Проект Хочеш жити- кидай курити

Про матеріал

Даний проект дає можливість учням дослідити негативний вплив куріння на організм людини і зробити для себе висновки

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи

вчителя біології

Виповзької гімназії

Бориспільського району

Київської області

Попової Т.О.

 

 

ТИП ПРОЕКТУ: Інформаційно-  дослідницький та практично орієнтований , міжпредметний ,індивідуально- груповий, середньої тривалості.

 

ЖАНР ПРОЕКТУ:  усний журнал , виставка стінгазет 

ТЕРМІНИ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ:  листопад –грудень  2012 р

КЕРІВНИК ПРОЕКТУ : Педагог-організатор Попова Т.О.

ЕТАПИ РОБОТИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ:

  1. Обговорення ідеї проекту.
  2. Створення творчих груп.
  3. Розробка завдань та планів роботи кожної групи( історики,  хіміки,медики,статисти, соціологи )
  4. Збір матеріалів
  5. Консультації , які надають учителі , залучені до допомоги в розробці проекту.
  6. Узагальнення та створення сценарію .

ЗМІСТ :

  1. Мета і завдання проекту.
  2. Механізм реалізації проекту.
  3. Очікувані результати.
  4. Оцінювання проекту.
  5.  Сценарій презентації проекту  « Хочеш жити- кидай курити »

         а)  Виступ   керівника   групи «Історики»

         б)  Виступ    керівника  групи « Хіміки »

в)  Виступ    керівника   групи « Медики»

г)  Виступ    керівника    групи «Статисти»

д)  Виступ керівника групи  «Соціологи»

 6.   Висновки

       7.   Перелік використаних джерел.

 8.  Додатки

  • Додаток №1     Анкета  визначення   рівня установки на вживання учнями  тютюну та алкоголю»
  • Додаток №2    Вікторина « Чи знаєш ти про вплив тютюнового диму?»
  •   Додаток №3     Анкета  «Ставлення до статистики і тверджень щодо проблеми куріння»
  •   Додаток №4     Питання   попереднього анкетування 
  • Додаток №5   Тест  «Незакінчене  речення  »
  • Додаток №6    Таблиця  «Власне ставлення до куріння».
  • Додаток №7   Тест  «Я     курю      тоді ,   коли  ...» (дається учням і батькам, які курять).
  • Додаток №8   Тест   «Чому я  продовжую палити?»

ЕПІГРАФ:Хто здоровий , той сміється,

 Все йому в житті вдається.

 Тож  скажіть : « Курінню- НІ!»,

 Всі – дорослі і малі.

ВСТУП

Особливістю нового навчального року є орієнтація політики загальноосвітніх закладів України на формування  навичок безпечної поведінки, збереження та зміцнення здоров ’я учнів.

 15 листопада ( під егідою Міжнародних організацій та спілки боротьби проти раку) пройшов Міжнародний день некуріння. Світ каже:  «Курінню-ні!».Ми – педагоги та учні  поставили перед собою питання: « А що можемо ми, що можу я  зробити для пропаганди  некуріння?». Було вирішено розпочати роботу над проектом «Хочеш жити- кидай курити»

 У ході роботи було вирішено охопити проектною діяльністюю якомога більшу  частину учнів,причому вирішальне значення  в цій роботі мали принципи добровільності  та дотримання анонімності при з’ясуванні певних питань. Проведене анкетування показало , що і серед наших учнів є діти, які курять, тому ми активно почали пошук матеріалів , який би переконав їх в тому , що вони  зробили неправильний вибір і до чого це може призвести.Багато учнів взяли участь у конкурсі написання «Листа до курильщиків» , в якому вони старалися переконати тих людей , які курять в шкідливості куріння для організму людини. Всі  класи середньої і старшої ланки взяли участьу випуску інформаційних плакатів «Скажемо курінню- ні!».Заключним етапом проекту стало проведення усного журналу «Хочеш жити- кидай курити»

Участь у проекті формує вміння аргументовано доводити  власну думку про шкідливий вплив тютюнопаління на організм людини, посилаючись при цьому  на дослідження вчених ; правильно  використовуючи цитування та посилання  на друковані видання.

 Робота над проектом  дає можливість учням навчитися виступати перед аудиторією, коротко висловлювати свою думку;  нові знання здобуваються в ході опрацювання додаткової літератури , формується варіативне мислення.

  За умови активного використання практичних матеріалів , що містяться в додатках до  проекту  та за дотримння системності у роботі можна  сподіваттися, що профілактика тютюнопалінн дасть очікувані результати .

ОСНОВНА ЧАСТИНА .

I.Мета і завдання проекту.

  • Визначити причини, через які люди починають курити;
  • Довести , що того , хто обирає здоровий спосіб життя , не менше поважають у суспільстві , ніж того , хто курить;
  • Навчити учнів робити вільний вибір при повній поінформованості;
  • Глибше ознайомити учнів з небезпечними наслідками тютюнокуріння;
  • Надати учням можливість продемонструвати власні здібності переконувати;
  • Розвивати життєві компетенції учнів;
  • Показати яскраві картини того зла , яке зароджує куріння: шкоду здоров’ю, порушення психіки , зниження працездатності;
  • Сприяти тому, щоб  учні враховували і усвідомлювали загрозу тютюнокріння.

 

II.Механізм реалізації проекту.

  • Постановка проблеми
  • Вивчення теми та мети проекту
  • Ознайомлення учнів із суттю проекту та основними етапами його реалізації
  • Робота з інформаційними  джерелами
  • Робота з учнівським колективом

 

ОСНОВНІ ПИТАННЯ

Ключове питання: Світ каже : « Курінню –ні! ». Що можемо ми, що можу я ?

Тематичні питання:

  1. Чому  цигарка  держить в полоні міліони людей всієї планети?
  2. Якої шкоди завдає здоров ю тютюнокуріння?
  3. Як не почати курити?
  4. Як суспільство бореться з цим  явищем?

Орієнтовні напрямки реалізації проекту

  • Об'єднання   учнів у групи
  • Завдання для груп

III. Очікувані результати

  • Розвиток  почуття відповідальності за свої дії
  • Підвищення інтересу до  негативного впливу на організм людини тютюнопаління
  • Розвиток  життєвих компетенцій учнів
  • Формування навичок самостійної роботи з додатковими джерелами інформації
  • Формування уміння працювати  в команді
  • Розширення знань та інформованості учнів про тютюнопаління
  • Визначення поведінки окремих підлітків як такої ,що розходитьсяз узвичаєними нормами життя
  • Попередження курінню

IV. Інтеграція  з навчальними предметами

  1. Біологія
  2. Хімія
  3. Історія
  4. Психологія
  5. Образотворче мистецтво

V . Оцінювання проекту

 Анкета заповнюється під час захисту присутніми учнями , вчителями.

  • Оцінка етапів
  • Оцінка  роботи
  • Оцінка захисту

Критерії оцінювання

Бали

Актуальність теми і рішень, їхня складність

5,10,15

Обсяг розробок і кількість рішень

5,10,15

Практична цінність

5,10,15

Рівень самостійності учасників

5,10,15

Якість оформлення записів, наочності тощо

5,10,15

Рівень творчості, оригінальність розкриття теми

5,10,15

 

Критерії оцінювання

Бали

Якість  виступу

5,10,15

Глибина розкриття теми

5,10,15

Культура мовлення, манери, використання наочності

5,10,15

Аргументованість, переконливість

5,10,15

Результати діяльності учасників проекту будуть представлені в такій формі:

  • Випуск   інформаційних плакатів  «Скажемо  курінню- ні !»
  • есе « Лист до курильщиків »
  • Книжкова виставка «  Обережно , нікотин! »
  • Карта «Географічні відкриття»

 

СЦЕНАРІЙ ПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОЕКТУ

« Хочеш жити – кидай курити »

КЕРІВНИК ПРОЕКТУ .Сьогодні ми торкнемося однієї з головних тем безпеки життя людини — це проблема куріння. Ця тема зовсім не випадково стала предметом розмови. За даними Всесвітньої організації охорони здоров ’я, у світі понад 1,1 млрд курців. Щорічно на планеті помирає понад 4млн осіб у результаті  тютюнокуріння . Тобто кожні 8 секунд вмирає людина з цієї причини. Протягом двох місяців у нас працювали над проектом окремі групи учнів, вони проводити анкетування, тестування, обробляли результати, читали  і опрацьовували додаткову літературу про тютюнопаління , випускали  інформаційні плакати

«Скажемо  курінню- ні !». Всі бажаючі брали участь у написанні листа  до курильщиків і сьогодні , як підсумок ми перегорнемо сторінки усного журналу « Хочеш жити – кидай курити ».

КЕРІВНИК  ГРУПИ «ІСТОРИКИ »

Наша група отримала завдання:дослідити історію поширення тютюну . Щоб виконати поставлене перед нами завдання , ми опрацювали багато допоміжної літератури і ось про що ми дізналися.

Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці XV століття після повернення з Америки учасників другої експедиції Колумба (1496 р.). Насіння цієї рослини, яку індіанці називали «кохо-ба», привіз іспанський чернець Роман Пано. Спочатку тютюн вирощували в Іспанії як декоративну рослину. Вперше звичай палити тютюн описав де Ов'єдо: «Індіанці, які живуть на острові Гіспаньйола, мають дуже шкідливий звичай. Вони вдихають через ніс дим, що утворюється від спалювання трави. Звичай цей вони називають «табако»...».

Швидкому поширенню тютюну сприяла дивовижна його властивість виробляти в людини потяг до куріння, який дуже важко перебороти. Тепер ми вже знаємо про наркотичну дію нікотину, але за тих далеких часів цій рослині приписували незвичайні якості. Наприклад, вважалося, що тютюн цілющий, його дим відганяє хвороби, злих духів тощо. Це зілля вважали стимулюючим і заспокійливим засобом, його листя використовували як лікувальну речовину.

Посольська трава, як тоді називався тютюн, дуже швидко стала знана у Європі завдяки дипломату Ж. Ніко (звідси назва основної діючої речовини тютюну - «нікотин»). У 1560 р. Ніко привіз тютюн французькій королеві Катерині Медічі, яка вживала його як засіб від міґрені. Нюхали тютюн швидше в якості ліків, а курили переважно в кабаках і трактирах. Тютюн був трьох різновидів — курильний, жувальний і нюхальний. Спочатку дуже популярно було нюхати тютюн, на початку XVIII ст. — навіть серед молодих дівчат. До середини XIX ст. цей звичай поступово вийшов з моди і з'явилася мода — курити трубки, сигари, цигарки, яка збереглася донині і перетворилася на цілу тютюнову індустрію.

Лише через 100 років шкідливість тютюну почали розуміти у Франції. У 1680 р. король Людовік XIII заборонив вільний його продаж.

Католицька церква також була проти вживання тютюну. У 1624 р. папа Урбан VIII у спеціальній буллі вказував: «Духовні особи нюхають табак перед  вівтарем  і  частим  чханням    порушують   благоговіння в  церкві». У 1692 р. в  Сант-Яго  були живцем замуровані   у   стіну   п'ятеро ченців, які курили сигари біля церкви,   замість   того,   щоб   бути присутніми на вечірній службі.

До Русі «богопротивне зілля» було завезене в XVI столітті іноземними купцями. Влада відразу заборонила тютюн, вважаючи   вживання   його   ознакою розбещення, засобом, нищівним для  здоров'я    людини.    Під    загрозою смертної   кари   російський   цар Михайло   Романов   вимагав   у  своєму указі, «...щоб ніде тютюн у себе не тримали і не пили  (тобто не вживали), і тютюном не торгували...».

Крім того, куріння часто ставало причиною численних пожеж. У 1694 цар Олексій Михайлович наказував: «...кожного, у кого буде знайдено тютюн, катувати й бити нагаєм доти, доки не зізнається, звідки тютюн дістав... Провинним купцям — відрізати носи, пороти ніздрі і висилати у віддалені місця». Проте цар Петро І, який за час свого перебування в Західній Європі призвичаївся до куріння, скасував заборону спеціальним указом від 1697 р., одночасно оподаткувавши продаж тютюну на користь держави. Тепер на земній кулі посіви тютюну займають мільйони гектарів, на жаль, здебільшого найкращих земель. Існує величезна тютюнова індустрія, яка об'єднує вирощування тютюну, обробку його та випуск сигарет та сигар для мільйонів чоловіків і жінок. Треба, щоб кожен спитав себе - чи варто вживати це «диво з XV століття», руйнуючи власний організм.

КЕРІВНИК ГРУПИ «ХІМІКИ»

Наша група повинна була з ясувати , яку хімічну структуру має тютюнове листя і що найсильніше впливає на організм. Для визначення рівня обізнаності учнів  із складом тютюнового диму і його впливом на організм людини була проведена вікторина « Чи знаєш ти про вплив тютюнового диму?»(Додаток №  )

 За підсумками вікторини ми зрозуміли, що більшість дітей далекі від справжнього розуміння негативного впливу нікотину на організм людини.

 Що ж конкретно з’ясувала наша група ?

По-перше, фізико-хімічний механізм куріння полягає в тому, що крізь підпалений і повільно тліючий тютюн (у цигарці, люльці, сигареті) всмоктується повітря. Щоб викурити цигарку (сигарету), потрібно зробити 12-18 затяжок. Тютюновий дим складається з повітря і завислих у ньому продуктів горіня тютюну. Ці продукти перебувають у вигляді твердих частинок і краплин рідини, розміри яких становлять частки мікрона, а кількість частинок вимірюється десятками й сотнями тисяч мільярдів від однієї сигарети і всі ці частинки прямовуються в легені!

Як відомо, легені складаються з великої кількості найдрібніших альвеол, сумарна поверхня стінок яких досягає у момент вдиху більш як 100 м2. Неважко уявити, яка величезна кількість частинок диму осідає в легенях.

По-друге,під час куріння відбувається так звана суха перегонка: повітря, проходячи крізь шар тліючого тютюну, нагрівається до високої температури і виносить з нього різні речовини, які разом з димом надходять до легень.

З продуктів сухої перегонки тютюну найбільше значення мають аміак, оксид вуглецю (II) та канцерогенні вуглеводні (від латинського слова «канцер» — рак), які сприяють виникненню злоякісних пухлин. Є в тютюновому димі й радіоактивний полоній (цей елемент відкрили 13 липня 1898 року П'єр Кюрі і Марія Склодовська) у вигляді ізотопу з атомним числом 210 і періодом піврозпаду понад 138 діб.

По-третє,за даними фармакологів, під час викурювання однієї пачки сигарет середньої міцності із загальною масою тютюну 20 г утворюється 0,0012 г синильної кислоти, приблизно стільки ж сірководню, 0,22 г піридинових основ, 0,18 г нікотину, 0,64 г (0,843 л) аміаку, 0,92 г (0,738 л) оксиду вуглецю (II) і не менш як 1 г концентрату з рідких і твердих продуктів горіння та сухої перегонки тютюну, які називають тютюновим дьогтем. У тютюновому дьогті міститься близько сотні хімічних речовин, зокрема бензпірен, бензантрацен, радіоактивний ізотоп калію, миш'як та ряд ароматичних поліциклічних вуглеводів — канцерогенів.

В четвертих, дехто з курців переконаний, що сигаретні фільтри, очищаючи дим від частинок, роблять його нешкідливим. На жаль, це не так. Застосовувані вбирачі поки що не досягають бажаної мети. Найчастіше вживані фільтри, виготовлені із спеціально оброблених сортів паперу, затримують не більш як 20% речовин, що містяться в димі.

І останнє, дим  містить в собі нікотин, синильну кислоту, окисел вуглеводу, оцтову кислоту, азот, ефірні масла, радіоактивні елементи - полоній, триокис миш'яку і інші отруйні речовини, які і активні, і пасивні курці вдихають разом з димом. Про шкоду нікотину, як однієї з канцерогенних речовин судите самі. Був проведений досвід і одержаний результат: якщо до горобця тільки торкнутися паличкою, змоченою нікотином, він миттєво гине. Вражає, чи неправда? Але на жаль реакцію нашого організму ми не бачимо і це допомагає людям ігнорувати хімічні процеси і їх вплив на здоров'я.То ж задумайтеся, чи потрібно це вам?

КЕРІВНИК ГРУПИ «МЕДИКИ»

 Перед нашою групою стояло завдання  дізнатися , як вприває тютюнокуріння на людський організм. Доречно з цього приводу навести слова О.де Бальзака « Тютюн завдає шкоди тілу , руйнує розум , отуплює цілі нації». При виконанні цього завдання ми опрацювали багато додаткової літератури і  думаю факти про які ми вам зараз розкажемо переконають всіх присутніх у негативному впливу тютюнокуріння на різні системи органів людини , і кожному з вас захочеться сказати знайомому, другу, перехожому: «Хочеш жити- кидай  курити »

Куріння викликає безперервне збудження, що ослаблює гальмівний процес, а це веде до виснаження нервової системи. Англійське прислів'я каже: «Курець пускає ворога у свої уста, який викрадає його мозок». У людей, що курять, погіршується пам'ять. Вони роблять в 1,5 разів помилок, ніж до куріння. Ті, хто навчався в молодших класах добре, нерідко стають трієчниками. Курці вразливі і знервовані. У них низька працездатність. Нерідко учні-курці конфліктують з учителями, сперечаються з товаришами. А все тому, що порушився перебіг психічних процесів.

Опорно-рухова система (малюнок).

Від нікотину страждає опорно-рухова система. Курці швидко втомлюються під час бігу або, навіть, від тривалої ходьби. Нерідко в них з'являються болі в ногах, а часом ураження кровоносних судин нижніх кінцівок.

 Травна система (малюнок).

Курці ставлять під загрозу роботу травної системи. Нерідко вони не мають апетиту, виглядають худими, пожовклими, мають погані зуби, а все через те, що після кожної викуреної цигарки різко підвищується кислотність шлунку, їжа вчасно не перетравлюється, можлива загроза виразки дванадцятипалої кишки.

Кровоносна система (малюнок).

Від згубної дії нікотину здорове серце стає хворим. До куріння здорове серце могло скорочуватися 100 тис. разів за добу і перекачувати 100 тонн крові. Серцевий м'яз працював легко, ритмічно, не втомлюючись. Під впливом куріння, на ЗО—40 ударів збільшується кількість серцевих ударів за 1 хвилину. Це відбивається на серцевому м'язі. Він гірше працює. Серце зношується, втомлюється, старіє.

Слух. Зір (малюнок).

Тютюновий дим подразнює слизові оболонки ротової, носової порожнини і дихальних шляхів.Потрапляючи у внутрішнє вухо, тютюновий дим викликає запалення євстахієвої труби, пошкодження слухових рецепторів, що призводить до болю у вусі та недочування.

Нікотин пошкоджує органи чуття. При цьому знижується функція зорового нерву, погіршується гострота зору, а інколи, навіть, здатність розпізнавати кольори.

Особлива шкода куріння полягає в тому, що курці завдають шкоди не лише собі, а й оточуючим. В цигарковому димі міститься дуже багато отруйних речовин, які шкодять здоров'ю, так званих «пасивних», «вимушених» курців. Жінки, чоловіки яких курять мають у 4 рази вищий шанс померти від раку легень; новонароджені діти батьків, що курять, у 2 рази частіше хворіють на запалення легень або бронхіт упродовж першого року свого життя. А одна година, проведена у прокуреному приміщенні, рівнозначна 4 випаленим цигаркам.Тому  з метою захисту здоров’я дітей  та громадян України , попередження куріння тютюнових виробів, зменшення ріня активного  і пасивного  куріння, а також формування здорового способу життя був прийнятий Закон України « Про заборону тютюнопаління в громадських місцях».

 

КЕРІВНИК ГРУПИ «СТАТИСТИКИ »

Наша  група провела анкетування « Ставлення до статистики  і тверджень щодо проблеми куріння» Опрацьована нашою групою література  приводить такі невтішні для нас дані.

Ми, соціологи, віддаємо перевагу мові цифр.  На основі статистичних даних різних країн можна стверджувати, що в даний час близько 60% чоловіків і 73% жінок, жителів земної кулі, систематично вживають тютюн для куріння. Якщо порахувати, що кожний з них викурює в добу в середньому 15 цигарок або сигарет, що кожну секунду людство викурює 300 тисяч сигарет і цигарок, то за рік ця цифра зростає до 12 більйонів (12 х 1012). Але у наших співробітників хвилювання викликають інші цифри. А саме те, що значно знизився вік молодих курців. Якщо ще 10 років тому за даними анкет у віці 15-17 років пробували палити 72% школярів, з них систематично палили 23%, то сьогодні у віці 11-14 років палити пробували 81% хлопчиків і 56% дівчаток з опитаних.

1/5 населення нашої країни починає курити у 14 років.  Є люди, що викурюють 1—2 цигарки на день, але є також певна кількість людей, які викурюють до 20 і більше цигарок на день.

К-сть викурених цигарок

Курці, %

 

чоловіки

 

жінки

1—9

10

20

10—19

22

18

20—29

17

8

3О і біл.

10

4

 

 

 

 

 

 

 

 

Статистика свідчить ще й про те, що кількість курців-чоловіків зменшується, у той час як кількість курців-жінок зростає. Кількість захворювань серед жінок, пов'язаних з курінням, теж зростає.

Серед молоді віком 14-—17 років куріння стало улюбленим проведенням часу. У цій віковій категорії є вже запеклі курці з п'ятирічним стажем. Є так звані «професії» курців — із ризиком, нервовим перевантаженням, стресами (шахтарі, будівельники, водії, моряки).

Україна належить до країн Європи з високим рівнем поширення тютюнокуріння, особливо серед молодих чоловіків: курить приблизно 50% чоловіків, а в містах — 20% жінок працездатного віку.

Серед дітей, батьки яких курять, удвоє більше тих, хто бажав би курити, ніж серед дітей, батьки яких не курять.

За оцінками ВООЗ, сьогодні у світі одна з десяти смертей серед дорослого населення спричинена тютюнокурінням, а до 2030 року цей показник смертей становитиме 10 млн. смертей на рік — більше ніж від будь-якої окремої причини передчасної смерті.

 

КЕРІВНИК ГРУПИ « СОЦІОЛОГИ »

 Наша група  отримала завдання провести анкетування  і тестування учнів нашої школи про їхнє ставлення до тютюнокуріння. В окремих випадках до відповідей старалися залучити і батьків учнів.  Всі анкетування проходили анонімно ,що сприяло, на нашу думку правдивос-

ті   відповідей.Із опрацьованих відповідей наша група зробила такі висновки.

  • більшість учнів вважає тютюнокуріння  шкідливою звичкою небезпечною для життя.
  • при повній поінформованості учні   можуть  зробити  вільний вибір відносно куріння
  • є частина учнів , які почали курити  в початкових класах  і продовжують курити
  • деякі учні не знають , як  звичка курити впливає на стан здоров’я
  • найчастіше мотивами, що спонукають юнаків та дівчат курити є уподібнення людині, яка подобається, бажання бути схожим на неї, мати однакові інтереси
  • для деяких початком куріння є бажання все  в житті спробувати
  • позбутися тютюнової залежності надто важко
  • проблеми, пов’язані з курінням , стосуються кожного , навіть якщо ти не куриш
  • куріння швидко стає звичкою і з’являється  фізіологічна залежність від тютюну

 Але не дивлячись на все це кожен з нас у змозі бути хазяїном свого життя і має право на свободу вибору — курити чи не курити.

Якщо ми насправді не знаємо себе, свої цінності та цілі в житті, якщо ми не усвідомлюємо існування зовнішнього тиску, що впливає на наш вибір, прийняті нами рішення можуть бути не зовсім вільними і не найкращими.Бути особистістю – це, насамперед, бути вільним, мати власну точку зору , а отже, керувати  своїми звичками , а не підкорятися їм.

 

ВИСНОВКИ

 Дорогі друзі, виконуючи цей проект, ви дізналися про шкоду, якої зазнає організм від уживання тютюну. А тепер ще раз усе добре обміркуйте.

 Подумайте про те, що чекає вас попереду, якщо ви будете курити. Пригадайте образи тих старих курців , яких ви знаєте: ось іде один з них- із жовтим, сухим, зморшкуватим обличчям, згорблений, постійно кашляє і задихається...А ось другий- він змушений раз у раз зупинятися під час ходьби. Або третій- він так часто скаржиться на болі в  області серця.. Четвертий – його нещодавно відвезла «швидка допомога» до лікарні з виразковою кровотечею...

 Тепер  стало вже очевидно, що куріння завдає величезної шкоди не лише курцеві, а й усім оточуючим , тому його забороняють у громадських місцях- на транспорті, в театрах, в їдальнях.

 Якщо ви все зважили , усе зрозуміли , то зробіть ще одне зусилля і вирішіть ніколи не торкатися сигарет. Я сподіваюся, що той з вас, хто вирішив покинути курити , зустріне дружню підтримку і доромогу батьків, близьких друзів.Пам’ятай, що завжди є люди, яким ти не байдужий!

 Все зрозуміли , то зробіть ще одне зусилля і вирішіть ніколи не торкатися сигарети! Пам’ятайте: здоров’я, справжня радість життя і щастя несумісні з тютюном . Сподіваємось, що всі   корсині поради, які ви сьогодні почули , допоможуть вам бути здоровими і енергійними на довгі роки. Хай життя дарує вам справжню радість і здоров’я!

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

ДОДАТКИ

Додаток №1

АНКЕТА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ УСТАНОВКИ НА ВЖИВАННЯ УЧНЯМИ ТЮТЮНУ ТА АЛКОГОЛЮ

ЧИ ЗГОДЕН ТИ  З ТВЕРДЖЕННЯМ

ВІДПОВІДЬ

БАЛИ

1

Мені не подобається, коли алкогольні напої або тютюн вживають учні

Ні

Згоден

2

0

2

Мені не подобається ,коли алкогольні напої або тютюн вживають хлопці

Ні

Згоден

2

0

 

3

Мені не подобається ,коли алкогольні напої або тютюн вживають дівчата

Ні

Згоден

2

0

4

Мені не подобається ,коли алкогольні напої або тютюн вживають мої найближчі друзі

Ні

Згоден

2

0

5

Якщо мені запропонують випалити цигарку чи випити алкогольний напій  мої друзі, я не виконаю їхнє прохання

Ні

Згоден

2

2

6

Я не зміг би запропонувати випалити цигарку чи випити алкогольний напій своєму другу, який його не вживає

Ні

Згоден

3

0

7

Я не почуваю себе вільно в компанії, де вживають  алкогольні

напої та тютюнові вироби

Ні

Згоден

2

0

8

Мене нецікавить оформлення алкогольних напоїв чи тютюнових виробів

Ні

Згоден

1

0

9

Я думаю, що не можна вживати алкогольні напої та палити і водночас не бути правопорушником

Ні

Згоден

1

0

10

Вживання тютюну чи алкоголю відзначають найбільш авторитетних в моїх очах підлітків

Ні

Згоден

0

3

 

Максимальна шкала установки на вживання тютюну та алкоголю має 21 бал. Чим більшу кількість балів набере учень, тим вища його позитивна установка (+) на вживання тютюну чи алкогольних напоїв.

Додаток №2

Вікторина « ЧИ ЗНАЄШ ТИ ПРО ВПЛИВ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ ?»

1. Що найбільше забруднює повітря:

а) викиди хімкомбінату;

б) викиди металургійного комбінату;

в) тютюновий дим.

2. Як називається слабкий наркотик тютюну:

а) чадний газ;

б) нікотин;

в) бензопірин.

3. Порівняно з вихлопною трубою автомобілятютюновий дим удихати в...

а) чотири рази шкідливіше;

б) менше шкідливо в 10 разів;

в) те ж саме.

4. У скільки разів забруднене тютюновим димом повітря перевищує допустимі норми:

а) у 5 разів;

б) у 300 разів;

в) у 384 тисячі разів.

5. Скільки отруйних речовин міститься в тютюні:

а) близько 36;

б) близько 100;

в) близько 200.

6. Прізвище французького дипломата, що завзято пропагував тютюн, не знаючи про його шкоду, було:

а) Мальборо;

б) Нікотин;

в) Кемел.

7. На планеті щорічно від хвороб, спричинених курінням, помирає...

а) 150 тис. осіб;

б) 1,5 млн. осіб.

8. Збитки виробництва у США від хвороб людей, що курять, щорічно становлять:

а) 17 млн. доларів;

б) 100 млрд. доларів.

9. Лише 1—4 сигарети за день збільшують ризик захворювання серця в жінок у...

а) 2 рази;

б) 5 разів;

в) 12 разів.

10. У вагітних жінок-курців шанс народитихвору дитину становить:

а) 10%;

б) 50%;

в) 100%.

11. Російський письменник А. П. Чехов сказав, що поцілувати дівчину, котра курить, — цевсе одно що поцілувати...

а) квітку тютюну;

б) попільничку.

12. На Заході людину, що курить, називають«бампкін», тобто...

а) стильний;

б) шулий, неосвічений;

в) спортивний хлопець.

 

Додаток №3

АНКЕТА  «СТАВЛЕННЯ ДО СТАТИСТИКИ І ТВЕРДЖЕНЬ  ЩОДО ПРОБЛЕМИ КУРІННЯ».

Прочитайте твердження і вкажіть, чи згодні ви з ними.

  1. 20%  всіх  випадків смерті  від раку зумовлені курінням.
  2. Викурювання хоча б 1—2 цигарок на день подвоює ризик захворювання серця.
  3. Викликаний курінням рак легень є однією з основних причин смертності серед чоловіків.
  4. Речовини, що містяться в цигарці не є корисними, проте і не містять отрути.
  5. Більшість курців починають курити в юнацькіроки.
  6. «Пасивне» куріння небезпечне.
  7. 1/3 лікарняних місць зайнята людьми, чиї хвороби викликані курінням.
  8. 50% випадків смерті від захворювання серця серед жінок — наслідок куріння.

9. 1 цигарка на день — шкідлива для здорової людини.

10. Серед   жінок   смертність   від   викликаного куріння   раку легень перевищує смертність від  раку   грудей.

Додаток №4

ПИТАННЯ  ПОПЕРЕДНЬОГО АНКЕТУВАННЯ 

  1. Чи палите ви?
  2. У якому віці вперше спробували палити?
  3. З якого віку палите?
  4. Чи намагалися кинути палити? Чому?
  5. Чи порадите кращій подрузі (другові)    почати  курити ? Чому?
  6. Чому ви палите?
  7. Чи палять ваші батьки?

Додаток №5

 ТЕСТ  «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ

  1. Куріння — це...
  2. Цигарка в руці — це ознака...
  3. Не курити — це значить не...
  4. Для того, щоб покинути курити, треба...
  5. У моїй родині курить лише...
  6. Куріння в нашій родині — це...
  7. Куріння дає людині можливість...

Додаток №6

ТАБЛИЦЯ   «ВЛАСНЕ   СТАВЛЕННЯ    ДО   КУРІННЯ   ». У правій колонці дай відповідь: якщо ти погоджуєшся, то « + », якщо не погоджуєшся — то «-».

Вплив куріння на мене

Відповідь

Тютюновий дим приємний для мене

 

Мені подобається відчувати запах диму від одягу та з рота курця

 

Я не вважаю, що збільшується ймовірність різноманітних захворювань в організмі

 

Мені здається, що пасивне куріння не призводить до важких наслідків та захворювань

 

На куріння за рік не витрачаються великі гроші

 

Тютюн допомагає мені в житті

 

Мені подобаються люди, які курять

 

Я добре ставлюсь до куріння

 

Я не віддаю перевагу здоровому способу життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповівши на ці питання, ти визначиш свою позицію щодо доцільності або недоцільності куріння для тебе. Але, на нашу думку, на правильному шляху ти стоїш тоді, коли у тебе всі відповіді відмічені знаком «-».

Додаток №7

ТЕСТ «Я КУРЮ   ТОДІ ,  КОЛИ ...» (дається учням і батькам, які курять).

Оберіть ті висловлювання, з якими ви згодні:

  • ... я чогось досягаю в житті;
  • ... потрібно виявити активність;
  • ... цигарка потрапляє мені до рук;
  • ... мені потрібно заспокоїтися;
  • ... мені потрібно розслабитися;
  • ... я чимось засмучений;
  • ... потрібно щось обміркувати;
  • ... я нервую;
  • ... потрібно прийняти важливе рішення;
  • ... поруч зі мною всі курять;
  • ... це стало звичкою.

Додаток №8

ТЕСТ  «ЧОМУ Я ПРОДОВЖУЮ ПАЛИТИ?»

Цей тест, розроблений Національним стратегічним центром паління і здоров'я американського міста Далласа. Кожне питання  має свій номер, а відповідь оцінюється в балах таким   чином:

            Завжди — 5 балів;

часто — 4 бали;

при випадку —    3 бали;

зрідка — 2 бали;

ніколи — 1 бал.

  1.        Палю, щоб зняти втому.
  2.        Маніпуляції з сигаретою під час паління для мене дійсне задоволення.
  3.        Паління приємне, при цьому відчуваю розслабленість.
  4.        Запалюю, коли злюсь.
  5.        Якщо сигарет немає, я сам не свій, поки не дістану "їх.
  6.        Палю автоматично, не замислюючись.
  7.        Палю тому, що це підбадьорює мене, надає впевненість усобі.
  8.        Долю задоволення від випаленої сигарети я одержую в момент запалення.
  9.        Запалюю, коли відчуваю себе недобре чи копи вибитий зколії.
  1.    Чітко усвідомлюю хвилини, коли не палю.
  2.    Запалюю вже нову сигарету, коли попередня ще ттиє зпопільниці.
  3.    Палю, щоб покращити настрій.
  4.    Приємно спостерігати за димом з моїх уст і від сигарети.
  5.    Люблю запалювати, коли одержую задоволення й розслаблення.
  6.    Обов'язково повинен запалити, коли пригнічений, засмучений, подавлений, коли хочеться позбутися неприємностейтурбот.
  7.    У хвилини, коли не палю, відчуваю голод за сигаретою.
  8.    Хоча і усвідомлюю, що в роті в мене сигарета, але непам'ятаю, коли я запалив.

Щиро відповівши на всі питання і проставивши оцінки у балах від 1 до 5, зробіть підрахунок. Сума відповідей на питання:

1+7+13 — показує причини, що примушують вас палити;

2+8+14 — оцінює маніпуляції з сигаретою;

3+9+15 — показник приємного розкріпачення;

4+1О+16 — відображає велике бажання палити, вашу •шамотну залежність від сигарети;

5-11+17 — виражає велике бажання палити, вашу психологічну залежність від сигарети;

  6+12+18      оцінює   звичку,   гак   зване   рефлексне

тшт&ууінпя


А  отже, окремі суми можуть  скласти від 3 до 15 балів. При цьому  слід  зазначити , що сума від 11 балів і більше повинна вас збентежити . Результат  від 7 і нижче вважається позитивним.   Отже, тепер ви  точно    знаєте, чому продовжуєте палити.

 

 

АНОТАЦІЯ

Сучасна молодь вступає в життя не тільки в період бурхливого розвитку науки й техніки, а й у період негативного впливу на здоров’ я низки чинників. Перше місце серед них посідає тютюнокуріння, шкідлива дія якого відчувається невідразу , а поступово. Тютюнокуріння та його вплив на організм стали сьогодні соціальною та медичною проблемою.

 Проведені численні опитування населення  показали, що багато хто не знає достатньою мірою про шкоду й усі наслідки тютюнокуріння. Не варто нехтувати цим. Слід активно формувати суспільну думку, що засуджує куріння. Адже від того , який вибір зробить молодь , залежить наше майбутнє.

Тому в даному проекті зібраний матеріал про історичні відомості виникнення тютюнокуріння; шкідливий вплив тютюну на організм людини, хімічний склад тютюну; наведені зразки анкетування і тестування учнів по даному питанню .

Проект розрахований на широке коло читачів : школярів різних вікових категорій , класних керівників , педагогів, батьків .

 

doc
Додано
11 січня 2023
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку