Запоріжжя, наш рідний край
Навчально-дослідницький проєкт
4 клас
Ключове питання.
Що ти знаєш з історії нашого міста?
Тематичні питання:
-
Походження назви міста.
-
Часи козацтва.
-
Історичні пам’ятки Запоріжжя.
Змістові питання:
-
Звідки походить назва нашого міста?
-
Скільки років місту Запоріжжя?
-
Коли та з чиєї ініціативи був заснований Олександрівськ?
-
Хто був засновником першої Запорізької Січі?
-
Хто такі козаки?
-
Яких українських гетьманів ви знаєте?
-
В чому особливість острова Хортиця?
-
Які пам’ятники героїчного минулого є в нашому місті?
Державні освітні стандарти та навчальні програми. Програма середньої загальноосвітньої школи 1 – 4 класів.
Навчальні предмети: «Я у світі», історія рідного краю, історія України, краєзнавство, читання.
Стислий опис.
Навчально-дослідницький проєкт «Запоріжжя, наш рідний край» спрямований на поглиблення знань з історії рідного краю, розширення дитячого кругозору. Курс «Я у світі» передбачає створення передумов для усвідомленого сприймання і засвоєння історичних, національно-культурних традицій українського народу. Найважливішим виховним спрямуванням змісту є формування в учнів найбільш значущих для українського народу цінностей, в тому числі патріотизму, виховання соціально активної особистості. Завдяки проекту реалізується дидактичний принцип здійснення зв’язку з реальністю, оскільки обмеженість життєвого досвіду дітей потребує постійного залучення і аналізу життєвих вражень.
Діти в позаурочний час з різних джерел збирають матеріал про славетне минуле свого краю. Рекомендується користуватися довідковою літературою, інформацією з Інтернету, консультаціями з вчителями, бібліотекарями, працівниками музеїв. До роботи залучаються батьки.
Навчальні цілі та очікувані результати.
-
Учні вчаться працювати з довідковою літературою. Виділяти, аналізувати, систематизувати потрібний матеріал у великому потоці інформації.
-
Розвивають навички роботи в групі. Навчаються правильно планувати свій час, виконувати роботу згідно критеріїв та вимог.
-
Вчаться виступати перед аудиторією.
Час реалізації проєкту: 3 тижні.
Етапи виконання проєкту
-
Організаційно-підготовчий.
Учні отримують лист від наукового співробітника музею з проханням у зборі певної інформації. Обговорюють ідею проєкту. Висловлюють міркування щодо форми представлення. Вирішили створити презентацію-довідник та провести гру «Веселий експрес» для учнів 4-А та 4-Б класів.
Сформували групи: «Історична», «Героїчна», «Загадкова». В кожній групі розподілили обов’язки (пошук інформації, обробка даних та оформлення).
Обговорили джерела інформації.
-
Технологічний.
Протягом двох тижнів тривав збір інформації, велась аналітична робота, учні консультувались з дорослими, коректували матеріал, узагальнювали отримані дані.
Відбулась презентація Power Point довідника із внесенням поправок працівником музею.
Оцінювалась групова проєктна діяльність за поданою таблицею.
Назва групи
|
Оцінка роботи
Критерії: 3 – брав активну участь у роботі групи
2 – готував завдання час від часу
1 – рідко був готовий, мало допомагав
|
Члени групи
|
Індивідуальні завдання, за що відповідав
|
Самооцінка
|
Оцінка членів групи
|
Оцінка вчителя
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Презентативний.
Діти видали листівки із завданнями у класи паралелі та через тиждень провели гру із застосуванням власно створених презентацій.
Матеріали
«Історична»
-
Назвіть роки виникнення козацтва.
-
Хто був засновником першої Запорізької Січі? В якому році?
-
Що зветься клейнодами Запорізької Січі?
-
Як називали людину, що очолювала козацьке військо і була головою держави?
-
Яких українських гетьманів ви знаєте?
-
Чи приймали одружених козаків до Січі?
-
Які козацькі прізвиська ви знаєте?
-
Кого називали козаками- характерниками?
-
Як називалися бойові козацькі човни?
-
Назвіть ім’я козака, що символізує всю козацьку Україну і найчастіше зображується з бандурою в руках і при вірному коневі.
-
Кошовий отаман, що обирався 10 років поспіль?
-
Яке прізвисько отримав Іван Сірко від татар?
-
Назвіть останнього отамана Запорізької Січі.
-
Коли і ким було зруйновано Запорізьку Січ?
-
Назвіть гетьманські відзнаки.
-
Що було знаком влади кошового отамана?
-
Який був головний атрибут писаря?
-
Хто такі козаки?
-
Назвіть основні козацькі промисли.
-
Яким чином обирали кошового отамана на Січі?
-
Назвіть головні атрибути козацької вольниці.
«Героїчна»
-
Звідки походить назва нашого міста?
-
Скільки років місту Запоріжжя?
-
Коли заснували м. Олександрівськ?
-
З чиєї ініціативи був заснований Олександрівськ?
-
Як раніше називався сучасний проспект ім. Леніна?
-
Назвіть найбільший острів на Дніпрі.
-
Які назви порогів ви знаєте?
-
Який Запорізький поріг був найнебезпечнішим?
-
Як зветься найбільша братська могила на планеті, де покоїться прах 150 тис. замордованих фашистами мирних жителів Києва та радянських військовополонених?
-
День визволення Запоріжжя від фашистів?
-
Назвіть пам’ятники, встановлені в нашому місті на честь визволення.
-
Які вулиці, що були названі на честь визволителів, ви знаєте?
-
Скільком запорожцям було присвоєно звання героя Радянського Союзу?
-
Яка дитяча підпільна організація діяла на території окупованого Запоріжжя?
-
Яка небезпека була створена фашистами на Дніпрогесі?
-
Хто врятував греблю Дніпровської ГЕС від зруйнування?
-
Які військові підрозділи звільняли Запоріжжя?
-
Хто першим увійшов до визволеного Запоріжжя?
«Загадкова»
-
Загадка для суперника від інших класів.
-
Як поетично визначалися родичі запорожця (зв’язок з атрибутами козацької вольниці)?
-
Хто з українських істориків досліджував життя запорізьких козаків?
-
Якої віри були козаки?
-
Яке свято народного календаря ми відзначаємо 14 жовтня?
-
Звідки походить свято Покровів Пресвятої Богородиці?
-
Як називається ярмарок, що проводиться кожного року на честь дня міста?
-
Закінчи прислів’я:
Де козак, …
Козак з бідою…
Степ та воля – …
Терпи козаче…
Козак з біди…
-
Опишіть зовнішній вигляд козака.
-
Приказки про чуб козацький. Що означає нагріти чуба?
-
Хто є автором картини «Запорожці пишуть листа до турецького султана?
-
Як називається традиційний козацький танок?
-
Що є символами Запоріжжя?