ПРОЕКТНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ЯК ЗАСІБ ЕФЕКТИВНОГО І ЯКІСНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Проект «Чисте селище-чисте життя»
Характеристика проекту
План навчального проекту
Назва проекту: |
«Чисте селище-чисте життя» |
||
Мета проекту:
|
створення на території селища сприятливих умов для відпочинку і корисної діяльності школярів; сприяння формуванню активної життєвої позиції учнів в процесі практичної діяльності щодо організації змістовного відпочинку; перетворення селища в екологічно чисте і здорове |
||
Завдання проекту:
|
перетворення селища, в якому живеш,в екологічно чисте і здорове ; сприяти екологічному вихованню учнів та жителів селища |
||
Стислий опис проекту: проаналізувати стан ділянки,яка буде прибрана, провести опитування громадськості щодо необхідності збереження екологічних умов та залучити до прибирання учнів. |
|||
Навчальні предмети, з якими пов’язаний навчальний проект міжпредметний ( природознавство, « Я у світі », трудове навчання, українська мова ), група продовженого дня |
|||
Клас: |
3-4 клас |
||
|
|||
Державні освітні стандарти та навчальні програми Формувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися; яка вміє сприймати інформацію, працювати з інформацією, сортувати її, осмислювати, аналізувати |
|||
Навчальні цілі та очікувані результати навчання: свідоме ставлення до природи, довкілля, |
|||
Вхідні знання та навички: уміння працювати з додатковою літературою, комунікативні: свідоме ставлення учнів до природи, довкілля, здоров’я людей, трудові навички. |
|||
Планування реалізації проекту: |
|||
Що потрібно зробити перед початком проекту? об’єднання учнів у групи( «дослідники», «юні журналісти», «господарі», «творчі майстри», «кореспонденти»
|
Діяльність учнів
|
||
Що потрібно зробити протягом проекту? навести лад на відведеній території з урахуванням правил безпеки життєдіяльності |
Діяльність учнів
|
||
Що потрібно зробити по завершенні проекту?
|
Діяльність учнів
|
||
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту: тиждень |
|||
Друковані матеріали: |
|
||
Додаткове приладдя та витратні матеріали: |
папір, клей, олівці (для газети), друковані анкети,інвентар для прибирання, пакети для сміття, фотоапарат |
||
Інше: |
|||
Диференціація навчання: діти об’єднувалися у групи |
|||
Оцінювання знань та вмінь учнів: подяка за участь у проекті |
|||
Рефлексія: звіт з фото « До та після » |
|||
Проект «Подарую мамі весняні квіти»
Характеристика проекту
План навчального проекту
Назва проекту:
|
«Подарую мамі весняні квіти» |
||
Мета проекту:
|
формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою; • учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань; • поглиблювати знання школярів про рослини-первоцвіти; • формувати потребу в пізнанні живої природи; • з'ясувати значення рослин у житті людини; • учити розпізнавати рослини-первоцвіти; • учити здійснювати проектну діяльність на основі дослідження; • розвивати здібності розв'язувати проблеми пошукового характеру; • виготовлення «Смачного букета»
|
||
Завдання проекту:
|
тренувати навички роботи в групі; учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками; • виховувати бережливе ставлення до рослин у природі; учити шукати шляхи збереження природи; • виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення. |
||
Стислий опис проекту: Людина – частина живої природи. Зберігаючи природу, людина береже себе. Під час проекту діти з’ясовують, що входить до поняття «первоцвіти», працюють з різними джерелами інформації. В презентаціях проекту групи використовують відео та фотоматеріали, проводять майстер-клас з виготовлення квітів з тіста, показують роботу акторської майстерні, демонструють вміння проводити інтерв’ю. |
|||
Навчальні предмети, з якими пов’язаний навчальний проект літературне читання, «Я у Світі», образотворче мистецтво, трудове навчання |
|||
Клас: |
3 |
||
|
|||
Державні освітні стандарти та навчальні програми Державний стандарт початкової загальної освіти затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 46. Усі освітні галузі. Навчальні програми. 3 клас:методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2016/2017 навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 144 с.
|
|||
Навчальні цілі та очікувані результати навчання: створення організаційної структури, яка мала б можливість, по-перше, забезпечувати умови для реалізації творчих здібностей дітей шляхом дослідження первоцвітів; по-друге, надавати організаційну та інформаційну підтримку всім, хто готовий проявити творчу ініціативу і включитися в реалізацію проекту. Кожна дитина одержить досвід індивідуальної діяльності та діяльності в групі, матиме можливість випробувати власні сили, максимально розкрити творчий потенціал.
|
|||
Вхідні знання та навички: У дітей сформовано навички: пошуку книг у бібліотеці; створювати власні усні та писемні висловлювання, висловлювати власні судження, аргументувати їх; брати інтерв’ю обмінюватися інформацією в спілкуванні між собою; опрацьовувати тексти (в текстовому редакторі); створювати власні зображення у вигляді малюнків (у графічному редакторі); шукати необхідну інформацію в мережі Інтернет; перекодування інформації (за допомогою усного та писемного мовлення, образотворчого мистецтва); працювати в групі; публічно виступати. |
|||
Планування реалізації проекту: |
|||
Що потрібно зробити перед початком проекту? |
Діяльність учнів
|
||
|
|
||
Що потрібно зробити протягом проекту? Учитель виступає в ролі координатора, консультанта, помічника. Батьки допомагають в пошуку інформації. Учням надається максимальна самостійність.
|
Діяльність учнів Обговорюючи запропоновані види діяльності, учні визначили назву проекту. 1. Група «Екологи» Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів) – визначають значення поняття «первоцвіт», працюють над загадками, надають інформацію про квіти. 2 група «Художники» — захист плакатів на тему «Не зривай нас, будь ласка!». (Діти демонструють свої малюнки і захищають свою роботу.) 3 група «Бібліотекарі» - Читання та обговорення легенд «Про підсніжник», «Про мати-й-мачуху». 4 група «Умійки» — демонстрування малюнків, підготовлених до уроку та весняних квітів із паперу, зроблених власноруч. 5 група «Актори» - декламування віршів. 6 група «Кореспонденти» - Гра «Інтерв'ю»
|
||
Що потрібно зробити по завершенні проекту?
|
Діяльність учнів
Презентація кожної групи. Виготовлення букетів |
||
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту: Проект виконується протягом тижня |
|||
Друковані матеріали:
|
домашня бібліотека (бібліотека – установа, що збирає і зберігає книги); шкільна бібліотека; міська бібліотека; періодична преса; Інтернет (система зв’язку, що об’єднує безліч комп’ютерів у всьому світі); інтерв’ю (призначена для друку розмова журналіста з яким-небудь особою). |
||
Додаткове приладдя та витратні матеріали:
|
|
||
Оцінювання знань та вмінь учнів: Параметри оцінювання:
Оцінювання (вербально) здійснює педагог, а також залучаються учні до самооцінювання та взаємооцінювання. |
|||
Рефлексія |
|||
Проект «Як захиститися від грипу та застуди»
Характеристика проекту
План навчального проекту
Назва проекту:
|
«Як захиститися від грипу та застуди». |
||
Мета проекту:
|
поглибити знання учнів про причини виникнення грипу та застуди, ознаки цих захворювань; дати уявлення про щеплення, для чого його роблять; засвоїти правила поведінки під час епідемії ГРВІ та грипу; розвивати вміння розпізнавати ознаки застуди, дотримуватися правил поведінки під час карантину, вдосконалювати навички здорового способу життя; виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих. |
||
Завдання проекту:
|
Навчити дітей дотримуватись здорового способу життя, попереджувати виникнення захворювання. |
||
Стислий опис проекту: давали завдання на пошук та систематизацію знань про здоровий спосіб життя та свідоме ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих. |
|||
Навчальні предмети, з якими пов’язаний навчальний проект: Основи здоров’я, інформатика.
|
|||
Клас: |
4 клас |
||
|
|||
Державні освітні стандарти та навчальні програми Державний стандарт початкової загальної освіти затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 46. Усі освітні галузі. Навчальні програми. 4 клас:методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 144 с.
|
|||
Навчальні цілі та очікувані результати навчання: Зацікавити учнів груповою роботою , вміти застосовувати власний життєвий досвід, розвивати вміння піклуватися про своє здоров’я, забезпечувати необхідну пізнавальну діяльність для збереження власного здоров’я.
|
|||
Вхідні знання та навички: У дітей сформовано навички: -висловлювати власні судження, аргументувати їх; -обмінюватися інформацією в спілкуванні між собою; -опрацьовувати тексти підручника; -створювати власні правила поведінки під час карантину та для збереження свого здоров’я у вигляді малюнків ; -шукати необхідну інформацію в мережі Інтернет та у тлумачних словниках.
|
|||
Планування реалізації проекту: |
|||
Що потрібно зробити перед початком проекту?
проінструктувати групи щодо проведення дослідження та творчої роботи |
Діяльність учнів
|
||
Що потрібно зробити протягом проекту? Вчитель навчає дітей дотримуватись здорового способу життя, попереджувати виникнення захворювання,націлює дітей на пошукову діяльність для створення правил поведінки під час епідемії ГРВІ та грипу,надає інформацію про необхідність щеплень. |
Діяльність учнів
|
||
Що потрібно зробити по завершенні проекту?
|
Діяльність учнів
|
||
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту: один тиждень, представлення проекту 40 хвилин
|
|||
Друковані матеріали:
|
Тлумачні словники, енциклопедії,дитячі журнали |
||
Додаткове приладдя та витратні матеріали:
|
Комп’ютер,ватман,фарби,фломастери,мікрофон,настільна гра «Дитячий мікроскоп», медичні маски. |
||
Інше: |
|||
Диференціація навчання: в пошуку інформації беруть участь всі учасники проекту, оформлюють результати дослідження . Учні працюють в різних групах. |
|||
Оцінювання знань та вмінь учнів: Оцінювання (вербально) здійснює вчитель, а також залучаються учні до самооцінювання та взаємооцінювання |
|||
Рефлексія Після закінчення проекту дітям пропонуються запитання: Які труднощі довелося подолати? Чого навчилися? Що нового дізналися? Над чим ще треба працювати? |
|||
Проект «Постаті, які подолали життєві труднощі»
Характеристика проекту
План навчального проекту
Назва проекту:
|
«Постаті,що подолали життєві труднощі» |
||
Мета проекту:
|
Сприяти усвідомленню того,що людина може подолати будь-які перешкоди у своєму житті; • виховувати бажання пишатися людьми,які досягли успіху; • розвивати пізнавальні інтереси,допитливість; • розвивати вміння презентувати результати особистої та спільної діяльності,стимулювати до самостійного вирішення проблем та бажання самим відкривати щось нове; • виховувати патріотизм; |
||
Завдання проекту:
|
Навчати здобувати знання самостійно,уміти застосовувати їх для розв`язання нових пізнавальних і практичних завдань; • формувати здатність працювати у групах,виконуючи різні соціальні ролі; • розширювати коло спілкування дітей. |
||
Навчальні предмети, з якими пов’язаний навчальний проект літературне читання, «Я у Світі», літературне читання,інформатика,образотворче мистецтво |
|||
Клас: |
4 |
||
|
|||
Державні освітні стандарти та навчальні програми Державний стандарт початкової загальної освіти затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 46. Усі освітні галузі. Навчальні програми. 4 клас:методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2016/2017 навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х.: Вид-во «Ранок», 2016. – 144 с.
|
|||
Навчальні цілі та очікувані результати навчання: Учні, працюючи в групах, користуючись різними джерелами інформації,знайомляться з особистостями,які подолали життєві труднощі. |
|||
Вхідні знання та навички: У дітей сформовано навички: пошуку книг у бібліотеці; створювати власні усні та писемні висловлювання, висловлювати власні судження, аргументувати їх; обмінюватися інформацією в спілкуванні між собою; опрацьовувати тексти (в текстовому редакторі); створювати власні фотоколажі у фоторедакторі; шукати необхідну інформацію в мережі Інтернет; перекодування інформації (за допомогою усного та писемного мовлення, образотворчого мистецтва); працювати в групі; публічно виступати. |
|||
Планування реалізації проекту: |
|||
Що потрібно зробити перед початком проекту? |
Діяльність учнів
|
||
|
|
||
Що потрібно зробити протягом проекту? Учитель виступає в ролі координатора, консультанта, помічника. Батьки допомагають в пошуку інформації. Учням надається максимальна самостійність.
|
Діяльність учнів Обговорюючи запропоновані види діяльності, учні визначили назву проекту. 1. Група «Знавці спорту» -пошук інформації про параолімпійців, ігри «Нескорених»; 2 група «Знавці мистецтва » -пошук інформації про поетів,художників,кінематограф; 3 група «Знавці науки» - пошук інформації про діячів науки; 4 група «Сильні духом» - пошук інформації про звичайних людей,які подолали труднощі. Пошуки інформації в бібліотеці, мережі інтернет. Добір фотографій,виконання малюнків. Створення фотоколажу.
|
||
Що потрібно зробити по завершенні проекту?
|
Діяльність учнів Оформлення результатів. Підготовка до презентації проектів. Захист проекту. |
||
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту: Проект виконується протягом тижня |
|||
Додаткове приладдя та витратні матеріали:
|
|
||
Оцінювання знань та вмінь учнів: Оцінювання (вербально) здійснює педагог, а також залучаються учні до самооцінювання та взаємооцінювання. |
|||
Рефлексія |
|||
Квест – гра
«Екологічними стежинками»
Тема: «Екологічними стежинками» (Квест-гра з природознавства, 3-4 клас).
Мета:
● показувати значення природи в нашому житті;
● привертати увагу учнів до проблем екології;
● сприяти розширенню, закріпленню знань вихованців;
● розвивати вміння працювати в команді;
●виховувати бережливе ставлення до природи;
●практичне застосування правил поведінки в природі;
● узагальнювати екологічні знання.
Завдання гри:
● сприяти формуванню міжособистісних відносин у групі, прагненню дітей допомагати одне одному, природі;
● виховувати в учнів екологічну культуру;
● розвивати пізнавальний інтерес в учнів;
● виховувати дбайливе ставлення до природи.
Вік учасників: 3 – 4 класи у кількості 6 – 8 учасників у команді.
Місце та час проведення: шкільне подвір'я (60 хв).
Матеріал та обладнання: скакалки, малюнки із зображенням тварин, фломастери, ватман, олівці, пакувальні матеріали (коробки, пластиковий посуд, скотч), ножиці, емблеми для розрізнення команд.
Дійові особи: учителі, батьки, старші учні, медична сестра, шкільний кухар.
Хід гри
І. Означенням початку і кінця гри є відкриття і закриття.
По сигналу організатора команди шикуються. Капітани отримують стартові листи та маршрутний лист зі схемою руху команди по станціях. Діти ознайомлюються з правилами проходження маршруту, з правилами безпеки під час гри. Переможці будуть нагороджені дипломами та пам'ятними призами. По закінченню гри учасників очікує смачний сюрприз.
Організатор дає команді дозвіл для старту та записує час відправлення. Кожна з них рухається у напрямку заданої точки. Біля кожної точки перебуває охоронець (квестор), який дає завдання, оцінює відповідь та спрямовує до наступної точки. На кожній станції команда повинна виконати практичне завдання і відповісти на теоретичні запитання. Зупинка на кожній станції займає не більше 7 хв. За кожну правильну відповідь на запитання нараховується 1 бал. Виконання практичного завдання оцінюється в 2 бали.
ІІ. Проходження маршруту
1. Станція «Барвиста галявина»
1. Практичне завдання: учасники по черзі стрибають через скакалку і на кожному оберті називають рослину (треба якомога довше проскакати і пригадати якнайбільше назв рослин).
2. Запитання
1. Чому загинув ліс, коли вирубали дуплисті дерева? (Тому що у дуплах старих дерев жили птахи, які знищували шкідників).
2. Чи можуть рухатися рослини, як саме? (Так, вони ростуть).
3. Яке дерево дає солодкий сік? (Береза, клен).
4. Яку послугу надають квітам птахи і комахи? (Запилюють).
5: Як визначити вік дерева за спилком? (За кількістю кілець).
2. Станція «Чомучки»
1. Практичне завдання: розкласти зображення тварин за групами.
2. Запитання
1. Хто є родичем лисиці? (Собака).
2. Чому не можна чіпати яйця в гніздах птахів? (Птахи залишають такі гнізда).
3. Навіщо співають птахи? (Спів – це мова птахів).
4. Чому в пелікана такий дзьоб? (Використовує як мішок для риби).
5. Яка тварина може бігати по воді? (Водомірка).
3. Станція «Майстерня матінки-природи»
1. Практичне завдання: намалювати плакати на захист природи.
2. Запитання
1. Назвати основні джерела забруднення атмосфери. (Промислові викиди, лісові пожежі, техногенні аварії).
2. Які наслідки забруднення води? (гине риба, рослини, менше стає питної води).
3. Що повинна робити людина, щоб зберегти зникаючі види тварин і рослин? (охороняти їх).
4. Що таке «Червона книга»? (Книга, в якій зібрані зникаючі рослини та тварини).
5. Назвати кілька зникаючих видів рослин або тварин. (Сон-трава, конвалія, латаття біле; зубр, тигр бенгальський, афаліна).
4. Станція «Швидка допомога»
1. Практичне завдання: надати першу допомогу.
2. Запитання
1. Коли потрібно мити руки і чому? (Перед вживанням їжі, перед сном, після прогулянки, занять спортом).
2. Назвати звички, які шкодять здоров’ю людини. (захоплення комп’ютером, вживання некорисної їжі, паління, вживання алкоголю).
3. Як переходити дорогу, якщо поруч немає світлофора та зебри? (Подивитися ліворуч, дійти до середини дороги, подивитися праворуч, якщо немає транспорту – іти далі).
4. Назвати 5 лікарських рослин і пояснити їх властивості. (Плющ проти кашлю, мати-й-мачуха від кашлю; липа, малина, калина, шипшина від застуди).
5. Як забруднення навколишнього середовища впливає на людину? Навести приклади захворювань. (алергія, бронхіальна астма, шлунково-кишкові розлади).
5. Станція «В гостях у майстер - шефа»
1. Практичне завдання: знайти помилки в заданому тексті (текст в додатках).
2. Запитання
1. Яке полювання дозволяється в лісі в будь яку пору року? (фото-полювання).
2. Чому виникають лісові пожежі? (необережне поводження з вогнем, під час грози).
3. Як правильно збирати гриби? (брати тільки знайомі гриби в екологічно чистих місцях).
4. Як визначити погоду за гілками ялинки? ()
5. Як орієнтуватися в лісі? (за компасом, мохом ).
6. Станція «Зрозумій мене»
1. Практичне завдання.
(Капітан показує, а команда повинна відгадати.)
Слова: мисливець, рибалка, вовк, олень, риба, пень, галявина.
7. Станція «Еко - дизайн»
1. Практичне завдання: гравцям пропонується з різних пакувальних матеріалів — коробок, банок, пляшок тощо виготовити тварин, казкових героїв або інших фантастичних персонажів.
ІІІ. Підсумки.
Підрахунок балів, нагородження переможців, дегустація батьківського кулешу.
Початок маршрута: ______ год ____ хв.
1. Станція «Барвиста галявина» ______ балів
2. Станція «Чомучки» ______ балів
3. Станція Майстерня матінки-природи» ______ балів
4. Станція «Швидка допомога» ______ балів
5. Станція «Зрозумій мене» ______ балів
6. Станція «В гостях у майстер - шефа» ______ балів
7. Станція «Еко - дизайн» ______ балів
Кінець маршрута ____ год ____ хв
Загальна кількість балів _______