мальви)

 

Сині очка розсипало небо у пшениці.

                                             (Волошки)

 

  А  зараз познайомимося ближче з цими квітами.

 

Чорнобривці

 

20. Майже біля кожної хати в Україні завжди знаходилося місце для чорноб­ривців, які милують око  від середини літа аж до сивих морозів.

Вважалося, що чорнобривці допомагають позбу­тися головного болю. Їх клали у купіль хлопчика, щоб був чорнобровим.

 

   21.  Важко уявити, що в давнину їх в нас не було. А примандрували ці квіти до нас із далекої Америки.   Назва чорнобривців пов’язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки — чорнобривці.

 

  22.Для українців чорнобривці символізують дитинст­во, рідну матір і батька, рідну оселю.

Гарні квіти біля хати

Навесні садила мати.

Чорнобривці чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій.
Чорнобривці чарівні
Так і просяться в пісні.
 

А як гарно і мелодійно звучить народна пісня про Чорнобривці.

Послухаємо відеопісню  «Чорноб­ривці».

 

 

 

Соняшник

23. Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа,
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця повертає.
 

    24.Соняшник - символ Сонця, праці , сили та достатку. Він – чи не найсильніший серед квітів.  Ще соняшник символізує Батьківщину: як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни. Як Сонце для соняшника - єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина - єдина і найвища цінність.

25.   Послухаємо пісню у виконанні дівчаток 2-Б класу   «Соняшник»

 

Барвінок

 

26. Барвіє барвінок у нас біля хати,
Синіє над стежкою ніжний хрещатий.
І каже барвінок: «Є квіти сині  у мене
І листячко те, що й зимою зелене».

 

  27.Звідки походить ця квітка, розповідає давня легенда.

Легенда

   Жили колись чоловік із жінкою і був у них синок-одинак на ім’я Бар. От виріс він і став дуже гарним парубком. Покохав він дівчину на ім’я Вінка. А Бара покохала ще одна дівчина, у якої мати була відьма. Хотіла вона причарувати хлопця, та ніякі чари не допомогли їй. Бар та Вінка мали одружитися. І ось у день весілля йшли вони до церкви, щоб взяти шлюб.

   28. Раптом з’явилася зла відьма, окропила їх якимось зіллям і проголосила прокляття. За мить на місці, де стояли молодята, нікого не було. Впала Барова матінка на те місце і скропила землю слізьми. І сталося диво: зазеленіли дрібні листочки, уквітчані блакитним цвітом. А назвали той цвіт Барвінком.

       29. З того часу тягнеться барвінок до людських осель, до батьківських могил,  як символ вічності й пам'яті. Вічно зелене барвінкове листя нагадує про безсмертя людської душі. Ось чому барвінок – символ життя. А дівчата вплітають його у свій весільний вінок, прикрашають коровай, як символ любові.

Відеопісня  «Барвіночок хрещатий»

 

Мальви

30.Від мого віконця
До самого сонця
Стеле мальва стежку,
Квіткову мережку.

 

31. Мальва – це символ здоров’я, символ любові до рідної землі, до народу. Не було села, де б не росли під вікнами мальви, які оберігали будинок від біди. Мальви пускали на воду, як збиралися йти в далеку дорогу…

32.               Відеопісня»Мальви»

 

                                                                  Волошки
33. Там, де колоси налиті.
Розцвіла волошка в житі.
На голівці у волошки
Поселилось неба трошки.

  34.  ВОЛОШКИ - символ душевної краси, святості, скромності і привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле і залоскотали - і він перетворився у квітку, названу його іменем. Тому ці квіти в нороді ще називають васильки, василечки.

35.       Танець у виконанні дівчаток  «Василечки»

 

Мак

    36. Мак – символ безконечності світу; символ краси, молодості та їх скороминущості: натяк на це дають макові пелюстки, які швидко та легко обсипаються. Вінок із червоних маків – то вираз дівочої чистоти, які такі ж легко ранимі та вразливі, як і маків цвіт.

37.   Відеопісня «Маки»

 

ІІІ. Узагальнення

38.    Рослини символи образотворчому мистецтві

   Українські рослини –символи люди увіковічнювали не лише в піснях та легендах, загадках та віршах, а й у вишивках , в предметах побуту та на картинах. Деякі зразки ви можете побачити на виставці та на екрані.

    39. Розгляньте  картини відомої української художниці К.Білокур та дайте відповідь на запитання : «Які рослини- символи ви побачили на цих картинах, про які йшла сьогодні мова?»

40,  41,  42 

Прислів'я та приказки

    43. А зараз  спробуємо утворити народні прислів’я про рослини-символи нашого народу. Уважно слухайте. Вам зачитують початок прислів’я,  а ви вибираєте із запропонованих  на екрані відповідей,  продовження прислів’я.

Де срібліє вербиця - там здорова водиця.

Де волошки, там хліба трошки.

Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною - коли росте.

Без верби і калини нема України.

ІV. Підсумок
    44. Допоки не зникнуть барвінок та мальви, соняхи та чорнобривці, синітимуть  серед пшениці волошки та червонітимуть маки,   милуватиме своєю вродою калина та верба, доки не зникне  наша українська мова,  наша пісня, доти буде жити  наш український народ. Тож любімо, шануймо, бережімо свою Україну та будьмо гідними її синами й доньками.

 45. Рясно цвіте калина,
      Густо барвінок в’ється,
      Все це — моя Вкраїна,
      Все це — в моєму серці.

Ой ти, ненька-Україна,
Я тебе кохаю,
В свiтi кращої країни
Я іще не знаю.

    Любіть і памятайте все українське. Будьмо справжніми патріотами своєї держави. Слава Україні!                                  Лунає пісня «На нашій Україні…»

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
22 січня 2023
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку