Проєкт «Вода – безцінний скарб Землі. Охорона води»
Вид, тип проєкту пізнавально-дослідницький, середньої тривалості.
Проблема. Значення води, її охорона та економне використання.
Завдання проєкту. Ознайомити з властивостями води, формувати уявлення про значення води в природі, про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати в групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв'язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її, зокрема воду. Прищеплювати навички економного витрачання води в домашніх умовах.
Опис роботи. Проєкт впроваджений з метою виховання бережного ставлення до навколишнього середовища, а саме до води; формування та пропаганди екологічного виховання; забезпечення обізнаності учнів з питань властивості води та її раціональне використання; розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв'язання; проводити досліди, спостерігати та обробляти одержані результати; формування почуття відповідальності за свої дії та активної життєвої позиції учнів. Дає можливість підвищити самоосвітню діяльність учнів, підвищити якість знань учнів з теми « Значення води, її охорона та економне використання», приділяючи увагу індивідуальним, груповим, колективним формам роботи.
Учнів чекають дослідження та пошук інформації для вичерпних відповідей на поставленні тематичні запитання, експерименти по обліку марно витраченої води вдома . Вони будуть збирати та опрацьовувати дані з Інтернету та інших наукових видань, що розкривають суть змістовних питань . Учні будуть створювати творчі роботи з фотографіями, малюнками та статтями. Учні створюватимуть та демонструватимуть свої творчі звіти у вигляді виступів, сторінок лепбука. В результаті проєкту учні дадуть відповіді на питання висунуті і вдосконалені впродовж розробки теми проєкту.
Кінцевий продукт. Виготовлення лепбука.
Спосіб вирішення проблеми. Створення пам’ятки як потрібно економити воду.
Обладнання. Ємкості та підручні матеріали для практичної роботи; індивідуальні картки-пам’ятки; записи «музики води»; сигнальні картки; малюнки учнів. ілюстрації із зображенням планети Земля із космосу
Форма презентації проєкту. Урок-проєкт
Девіз . Французький письменник
Антуан де Сент - Екзюпері сказав:
«Вода! Ти не тільки потрібна, ти і є життя!»
План виконання проєкту
Попередня робота.
Без води нема життя.
Властивості води – рідини.
Вода - розчинник. Перетворення води.
Кругообіг води в природі.
Економія води.
Підготовчий етап.
Розробка плану проекту.
Розподіл дітей на групи, враховуючи їх інтереси та захоплення.
Ознайомлення з темою колективної роботи.
Проведення інструктажів.
Планування роботи
Ознайомлення з метою та завданнями для групової роботи.
Визначення шляхів виконання завдань , пошуку інформації.
Розподіл обов’язків між членами груп.
Презентація проєкту
Тема проєкту: «Вода – безцінний скарб Землі. Охорона води»
Мета проєкту: узагальнити знання про воду як необхідну складову довкілля; формувати елементи пошукових знань про основні екологічні чинники та взаємозв’язки між ними; розвивати навички групової діяльності, спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки; виховувати наукове світорозуміння, бережне ставлення до води, як основи життя; прагнення внести свій вклад в охорону природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Гра « Створюємо настрій»
Відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі:
Я прийшов на урок для чого? …(Учитися).
Треба бути яким? …(Спокійним).
Зі мною хто? …(Мої друзі).
Вони мене що? …(Поважають).
Мені це як? …(Приємно).
Я готовий до чого? …(До успішної роботи).
ІІ. Актуалізація опорних знань
Звучить запис пісні «Вода, вода» Е. Хіля
Розгадування ребусу
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель. Сьогодні ми ще раз доведемо, що звичайна вода має незвичайну природу і потребує охорони. Наш урок пройде у формі проекту.
Ознайомлення дітей з паспортом проекту (Тема, мета)
Напередодні проекту ми розділились на групи: історики, дослідники, географи, біологи, екологи, казкарі, «Рейд бережливих». Кожна група готувала повідомлення про воду, згідно свого напрямку. Ми вислухаємо всі повідомлення, узагальнимо важливу інформацію, виготовимо лепбук і висновки запишемо до карток-пам’яток.
