Проєкт «Стежками пригод: Читання для першачків - відкриття нових горизонтів»
Паспорт проєкту
Актуальність:
Читання важливе для розвитку мовленнєвих навичок, творчого мислення, уяви та критичного мислення. Проєкт актуальний, оскільки викликає необхідність популяризації читання серед молодших поколінь, зокрема за допомогою зацікавлення дітей у книжкових заходах та інтерактивних діях.
Збайдужіння до книги і читання — кричуща соціокультурна проблема, оскільки без них, як стверджують фахівці різних теоретичних і прикладних дисциплін, неможливий повноцінний розвиток у людини уяви, емпатії, співчуття, співпереживання, абстрактного мислення, примноження культурного досвіду.
Що ж стосується сучасних школярів, то, як видно з опитування, ставлення до читання у них є дуже суперечливим. Є діти, для яких книга - органічна складова їх життя. У таких дітей наочні інтелект, ерудиція, культура, здатність вирішувати нестандартні задачі, прогнозувати. На жаль, таких дітей, хто не мислить життя без читання, з кожним роком стає все менше. Зате зростає відсоток тих, хто "не тиче в книжку пальчик". Тривожить, що таких дітей з кожним роком стає все більше. Для них читання - тяжка повинність. Вони не усвідомлюють його не тільки як засіб загальнокультурного розвитку, але і як засіб, що гарантує навчальні успіхи з усіх предметів. Адже читання в школі пов'язано не тільки з літературою. Воно є основою для вивчення всіх дисциплін, навіть математики. Неправильно зрозуміле завдання веде до неправильного вирішення. Разом з тим, начитаність школярів визначає рівень міжособистісних взаємин у класі, обумовлює духовний клімат у школі і вдома. Ким би потім не стали випускники шкіл - їм жити серед людей. А значить, необхідно вміти розуміти їх, спілкуватися з ними, передбачати їх поведінку, а для цього уявляти собі різноманітність характерів, мати запас життєвих ситуацій і способів їх вирішення.
Тип проєкту: інформаційний, творчий.
Учасники проекту: вчителя, бібліотекар, психолог, учні 1 класу, батьки.
Термін реалізації проекту: грудень – квітень 2023 -2024 н.р. рік.
Партнери:
Посада |
П.І.П |
Зміст діяльності |
Керівник |
Баландіна Ю.В. |
Розробити план роботи. |
Помічники керівника |
Андрейченко Д.І. Хлібець О.І. Лещенко А.В. |
Розробити паспорт проєкту, організувати виховні заходи, відеозйомку, розробка сценарію виховного заходу, презентація проєкту. |
Мета проєкту:
Стимулювати та підтримувати інтерес першокласників до читання, сприяючи розвитку їхніх читацьких навичок та відкриттю нових світів через книги.
Створення сприятливої атмосфери для читання серед першокласників, де вони відчувають заохочення та підтримку у своїй читацькій діяльності.
Залучення дітей до різноманітних літературних творів, що сприятиме розширенню їхнього світогляду та уяви.
Підвищення мотивації до читання шляхом представлення цікавих та захоплюючих книг, які відповідають їхнім інтересам та потребам.
Розвиток мовленнєвих навичок, уяви та критичного мислення через аналіз та обговорення прочитаного.
Створення основи для подальшого успішного навчання та особистісного розвитку через читання як важливий засіб отримання знань та розваги.
Очікувані результати:
Завдання:
Продукт проєктної діяльності: книжка- малишка, закладка.
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЄКТУ
Етап |
Термін виконання |
Зміст роботи |
Результат |
Підготовчий |
Березень – квітень |
Проведення батьківських зборів. Залучення батьків до проєкту. Моніторінг учнів.
|
Аналіз результатів. |
Пошуковий |
|
Підготовка до проведення проекту. |
Паспорт проєкту |
Основний етап |
Березень |
Старт проєкту. |
|
|
Березень - квітень
|
|
Конспект
|
Заключний |
Квітень |
Презентація проєкту. Гра «Книжковий квест». . |
Конспект, відео, фото звіт |
І етап - підготовчий
Зміст:
• вибір та обговорення теми;
• теоретична підготовка учасників проєкту - отримання знань про здоровий спосіб життя, зацікавленість учасниками майбутнім проєктом;
• ознайомлення з метою та можливими аспектами діяльності.
Алгоритм діяльності:
• планування роботи з урахуванням плану роботи класного керівника та плану виховної роботи школи;
• підбір необхідної літератури;
• поширення інформації про проєкт;
• мотиваційна діяльність - проведення різноманітних заходів з метою зацікавлення учнівського колективу майбутнім проєктом;
• обґрунтування необхідності дослідження проблеми, яку можна розв'язати спільними зусиллями;
• переконання активу груп у корисності їхньої діяльності й можливості отримання практичних навичок, які не тільки є важливими для ефективного навчання, а й можуть бути використані в майбутньому; формування груп учасників проєкту;
• вироблення навичок працювати у групі, приймати колективне рішення.
ІІ етап - збір необхідної інформації
Зміст:
• збір інформації та матеріалів;
• накопичення матеріалів, що підтверджують актуальність проблеми здорового способу життя;
• навчання й набуття учасниками проекту досвіду активної діяльності.
Алгоритм діяльності:
• виявлення читацьких інтересів, умінь та навичок учнів 1 класу;
ІІІ етап - планування, ключові моменти діяльності
Зміст:
• узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації;
• визначення найефективніших шляхів розв'язання проблеми;
• планування діяльності для вирішення проблеми, розподіл обов'язків;
• прогнозування наслідків діяльності;
• розподіл завдань; визначення часу, необхідного для їх виконання.
Алгоритм діяльності:
• організація презентації зібраних матеріалів, що підтверджують наявність проблеми;
• узагальнення результатів двох попередніх етапів;
• визначення переліку можливих дій, спрямованих на розв'язання проблеми пропаганди здорового способу життя;
• вибір найефективніших, але водночас реальних і доступних способів досягнення мети.
IV етап - діяльність, вирішення проблеми
Зміст:
• реалізація плану дій, спрямованих на вирішення проблеми;
• здійснення заходів, визначених на попередньому етапі.
Алгоритм діяльності
Форми діяльності: анкетування; творчі конкурси; екскурсії, презентації тощо.
V етап - презентація результатів діяльності
Зміст:
• презентація результатів діяльності перед учнями, батьками.
Джордж Бернард Шоу:
"Книги — це наші найкращі друзі,
які вчать нас думати та розуміти світ".
Опис діяльності
Робота над проектом розпочалася з анкетування з метою виявлення зацікавленості учнями читанням та роллю книги у родині.
1. Як ти ставишся до читання?
А) люблю читати Б) не люблю читати
В) мене потрібно примушувати читати Г) байдужий до читання
2. Вдома я читаю тільки те, що задали у школі.
А) Так Б) Ні
3. Чи відвідуєш ти бібліотеку у пошуку книжок, не заданих у школі?
А) Так Б) Ні
4. Чи є у вас вдома бібліотека?
А) Так Б) Ні
5. Чи подобається читати твоїм батькам?
А) Так Б) Ні
6. Чи вважаєш ти книгу хорошим подарунком?
А) Так Б) Ні
В анкетуванні прийняли участь 15 учнів
Підсумкова діагностика
Вхідне діагностування
Підсумкова діагностика
Проєкт «Стежками пригод: Читання для першачків - відкриття нових горизонтів»
Керівник проєкту: Баландіна Ю.В.
Учасники проєкту: учні 1 класу, їх батьки.
Термін реалізації проекту: 1 місяць
Актуальність. Збайдужіння до книги і читання — кричуща соціокультурна проблема, оскільки без них, як стверджують фахівці різних теоретичних і прикладних дисциплін, неможливий повноцінний розвиток у людини уяви, емпатії, співчуття, співпереживання, абстрактного мислення, примноження культурного досвіду.
Що ж стосується сучасних школярів, то, як видно з опитування, ставлення до читання у них є дуже суперечливим. Є діти, для яких книга - органічна складова їх життя. У таких дітей наочні інтелект, ерудиція, культура, здатність вирішувати нестандартні задачі, прогнозувати. На жаль, таких дітей, хто не мислить життя без читання, з кожним роком стає все менше. Зате зростає відсоток тих, хто «не тиче в книжку пальчик». Тривожить, що таких дітей з кожним роком стає все більше. Для них читання - тяжка повинність. Вони не усвідомлюють його не тільки як засіб загальнокультурного розвитку, але і як засіб, що гарантує навчальні успіхи з усіх предметів. Адже читання в школі пов'язано не тільки з літературою. Воно є основою для вивчення всіх дисциплін, навіть математики. Неправильно зрозуміле завдання веде до неправильного вирішення. Разом з тим, начитаність школярів визначає рівень міжособистісних взаємин у класі, обумовлює духовний клімат у школі і вдома. Ким би потім не стали випускники шкіл - їм жити серед людей. А значить, необхідно вміти розуміти їх, спілкуватися з ними, передбачати їх поведінку, а для цього уявляти собі різноманітність характерів, мати запас життєвих ситуацій і способів їх вирішення.
