В конспекті вказано інформацію по темі "Охорона тварин" . Про ознаки тварин, формувати уявлення про причини їх зникнення, про шляхи охорони і збереження у природі.
Конспект уроку з природознавства у 3 класі
Тема: Охорона тварин
Мета. Повторити і узагальнити вивчений матеріал та розширити знання про ознаки тварин, формувати уявлення про причини їх зникнення, про шляхи охорони і збереження у природі. Розвивати творчий потенціал кожної дитини. Активізувати логічне мислення, художньо - мовленнєві здібності. Вдосконалювати вміння аналізувати та фантазувати. Виховувати любов до тварин, бажання допомагати їм у скрутну хвилину, захищати від знищення.
Обладнання: шапочки із зображенням тварин, на партах на кожного учня вирізані листочки для дерева жовтого і зеленого кольору, листки для запису, на дошці намальоване дерево, карта України, кубик з різнокольоровими сторонами, прапорці червоного кольору для позначення заповідників на карті, диски з відео сюжетами про тварин, з голосами тварин, відеофільм «Асканія - Нова», мультимедійна дошка, комп'ютер.
В цьому класі, на уроці радо всіх вітаєм
Бо сьогодні надважливу тему ми вивчаєм:
«Як примножить й зберегти мешканців природи»
Нам для цього всі знання стануть у пригоді
Вчитель. Шановні діти! Ми всі знаємо, що проблема охорони тварин давно існує на нашій планеті і в нашій країні. Давайте сьогодні на уроці уявимо себе тваринами і допоможемо їм у вирішенні цього питання. Шановні лісові мешканці! Займіть свої місця згідно фракцій.
(Діти сідають за парти по фракціях.
Фракція « Комахи» Метелик
Метелик
Сонечко
Фракція «Риби» Рибка
Рибка
Фракція «Птахи» Сорока
Горобець
Сова
Фракція «Звірі» Заєць
Ведмідь)
Вчитель. - Які фракції відсутні?
Лісові мешканці - Плазуни і земноводні.
Вчитель - Треба вибрати голову ради засідання. Які будуть пропозиції?(По фракціях пропонують Сову)
Вчитель. - Голосуємо. Хто за те, щоб Сова була головою ради лісових мешканців і водойм? ( Діти голосують). - Одноголосно. Сова, займіть, будь ласка, своє місце.
Сова. - Давайте затвердимо план нашої роботи.
На дошці план
Сова. - До нас на засідання ради прибув кореспондент. Він просить вас відповісти на запитання.
Кореспондентом є вчитель.
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Шановні члени ради! Скажіть, будь ласка, яку користь приносять тварини людям?
Відповіді дітей
( Вдома, в книжках, по телевізору, в цирку, в заповідниках, на фотографіях, в зоопарках.)
Сова. - Про небезпеку знищення тваринного світу доповіді від
фракції «Комахи»
Метелик - Все частіше люди замислюються над тим, що з планети Земля зникають деякі види тварин, або їм загрожує небезпека. Дві основні причини - це господарська діяльність людей і мисливство. На сьогоднішній день у нас не залишилося дикого коня-тарпана та дикого бика -тура. Вирубування лісів, осушення боліт, розорювання цілинних земель призвело до знищення місць проживання диких тварин. Забруднюючи водойми, людина ставить під загрозу життя риб.
Сонечко-У нашій країні заборонено полювати на рідкісних тварин, а на деяких - обмежене. Прийнято Закон про охорону й використання тваринного світу. Завдяки цьому багато видів тварин вдалося врятувати.
Рефлексія ( питання задає кореспондент)
тварин?
світу?
Сова - Продовжуємо наше засідання. Переходимо до обговорення питання про проблеми охорони тварин. Підготуйте проблеми. Щоб краще їх бачити, ми напишемо їх на листочках і повісимо на дерево. ( Діти записують кожен по одній проблемі і підходять чіпляють листочки на дерево).
Риби
водойм.
1.Тварини зникають через зміну середовища життя.
2.Люди полюють на тварин.
і*
неможливим створення дому тваринам.
Вчитель - Подивіться, скільки їх, ціле дерево розрослося. Чи може той, хто не знає тварин, вирішувати їхні проблеми у раді? Зараз ми перевіримо це. Проведемо гру «Так чи ні?». Якщо
твердження буде правильне - ви будете піднімати руку, якщо ні, то ставитимете руку горизонтально.
Лисичка любить горішки
Окунь належить до рослиноїдних
Ведмідь - це всеїдна тварина
їжачок - це рослиноїдна тварина
Метелик належить до птахів
Зайчик харчується рослинами
Кріт належить до звірів
Кит - це риба
Сова - це птах
Вчитель -Молодці! Ви впоралися із завданням. Але знань мало, щоб врятувати тварин від знищення. Які заходи проводяться для подолання цієї проблеми у нашій країні?
Діти - Створено Червону книгу України.
.Сова Доповідь від фракції «Риби» про Червону книгу України.
Червона книга України заснована у 1976 році, а вперше видана у 1980 році. На її сторінки заносяться назви тих рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення і вони підлягають особливій охороні.
Червона книга стала сигналом турботи і символом боротьби за збереження живої природи. За час, що пройшов після виходу першого видання, знання про рідкісні й зникаючі види значно зросли, їх список поповнився. У 19 94 році вийшло друге
видання Червоної книги України. Сюди потрапили: зубр, лелека чорний, дрохва, сапсан, пелікани кучерявий та рожевий, бражник.
Ч
Залежно від стану та ступеня загрози для видів тварин чи рослин, занесених до Червоної книги України, вони поділяються на сім категорій. Кожну з цих категорій символічно позначили різними кольорами:
Релаксація. Чому цю книгу назвали саме Червоною? Що символізує червоний колір?(Заборону, попередження). Навіть тварини в природі знають, що сонечко червоного кольору чіпати не можна. Де ще червоний колір попереджає про небезпеку? (світлофор).
Вчитель. - Людям для спілкування потрібна мова. А як же спілкуються тварини? За допомогою чого? ( голосу). А ви можете впізнати тварину по голосу? Давайте спробуємо!
Д/г «Впізнай тварину по голосу»
( звучать голоси: стадо овець, коти, ведмідь, собака, сова, птахи).
Після прослуховування кожного голосу проводиться інтерактивна гра «Кубування». Це буде робота в групах. Кожній групі дається кубик, де на його гранях містяться такі написи:
Вчитель. Молодці. Ви багато знаєте про тварин і можете впізнавати їх по голосу, знаєте їх проблеми. А які ж у них умови життя? Чи легко їм живеться?
Сова. Про умови життя тварин має слово член від фракції «Звірі». (Відеосюжети з коментарями)
Ведмідь зайшов у- річку, щоб зловити рибу. Він хоче їсти, бо мабуть нічого не вполював у лісі. Це не зовсім просто - зловити рибу, адже вона не завжди знаходиться на мілині. Ведмедю все таки пощастило- він зловив рибину, яка хоче вирватись, але він притримує її лапою.
Хоча білий ведмідь у нас не живе, я хочу, щоб ви познайомилися і з його умовами життя. Постійно на морозі, в снігу. Із їжі - тільки риба, яка знаходиться в крижаній воді. Умови просто жахливі.
Сова. Дійсно, їм не позаздриш. Виживають- хто як може. Продовжуємо розглядати це питання. Слово має член від фракції «Птахи».
Птахам особливо важко живеться взимку, коли землю вкриває сніг. Подивіться на полювання сови за мишкою. Для того, щоб її зловити, треба мати спостережливість і гострий зір. Хоча мишка і ховалась, все таки сова її спіймала.
Журавлі
На цьому відео сюжеті ви бачите шлюбний танець журавлів. Вони хочуть завести потомство. Але це складно, бо їхнє гніздо знаходиться серед степу, птахи не захищені ні від хижих звірів, ні від бракон'єрів.
Сова. Це було переконливо. Ми всі побачили, що тваринам необхідна допомога. В цей складний час лісова служба зайнятості надасть вам додаткову роботу для поліпшення вашого становища. Та для цього я маю знати, яку роботу ви могли б виконувати.
(Сценка, в якій задіяні: Олень, Ведмідь, їжак, Сорока, Лисиця, Білочка, Вовк, Заєць, Горобець).
Олень. Я можу бути тренером з, футболу, плавання, дзю-до.
Ведмідь. Мені подобається бути сторожем на пасіці. Можу бути й продавцем меду. В крайньому разі можу працювати вантажником.
їжак. Моя відповідь коротка - садівник, швець, заготівельник.
Сорока. А я, а я.. Я можу бути і телефоністкою, і листоношею, і нянею, і приймальницею металу.
Лисиця. Насамперед я птахівниця. А вже потім суддя, актриса, фотомодель.
Білочка. Можу працювати майстром у хутряній майстерні, тренером зі стрибків, збиральницею горіхів.
Вовк. Можу бути охоронцем, рибалкою, екскурсоводом.
Заєць. Мені подобається бути вчителем фізичної культури.
Горобець. А я - охоронець на городі, листоноша, співак.
Сова. Дякую вам за те, що ви такі вмілі. Для вас завжди знайдеться робота.
Оголошується перерва на 2 хвилини.
( Діти під супровід пісні «Жираф» у виконанні Т. Буланової виконують рухи)
Вчитель. Тварин, які зникають, заносять в Червону книгу. А де ж люди вивчають, розводять, спостерігають за тваринами, птахами? (У заповідниках). Давайте разом з вами назвемо і позначимо їх на карті України.
(Діти по черзі називають заповідники і виходять позначають їхні місця на карті червоними прапорцями).
Вчитель. Який заповідник розташований найближче до нас?(Асканія-Нова). Давайте побуваємо там.
(Перегляд відео фрагменту із фільму «Асканія -Нова»).
Вам сподобалось?
Яких тварин ви бачили?
Хто з вас бував у заповіднику7
Чи хотіли б побувати?
Вчитель. Чи однаково тварини пересуваються? Давайте позмагаємось і визначимо це у грі, яка називається «Як пересуваються тварини?». Одна.,команда запише тварин, які плавають і стрибають, інша -тих, які літають і бігають.
(Діти записують на заздалегідь підготовлених листках, а потім зачитує вголос один із групи).
Сова. Продовжуємо роботу нашого засідання і переходимо до останнього питання: «Шляхи вирішення проблеми». Після ваших пропозицій приймемо законопроект. Прошу записати і висловити думки .
Вчитель. Давайте всі разом полікуємо наше дерево проблем і замінимо жовті листочки на зелені.
(Діти записують шляхи вирішення проблем на зелених листочках і підходять змінюють жовті листочки на зелені, зачитуючи в голосової записи).
Шляхи вирішення проблем щодо охорони тварин
Риби
Вчитель . Ось і зазеленіло наше дерево, якщо таким шляхом будуть йти люди, то проблем з охороною тварин стане менше.
Сова . Проголосуємо, хто за те, щоб законопроект прийняти в цілому?
(Діти голосують)
Сьогодні на засідання ради лісових мешканців і водойм ми вирішили всі питання охорони тварин. Засідання оголошується закритим.
Вчитель. Що було цікавого на уроці?
Чи ви вже врятували від загибелі тварину?
Якби ви працювали в заповіднику, за якою твариною хотіли б доглядати?