IV. Презентація роботи груп
Виступ групи істориків
Вчитель. Група істориків доведе нам, що воду з давніх віків вважають безцінним скарбом Землі.
Історики
- Вода в міфології. У всіх міфологіях світу вода і світло – це дві стихії, з яких постало все живе на Землі. У Єгипті вода вважається пасивною жіночою істотою – Ізідою, яка була пробуджена вогнецвітом і стала творити все живе.
В уявленнях слов’ян: з первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому живому.
Дана - слов'янська Богиня води. Ім'я Дана складається з двох частин:
да - (середземноморське «вода») і на - (неня, мати). Мати – Вода.
Вчені твердять, що на Землі перші живі організми зародились саме у воді приблизно 4 млрд. років тому.
І тільки півмільярда років тому вони вийшли на сушу.
Запитання до групи істориків:
Вчитель. - Яким ви уявляєте Музей води?
Додаток для вчителя.
В Києві є Музей води. Він розташований у старовинній водонапірній башті. Головна експозиція знаходиться під землею, куди треба спускатися на ліфті. Ще там є басейн з рибками і атракціон для дітей «Пускання величезних мильних бульбашок»
Виступ групи географів
Вчитель. - Група географів узагальнить результати вивчення поверхні нашої планети Землі.
На Землі міститься 1 млрд 500 млн км³ (кубометрів) води.
Приблизно 70% Землі вкрито водою.
- Світовий океан ділиться на 4 великі частини: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно-Льодовитий океани.
До складу океанів входять моря. Океани і моря з’єднані протоками.
- Вся вода у морях та океанах солона, не придатна для пиття. У річках, ставках, деяких озерах, у полярних льодах вода прісна. Тільки 1 % прісної води придатний для пиття. Тому її треба берегти.
Вчитель. Існує близько 30 способів опріснення морської води. Найбільш доступні з них в побуті 2 способи – це дистиляція води та виморожування води.
Дистиляція – це процес випаровування води, збирання пари та подальше перетворення пари на чисту воду.
Виморожування – це процес заморожування води, а потім збирання першої талої води без домішок.
Вчитель. – Хто з вас спробував вдома опріснити воду одним із цих способів?
Вчитель демонструє спосіб дистиляції води за екстремальних умов.
Найпростіший і ефективний спосіб опріснення морської води – дистилятор.
Як же можна змайструвати дистилятор з підручних засобів? Виглядає це приблизно так. Беремо миску або іншу широку посудину. На дно ставимо порожній кухоль. У миску наливаємо солону воду. Покриваємо миску поліетиленом, тканиною тощо. Кріпимо плівку до миски мотузкою або чимось ще. По центру, над кухлем кладемо камінчик або інший невеликий предмет. Ставимо конструкцію на сонці. Принцип дії досить простий: морська вода в мисці випаровується; на плівці зверху з'являється конденсат, краплі конденсату стікають до центру, завдяки вазі предмета, що лежить зверху і крапають в кухоль – це вже прісна, придатна для пиття вода. Якщо є можливість розпалити багаття і поставити конструкцію на вогонь - процес дистиляції можна набагато пришвидшити.
Вчитель. – Географ 3 вивчав найближчі водойми нашої місцевості. Йому слово.
Водойми нашої місцевості
- Річка Припять. Довжина русла річки по території Гірок – 6 км .
- озеро Біле. Знаходиться на кордоні з Білоруссю, між селами Ветли та Невір. Озеро багате на гліцерин, який можна використовувати в косметології.
- озеро Рогізне. Знаходиться поблизу сіл Ветли та Мукошин. Навколо цього озера росте багато лікарських рослин. Люблять оселятися лебеді. Використовують для рибальства.
Всі ці водойми потребують збереження.
