1
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
Проект
Сімейні літописи
Назва закладу освіти |
Сунківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради |
Юридична та фактична адреса закладу |
вулиця Центральна, 17, село Сунки, Смілянський район, Черкаська область, 20741 |
Телефон/факс, e-mail закладу освіти |
0473396240 synku@ukr.net |
Керівник закладу освіти |
Вдовиченко Ніна Яківна |
Контактні дані керівника закладу освіти: телефон, e-mail |
0988339181, nina.yakivna@gmail.com |
Керівник проекту |
Балюбах Тетяна Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Сунківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради |
Контактні дані керівника проекту: телефон, e-mail |
0965474341, balyubakhtanya@gmail.com |
Науковий керівник проекту, посада, науковий ступінь, учене звання |
Андрющенко Тетяна Костянтинівна, |
Черкаси – 2019
Анотація проекту
У Сунківській школі проводяться різноманітні форми виховної роботи з батьками: родинні свята, батьківські творчі майстер класи, екскурсії, походи. Тому, враховуючи даний досвід, протягом 2019-2020 навчального року було вирішено організувати роботу над проектом «Сімейні літописи».
Реалізація проекту «Сімейні літописи» дозволить виховати взаєморозуміння, взаємоповагу, вміння прислухатись до чужої думки, сприяти створенню позитивної емоційної атмосфери в родині, дослідити сімейні альбоми учнів та працівників школи, створити та презентувати родинні дерева сімей, що візьмуть участь у даному проекті.
Партнерами проекту є працівники школи, вчителі, учні та їхні батьки і родичі.
Опис проблеми, на вирішення якої направлений проект
Серед мальовничої природи Смілянщини розташоване село Сунки, природа якого не залишить байдужим жодного шанувальника краси рідного краю. Працьовиті, талановиті, щирі люди живуть тут. З давніх-давен палким бажанням була в Сунках жага до знань. Можливо тому з 1863 р. в поповій хаті вчитель Шабашевич навчав дітей грамоті. Це була церковно-приходська школа з чотирирічним навчанням. У 80-х роках земство почало будувати школу. Більшу частину коштів на її будівництво відвела поміщиця, яка володіла землями с.Сунки, Яшвіль Наталія Григорівна, яка на той час була людиною з прогресивними поглядами та піклувалася про освітній рівень селян.
Виховати дитину – велике мистецтво, так як сам процес виховання – це безперервна робота серця, розуму і волі батьків. У повсякденному спілкуванні з батьками дитина вчиться пізнавати світ, брати приклад із них, набуває життєвого досвіду, розвиває перші почуття громадянськості. Духовний вплив батьківського дому на формування особистості створюється завдяки щирій материнській ласці, любові батька, домашньому теплу, піклуванню, затишку і захисту, родинній злагоді.
Тільки у тісній співпраці педагогів і батьків можна досягнути успіху у справі виховання і навчання школярів. Ми працюємо у звичайній сільській школі. У нашому закладі навчається і виховується 126 дітей. Він єдиний у селі, яке нараховує 1112 мешканців. А це має свої переваги: ми добре знаємо батьків своїх вихованців, переважна більшість мам і татусів – це колишні, правильніше сказати, недавні наші учні. Прагнемо спільними зусиллями домогтися якнайповнішого взаєморозуміння, бо лише за таких умов можна розраховувати на позитивні результати в роботі. Співдружність батьків і вчителів – основа в організації освітнього процесу.
Співдружність школи з сім’єю, опора на родинні традиції сьогодні набувають особливої актуальності.
На розвиток дитини помітно впливає зацікавленість батьків шкільним життям. А тому, працюючи над реалізацією даного проекту, ми будуємо невидимий ланцюжок між родиною і школою, який служить на благо усім учасникам освітнього процесу.
Проект спрямований на формування позитивних взаємовідносин сім′ї та школи.
Результати даного проекту будуть представлені на святкуванні Дня села Сунки в 2020 році.
