Проєкт “РОДИНА МОЯ ЄДИНА”
І. Я.Франко повість “Захар Беркут”
Мета: формувати готовність здобувачів освіти до сімейного життя: уміння гармонійно поєднувати родинні інтереси та суспільні, здатність долати життєві негаразди та відстоювати свою точку зору; формувати активну життєву позицію; почуття відповідальності та обов’язку; акцентувати увагу здобувачів освіти на визначенні сімейних цінностей: родинні традиції, історія сім’ї, збереження духовних родинних цінностей; розвивати психічні процеси й мовлення учнів, вміння та навички аналізувати образи в художніх творах, робити висновки, підтверджувати власну думку цитатами з тексту.
Очікувані результати: виховання дітей у сім’ї: любов, взаємоповага, взаєморозуміння між членами родини (батьки-діти); уміння прийняти вибір дитини, підтримка родини, допомога дитині в реалізації її планів у дорослому житті; повага до людей, уміння любити, здатність на самопожертву заради інтересів інших членів родини та суспільства в цілому.
Ключове питання: Як батькам виховати дитину, щоб вона стала повноцінним членом суспільства?
Тематичні питання:
3. Свобода права вибору дитини – показних здорових стосунків у родині.
4. Батьківщина – велика родина.
Методичні рекомендації. Під час аналізу повісті варто постійно порівнювати Захара Беркута із сучасними батьками, а Максима – із однолітками сьогодення. Доречно акцентувати увагу здобувачів освіти на вихованні дітей у родині Беркутів (хоч в повісті конкретно про це нічого не сказано, але ми бачимо результат роботи батьків з дітьми: Максим виправдав сподівання свого тата – став достойним сином не тільки своєї родини, а й Батьківщини).
Характеризуючи сюжетні лінії та образи головних героїв, доцільно встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між рисами характеру, вчинками персонажів і стосунками у сім’ї, а також вихованням. Логічним буде присутність слів «сім’я», «родина», «батьки», «покоління». у визначенні всіх структурних елементів повісті. Для проєктування доцільно відвести урок, організувати роботу учнів у чотирьох групах. Рекомендована форма презентації (захисту) проєктів: частина наступного уроку.
Операційна карта з розробки тематичного питання
Особистий приклад батьків – практикум виховних бесід з дитиною. Родина (із тлумачного словника) – група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом; – рід, покоління.
Доведіть, що Захар та Максим були родиною:
Захар був батьком Максима:
* Максим був схожий на старого Беркута;
Чи погоджуєтеся ви з цією думкою? Обґрунтуйте.
Рідні (із тлумачного словника) – які мають кровну спорідненість, кровний зв’язок; – які перебувають у шлюбі (чоловік стосовно дружини й навпаки).
Вихова́ння дітей або батьківство (англ. Parenting, child rearing) — процес заохочення та підтримки фізичного, емоційного, соціального та інтелектуального :
Операційна карта з розробки тематичного питання
Щасливі батьки – щасливі діти.
Щастя (із тлумачного словника) – стан цілковитого задоволення життям; відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості; добробут, щасливе життя.
Висловіть своє ставлення щодо поняття “щастя” з точки зору кожного із значень.
Операційна карта з розробки тематичного питання
Свобода права вибору дитини – показник здорових стосунків у родині.
Здорові стосунки – це коли люди піклуються одне про одного. Вони ніколи не відмовляються допомогти і не соромляться звертатися по допомогу. Вони також завжди намагаються виконувати свої обіцянки, навіть якщо обставини змінились і це вимагає більше зусиль, ніж передбачалося раніше.
Основні складові здорових стосунків:
- Чесність. Якщо люди чесні одне з одним у словах і вчинках, стосунки між ними зміцнюються. Обман, навпаки, здатний зашкодити взаєминам і навіть зруйнувати їх.
- Довіра. У здорових стосунках люди здатні довіряти одне одному. Вони обмінюються інформацією про своє особисте життя і вірять, що інші люди не використовують цю інформацію проти них.
- Взаємоповага. У здорових стосунках люди завжди демонструють повагу одие до одного. Навіть якщо їхні думки не збігаються, виявилися різні політичні погляди або пристрасті в музиці, вони не стануть загострювати увагу на відмінностях, а постараються знайти щось спільне у суперечливій ситуації.
Чи погоджуєтеся ви з цими твердженням?
Операційна карта з розробки тематичного питання
Батьківщина – велика родина.
Родина (із тлумачного словника) – рід, покоління.
Виходячи із зазначеного тлумачення, дайте відповідь:
Родина (із тлумачного словника) – рідна сторона, Батьківщина.
Батьківщина - це найдорожче, що є у кожної людини. Для кожного вона починається по-різному: подвір'ям дитинства, спогадами лагідних материнських рук, сходом сонця, сяянням зірок. У кожної людини своя Батьківщина.
Чи погоджуєтеся ви з назвою тематичного питання? (відповідь обґрунтуйте).