Завдання для групи географів
Тестування
1. Світовий океан об’єднує:
а) 5 океанів; б) 4 океани.
2. Штучні водойми це:
а) моря й океани; б) ставки й водосховища.
3. Який метод опріснення морської води на безлюдному острові доцільний:
а) дистиляція; б) виморожування.
4. Україну омивають:
а) океани б) моря
Виступ групи дослідників
Вчитель. Група дослідників ще раз в домашніх умовах дослідила властивості води. Зараз вони озвучать висновки.
Вчитель Дослідник 1 отримав завдання дослідити властивості води.
Властивості води. Вода прозора, безбарвна, текуча. Не має форми, смаку, запаху.
Вчитель. – Дослідник 2 отримав завдання спробувати розчинити вдома у воді пісок, цукор, сіль, борошно,соду, спирт, олію, оцтову кислоту, бензин. Що з перечислених речовин вдалося розчинити?
Пояснює дослідник 2. Вдалося розчинити цукор, сіль, соду, спирт і оцтову кислоту.
Вчитель. В домашніх умовах ми не можемо розчинити у воді газоподібні речовини: кисень і вуглекислий газ. Що є доказом того, що вони розчиняються у воді?
Дослідник 2. Риби дихають киснем, розчиненим у воді, а видихають вуглекислий газ.
Вчитель. Вода – єдина субстанція, яка зустрічається в природі в трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.
Вчитель. Дослідник 3 отримав завдання. Провести вдома такий дослід:
- заморозити пляшку з водою;
- потім розморозити і закип’ятити воду.
Які висновки ти зробив?
Вчитель. – Коли пляшку з водою поставили у морозильник, що відбулось?
Дослідник 3. - Вода перетворилась з рідкого стану у твердий. Це починає відбуватися при температурі 0˚.
Вчитель. - Коли пляшку дістали з холодильника, що відбулось?
Дослідник 3. - Вода розмерзлася і перейшла з твердого стану у рідкий.
Вчитель. - Коли воду перелили у чайник, і закип’ятили, що сталось?
Дослідник 3. Коли вода закипіла, при температурі 100˚, вона почала випаровуватись. Тобто перейшла з рідкого стану у газоподібний.
- Вчитель. Завдяки властивості води переходити з одного стану в інший відбувається кругообіг води в природі. Це вкотре доводить, що вода – безцінний скарб Землі.
Завдання для групи дослідників
Гра «Так» чи «Ні»
- Риби дихають киснем розчиненим у повітрі. (Ні)
- Взимку лід перебуває на поверхні водойм, тому що він легший за
воду. (Так)
- Навесні вода переходить з рідкого стану в твердий. (Ні)
- Під час нагрівання вода розширюється (Так).
Фізкультхвилинка
Встаньте ті, хто завжди умивається.
Якщо ти закриваєш завжди кран - підніми руки вгору.
Якщо ти, поливаєш кімнатні квіти, то плесни в долоні.
Якщо не смокчеш взимку бурульок – постав руки на пояс.
Якщо любиш купатись – поплавай.
Якщо переконаний, що треба берегти водойми – плесни в руку сусідові.
Виступ групи біологів
Представлення групи біологів
- Група біологів узагальнить тему «Значення води для живих організмів». Їм слово.
- Майже все живе на Землі не може обійтись без води. Тваринні стежки в лісі ведуть до водопою. Птахи летять до озер та річок.
- Потреба людини у воді стоїть на ІІ місці після кисню.
- Людина за своє життя випиває в середньому 35 тонн води.
- Людина може прожити до 6 тижнів без їжі, а без води тільки 1 тиждень .
- Втрата 2% води в організмі призводить до спраги.
- Втрата 10 % води в організмі призводить до галюцинацій.
- Вода це основа життя. Всі живі організми складаються з води. Доросла людини на 70 % складається з води, дитина - на 80 %, кавун – це
93 % води.