Цільова група проекту:
Мета і завдання проекту
Метою проекту є:
Завдання проекту:
Цільовими групами даного проекту є учні та вчителі, родини школярів, адміністрація школи – загалом понад 350 осіб.
Тривалість робіт за даним проектом складатиме 12 місяців (листопад 2019 - жовтень 2020 року). Заходи щодо подальшого оновлення інформації будуть виконуватись і надалі.
Опис діяльності в рамках проекту: стратегія, механізми та план досягнення поставленої мети
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, безпечна та затишна. Родина – це маленький світ, в якому все зрозуміле й дороге.
Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення один до одного. Це любов, взаємоповага та допомога.. Це бабусині казки та смачні пироги, це мамина турбота та батькова допомога.
Сім′я – це найголовніша цінність для людини в житті. Тому ми вчимо з дитинства дітей знати історію своєї родини, сім′ї, поважати своїх рідних і завжди пам′ятати про них. Виховуємо доброзичливість до батьків і родичів, бажання допомагати старшим членам родини, цінувати та поважати своїх рідних і близьких, бажання проявляти любов до старших членів сім′ї, повагу до їх праці.
Кожен мріє про щасливу родину. Але це залежить і від нас, наскільки ми готові робити такою свою сім’ю. Бо це особливі стосунки між людьми різних поколінь, поглядів і переконань, які змушені постійно вирішувати побутові питання разом. Звичайно, бувають і конфлікти, і суперечки. Але найголовніше – це поважати одне одного.
Люди, які будуть любити і приймати тебе таким, який ти є, ближче і дорожче яких немає нікого на світі – це сім'я, і щасливий той, хто може з гордістю назвати свою сім'ю міцним і надійним тилом.
Сім’я – це щастя, любов і удача,
Сім'я – це влітку поїздки на дачу.
Сім'я – це свято, сімейні дати,
Подарунки, покупки, приємні витрати.
Народження дітей, перший крок, перший лепет,
Мрії про хороше, хвилювання і трепет.
Сім'я – це праця, про рідних турбота,
Сім'я – це багато у домі роботи.
Сім'я – це важливо! Сім'я – це складно!
Але щасливо жити одному не можна!
Завжди будьте разом, любов бережіть,
Образи і сварки подалі гоніть,
Щоб сказала кожна людина:
Яка гарна ваша родина!
Кожна сім'я – своєрідна, унікальна своїми звичаями. Сімейні традиції – це те, що скріплює сім'ю, робить всіх її членів одним цілим. Саме вони протягом багатьох років і зміни поколінь зберігають єдність родини. Вони передаються від покоління до покоління.
Широко відомою сімейною традицією була і залишається передача цінних речей від старшого покоління молодшому. По жіночій лінії часто передаються прикраси, а по чоловічій – зброю, предмети інтер'єру. Пощастило тим сім'ям, де до цих пір дотримується ця сімейна традиція, але її можна додати в будь-яку молоду сім'ю. Всі сімейні традиції колись зароджувалися, тому не потрібно обмежувати або боятися свого бажання додати особливу традицію у свою сім'ю.
В Україні чимало сімей, традицією яких є те, що кожне нове покоління продовжує справу старшого. Цілі династії лікарів, військових, вчених розвивають справу та свято шанують традиції предків, колись давно розпочату родичами.
Сімейні традиції часто прив'язані до конкретної дати. Майже всі ми в дитинстві рік від року дотримувалися сімейної традиції – зустрічати Новий рік у колі сім'ї. Не дарма говорять, що Новий рік – сімейне свято. Саме в ніч з 31грудня на 1січня за одним столом збирається вся родина, близькі люди. Завжди хочеться зустріти свято в теплому колі рідних людей, щоб весь наступний рік бути разом такими ж щасливими, задоволеними та веселими.
Додавати свої звичаї у сім'ю досить легко, головне, щоб вони зміцніли й стали справжньою традицією, даниною поваги, а не формальністю, яку хочеться скоріше виконати. Це залежить від відносин, які у сім'ї складаються. Якщо члени сімейства близькі один одному, раді бачити один одного і щиро люблять своїх родичів, то ніяких проблем не виникне.
Створення власної сімейної традиції - це чудовий привід як дізнатися про історію сім′ї так і об'єднати її. Зараз дуже модно складати генеалогічне древо. Важливою сімейною традицією може стати послідовне складання такого дерева. Нехай кожен новий член сім'ї додає свою частину і намагається доповнити сімейну історію необхідними даними для того, щоб далі розповідати своїм дітям про те, ким були їхні далекі предки. Така сімейна традиція точно увійде в історію сім'ї та допоможе кожному її члену не загубитися у часі, а залишити свій слід для майбутніх нащадків.
Кожна людина повинна знати свій родовід, пам'ятати своїх прапрадідів, знати, чим вони займалися, як жили, чим славилися. Треба знати «дерево свого роду». Що більший рід, то міцнішим росте дерево, і в кожної гілочки чи листочка є своє ім'я. Дізнатися про це нам може допомогти сімейний архів – родинні фотографії, листи, альбоми, інші сімейні реліквії.
Все це велика цінність, щоб пізніше показати дітям, онукам, правнукам, далеким і близьким товаришам. Старше покоління до цих духовних посвідок було вельми ощадливим і бережливим. Рідко знайдеш у селі літню жінку, котра б не приберегла у скрині предмети традиційного одягу своєї матері чи бабусі. У домашніх архівах неодмінно знайдемо родові метрики, яким, як кажуть, нема ціни, кожен такий предмет є живим свідченням про конкретних людей. На жаль, ми, мабуть, ще не усвідомлюємо цієї цінності.
Напевне, найбільшу цінність у сімейному архіві займає сімейний альбом-літопис. Тут обов'язково мають знайти місце фотографії батьків і членів сім'ї, дорогих серцю людей.
А ще для створення власного родинного дерева ми спробували скористатися новітніми технологіями – програмним забезпеченням.
Ці презентації є не просто звітом про роботу, це своєрідні нові сімейні альбоми, які можна зберігати і показувати рідним у вигляді папки (альбому) та в електронному вигляді.
Але ще більшою святістю, ще більшою повагою, ознакою любові буде вивішений на стіні портрет бабусі чи дідуся, батька чи матері. Бо це не просто данина традиції, це пам'ять про тих, хто творив історію, з кого треба брати приклад.
Важливу роль у сімейному архіві займають листи, листівки (поздоровлення). Та чи вміємо ми їх приберегти? Нерідко доводиться бачити, коли на звалищах смітників знаходяться аркуші з дрібним рукописом найдорожчих людей. Неповага до листів повною мірою характеризує загальну культуру людини. Не вічні ж наші батьки, прийде час, коли пам'ять про них залишиться лише в речових спогадах – листах, фотографіях, інших пам'ятках.
Пам'ятайте про це, бережіть сімейні реліквії, сімейні альбоми, щоб потім, на схилі літ, передати своїм дітям. Бо знати слід родовід, зберігати про нього нетлінну пам'ять – означає любити свою Вітчизну.
Боже благословення усім тим, хто починає вести свій літопис. Нехай ця робота стане джерелом життєвого досвіду для Вас і Ваших нащадків. Нехай допоможе усвідомити місце кожного члена Вашої сім'ї в історії і вічності.
Це не просто красиві слова, це обов'язок не тільки перед минулим, а й перед майбутнім поколінням. Родинні фотографії, реліквії, розповіді про традиції, що передаються від покоління до покоління, – це більше, ніж історія одного роду, це частина нашої історії.
Проект розрахований, в першу чергу, на жителів села Сунки Смілянського району Черкаської області та людей, які перебувають у родинних зв′язках з ними.
Учасники проекту :
Керівник проекту – Балюбах Тетяна Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Сунківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради
Проект реалізовуватимуть :
- учителі та працівники школи;
- учні 1-11 класів;
- батьки та родичі учнів школи.
Етапи виконання проекту
Реалізація проекту розрахована на один рік і складається з таких етапів:
- підготовчий;
- пізнавально-практичний;
- підсумковий.
