Проект "Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів через проекти"

Про матеріал

На протязі 2017-2018 н.р. в 4 класі вчителем початкових класів Ткачовою Анфісою Леонідівною був проведений вчительський проект з теми "Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів через проекти" в якому вчитель зробила висновок, що метод проектів дійсно підвищує рівень знань у учнів початкових класів. Саме цим досвідом хочу з вами поділитися.

Перегляд файлу

Вступ

В сучасних умовах реформування системи освіти України, впровадження концепції Нової української школи на перше місце виходить формування мотиваційної та творчої складової учнів в освітньому процесі, що може забезпечити проектна діяльність. НУШ розглядає проектне навчання як актуальний та високоефективний засіб викладання і навчання, особливо в початковій школі, продуктом проектного навчання може бути леп бук . В умовах реалізації завдань сучасної освіти перед вчителем постає проблема – навчити дитину ставити перед собою цілі і завдання, знаходити способи їх вирішення, а головне знаходити потрібну інформацію для вирішення поставленого питання серед величезної кількості джерел інформації. Всім нам відомо, що краще запам'ятовується те, що цікаво, емоційно забарвлене. Саме для того, щоб вивчене залишилось в пам'яті дитини, щоб вона могла навчитися користуватися тими знаннями, які отримала на заняттях, щоб вона захотіла самостійно розширити свої знання з даного питання доцільно використовувати лепбук.

Нова українська школа, акцентуючи увагу на соціальній активності учнів, ставить перед молодшими школярами не лише вимоги щодо можливості використання набутих в процесі навчання знань, а й вміння вчитися вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність щодо своєї ролі в команді та особисту відповідальність. Ці якості дають можливість побачити учнів у новому світлі, допомогти вчителям розвивати вроджені творчі здібності, що далеко не завжди вдається в традиційній системі уроку. Крім того, важливим позитивним моментом проектної діяльності є наявність міждисциплінарних зв’язків, що з огляду на декларовану НУШ інтеграційність у навчанні молодших школярів є надзвичайно актуальним і потрібним.

Головними перевагами проектного навчання є:

Для учнів:

  •                   традиційна аудиторія перетворюється у відкритий навчальний простір, в якому учні рухаються у власному темпі;
  •                   у процесі виконання проекту виникає потреба в самонавчанні та самовдосконаленні;
  •                   навчання на основі запам’ятовування та повторення переходить до інтеграції, відкриття та презентації набутих знань;
  •                   учні мають можливість проходити всі етапи «виробництва»: від ідеї, створення моделі майбутнього продукту до його реалізації.

Для вчителів:

  •                   надає вчителям можливість вибудувати позитивну історію стосунків з учнями за нових умов;
  •                   підібрати учням ролі, підкресливши їхні індивідуальність і природні таланти.

Звичайно, на фоні очевидних переваг існує й певна небезпека застосування проектного навчання: виникає ризик не виконати навчальну мету і не досягти результатів. Але цього можна уникнути, якщо раціонально спланувати процес.

Отже, світ безперервно змінюється, даючи дедалі більше можливостей застосовувати нові методи та підходи в навчанні, аби школярі були якомога краще підготовлені до реального життя. Проектне навчання – метод, ефективність якого підтверджена світовою практикою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів через проекти

 

 

Тип роботи  навчальний проект.

Тривалість виконання проекту – 2017 н.р. І семестр – 2018 н.р. І семестр

Головна ідея проекту – розкрити зміст та особливості застосування проектної технології серед учнів початкових класів для розвитку їх творчих здібностей.

Мета проекту – провести аналіз ефективності та дієвості проектної технології в початкових класах для розвитку їх творчих здібностей та показати це на прикладі учнівських проектів.

Тип проекту: презентація + текстовий матеріал

Основні завдання проекту:

1) здійснити ґрунтовний аналіз науково-теоретичної бази творчих здібностей учнів початкової ланки та відповідно дослідити зміст та особливості застосування проектної технології в початковій школі;

2) виявити ключові особливості практичної реалізації методу проектів у 1 – 4 класах, розкрити його вплив на розвиток творчих здібностей учнів;

3) розробити практичні рекомендації, поради та вимоги процесу реалізації проектної технології в учнів початкових класів;

4) подати практичні напрацювання зразків застосування проектної технології в 4 класі.

Після реалізації проекту будуть отримані такі результати:

- виокремлено науково-теоретичні положення та особливості творчих здібностей учнів та проектної технології;

- розроблено практичні рекомендації щодо застосування методу проектів у 4 класі для формування творчих здібностей учнів;

- впроваджено та апробовано на практиці в школі зразки застосування проектів для розвитку творчих здібностей учнів початкових класів.

План реалізації проекту:

  1.               Пошук та опрацювання теоретичного та науково-практичного матеріалу по даній темі.
  2.               Постановка мети, завдань, стратегії виконання та виведення очікуваних результатів проекту.
  3.               Аналіз отриманих матеріалів та розробка на їх основі власних практичних напрацювань для роботи з учнями 4 класу.
  4.               Впровадження розроблених матеріалів (проектів) у практичну діяльність в школі (апробація проекту).
  5.               Оформлення результатів проекту у вигляді презентації та добірки текстової інформації.
  6.               Захист презентаційних матеріалів, їх корекція та оцінка якості виконання проекту.

Аналіз науково-теоретичної бази проекту необхідно почати з базових визнань основних об’єктів.

Творчість - це розумова й практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних, неповторних цінностей, виявлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу або духовної культури; якщо ж він новий лише для його автора, то новизна суб'єктивна і не має суспільного значення.

Відомий психолог Л. Виготський зазначав, що «творчою ми називаємо таку діяльність, яка створює щось нове, однаково, чи буде це створене творчою діяльністю будь-якою річчю зовнішнього світу або побудовою розуму або почуття, яке живе та виявляється тільки в самій людині».

Сучасна психолого-педагогічна наука розглядає творчість як постійний супутник розвитку дитини (Л. Виготський); як особистісно-орієнтовану розливальну взаємодію суб’єктів, як похідну інтелекту, заломлену через мотиваційну структуру (С. Сисоєва); як діяльність, у результаті якої створюється щось нове, оригінальне, що тією чи іншою мірою відбиває індивідуальні нахили, здібності і досвід людини.

Л. Горюнова підкреслює, що творчість – це вища форма активності і самостійності в діяльності людини, що містить елемент нового, передбачає оригінальну і високопродуктивну діяльність, здатність до розв’язання проблемних ситуацій, продуктивну уяву у сполученні з критичним ставленням до досягнутих результатів.

П. Енгельмеєр виділяє три основні компоненти творчого процесу: інтуїтивний, дискурсивний та активний і, відповідно до них, визначає фактори особистості, що дозволяють вважати її творчою. Виділення цих факторів, як зазначає вчений, дуже умовне, оскільки творча особистість неподільна: вона водночас інтуїтивує, розмірковує та діє.

Творчість – це норма дитячого розвитку, притаманна дитині з раннього віку, це сфера її свободи і розкутості як індивідуальності. Тому привабливість вільного творення кожна дитина має неодмінно відчути й пережити у своєму житті якомога раніше. Саме початкова ланка загальноосвітньої школи розв’язує завдання виховувати дітей засобами мистецтв, всебічно сприяє розвитку природних задатків та творчих здібностей школярів.

Творчі здібності учнів–унікальні риси та особливості характеру дітей, які характеризують ступінь відповідності вимогам різних видів навчально-творчої діяльності та обумовлюють загальний рівень результативності цієї діяльності. Іншими словами, це сукупність певних особливостей дитини, з допомогою яких вона може знаходити оптимальне рішення в нестандартній ситуації, створювати новий продукт навчальної діяльності та оригінально його застосовувати на практиці.

До творчих здібностей вчені відносять:

  •                   швидкість та гнучкість мислення учнів;
  •                   оригінальність та нестандартність мислительних процесів;
  •                   розвинена фантазія та інтуїція дітей;
  •                   допитливість, бажання дізнатися та навчитися чогось нового;
  •                   сміливість суджень та дій;
  •                   точність прийнятих рішень та процесів діяльності;
  •                   постійний інтерес до нових знань.

Вищими проявами творчих здібностей є:

1) креативність – особливий вид творчих здібностей, який полягає у здатності учня продукувати нестандартні, оригінальні ідеї та впроваджувати їх у життя; інший кут зору проблеми, завдання, ідеї; конструктивне мислення на основі революційних змін;

2) талановитість (обдарованість) – високий рівень творчих здібностей дитини, що характеризується її природним хистом до певного виду діяльності і розвивається з набуттям життєвого досвіду;

3) геніальність – унікальний набір творчих здібностей на високому та надвисокому рівні, вищий ступінь творчої діяльності особистості учня, який проявляється у створенні принципово нових оригінальних продуктів життєдіяльності, важливих для всього суспільства.

