Актуальність проекту В дитинстві закладаються основи особистості, в тому числі, позитивне ставлення до природи, навколишнього світу. Дитячий садок є першою ланкою системи безперервної екологічної освіти. Формування у дітей основи культури раціонального природокористування необхідно починати з раннього віку. З природних ресурсів для малюків найближчою та доступною є вода. Саме тому об’єктом дослідження ми обрали воду. Всім відомо, що маленькі діти дуже допитливі. Серед питань, якими вони докучають дорослим, чимало таких, як: “ Чому восени йде дощ, а взимку – сніг? “, “ Чому вода рідка? “, “ Чому лід твердий? “ і т. п. Ті дорослі, які відмахуються від “ надокучливих ” питань дитини, здійснюють непоправне: вони затримують її розумовий розвиток, гальмують духовний. Наш обов'язок не лише відповідати дітям на їх нескінченні запитання, а й активно спонукати їх допитливість, щоб число таких питань зростало. Реалізація проекту дозволяє більш широко засвоїти програмовий матеріал, розвинути пізнавально-дослідницькі можливості дітей, розширює уявлення про воду та її властивості. А також сприяє виникненню пізнавальної активності у дітей, виробляє вміння аналізувати та робити найпростіші узагальнення та висновки. З цією метою і був розроблений проект « Водиця-чарівниця ».
ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЕКТУ: Тип проекту: пізнавально-ігровий, дослідницький. За тривалістю: короткотривалий – 1 тиждень(з 03.02.2020 р. по 07.02.2020 р.). За кількістю учасників: колективний. За характером контактів: у межах групи. Учасники: діти молодшого дошкільного віку, вихователь, батьки.
Мета проекту: Познайомити дітей з властивостями води. Сформувати у дітей знання про різноманітні стани води; показати де, в якому виді існує вода; про значення води в житті всього живого на землі. Створити умови для формування у дітей знань про природу, елементів екологічної грамотності. Формувати розуміння необхідності берегти воду. Розвивати у дітей соціально-емоційну та пізнавальну сфери. Розвивати інтерес дітей молодшого дошкільного віку до пізнання та дослідження. Підтримувати прагнення до прояву самостійності, ініціативи та допитливості.
Завдання проекту: Сформувати у дітей елементарні уявлення про значення води в житті людини, її вплив на навколишній світ, властивості. Збагачувати словниковий запас та активізувати словник з даної теми. Заохочувати прояв ініціативи та допитливості з метою отримання нових знань. Розвивати у дітей пошукову діяльність, інтелектуальну активність. Формувати досвід повсякденної природоохоронної поведінки по відношенню до водних запасів. Вчити дітей проводити нескладні досліди з водою; заохочувати дружні відносини під час дослідницької діяльності. Виховувати у дітей бережливе ставлення до води. Формувати у батьків інтерес до проблеми екологічного виховання дітей.
Прогнозований результат проекту: Розширення у дітей елементарного уявлення про воду, вміння визначати різноманітні стани води. Підвищення рівня розвитку мовлення, збагачення словникового запасу у дітей. Формування стійкого пізнавального інтересу до експериментування. Підвищення інтересу до ігор з водою. Виховання бережливого ставлення до води. Прояв емоційного відгуку, взаємодопомоги. Формування у батьків інтересу до проблеми екологічного виховання дітей; активна участь батьків у спільній діяльності, організації здорового способу життя.
Підготовчий етап вибір теми проекту; визначення мети та завдань, складання плану роботи; підбір картотеки дослідів з водою, снігом, льодом; підбір рухливих та мовленнєвих ігор; розглядання картинок, пов'язаних з об'єктом неживої природи – водою; бесіди з дітьми для виявлення знань про воду; підготовка віршів, потішок, закличок, загадок, ілюстративного матеріалу з використанням води; підготовка необхідного обладнання; визначення змісту, методів, форм роботи з дітьми та їхніми батьками.
Основний (практичний) етап Організація діяльності в рамках проекту: бесіди про властивості води (вода може бути холодною, теплою, гарячою; вода прозора; воду можна переливати; деякі предмети у воді тонуть, а деякі - ні), про значення води (водою ми вмиваємося, перемо білизну, готуємо їжу, купаємося і т.д.); розучування потішок, примовок, закличок про воду; спостереження за дощем (снігом); експериментально-дослідницька, пошукова діяльність з водою; рухливі ігри: “ Сонечко і дощик “, “ Через струмочок “, “ По місточку “, “ Пузир “ та ін.; дидактичні ігри: “ Купання ляльки “, “ Пісенька води “; сюжетні ігри: “ Зваримо суп (кашу, компот) “, “ Пригостимо ляльок чаєм “; малювання: “ Дощик “, “ Летять, летять сніжинки “; музичні твори для слухання “ Звуки природи “ (теми: струмочок, хвилі, дощик, водоспад); гра на дитячих музичних інструментах (на металофоні “ Краплинки дзвенять “: голосно-тихо); розповідання казки “ Про маленьку крапельку “; перегляд мультфільмів “ Капітошка “, “ Повернення Капітошки “; участь дітей у догляді за рослинами в куточку природи ( допомога вихователю у поливі кімнатних рослин); інформація для батьків (бесіди, консультації, папка-розкладачка).
Робота з батьками: Ознайомити батьків з метою проекту та видами спільної діяльності для його успішної реалізації. Організація бесід, консультацій для батьків. Запропонувати батькам показати дітям в домашніх умовах, для чого потрібна вода (для приготування їжі, прання білизни, прибирання квартири, поливу кімнатних рослин, для миття чого-небудь). Запропонувати проводити вдома з дітьми прості досліди. Поповнити куточок дитячого експериментування. Залучати дітей до ігор з водою (переливати у різні ємності, викупати ляльку та ін.). Почитати вірші на дану тему. Організовувати прогулянки до різноманітних водоймищ. Залучати дитину до спостереження за птахами та тваринами, які п'ють з калюжі, звертати увагу на необхідність води для всього живого. Звертати увагу на одяг дорослих та дітей у період дощу, снігу. Підготувати виставку спільних з дітьми творчих робіт “ Чудо-вода “.
Гра «Чисті долоньки» Намочити долоньки та прикласти їх на світлий рушник: якщо ручки брудні, тоді на рушнику неодмінно залишаться сліди, а якщо ручки чисті, то і рушник залишається чистим, тобто на ньому немає слідів брудних рук. Щоб ручки у дітей були чистими, треба обов’язково їх мити водою. З цього можна зробити висновок: вода потрібна людині для вмивання, щоб бути чистою та не хворіти.
Досліди з водою. Мета: вчити дітей проводити найпростіші досліди, послідовно виконуючи вказівки вихователя; сприяти накопиченню у дітей конкретних уявлень про властивості води (вона прозора, не має кольору; вода складається з краплинок; вода рідка, не має форми; у води немає запаху та смаку); розвивати мовлення дітей, допитливість, активізувати їх словник; виховувати охайність при роботі з водою.
Результати реалізації проекту (висновок): Діти були здивовані та задоволені отриманими знаннями про воду. Після проведеної роботи у дошкільнят розширились уявлення про воду, вони навчились проводити досліди з водою, визначати її властивості, різні стани. Сформувались знання про значення води для всього живого (людей, тварин, рослин). Проект дав можливість розвитку мовлення, спостережливості, вміння аналізувати, робити висновки. Даний проект надав позитивні емоції дітям; активізувалась зацікавленість батьків до цієї теми. І, як результат проведеної роботи, у дітей сформувався пізнавальний інтерес, бажання досліджувати навколишній світ.
Список використаної літератури: Базовий компонент дошкільної освіти, 2012 р. Дитина в дошкільні роки: комплексна освітня програма / автор. колектив; наук. керівник К. Л. Крутій. – Запоріжжя : ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2016. – 160 с. Бєлєнька Г. В. Дошкільнятам про світ природи : діти четвертого року життя (молодший дошкільний вік) / Ганна Бєлєнька, Олена Половіна. – Київ : Генеза, 2018. – 128 с. – (Настільна книжка вихователя). Трембак К. С., Шевцова О. А. Екологічне виховання в ДНЗ / Трембак К. С., Шевцова О. А. – Х.: Вид. група “ Основа ”, 2016. – 223 с.: – (Серія “ ДНЗ. Вихователю “). Денисенко Т. Подорожі в Природу. Інтегрований підхід до організації спостережень. / Дошкільне виховання, – 2012, – № 4. Аветисян Л. Природа і розумове виховання дошкільнят. / Дошкільне виховання, – 2013, – № 6, – с. 27-31. Білева Г., Зіміна Л. Розвиток пізнавальних інтересів в процесі ознайомлення з явищами природи. / Дошкільне виховання, – 2014, – № 10, – с. 22-25. Маневцова Л. М. Про розвиток пізнавальних інтересів у дітей. / Дошкільне виховання, – 2012, – № 11, – с. 26-29. Лариса Присяжнюк. Еколого - природнича освіта дошкільнят у поліфонії інноваційних підходів. “ПП”, 2017, № 6.