Проект реалізовуватимуть під час підготовки та проведення Дня села в жовтні 2020 року.
План реалізації проекту
Очікувані результати етапу |
Термін виконання |
Відповідальний |
Підготовчий (дослідницько аналітичний) |
||
Представлення проекту |
Листопад 2019р. |
Керівник проекту, класні керівники, учні, батьки |
Розподіл обов’язків |
Грудень 2019 |
|
Визначення основних завдань |
||
Створення творчих груп для координації роботи щодо реалізації проекту. |
||
Випереджувальне завдання для учнів на зимові канікули – дізнатись історію свого роду |
||
Самоосвітня діяльність учнів за темою проекту: - визначення джерел інформації; - вибір способу збирання інформації; - вибір методів аналізу інформації; - вибір засобів презентації результатів. |
Грудень-січень 2020 |
Учні, батьки, працівники школи |
Пізнавально-практичний (етап творчого розвитку) |
||
Проведення годин класного керівника, бесід «Історія мого роду – історія мого народу» |
Січень 2020
|
Керівник проекту, класні керівники, учні, батьки |
Створення сторінок «Гордість мого родоводу». |
Лютий 2020 |
Керівник проекту, класні керівники |
Об′єднання сторінок «Гордість мого родоводу» в одну книгу. |
Лютий 2020 |
Керівник проекту, класні керівники |
Підготовка до родинного свята «Щаслива родина – щаслива країна». |
Лютий-березень 2020 |
Керівник проекту, класні керівники, учні, батьки |
Участь у конкурсі «Малюнок, лист, вірш до мами» |
До 15 березня 2020 |
Вчителі образотворчого мистецтва та української мови й літератури |
Родинне свято «Щаслива родина – щаслива країна». |
Березень 2020 |
Керівник проекту, класні керівники, учні, батьки |
Зустріч з батьками «Найцікавіша професія» |
Квітень 2020 |
Керівник проекту, класні керівники, учні, батьки |
Підсумковий (заключний) |
||
Створення сімейних літописів, родинних та генеалогічних дерев |
Квітень-травень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки, працівники школи |
Обробка й оформлення результатів виконання проекту (створення мультимедійної презентації). |
Травень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Проведення позакласних екскурсій разом з батьками. |
Червень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Поширення інформації про проведену роботу в ЗМІ. |
Червень-серпень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Проведення аналізу роботи над проектом і нагородження найактивніших учасників. |
Жовтень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Представлення результатів проекту «Сімейні літописи» на святкуванні Дня села Сунки. |
Жовтень 2020 |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки, працівники школи |
Очікувані результати: підсумки заходів, довгострокові результати, позитивні зміни
За результатами реалізації проекту очікується ряд якісних/кількісних досягнень:
- налагодження позитивних взаємовідносин сім′ї та школи, усвідомлення власної значущості, бажання зробити посильний вклад в історію рідного села;
- облаштування комфортного середовища для всіх учасників освітнього процесу, організація колективної творчої справи, створення ситуації успіху та позитивної мотивації;
- розвиток творчої ініціативи учнів та членів їхніх сімей, навичок ефективного спілкування, участі в житті громади.
Кількісний очікуваний результат:
Якісний очікуваний результат
Розвиток уміння учнів самостійно шукати інформацію та аналізувати й систематизувати її, формування позитивних взаємовідносин сім′ї та школи, вміння розвʼязувати життєві ситуації.
Впровадження проекту дасть змогу створити середовище, в якому діти, батьки та вчителі житимуть в атмосфері співробітництва, радості, добра та комфорту.
Презентація результатів та звітність
за результатами проектної діяльності
Для контролю за реалізацією та якістю виконання роботи на кожному етапі проекту створюється експертна комісія, до складу якої входять представники адміністрації школи, шкільного парламенту.
№ п/п |
Презентація результатів |
Виконавець |
|
Сторінки на шкільному сайті; |
ініціативна група |
|
Інформування через соціальні мережі |
ініціативна група |
|
Звіт перед громадськістю щодо реалізації проекту |
директор школи |
І етап |
Організація та забезпечення реалізації програми |
Відповідальний |
04.11-24.12. 2019 |
1.1. Представлення проекту на ознайомлення громадськості школи та села. 1.2. Розробка проектної документації, експертиза проекту. 1.3. Обґрунтувати напрями та пріоритети проекту. 1.4. Створення робочих груп відповідно до завдань проекту: - проведення годин класного керівника «Історія мого роду – історія мого народу»; - створення сторінок «Гордість мого родоводу»; - конкурс «Малюнок, лист, вірш до мами»; - родинне свято «Щаслива родина – щаслива країна»; -зустріч з батьками «Найцікавіша професія»; - створення сімейних літописів, родинних та генеалогічних дерев. 1.5. Інформування та залучення до реалізації проекту місцевої громади. |
Керівник проекту |
ІІ етап |
Виконання підготовчих робіт |
|
Грудень 2019-січень 2020 |
2.1. Підготовка команди проекту до втілення в життя запланованих заходів. 2.3. Висвітлення в ЗМІ та на сайті школи плану реалізації проекту. |
Педагог-організатор, заступник директора школи з виховної роботи |
ІІІ етап |
Матеріально-технічні заходи |
|
Січень-жовтень 2020 |
3.1. Виготовлення сторінок та створення книги «Гордість мого родоводу»; 3.2. Залучення учнів та батьків до підготовки та проведення родинного свята «Щаслива родина – щаслива країна» 3.3. Оформлення результатів виконання проекту (створення сімейних літописів, родинних та генеалогічних дерев у вигляді плакату або мультимедійної презентації). 3.4 Забезпечення участі родин у святкування Дня села та представлення результатів проекту. |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки, працівники школи |
IV етап |
Заключний етап |
|
Квітень-травень 2020 |
Створення сімейних літописів, родинних та генеалогічних дерев |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки, працівники школи |
Травень 2020 |
Обробка й оформлення результатів виконання проекту (створення плакату або мультимедійної презентації). |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Червень 2020 |
Проведення позакласних екскурсій разом з батьками |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Червень-серпень 2020 |
Поширення інформації про проведену роботу в ЗМІ, на сайті школи |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Вересень 2020 |
Проведення аналізу роботи над проектом і нагородження найактивніших учасників. |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки |
Жовтень 2020 |
Представлення результатів проекту «Сімейні літописи» на святкуванні Дня села Сунки. |
Керівник проекту, вчителі, учні, батьки, працівники школи |
Залучення громадськості, органів державної влади, ЗМІ, комунального господарства, а саме:
Джерела фінансування
Для реалізації проекту планується залучити кошти з наступних джерел:
Бюджет проекту
– загальна вартість проекту – 3 тис. 300 грн.,
– залучені кошти спонсорів – 2 тис.грн.
Стаття |
Витрати |
Кошти |
Папір для принтера, 500 аркушів А4 |
110 |
батьківські кошти |
Фотопапір, 100 аркушів А4 |
200 |
батьківські кошти |
Маркери різних кольорів |
100 |
батьківські кошти |
Ватмани |
700 |
кошти сільської ради |
Повітряні кульки |
70 |
кошти сільської ради |
Грамоти |
120 |
кошти сільської ради |
Поїздка до м. Канева |
2000 |
спонсорські кошти |
Всього: |
3300 грн. |
|
Розвиток пiзнавальних iнтересів, творчих навичок, умiння самостiйно здобувати знання є метою застосування проектних технологiй. Що може бути кращим для становлення особистостi, ніж вiдчуття успiху і власної значущостi від результатiв власної діяльностi. Таким чином, використання проектних технологiй у виховнiй роботi створює умови для всебiчного розвитку особистостi у процесi органiзацiї творчої діяльностi. Успіх упровадження проектної технологiї залежить від усвідомлення її значення, знання й дотримання алгоритму проектної дiяльності. Практика використання цього методу доводить, що «разом вчитися не тiльки легше та цiкавiше, але й значно ефективнiше».