Проект "Шкільний булінг"

Про матеріал
Волонтерський проект на тему "Шкільний булінг" . Даний матеріал містить актуальність теми, завдання, мету, очікувані результати.
Перегляд файлу

 

 

Проект

"Шкільний булінг»

 

Волонтерський  проект на тему "Шкільний булінг" дає розгорнуте розуміння того, що таке булінг, які причини його появи і яким чином він може проявлятися, на що варто звернути увагу батькам і вчителям, щоб допомогти дитині, схильній до булінгу.

Докладніше про проект:

Волонтерський загін  проекту «Шкільний булінг»  вивчив літературу на дану тему, визначив, що таке "булінг" і які типи булінгу існують, з'ясував, як розпізнати булінг і нейтралізувати його, як запобігти прояву булінгу в освітньому середовищі.

Даний  проект знайомить всіх учасників проекту  із поняттям "буллінг",  розкриває соціальну структуру булінгу  серед учнів.

В рамках практичної частини  волонтерський загін склав план заходів щодо профілактики булінгу.

Актуальність проекту:

Булінг має місце не тільки у горизонтальних відносинах (між  здобувачами освіти) в освітньому процесі, але й у відносинах між школярами та вчителями, між батьками й навіть між учителями, але жоден з учасників освітнього процесу не володіє на достатньому рівні навичками ненасильницького виходу з конфлікту, зокрема стратегіями мирного вирішення конфлікту та співпраці у подоланні його наслідків. Враховуючи таке поширене явище як булінг, колектив нашої гімназії прагне створити безпечне середовище як для учнів, так і для вчителів, тому дуже важливо, щоб усі вчителі мали навички розпізнавання проявів булінгу, поведінки у конфлікті та протидії цьому явищу.

З метою розвитку навичок безпечної комунікації між учасниками освітнього процесу, волонтерським загоном «Life without bullуing»,  впроваджується проект "Шкільний булінг".

Метою проекту є:

- ознайомити здобувачів освіти з поняттям, формами та структурою булінгу;

- розвивати вміння шукати шляхи виходу зі складної ситуації;

- формувати навички відповідальної та безпечної поведінки;

- навчити спрямовувати лідерські якості підлітка у соціально прийняте русло;

- усвідомлювати відповідальність перед колективом однолітків в процесі сумісної діяльності, організованої взаємодії між школярами;

- засвоювати поняття моралі як суспільного явища;

- формувати нетерпимість до проявів агресії;

- виховувати почуття емпатії та співчуття до того, хто зазнає насильство.

Завдання проекту:

- ознайомити з принципами організації системного протистояння булінгу у колективі;

- формувати негативне ставлення до булінгу (неприпустимість проявів булінгу в дитячому середовищі);

- виховувати толерантне ставлення до інших, уміння слухати і чути, краще контролювати власні дії;

- навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях;

- сприяти розвитку вмінь та бажання шукати допомогу та підтримку в однолітків або дорослих (батьків, педагогів, шкільного психолога);

- сформувати навички упевненої поведінки, розвинути впевненість в собі, позитивне самосприйняття.

У межах проекту передбачається  проведення  заходів щодо профілактики шкільного булінгу.

Завдяки даному проекту очікуються такі результати:

  • отримання дітьми навичок виходу із кризових ситуацій та зменшення кількості конфліктів серед учасників навчально-виховного процесу;
  • привертання уваги органів системи освіти та громадськості до існування проблеми насильства серед дітей в ліцеї, її наслідків та виявленого переліку потреб учасників навчально-виховного процесу для її розв'язання;
  • збільшення кількості здобувачів освіти, які навчаться, як правильно себе поводити в ситуаціях булінгу;
  • створення позитивного мікроклімату серед учнів в гімназії;
  • оформлення інформаційних куточків для здобувачів освіти із переліком організацій, куди можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень;
  • актуалізація знань та уявлень здобувачів освіти про негативні наслідки булінгу для його учасників .

 

«Булінг» – це агресивна поведінка, що зазвичай повторюється. Вона має за мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або ж створити негативне середовище у школі для іншої особи.