Творчі здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний «двигун», який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна «мотиваційна основа».

Творчі здібності учнів у початкових класах формуються постійно в різних видах діяльності:

  •                 уроки (творчі завдання, нестандартні уроки, проекти та ін..);
  •                 позаурочні заходи (змагання, вікторини, концерти, вистави тощо);
  •                 індивідуальні робота з вчителем (у рамках підготовки до ДПА, олімпіади «Юне обдарування», по досягненню кращих результатів з окремого предмета, тьюторство та ін.);
  •                 різноманітна гурткова, секційна та клубна робота за інтересами;
  •                 участь у створенні та реалізації проектів.

Важливим інструментом для розвитку творчих здібностей учнів початкових класів є проектна діяльність.

Основне завдання проектної діяльності в початкових класах – це озброєння дитини інструментом для вирішення проблем, пошуку та  досліджень у життєвих ситуаціях.

Метод проектів становить основу проектного навчання, сенс якого полягає у створенні умов для самостійного засвоєння школярами навчального матеріалу в процесі виконання проектів. Основною метою розвитку проектної діяльності в школі є:

- розвиток здатності кожного учня визначати і реалізовувати спільну мету роботи та знаходити шляхи її досягнення;

- вміння домовлятися про розподіл функцій і ролей у спільній діяльності;

- здійснення взаємного конструктивного контролю;

- вирішення конфліктів, ураховуючи інтереси сторін;

- співпраця.

Також метод навчальних проектів виступає як можливий засіб розв’язання актуальних проблем:

1) учні часто не вміють перетворювати інформацію в знання, здійснювати цілеспрямований пошук інформації;

2) велика кількість інформації не призводить до системності знань;

3) відсутність у школярів інтересу, мотиву до особистісного зростання, до самостійного здобуття нових знань;

4) провідний тип діяльності учнів – репродуктивний, який відтворює знання,  відірвані від життя.

Традиційний  зв’язок навчальної діяльності «учитель-учень» змінюється  на «учень-учитель». Під час  роботи  над проектом учитель виконує функцію консультанта. Учитель допомагає  учням у пошуку інформації, координує  процес роботи над проектом,  підтримує, заохочує  учнів.

Знаючи  свій  предмет, він  має  бути компетентним і в інших галузях, розуміти своїх учнів, ураховувати їхні можливості й інтереси, бути комунікабельним.

 Проектна  діяльність  учнів у навчально-виховному процесі - це спільний  пошук  розв’язання певної  проблеми,  це діяльність, спрямована  на збагачення  знань,  умінь, навичок,  на формування компетентної  особистості.

Учнівський проект – це задуманий та ініційований вчителем чи учнями спосіб дій, реалізація певної ідеї, який реалізується в конкретній формі (колективній, груповій, індивідуальній) та має точно визначену мету, завдання,очікувані результати, окреслені хронологічні рамки та план і алгоритм реалізації. Головною умовою проекту є вирішення поставлених завдань за формулою:

Проект = мета + результат + ресурси + терміни + реалізація проекту + зміни = кінцевий результат

Ключові особливості практичної реалізації методу проектів у 1 – 4 класах. У початковій школі мають закладатися основи проектної діяльності учня, поступово в процесі навчання розвиватися і поглиблюватися в міру дорослішання і усвідомлення учнем своїх професійних, соціальних і громадянських потреб і обов'язків. Вихідними для проектної діяльності у молодших школярів є проектні завдання. Проектне навчання створює унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій учнів і самостійності в осягненні нового, стимулюючи їхню природну допитливість і творчий потенціал.

Застосування  проектної  технології – один  зі  шляхів   виховання  активної  особистості, що  може  взяти  на  себе ініціативу і діяти у межах правового поля.  Учні  вчаться  самостійно розв’язувати  проблеми,  ухвалювати  й  обґрунтовувати  рішення,  виконувати  роботу складеним  проектом. Також  це  засіб  формування критичного  мислення і розвитку творчих здібностей  дитини, уможливлює  демонстрацію своїх  знань, умінь, досягнень.   