Життя людини без води неможливе. Вона необхідна для приготування їжі, для додержання чистоти, для вирощування рослин, розведення свійських тварин.
Читання вірша учнями з карток
Пам'ятаймо, люди, назавжди:
неможливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі.
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку. Це – життя .
Завдання для групи біологів
Гра «Виправте помилки»:
1. Більшу частину поверхні Землі займає суша.
2. Прісної води на планеті набагато більше, ніж солоної.
3. Моря та океани містять прісну воду.
4. Один глечик солоної води дорожчий від цілої прісної річки.
Виступ групи «Рейд бережливих»
Провести досліди «Економія води».
Дослід 1
Дослід проводиться за такою схемою.
Перший день.
Потрібно закрити стік у раковині. Пустити воду, як ви завжди це робите. Виміряти і записати, скільки води ви використали для:
а)чищення зубів .
б)миття рук та обличчя___ .
Загальна кількість води, використаної першого дня ______ .
Другий день.
Спробуйте зекономити. Для цього використовуйте менше води для чищення та миття рук і обличчя, але залишайтеся такими ж чистими.
Вимірюють і записують використану воду.
Чищення зубів ___ .
Миття рук та обличчя___ .
Загальна кількість води, використаної другого дня ___ .
Результати:
Кількість води, використаної першого дня ___ .
Кількість води, використаної другого дня ____ .
Загальна кількість зекономленої води ____.
Дослід 2
Перевірити, скільки води виллється дарма. Скористатись алгоритмом проведення досліду і разом з батьками обчислити.
Алгоритм виконання досліду (разом з дорослими)
1. Відкрий кран так, щоб з нього водичка капала по краплині.
2. Збери по краплині воду в склянку, що накапає за 1 хвилину.
3. Виміряй її кількість. (Це може бути 50, 80, 100 мл)
4. Помнож це число на 60 хвилин. Це буде кількість води, що витекла за годину.
5. Помнож отримане число на 24 години. Отримаєш кількість води, яка протекла даремно за добу, не зробивши користі людям.
6. За допомогою склянки для виміру рідини, набери цю кількість води.
Для чого могло вистачити цієї кількості води дома?
Таким чином, члени дослідницької групи підраховуть свої результати і роблять висновки про те,що можна економити воду і залишатись водночас чистими. Отже , один із способів зберегти воду чистою — залишити її в землі, не використовуючи зайвої.
Виступ групи екологів
Над водою нависла загроза – забруднення: стічними водами підприємств, побутовим сміттям, мулом.
Все це зменшує запаси прісної води, якої на Землі й так мало!
Одна з небезпек полягає у витіках нафти при її добуванні і перевезенні.
Нафта, коли розливається, покриває океан тонкою жирною плівкою, де все живе гине!
Від забруднення водойм страждає не лише природа, а й людина.
Використання брудної води спричиняє більшість хвороб.
А знаєте ви що:
- Кожне прання білизни у пральній машині потребує більше 100 л води.
- Кожного разу, коли ви чистите зуби, витрачаєте до 1 л води.
- Наповнюючи ванну лише до половини, ви витрачаєте не менше 150 л води.
- Приймаючи душ протягом 3 хвилин витрачається близько 50 л води.
- Через кран, де крапає вода, виливається близько 60л води за добу.
Матінка Природа подбала про охорону води. Водорості та різні дрібні тварини пропускають через себе воду, очищуючи її. Це «санітари» водойм.
Скринька запитань до класу
Вчитель. Як ми можемо допомогти природі берегти воду?
- Як економити воду під час миття рук?
- Як можна економити воду, коли чистимо зуби?
- Як економити воду під час миття посуду?
- Як економити під час прання?
- Як економити воду у ванній кімнаті?
- Якщо кран погано закривається і вода крапає, що потрібно зробити?
- Якщо в туалеті поламаний зливний бачок, вода постійно тече. Що потрібно робити?
- Як поводитись біля водойм?
Допоможи природі ! Подбай про захист води !
- Закривай кран, поки чистиш зуби.
- Користуйся душем, так витрачається в 3 рази менше води.
- Мий руки і посуд під слабким струменем води.
- Не мий автомобіль на березі річки або озера! Адже бензин виготовляють з нафти. Він теж залишає на поверхні води жирні плями.
- Не засмічуй береги водойм.
- Долучайся до акцій охорони води.
Адже вода - безцінний скарб Землі.
Вчитель. Ці всі поради є у ваших картках-пам’ятках. І запам’ятайте:
22 березня - День захисту води. Ми тоді обговоримо, що зробили ви для збереження води.
Виступ групи казкарів
Казка про цінність води
Раніше люди жили в Раю. Там було все: вода, їжа. Не цінували люди цього. Розгнівався Бог і вигнав людей із Раю.
Йшли перші люди по Землі. Сил не вистачало, хотілося їсти. Але найбільше їх мучила спрага. За краплинку води готові були віддати все.
Раптом вдалині заблищала річка, природа довкола буяла, раділа.
Думали спочатку, що це їм видиться Рай. Але підійшли ближче і побачили справжню річку. Довго пили люди воду, умивалися, раділи. Подумали, що на Землі теж є райські куточки поблизу водойм і вирішили оселитись тут.
З тих пір люди будують свої домівки поблизу водойм, тому що вода – це життя.
Казка «Принцеса Вода»
У чудовому Королівстві Хімії жила принцеса Вода. Вона була чарівницею, тому що мала дивовижні властивості, а ще була бурхливою та енергійною.
Якось батько вирішив віддати доньку заміж за того, хто зможе її утихомирити. І приїхало до Королівства Хімії багато принців.
Перший принц Вогонь. Як не намагався, не зміг утихомирити Воду. Вона постійно перетворювалася на пару і утікала від нього.
Другий принц Ґрунт теж не зміг нічого зробити. При спілкування з ним Вода ставала брудною, каламутною.
Решта принців теж проходили випробування, але в них нічого не виходило. Так продовжувалось до тих пір, поки не з’явився холодний принц Мороз. Він заспокоїв принцесу від гніву, причарував Воду.
З тих пір Вода і принц Мороз живуть разом.
Казка «Жваві краплинки»
Ось чисте джерело, що пробивається з-під великого каменю.
Поцікавився камінь:
- Послухайте, маленькі жваві краплинки, куди ви так поспішаєте і де були досі?
- Ми, - сказали перші дві краплинки, - були сніжинками.
- Ми були двома градинками.
- А ми були росинками, - обізвалися наступні.
- Ми ніколи не буваємо в спокої. Річка – це наша домівка куди ми завжди повертаємось. Але люди забруднюють нашу домівку. Тому річка почала ховатися під землю. А зараз ми знайшли у лісі чисте місце і вийшли на волю разом із джерельцем.
Люди, не забруднюйте річок!
Практична робота
Виготовлення лепбука «Пригоди Краплинки»
Кожна група має оформити сторінку, згідно своєї проблеми.
Хвилинка релаксації
Уявіть, що ви на березі гірської річки. Шумить вода, перегукуються птахи (Звучить запис шуму гірської річки, співу птахів у лісі)
V. Узагальнення вивченого
Вчитель.
Пам’ятайте:
Земля – наша мати,
Сонце – наш батько,
Ліси – брати,
Річки – сестри.
Дощі, вітри, сніги
Мусять бути
Добрими гостями.
А ми на своїй планеті
Не тимчасові жителі,
А мудрі господарі!
VІ. Підсумок уроку.
Наш урок добігає кінця.
Закінчіть речення:
«Сьогодні я впевнився, що…»
«Я вже давно знав…»
«Було цікаво…»
«Мені захотілось…»
«Тепер я буду…»
VІІ. Домашнє завдання
Напишіть листівку-звертання до жителів планети з проблеми збереження води.
Наш урок закінчено. Бережіть себе і все, що вас оточує!