Мета проекту:
ознайомити учнів з історією письменництва та книгодрукування;
становлення і розвиток якостей дитини-читача, здатної до самостійної читацької, комунікативної, творчої діяльності;
сприяти мовленнєвому, інтелектуальному, духовному збагаченню особистості, підвищенню культурного рівня;
популяризувати читання літератури, формувати щоденну потребу у читанні книги;
формувати ключові компетентності: уміння вчитися, загальнокультурна, комунікативна, інформаційна.
Матеріально-технічне забезпечення: мультимедійна презентація, матеріали для практичної роботи, книжки з художніми творами для самостійного опрацювання учнями, картки із завданнями (на урок та виховну годину).
Головне питання. Яку роль відіграє книга у становленні особистості?
Очікуваний результат: учні записуються у бібліотеку та в системі читають книжки, виявляють щирий інтерес до читання.
Завдання проєкту:
1) виховання потреби в систематичному читанні як засобові пізнання світу, самопізнання, загальнокультурного розвитку, естетичного задоволення;
2) формування у школярів прийомів самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок, довідковим матеріалом, умінь здійснювати пошук, добір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань;
3) розвиток мовлення учнів; формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого).
Гіпотеза: Книжка — органічна складова ерудованої та креативної людини. Якщо учні усвідомлять це, то інтерес до систематичного читання позитивно вплине не тільки на загальнокультурний розвиток особистості, а й на успішність у навчанні.
Об’єкт дослідження. Історія письменництва та книгодрукування. Книга — спадок багатьох поколінь. Як його зберегти? Які твори для дітей написали відомі українські та зарубіжні письменники?
Додаток
Виховний захід. Гра «Книжковий квест».
Мета: стимулювати інтерес до читання та розвивати навички розуміння тексту розвиток
розвивати:
Виховувати шанобливе ставлення до книги.
Вступне слово вчителя.
Клас об’єднується у 4 групи. За маршрутними листами подорожують та відвідують різні станції.
Зупинки: «Загадкова»; «Лего-станція»; Майстер-клас; «Бібліотечна»; «Загублені речі»; «Підсумкова».
Станція « Загублені речі».
Кому належать ці речі?
- Ви, напевно, вже побачили на столі картки. На них зображені предмети з казок. Беремо картки і називаємо казку, в якій зустрічаються зображені предмети.
Яйце – «Курочка Ряба»
Шприц – «Айболить»
Рукавичка – «Рукавичка»
Колосок – «Колосок»
Солома – «Солом’яний бичок»
Глечик – «Лисиця і журавель»
Станція «Лего станція» .
Вчитель : Зараз пограємо у гру з ЛЕГО. Так – зелений кольор; Ні – червоний.
Вчитель: Дуже гарно давали відповіді на запитання. «Сподіваюся, що ви виростите гарними, працелюбними дітьми, і в цьому вам допоможуть книги».
Станція «Майстер-клас».
Станція «Загадкова».
А зараз проведемо гру «Загадковий ящик». У цьому ящику сховані предмети з якоїсь казки. Відгадайте їх.
«У цьому предметі знаходиться життєва сила одного персонажа…» (яйце);
«За допомогою цього предмета персонаж міг побачити, що відбувається навколо» (дзеркало);
«Використання одного предмета-зцілює рани, оживляє, а іншого – навпаки» (Жива і мертва вода);
«В цьому предметі заховалося багато звірів» (рукавичка);
«Цей предмет був загублений, але потім допоміг головній героїні вдало вийти заміж»; (Кришталевий черевичок)
«Ці предмети використані для швидкого пересування простором»(мітла, килим-літак , чоботи-швидкоходи).
Станція «Бібліотечна».
Діти об’єднуються у команди та проводиться конкурс на швидкість та точність складання прислів’їв.
На нашій станції вас теж чекають цікаві завдання. Вам треба з`єднати ліву і праву частини так, щоб утворилося прислів`я і пояснити їх.
Книга - твій друг… багато знати.
Дім без книги … вікно.
Книги читати … як голова без розуму.
Знання – сонце. Книга … як без рук.
Конкурс читців на кращу розповідь віршів.
Станція: «Підсумкова».
Діти шукають на вулиці записки, виконують завдання і шукають наступні. Після останньої – діти шукають солодощі у вигляді медальок.
Підведення підсумків.
Поділіться враженнями, щодо станцій, які були корисними та найбільш цікавими?
Заключне слово вчителя.
Кожна книжка – це друг, що веде нас у дивовижний світ, знайомить з прекрасними людьми. Читаючи їх, ви самі стаєте добрішими, мудрішими, сильнішими.
А які правила поводження з книгою ви взяли для себе?
(діти називають правила)
А я нашу гру - подорож хочу завершити такими словами:
Любі, хлопчики й дівчатка!
Закінчилось наше свято,
Ми вам хочемо побажати –
Книг багато прочитати.
Література