Булінг виникає у ситуації, в якій існує реальний чи уявний дисбаланс сил.

Наслідки булінгу виходять далеко за межі школи і шкільного двору. Якщо ви мати/батько чи опікун, дізнайтеся, на що ви повинні звертати увагу, що ви можете зробити, і куди ви можете звернутися за допомогою.

Чи це булінг, якщо моій дитині не завдано фізичного болю?

Булінг може виявлятися у багатьох формах. Він може бути:

        фізичним – завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності

        словесним – обзивання, глузування або висловлювання, якими ображається стать, раса або сексуальна орієнтація

        соціальним – виключення інших із групи чи розповсюдження пліток або чуток

        в письмовій формі – написання записок або знаків, що є болючими чи образливими

        електронним (загальновідомий як кібербулінг) – розповсюдження чуток та образливих коментарів з використанням електронної пошти, мобільних телефонів (наприклад, надсилання СМС) і сайтів соціальних мереж.

Що таке електронний булінг або кібербулінг?

Це є електронне повідомлення, яке:

          використовується, щоб вивести з рівноваги, залякати або збентежити іншу особу;

          використовує електронну пошту, мобільні телефони, СМС і сайти соціальних мереж для залякування, настирного приставання, збентеження, соціального виключення і нанесення шкоди репутації і дружнім стосункам;

          включає приниження, образи і також може передбачати розповсюдження чуток, розкриття приватної інформації, фотографій або відео, або містити погрози завдати шкоду;

        завжди є агресивним і болючим.

Наприклад, якщо учень є жертвою булінгу  і є збентежений в результаті розсилання електронного повідомлення про нього чи неї іншим учням школи, такий учень може не захотіти надалі відвідувати школу.

Булінг є неприпустимим незалежно від того в якій формі він виявляється.

Типи булінгу

Чи конфлікт є те ж саме, що і булінг?

Іноді люди плутають конфлікт із булінгом, але це є різні речі.

Конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди. Конфлікт між учнями не завжди означає, що це є булінг. Діти у ранньому віці вчаться розуміти, що інші люди можуть мати іншу думку, ніж їх власна, але розвиток цієї здатності сприймати іншу точку зору потребує часу, і цей процес продовжується до початку повноліття.

При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди і дисбалансу сил немає. Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору. Те, як люди вирішують конфлікт, може зробити його позитивним або негативним.

Конфлікт стає булінгом, лише коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно у конфлікті, продовжує це робити або навіть загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може почуватися все менше і менше здатною висловити свою думку і все більше і більше безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.

Школа буде реагувати на булінг і конфлікт по різному. Наприклад, у разі конфлікту працівник школи  може спробувати зібрати учнів, щоб кожен з них розповів свою версію подій, і допомогти їм спільно вирішити ситуацію.

Наскільки серйозною проблемою є булінг?

Булінг є абсолютно неприпустимим. Він не повинен розглядатися просто як “період дорослішання”.

Наукові дослідження і досвід постійно підтверджують, що булінг – це серйозна проблема, яка має далекосяжні наслідки для учнів, які причетні, їх родин, ровесників і найближчої громади.

У дітей, що є жертвами, або тих, що застосовують булінг проти інших дітей, або й тих, що є водночас жертвами і нападниками булінгу, існує ризик виникнення чисельних емоційних проблем і проблем поведінки і стосунків з людьми. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Булінг має місце тоді, коли існує дисбаланс сил між людьми.

“Дисбаланс” може означати, що один з учнів є старшим за віком, належить до іншої раси або має більше друзів, ніж інший.

Учні, які є жертвами булінгу, часто страждають від соціального неспокою, самотності, відчуження, фізичних хвороб і низької самооцінки. У них також можуть розвинутися фобії, агресивна поведінка або депресія. Деякі учні пропускають школу, їх успішність падає, або навіть зовсім кидають школу через булінг.

Діти і підлітки, які навчилися використовувати силу й агресію, щоб завдавати страждань іншим, можуть взагалі перестати бачити різницю між добром і злом. З часом вони можуть стати жорстокими дорослими. Саме тому важливо якомога раніше допомогти їм перестати знущатися над іншими.

Чи хлопці і дівчата проявляють булінг однаково?

Схильними до булінгу можуть бути як хлопці, так і дівчата. Хлопці частіше вдаються до фізичного булінгу, а дівчата у більшості випадків застосовують більш непрямі дії, такі як розповсюдження пліток про однокласників, або ж ізолювання останніх шляхом виключення із спільної діяльності або груп. Проте з віком, як хлопці, так і дівчата більше вдаються до словесного і соціального булінгу.

Як дізнатися, чи моя дитина/підліток є жертвою булінгу?

Мала дитина може і не знати слова “забіяка, той хто загрожує”, але вона розуміє, коли хтось поводиться підло, завдає їй болю, засмучує або залякує. Вона може про це вам не сказати, оскільки може турбуватися про те, що буде ще гірше, якщо вона “розкаже”,  “пліткуватиме” або “видасть”.

Моя дитина є жертвою булінгу. Що мені робити?

        Вислухайте свою дитину і запевніть її, що вона має право бути у безпеці.

        Докладно з’ясуйте факти. Занотуйте, що і коли трапилося.

        Допоможіть вашій дитині зрозуміти, що є різниця між “донести”, “пліткувати” чи “розповісти” і доповісти. Щоб доповісти, потрібна сміливість. Доповідають не для того, щоб створити проблеми для іншого учня, а для того, що захистити всіх учнів.

        Дотримуйтеся свого плану. Слідкуйте за поведінкою вашої дитини. Якщо ваші зустрічі з персоналом школи не допомогли зупинити булінг, прийдіть до школи ще раз і поговоріть з директором. Виконуйте ті кроки, що були узгоджені на зустрічі.

        Поговоріть з інструктором або тренером, якщо булінг має місце під час позашкільної діяльності чи спортивних заходів.

        Зверніться до поліції, якщо булінг містить кримінальну поведінку, таку як напад із сексуальною метою або застосування зброї, або якщо загроза безпеці вашої дитини знаходиться у самій громаді, а не у школі.

Як я можу допомогти своїй дитині справитися із булінгом?

Співпрацюючи зі школою, щоб допомогти своїй дитині чи підлітку подолати проблему булінгу, ви показуєте власним прикладом і відкрито заявляєте, що булінг – це погано.

Незалежно від віку, ви можете допомогти, заохочуючи свою дитину говорити з вами про булінг і даючи такі поради:

        Зберігай спокій і обійди ситуацію.

        Розкажи дорослому, якому ти довіряєш – вчителю, директору, водію шкільного автобуса чи завідувачці їдальні про те, що трапилося, або повідом про це анонімно.

        Поговори про це із своїми братами чи сестрами, або з друзями, щоб тобі не здавалося, що ти одинокий.

Чи може бути, що моя дитина є нападником булінгу  проти інших?

Діти, які знущаються з інших, часом це роблять і вдома, і в школі. Придивляйтеся і прислухайтеся до того, що відбувається у вашій власній родині. Чи є ознаки того, що хтось з ваших дітей постійно ображає і залякує свого брата чи сестру?

Діти, які знущаються з інших, іноді можуть бути агресивними і погано поводитися вдома, вони  можуть не виявляти поваги до домашніх правил. Якщо вас тривожить можливість того, що ваша дитина може бути нападником булінгу проти інших, приглядайтеся до того, як вона взаємодіє з братами чи сестрами і з друзями, коли вони приходять до вас додому. Якщо вона видається агресивною, не ладнає з іншими або не виявляє емпатії – це також можуть бути ознаки того, що вона займається булінгом інших у школі.

Подумайте про те, як проблеми і конфлікти вирішуються у вашому домі. Чи ви розмовляєте про проблеми з позитивної точки вирішення як одна родина? Важливим засобом попередження булінгу є подати гарний особистий приклад і показати своїй дитині, як долати труднощі без використання сили чи агресії.

Також важливо розповісти своїм дітям, що таке булінг. Ви повинні описати різні типи булінгу і пояснити, що це є болючим і шкідливим. Дайте своїй дитині знати, що булінг – це погано, і що за будь-яких обставин це є неприпустимою поведінкою.

Емпатія – це здатність розуміти і поділяти емоції, які переживає інша особа. Вона розвивається у пізньому підлітковому віці і зазвичай не досягає повного розвитку аж до початку повноліття. У дитинстві проста форма емпатії з’являється, коли діти починають відчувати смуток, коли бачать, що інші люди засмучені.

Якщо моя дитина є жертвою булінгу, що я можу чекати від школи?

Школа повинна має методику, що дозволяє вам, учням та іншим людям анонімно повідомляти про інциденти булінгу. (написати листа до «Скриньки довіри» в психологічну службу, або на адресу школи)

Кожен страждає у разі булінгу, і кожен може допомогти йому запобігти. У 85 відсотках випадків булінг відбувається у присутності свідків. Те, що вони бачать, впливає на свідків. Хоча свідки можуть боятися і не бажають вплутуватися, тому що самі бояться стати мішенню або ще більше погіршити ситуацію для жертви булінгу, вони можуть повідомити про булінг анонімно. 

Ви можете допомогти своїй дитині зрозуміти, що булінг є неприпустимим, і що вона може допомогти його зупинити, коли повідомить про нього дорослому або зробить це анонімно.

Виховання здорових стосунків може допомогти зупинити булінг.

Попередження булінгу та втручання у разі такого інциденту – це більше, ніж просто його припинення.

Це сприяє також розвитку здорових стосунків. Здорові стосунки передбачають взаємодію між людьми на основі взаємної поваги, чи то особисто, чи через Інтернет. Метою є надання допомоги у забезпеченні того, щоб усі учні мали здорові, безпечні, засновані на взаємній повазі і доброзичливі стосунки з усіма людьми в їх житті.

Вчителі, батьки та інші дорослі надають підтримку і дають особистий приклад дітям, показуючи їм, якими мають бути здорові стосунки. Позитивні стосунки дітей з іншими дітьми залежать від позитивних стосунків із дорослими.

В рамках проекту "Шкільний булінг", який проходить в закладі освіти,  загін «Life without bullуing» проводяться заняття  у класах присвячене темі протидії булінгу в дитячому середовищі.

На заняттях вихованці знайомляться з поняттям «булінг»; обговорюють, які ситуації можна назвати булінгом та його причини; окреслилюють рольову структуру булінгу; розглядають види булінгу; визначають наслідки цькування для всіх учасників булінгу; зазначають куди можна звернутися за підтримкою.

В рамках проекту «Шкільний булінг»,відбуваються  тренінги «Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки, протидія» для учнів 5 – 9 класів.

Мета тренінгу  визначити обговорити  актуальність явища булінгу в дитячому середовищі, його причин, наслідків, питань профілактики та протидії булінгу.

При обговоренні перевага віддаться інтерактивним вправам: мозковому штурму, дискусіям, аналізу ситуацій в малих групах.

Учасники обговорюють актуальні питання булінгу, розповідають чи стикалися вони з явищем булінгу в їхньому закладі освіти, діляться своїми методами протидії з цим явищем.

З метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти запроваджений комплексний підхід у сфері запобігання та протидії проявам булінгу.

Просвітницький напрям включає такі заходи:

  • Проведення ранкових зустрічей («Ранкових коло») з метою формування навичок дружних стосунків у класному колективі
  • Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають»
  • Тиждень толерантності
  • Імітаційна гра для учнів 4-х класів «Насильство – це…»
  • Інформаційна акція «16 днів проти насильства»
  • Флешмоб «Зупинимо булінг разом!»
  • Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо
  • Уроки відвертого спілкування «Змінюй в собі негативне ставлення до інших», «Як подолати булінг»
  • Конкурс плакатів проти насильства «StopBulling»
  • Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет».
  • Виставка малюнків «Ми різні, але рівні»
  • Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо
  • бесіди «Ми – проти булінгу»
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Носкова Олександра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2022
Переглядів
1707
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку