Актуальність проекту:взаємодія школи, сім'ї та громадськості є важливим чинником у створенні сприятливих умов для гармонійного розвитку майбутнього громадянина України
Проект «Школа-родина»
Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави.
На моральному здоров’ї сім’ї будується педагогічна мудрість школи.
В. Сухомлинський
Актуальність проекту: взаємодія школи, сім’ї та громадськості є важливим чинником у створенні сприятливих умов для гармонійного розвитку майбутнього громадянина України
Мета проекту:
Завдання проекту:
Пріоритети “Школи-родини”
- залучення дітей до системи загальнолюдських цінностей і цінностей української нації;
- виховання духовно, морально і фізично здорового покоління;
- сприяння особистісному розвитку школярів шляхом гармонійного поєднання і взаємодії шкільного і сімейного виховання;
- розвиток почуття відповідальності за збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань;
- освоєння діагностики та критеріїв ефективності виховного процесу на ідеях особистісно зорієнтованої педагогіки;
- розвиток здібностей, творчого мислення, потреб і вмінь самовдосконалюватись;
- колективна творча діяльність учнів, батьків та вчителів, де завдання батьків (сім’ї) полягає в тому, щоб розкривати сутність родинних традицій українського народу, їх практичну значущість для дитини тепер і в майбутньому; де завдання вчителів полягає в тому, щоб організувати раціональний, цілеспрямований, послідовний процес виховання учнів на родинних традиціях як на уроках, так і в позакласній роботі, залучення батьків до проведення виховних заходів, використання можливостей позакласних установ у вирішенні проблеми виховання дітей на родинних традиціях.
Термін дії проекту
Вересень 2017 – травень 2018 року.
Учасники проекту
Педагоги, батьки, учні. Школа, сім’я, родина, громада повинні бути тісно пов’язані між собою.
Шляхи реалізації проекту
І етап.
Науково-теоретична та психологічна підготовка педкадрів до роботи в умовах нової педагогічної системи:
- знайомство з педагогічною спадщиною українських шкіл, надбаннями Г.Сковороди, І.Огієнко, Г.Ващенко, С.Єфремова, В.Сухомлинського та ін.
- знайомство з національною системою виховання у сім’ях учнів початкових класів;
- вивчення звичаїв, обрядів своєї місцевості;
- анкетування батьків з метою вивчення думки щодо впровадження етнопедагогіки в систему виховання учнів;
- знайомство з Конвенцією з прав дитини, Конвенцією з прав людини.
ІІ етап.
Моніторингові дослідження. Створення первісного педагогічного досвіду реалізації ідей педагогіки життєтворчості:
- створення методичних розробок з програми “Школа-родина”;
- організація роботи творчої групи з проблеми “Формування життєтворчості особистості в умовах школи-родини”.
- створення програми “Школа-родина”.
- упорядкування банку даних (історія міста, довгожителі, видатні люди, пам’ятки архітектури);
- створення соціологічного портрету класу, (оформлення фотоальбому, дерево-родовід, пояснення імені дитини, поради батькам, матеріали важливих подій в житті школи та класу, спільне проведення екскурсій та інших заходів педагогами, батьками і дітьми.)
- створення методичних розробок свят, обрядів;
- впровадження методик в практичну діяльність;
- організація роботи тематичних куточків на базі предметних кабінетів ( кабінет історії – «Пам’ять», кабінет української мови та літератури – «Історія моєї родини»)
- організація роботи консультаційного центру для батьків “Школа свідомого батьківства”.
ІІІ етап
Педагогічний аналіз та корекція отриманих результатів.
- засідання методичної комісії з проблеми “Формування життєтворчості особистості в умовах школи-родини. Проблеми. Пошуки. Досвід”;
- створення банку методичних доробок;
- корекція отриманих результатів;
- вивчення соціальним педагогом школи впливу реалізації програми на виховання учнівського колективу.
ІV етап
Опанування ідей педагогіки життєтворчості у масовій практиці
- узагальнення досвіду роботи з проблеми “Формування життєтворчості особистості в умовах школи-родини”;
- підготовка матеріалів до публікації;
- впровадження досвіду роботи у практичну діяльність педколективу.
Практичні функції проекту
- індивідуальна робота з учнями;
- проведення анкетування батьків та учнів;
- соціальна діагностика родини учня ;
- ознайомлення з умовами життя родини, її психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини в родині;
- діагностування сімейного виховання;
- визначення рівня педагогічної культури батьків, виявлення труднощів, які відчувають батьки; - виявлення позитивного досвіду родинного виховання з метою його поширення;
- індивідуальна робота з батьками учнів (ознайомлення батьків зі змістом і методикою навчально-виховного процесу, що організовує школа, обумовлена необхідністю вироблення однакових вимог, загальних принципів, визначення мети і завдань виховання, добору його змісту й організаційних форм у сімейному вихованні й у навчально-виховному процесі школи);
- індивідуальна робота з неблагополучними родинами учнів; аморальними і протиправними, що втягують дітей у пияцтво і злочинну діяльність; родинами з підвищеною конфліктністю; родинами, що не забезпечують належного розвитку і виховання дітей тощо (цю роботу школа здійснюють разом із правоохоронними органами: інспекціями і комісіями зі справ неповнолітніх і відділами охорони прав дитини й опіки департаментів влади, прокуратурою і судом, із громадськими організаціями);
- коректування процесу виховання в родинах окремих учнів (перший її аспект - надання психолого-педагогічної допомоги в процесі сімейного виховання різних категорій учнів (обдарованих, що виявляють схильність до вивчення окремих навчальних предметів або інтерес до будь-яких форм позаурочної діяльності);
- надання батькам психолого-педагогічної допомоги в розв'язанні складних сімейних проблем: підлітковий вік, труднощі у вихованні дівчаток і хлопчиків у період перехідного віку; профілактика формування шкідливих звичок (паління, вживання спиртних напоїв, наркотичних і токсичних засобів), допомога в подоланні згубного впливу асоціальних і антисоціальних неформальних об'єднань молоді, профілактика правопорушень ;
- проведення батьківських, класних годин, бесід, конференцій, зустрічей та ін. (наприклад, на перших батьківських зборах класний керівник знайомить батьків із власною життєвою і педагогічною позицією, з метою, завданнями і програмою майбутньої діяльності, знайомить їх з планом виховної роботи, разом з батьками знаходить можливі шляхи реалізації цієї програми в сімейному (спільні походи, екскурсії, олімпіади, спартакіади, конкурси, колективні творчі справи тощо);
- залучення батьків до спільної з дітьми діяльності:
• участь у всіх формах позаурочної діяльності (походи, екскурсії, вечори, турніри, змагання, ремонт і благоустрій школи);
• участь батьків у підготовці загальношкільних традиційних форм роботи (вечорів-зустрічей випускників, свята Останнього дзвоника, випускного вечора.
• участь у профорієнтаційній роботі школи: зустрічі з учнями, екскурсії на підприємства, профконсультації, устаткування кабінетів профорієнтації;
• участь у роботі комісії школи шкільних і класних батьківських комітетів.
Очiкувані результити:
Отже, школі та родині, безумовно, належить головна і вирішальна роль у вихованні і навчанні особистості. Адже вона озброює школярів глибокими і різносторонніми знаннями, вона є могутнім джерелом формування світогляду, національного духу, високої моральності, трудової підготовки, громадянського змужніння, глибоких людських почуттів, любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу, пошани до рідної мови, історії і культури. Завдяки цьому досягається головна мета проекту «Школа-родина», а саме, формування й розвиток соціально активної та гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадянською позицією, розвиненим почуттям національної гідності.