Такий  підхід  дає можливість  сприяти  формуванню  у  дітей  та підлітків уміння працювати у  команді,  а отже, - розвивати здатність соціальної  взаємодії . Застосування  проектної  технології  під  час  вивчення  навчальних дисциплін,  як  на уроках, так  і  в  позакласній   роботі,  створює додаткову  мотивацію до  навчання.  Учні  пропонують  чи  виконують  проект  тому, що  це їм цікаво.

 Проектна  технологія дає можливість  широко  використовувати комп’ютер  та Інтернет для пошуку, обробки інформації та  роботи з  нею, для  презентації  матеріалів проекту і, таким чином, формувати  компетентності з  інформаційних і комунікативних технологій.

До  переваг  проектної  діяльності належить  розвиток   різноманітних  здібностей  учнів,  утому числі  і  через  навчання.

- вільно  і  точно володіти  мовою;

- вибору  засобів  досягнення кінцевого  результату  самими  виконавцями;

- конструктивно  спілкуватися,  співпрацювати,  взаємодіяти, надавати  взаємодопомогу, 

- долати суперечки;

- використовувати  різні  організаційні форми  роботи;

- використовувати  різноманітні засоби  дизайну (плакатів,  друкованих  матеріалів, буклетів, колажів);

- добирати  різноманітні  наочні  матеріали,  фотографії,малюнки, діаграми…).

Основні етапи роботи у проекті

І ЕТАП — ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ

Учитель повідомляє учням тему, мету, кінцевий продукт проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції.

ІІ ЕТАП — ПІДГОТОВЧИЙ

Учні збирають матеріал, ознайомлюються з навчальною інформацією, виконують тренувальні вправи.

ІІІ ЕТАП — ПРОЕКТНА РОБОТА

Учні проектують «макет» проекту, опрацьовують зібрану інформацію, коригують її. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, до вчителя, додаткових джерел інформації для отримання додаткової інформації.

ІV ЕТАП — ОФОРМЛЮВАЛЬНИЙ

На цьому етапі учні остаточно оформлюють кінцевий продукт (малювання, складання, розфарбовування, оформлення презентації тощо). Це може відбуватися як у школі, так і вдома.

V ЕТАП — ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ

Учні розповідають про свою роботу в проекті, демонструють кінцевий продукт, захищають ідею, зміст, відповідають на запитання опонентів.

VІ ЕТАП — ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

На цьому етапі вчитель (координатор проекту) та учні (учасники проекту) аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє.

Типи проектів

В основу типології проектів можна покласти різні ознаки. Наприклад, залежно від кількості учасників, проекти можуть бути індивідуальними, груповими (2–6 осіб), колективними; залежно від часу, витраченого на реалізацію,проекти можуть бути короткотривалими (1–3 уроки), середньої тривалості (до місяця), довготривалими (кілька місяців). За тематичною спрямованістю проекти є різноманітними: мовні, екологічні, етнографічні, країнознавчі, правові, соціологічні тощо. Не завжди легко визначити тип проекту за тематичною спрямованістю, адже більшість із них за своєю сутністю є міждисциплінарними.

Частіше тип проекту визначають за характером провідної діяльності.

Серед них виділяють такі основні типи проектів: дослідницькі, інформаційні, творчі, ігрові, практичні (практично орієнтовані).

Дослідницькі проекти.

Змістом проекту є дослідження певних явищ та процесів. Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження, продуманості методів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об’єкта, завдань і методів, висування гіпотез розв’язання проблеми та окреслення шляхів її розв’язання.

Інформаційні проекти спрямовані на збирання даних про певний об’єкт або явище. Вони передбачають ознайомлення учасників з інформацією, її аналіз та узагальнення фактів, призначених для широкої аудиторії. Такі проекти часто інтегруються в дослідницькі та стають їхньою органічною частиною.

Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковується кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Кінцевим продуктом творчого проекту можуть бути: журнал, альманах, виставка малюнків, свято, вистава, сценка тощо.

Практичні (практико-орієнтовані) проекти відрізняє чітко визначений із самого початку результат діяльності його учасників, що враховує їхні соціальні інтереси. Такий проект потребує ретельно продуманої структури,сценарію діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них, чітких висновків, участі в оформленні результатів кінцевого продукту.

Рольові, ігрові проекти передбачають виконання ігрових ролей у моделях (ситуаціяї)ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю. Це можуть бути ролі історичних постатей, казкових героїв, персонажів літературних творів, соціальні або професійні ролі; можуть бути використані сюжети літературних творів, казок.

У практиці роботи, ураховуючи специфіку навчання дітей початкових класів, слід інтегрувати проекти за домінуючою діяльністю (дослідницько-інформаційний, інформаційно-прикладний, інформаційно-ігровий тощо).

За кількістю навчальних предметів, охоплених проектом, визначають:

- монопредметні (внутрішньопредметні);

- міжпредметні (де інтегруються декілька навчальних предметів);

-надпредметні (ті, що містять зміст дисципліни, що не входить до програми початкової школи) проекти.

За кількістю учасників проекти поділяються на:

- індивідуальні;

- парні;

- групові;

- колективні.

За тривалістю виконання проекти поділяються на:

- короткострокові (міні-проекти, розраховані на термін від одного до декількох уроків протягом тижня);

- середньострокові (проекти, розраховані від двох тижнів до двох-трьох місяців);

- довгострокові (проекти, що розраховані на термін один-два семестри і більше).

За характером контактів визначають:

- внутрішні (проекти, що проводяться в межах одного класу);

-однопаралельні та міжпаралельні (проекти, що проводяться в межах паралелі класів);

- міжшкільні (проекти, що проводяться із залученням учнів різних шкіл району, міста);

- обласні;

- регіональні;

-всеукраїнські;

- міжнародні проекти.

У початкових класах учні, зазвичай, беруть участь у внутрішніх, одно паралельних та міжпаралельних проектах.

За характером партнерських взаємодій розрізняють:

- кооперативні;

- змагальні;

- конкурсні проекти (рис. 1).

Психологи радять у початковій школі залишити пріоритетними лише кооперативні проекти

 

 

Рис. 1. Типологія проектів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фундаментальність початкової освіти не лише у міцності знань, а й у формуванні ключових компетентностей. Проектні технології дають змогу формувати такі компетенції:

  •                   навчальна компетенція: удосконалює вміння робити аналіз, синтез, висновки, узагальнення, практичне засвоєння знань, умінь і навичок у різноманітних ситуаціях;
  •                   загальнокультурна компетенція: формує навички культури спілкування, уміння аналізувати, а не оцінювати поведінку інших;
  •                   здоров’язберігаюча компетенція: бережливо ставитися до свого здоров’я і здоров’я інших, розвиває фізичну та психічну силу;
  •                   громадянська  компетенція: формує відповідальність за себе і колектив; виробляє вміння приймати сміливі рішення, вміти                                                                                                                                   шанувати стратегію власного життя;
  •                   інформаційно-комунікаційна  компетенція: пошуку потрібна інформація – формує новий інформаційний світогляд, створює  активно-позитивне ставлення до процесу спілкування, вчить добувати, опрацьовувати інформацію, одержану з різних джерел.

Проект це п’ять «П»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вимоги та рекомендації щодо впровадження проектної технології

 

Організовуючи проектну діяльність у початковій школі, учитель має враховувати вікові й психолого-фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Дитина молодшого шкільного віку має невеликий життєвий досвід, тому і коло соціально значущих проблем, з якими вона могла мати справу, вузьке, її уявлення про такі проблеми мало диференційовані, однопланові. Проблема проекту, яку ми пропонуємо молодшому школяреві, має бути соціально детермінованою та знайомою і цікавою для нього. Тому теми дитячих проектних робіт краще вибирати із змісту навчальних предметів або із близьких до них галузей.

Звичайно, у початковій школі проекти – це зазвичай не індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є обмеженою у засобах та інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому, звичайно, робота над проектом здійснюється під керівництвом учителя та батьків. Але батьки повинні постійно пам’ятати, що суть методу проектів – це формування самостійності дитини у пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто зробить проект краще чи ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину роботи над проектом, інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога порадою, інформацією, виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор підтримання мотивації і забезпечення самостійності школярів. Особливо неоціненною є допомога батьків, коли діти роблять перші кроки у роботі над проектом. Тому слід наголосити батькам, що вони виконують лише роль помічника – допомогти знайти  разом інформацію у книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти відібрати найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне слово для батьків «допомогти», але не «зробити замість». Краще тоді не робити зовсім, ніж зробити замість дитини.

 

Умови успішного впровадження проектної діяльності:


         У проектній діяльності не існує (і не може існувати) єдиних рецептів, оскільки ця діяльність є глибоко індивідуальною й залежить від саме вашого з учнями проблемного поля, вашої мети діяльності, вибору ваших шляхів вирішення проблеми. Головне – тримати в полі зору ознаки проектної діяльності та принципи, на яких вона будується.

Обов’язково ставте для себе довгострокову педагогічну мету (розвинути пізнавальні інтереси учнів; допомогти учням полюбити читання; навчити учнів бути відповідальними; здружити колектив дітей; привернути увагу батьків до школи тощо), їй підпорядковуйте зміст діяльності учнів. Відкиньте сумніви – результат обов’язково буде!

Намагайтеся відійти від канонів (чи стереотипів) традиційної педагогіки, де кожен крок учня перебував під контролем учителя. Надайте дітям можливість виявити свою особистість, ствердити себе у колективі. Дозвольте їм навіть помилитися. Можливо, їх помилки призведуть до виявлення нових проблем, а звідси – й ідей наступних проектів.

Безперечно, проектна діяльність володіє значним потенціалом, проте, не будемо забувати історичні уроки, коли надмірне захоплення соціальною спрямованістю методу проектів зашкодило виконанню навчальних програм. Нехай робота над навчальним проектом буде для учнів очікуваною подією, а не буденністю.

 

Орієнтовні вимоги для вчителів до проектної роботи в початкових класах

1. Контроль за виконанням проектних завдань має бути ретельніший (більша кількість консультацій і спостережень за веденням проектної документації), адже теоретичних, практичних знань та вмінь у молодших школярів ще бракує.

2. Проекти для початкової школи здебільшого мають бути короткотривалими (обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть успішно розробляти і довготривалі проекти).

3. У роботі з усім класом слід віддавати перевагу рольовим, інформаційним, творчим проектам — ці види діяльності завжди цікавили молодших школярів.

4. Для пошукової діяльності бажано спочатку залучати дітей з підвищеною навчальною мотивацією — їхні дослідження можуть зацікавити інших учнів.

5. У ролі перших проектів у початковій школі варто обрати групові. Це надасть можливість диференційовано розподілити проектне завдання: після здійснення проекту кожна дитина вважатиме себе здатною брати участь у його виконанні. Учитель отримає уявлення про можливості кожної дитини (зокрема для пропозицій щодо індивідуальних проектів у подальшому) і виділить лідерів, які зможуть очолити майбутні проектні групи.

6. Значну увагу необхідно приділяти презентації проектів: запрошувати на неї батьків, учнів інших класів (такий підхід створює мотивацію для подальшої роботи).

7. Учитель на початку проектування повинен підвести учнів до вибору теми.

8. Теми учнівських проектів мають бути різноманітними, їх не слід регламентувати та виділяти більш значущі.

9. Робота над проектами у початкових класах не повинна бути вимушеною, учні мають працювати добровільно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразки учнівських проектів

 

Методичний паспорт проекту

Автор проекту: учні 4 класу.

Назва проекту: «Захисти природу».

Тип проекту: короткотривалий, інформаційний, творчий.

Навчальні предмети: природознавство.

Очікувані результати: при підготовці і створені проекту учні вчаться:

- одержувати основну інформацію з отриманих знань про охорону природи;

- формувати інтерес до захисту довкілля;

- пропагувати ідеї чистого довкілля.

Представлений міні-проект з екології на тему «Захист природи» учні 4 класу початкової школи присвятили дослідженню екологічної проблеми, яка є однією з найбільш важливих проблем сучасного людства.

Зміст проекту

Вступ

1. Збиток, що заподіюється людиною природі

2. Лісові пожежі. Забруднення морів і річок

3. Вимирання тварин. Червона книга

4. Забруднення землі і повітря

Висновки

 

1. Збиток, що заподіюється людиною природі

Тільки людина здатна зробити все для того, щоб природа не вмирала. На світі є люди - екологи, які вивчають і захищають ліси, моря, гори, тваринний і рослинний світ.

Наука про довкілля і процеси, що відбуваються в ній, називається Екологія. І тому ми поважаємо цих людей і будемо намагатися робити те, що в наших силах, щоб люди не руйнували, а оберігали природу.

Наприклад, стежити за чистотою у своєму домі, класі, школі і навколо них, лікувати тварин.

Зараз, коли існують випадки аварій на атомних електростанціях, коли бензин тече по морях і річках, коли зникають з лиця землі цілі лісові масиви, людина просто зобов'язана замислитися над тим, що ж залишиться на планеті? Чи зможуть наші нащадки піти в ліс, щоб назбирати ягід і грибів, чи зможуть вдень викупатися в річці?

 

Напевно, тому, сьогодні створюються «зелені» суспільства, які займаються охороною довкілля. Зараз у світі налічується велика кількість екологічних організацій, що борються за порятунок довкілля.

Але найбільш численна з них - "GREENPEACE". Членами цієї організації є не лише пересічні люди, але і також багато знаменитостей. Ці люди вносять посильний внесок в загальну справу. Також вони не просто розкидаються словами і гаслами, а беруть активну участь по захисту природи.

 

Наведемо два приклади з їх діяльності:

1) Активісти радикальної екологічної організації «Грінпіс» оточили у Берінговому морі, недалеко від узбережжя Аляски риболовецький траулер - фабрику «Оушен Ровер».

Екологи вважають, що надмірний вилов сайди в цьому районі моря розхитує екологічну систему північної частини Тихого океану. Цей демарш «Грінпіс» приурочений до дебатів в американському Сенаті з питань рибного промислу.

2) Радикали з «Грін-піс» пікетували державні установи низки країн Європи, протестуючи проти завезення на континент американської сої, вирощеної методом генної інженерії. За словами «зелених», вживання такої сої шкідливе як для людини, так і для тварин. Генетично змінені продукти, вважають вони, - шлях до генетичного забруднення довкілля.

Ми вважаємо, що екологічна проблема – одна з найбільш важливих завдань людства. Від вирішення цієї проблеми залежить майбутнє усієї планети.І вже зараз усі люди повинні це розуміти і брати активну участь у боротьбі за збереження природи.

Нехай їх вклад не такий вже і значний, але як мовиться: «Зі світу по нитці - голому сорочка».

 

2. Лісові пожежі. Забруднення морів і річок

Лісові пожежі

Коли люди йдуть разом в лісовий похід, зазвичай розводять вогнище і, іноді, забувають загасити його, в результаті відбуваються лісові пожежі.

Від цього велика частина лісу може згоріти, а лісові тварини можуть загинути або мігрувати, що принесе немало бід.

Із-за неуважності люди завдають шкоди не лише тваринам, але і собі.

Тому, коли ви ходите в походи, будьте уважні, стежте за тим, щоб вогнище було добре загашене і тоді не буде проблем.

 

 

Моря і річки

Є багато забруднених річок, озер, морів.

Так, наприклад, учені вважають, що Середземне море є найбруднішим у світі. Ця думка міжнародної організації Green peace, що проводила моніторинг спільно з іспанським Інститутом дослідження світового океану.

Води Середземного моря особливо забруднені в районі великих портів розвинених країн, таких, як Франція, Італія, Іспанія. Щороку в морі випадково або умисне зливається близько 400 тис. тонн небезпечних нафтопродуктів і промислових стоків.

А на кожен квадратний кілометр морського дна перепадає близько 2000 предметів, які є відходами діяльності людини.

Тому ми думаємо, що треба усім бути дуже уважними і не виливати шкідливі речовини, відходи і сміття в море, тому що від цього забруднюється світовий океан, гинуть морські мешканці, порушується екологічна система.

 

 

 

3. Вимирання тварин. Червона книга

Люди полюють на тварин, і їх кількість стала різко падати. Щоб зупинити знищення тварин і рослин, зберегти їх види, в 1948 році був організований Міжнародний союз охорони природи. Ця організація узяла під свою опіку рідкісні види тварин і рослин. У різних країнах були відкриті заповідники і національні парки.

  Червона книга

Червона книга з'явилася в 1966 році. Відтоді усі країни світу складають свої Червоні книги і вписують вимираючі види тварин і рослин.

Ми хочемо трохи розповісти про деяких тварин, які занесені в Червону книгу. Наприклад, Тилацин - сумчастий тигр Тасманії і Зебра Квагга.

Тилацин дуже нагадував собаку з довгим хвостом і смугами на спині. Тилацин або сумчастий тигр Тасманії вимер, коли в його ареал вторглися переселенці. Є свідчення, що Тилацин був настільки не готовий до зустрічі з людьми, що міг померти не лише від отриманих ран, але і від отриманого шоку.

Заради міцної, красивої шкури, люди винищили усе поголів'я зебри Квагги. М'ясо вимерлої тварини просто викидалося, оскільки не було об'єктом полювання.

У Голландському зоопарку в Амстердамі останній екземпляр цієї тварини помер 12 серпня 1883 року.

Китайський річковий дельфін Байцзи

На Китайського річкового дельфіна Байцзи, який мешкав в річці Янцзи, люди не полювали, але побічно були причетні до його вимирання. Води річки були переповнені торговими і вантажними судами, які просто напросто забруднили річку.

У 2006 році спеціальна експедиція підтвердила той факт, що Байцзи більше не існує на землі як вид.

Результат пошуку зображень за запитом "Китайського річкового дельфіна Байцзи,"

Золота жаба

Сам вид Золотої жаби був знайдений в 1966 році. Мешкала в Монтеверде на Коста-Ріці. Довгий час там зберігалася ідеальна температура і вологість для життя цієї істоти, але діяльність людини порушили звичні параметри довкілля, що привело до вимирання цього виду жаби. Останню Золоту жабу спостерігали в 1989 році.

4. Забруднення землі і повітря

Щодня людина псує землю хімічними і не хімічними відходами.

Від цього ростуть отруйні рослини, і людина, яка зіпсувала землю, сам може постраждати. Тому сміття треба викидати тільки в сміттєві баки!

Забруднення повітря

У кожній країні є фабрики і заводи, із-за яких в атмосферу викидається більше вуглекислого газу. Через це людям майже бракує кисню, і тільки дерева виробляють потрібний нам кисень, але їх часто вирубують, у тому числі і для виготовлення паперу.

Тому для збереження дерев, необхідно використати папір повторно. Макулатура це використаний папір, її збір і повторне використання є одним з видів захисту природи. Потрібно берегти дерева!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

У своїй педагогічній діяльності метод проекту при викладанні навчальних предметів почала впроваджувати та досліджувати його вплив на розвиток творчих здібностей учнів початкових класів  з 2017/2018 навчального року. Найбільш доцільним та ефективним вважаю використання методу проекту на уроці природознавства . За цей час проведено уроки з застосуванням даного методу: колективні учнівські проекти з таких тем як : «Вода будує – вода руйнує» (3 клас), «Тварини» ( 3 клас) , «Червона планета Марс» ( 4 клас), «Весна» ( 3 клас). Також на своїх уроках використовую міні проекти, які займають 7 – 10 хвилин уроку, що дозволяє створити умови, за яких школярі, можуть самостійно застосовувати на практиці раніше отримані знання й уміння. Це дозволяє зробити акцент на творчий розвиток особистості.

З моніторингу навчальних досягнень учнів за 2017/2018 н.р. та І семестр 2018н.р.  з природознавства , ми бачимо що проектні технології позитивно впливають на рівень знань учнів.

Практика використання методу проекту у моїй діяльності як вчителя початкових класів засвідчує, що учні з неабияким інтересом працюють над запропонованими проектами, проявляючи при цьому зацікавленість в отриманих результатах, розвиваючи творчі, комунікативні здібності. Результатом такої діяльності є підвищення якості знань із навчальних предметів. Отже  , метод проектів є сучасною педагогічною технологією, використання якої створює умови для всебічного розвитку особистості у процесі організації творчої діяльності учнів початкових класів, де вчитель не лише підвищує власний професійний рівень, а й формує в школярів навички самоосвіти, що є головним завданням сучасної школи. Уміння використовувати проектні методи – це показник високої кваліфікації і прогресивної діяльності педагога-новатора, спрямований на творчий розвиток учнів та їх самореалізацію, підготовку до дорослого життя в суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальний проект з теми «Тварини» 3 клас.

 

20181025_101901

Навчальний проект з теми «Весна» 3 клас

C:\Users\Паша\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20181024_120719.jpg

Навчальний проект з теми «Вода будує , вода руйнує» 3 клас

 

C:\Users\Паша\Desktop\Новая папка\SAM_6151.JPG

Навчальний проект з теми «Таємниці Червоної планети» 4 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Вчительський проект

                                                                                        вчителя початкових класів

                                                                  Ткачової А.Л.

                                                                                   Новодмитрівської ЗОШ

                                                                   І – ІІІ ступенів

                                                                          Іванівського р – ну

                                                                       Херсонської обл.

 

 

 

 

 

 

 

2018 р.

1

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Інші матеріали
НУШ
Додано
10 січня 2019
Переглядів
11154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку