Професійне спрямування у загальноосвітніх предметах

Про матеріал
Дуже важливо при викладенні матеріалу надавати учням живі зразки, або наводити приклади з професії. яку здобувають.
Перегляд файлу

Професійне спрямування

у загальноосвітніх предметах!

 

      Вітаю колеги. Сьогодні хочу поділитися з Вами своїм досвідом та напрацюваннями з даної теми. Хочу показати Вам, як можна цікаво придумати завдання для учнів залучивши професію, яку здобувають учні та трошки своєї фантазії. Хочу показати, що загальноосвітні предмети  - це не сухі скучні науки, а цікаві та неординарні предмети.

      Коли ми згадуємо свої шкільні роки, чи роки навчання у ВУЗі, ми згадуємо перш за все тих вчителів, які робили свої уроки цікавими і надихали весь клас. Такі вчителі завжди вміли цікаво викладати навіть найнудніші  теми, створюючи позитивний досвід навчання у своїх учнів. Зрештою те, буде урок цікавим чи ні, залежить від вчителя. Незалежно від того, де відбувається навчання, ви можете перетворити урок на захоплюючу пригоду, яка надовго буде тримати увагу учнів.

    Ще недавно одним із найголовніших засобів навчання були масивні підручники і яскрава наочність. Однак коли вчителі почали застосовувати цифрові технології, навчання стало значно ефективнішим. Використання технологій у навчанні зараз вважається стандартом, хоча деякі вчителі досі використовують їх неохоче.

      Працюючи викладачем в системі професійної освіти понад 15 років. Можу виділити основні причини вступу учнів до професійно-технічних навчальних закладів:

  1.     Бажання стати самостійним (однолітки лишаються в школі, а ти, отримавши основні знання з професії, вже можеш заробляти власні кошти);
  2.     Покращення оцінок в атестаті (учні дійсно можуть підвищити оцінки, оскільки викладачі намагаються навчати на доступному рівні);
  3.     «пересидіти» рік, щоб знову мати спробу вступу до ВУЗу;
  4.     Недостатньо коштів для навчання в ВУЗі.

Тому не дивно, що для учнів постає питання – навіщо вивчати загальноосвітні предмети (фізику, математику, хімію та ін.), якщо це вже не школа, а  метою їх вступу – є отримання професії. Але будь яка професія нероздільно пов’язана з освітніми предметами, які ми спочатку вивчаємо у школі, а потім здобуваючи навички і вміння при отриманні самої професії. Тому, так чи інакше вибір професії пов'язаний з певним предметом, яким учень захоплюється в школі або володіє досконало. Цей зв'язок можна охарактеризувати як професійну спрямованість загальноосвітніх предметів.

         Співвідношення загальної і професійної освіти є головним принципом професійної спрямованості. Професійна спрямованість викладання – це таке використання педагогічних засобів (змісту, форми, методів навчання), які забезпечують засвоєнні учнями передбаченого програмами мінімуму знань, умінь та навичок, водночас сприяють цілісному і ціннісному за характером ставленню до даної професії, формуванню професійної якості особистості.

        З власного досвіду можу сказати, що в процесі професійної спрямованості під час підготовки учнів  виникає потреба здійснити глибокі зв’язки предметів загальноосвітньої та професійної підготовки.  Тому викладачі якомога частіше у своїй  діяльності повинні використовувати бінарні уроки, їх ще називають інтерактивними. У системі професійної (професійно-технічної) освіти такі уроки можуть проводити викладачі спецпредметів спільно з викладачами загальноосвітніх предметів.

         Сьогодні питання професійної спрямованості викладання загальноосвітніх предметів розглядається на засіданнях методичних комісій. Також педагогічні працівники закладу працюють над методичними проблемними темами:

  •          «Професійне спрямування у процесі вивчення української мови»
  •          «Професійне спрямування при викладанні історії та географії у ПТНЗ»

На практиці професійне спрямування викладання загальноосвітніх предметів здійснюється різними шляхами:

  •          Вивчення курсу предметів та закріплення знань, використовуючи навчальний матеріал спец предметів;
  •          Показом практичного використання в даній професійній діяльності знань, отриманих під час вивчення окремих предметів;
  •          Складання текстів, словників, підбором завдань, тем творів, завдань з професійно-спрямованим змістом, виконанням розрахунків, пов’язаних з майбутньою професійною діяльністю учнів;
  •          Використання кіно-, відеофільмів з ілюстрацією в них наступності та взаємозв’язку основ предметів і професійних знань відповідно до профілю нашого навчального закладу.

Викладачі творчо працюють над створенням відповідних матеріалів для професійного спрямування викладання та втілюють їх  у практику. Проте варто сказати, що дана робота вимагає від викладача подвійної віддачі, адже поряд із фаховими знаннями, які він використовує у професійній діяльності потрібно володіти інформацією про професії, які здобувають учні, теми, які вивчають під час професійного навчання, необхідними мінімумом теоретичного матеріалу для того, щоб скласти завдання і зорієнтувати учнів на правильне їх виконання.

Готуючись до проведення уроків, конкретно визначають, як можна поєднати матеріал з профілем спеціальності, яку здобувають учні. Професії слюсаря, кухара, перукаря та інші, які учні здобувають у навчальному закладі, ставлять вимоги до забезпечення їх термінологією, причому з переважанням не іншомовних, а власне українських слів, зрозумілих для всіх, хто працює в тих галузях.

До прикладу: на уроках української мови, для того щоб учні краще оволодіти багатим мовним арсеналом слів-термінів, кліше-форм, синтаксичних конструкцій робітничих спеціальностей використовують такі види роботи як:

  •          диктанти – для кожної професії підбираються теми окремо
  •          пояснювальні диктанти
  •          словникові диктанти.

Під час словникової роботи уточнюється або пояснюється значення слова, виділяються важкі орфограми.

У практиці викладання вчителі вже мають декілька укладених власноруч словників професій.

  •      підібрані тексти вправ
  •      оформлені дидактичні матеріали
  •      підготовка учнями рефератів з професій.

Англійська мова:

  • розроблено понад 10 методичних розробок уроків із завданнями професійного змісту
  • підібрані презентації
  • наявні 2 відеофільми
  • розроблено і виготовлено роздатковий матеріал:  тексти та словнички професійної термінології
  • розроблені діалоги з професій.

 

Історія України:

  • професійне спрямування здійснюється під час вивчення тем, які стосуються історії України, чи розвитку сільського господарства, транспорту, ремесл в Україні та світі, наприклад «Українські землі на початку ХХ століття»; «Колективізація та індустріалізація України». До цих тем наявні презентації, розроблені опорні конспекти уроків.

 

Географія:

Вивчаючи теми «Світове господарство» викладач обирає матеріали залежно від професій: в групах електромонтерів увага приділяється світовій енергетиці та альтернативним джерелам енергії; в групах операторів – розвитку комп’ютерної техніки та технологій; в групах слюсарів – розвитку машинобудування в Україні та світі.

Правознавство:

З метою професійного спрямування викладання правознавства викладач підкреслює, що кожній людині треба знати основи права, яку б професію вона не отримала. Особливу увагу приділяє питанням трудового права, захисту трудових прав, матеріальної відповідальності, законам, що їх регламентують.

 

Економіка:

На уроках економіки вчитель розкриває особливості шляхи реалізації та перспективи професійної діяльності учнів у майбутньому. Увага зосереджується під час вивчення теми «Ринок» розповідається про діяльність в умовах  конкуренції та про те, як кваліфікованому робітнику запропонувати свої послуги на ринку праці.

 

Математика:

Вчителі подаючи матеріал, забезпечують більш детальну проробку професійно значущого навчального матеріалу,  ілюструють практичне значення математики для тієї чи іншої галузі, реально існуючих деталей, посудин, вузлів машин в натуральному вигляді, у вигляді фотознімків, макетів, малюнків, креслень, технологічних систем.

      Практикують вправи, виконання яких пов’язані із знаходженням на реальних  предметах їх моделях чи кресленнях знайомих геометричних форм. Така робота сприяє розвитку просторової уяви учнів, розширенню їх світогляду і є ефективним засобом зміцнення зав’язків навчання з життям.

      Підібрані задачі з професійною спрямованістю до всіх професій, які учні здобувають в нашому закладі.

 

Фізика:

Викладання фізики в закладі має прикладний характер.  Так, наприклад, при вивченні розділу «Механіка» викладач на прикладі руху автомобіля розглядає види рухів, учні розв’язують задачі щодо пройденого шляху автомобілем, прискорення та гальмівного шляху автомобіля.

    При вивченні теми «Динаміка» розглядається рух вантажного автомобіля з двома причепами, учні визначають значення сили, ваги, прискорення, гальмівного шляху, потужності.

     До теми «Електрика і магнетизм» підібрано матеріали для учнів груп електромонтерів. До кожної з тем підібрані задачі професійного змісту, складені схеми, за якими учні розв’язують якісні задачі.

 

Хімія:

Хімії, як навчальному предмету, належить провідна роль у технічному навчанні. Зміст навчального предмету хімії надає  великі можливості для ознайомлення учнів з хімічними принципами головних галузей виробництва, з технологією багатьох процесів й організацією праці. На уроках хімії вчителі пояснюють практичні застосування хімічних явищ і законів, демонструє різні наочні засоби, відеофільми хімічно-технічного змісту з ілюстрацією в них наступності та взаємозв’язку основ хімії і професійних знань відповідно до професії. Також підібрані задачі із виробничо-хімічним змістом, з професійно-спрямованим виконанням розрахунків, пов’язаних з майбутньою професійною діяльністю учнів, розроблені уроки, які безпосередньо пов’язані з професіями:

  •          а це і сплави і їх значення
  •          пластмаси
  •          фарби і людське здоров’я та інші.

 

Біологія:

З метою професійного спрямування викладання біології, вчителі використовують наступні шляхи і засоби реалізації проблеми:

  •          пояснюють практичні застосування біологічних явищ і законів для груп слюсарів
  •          демонструють різні очні засоби, діючі моделі технічних приладів або самі технічні прилади для груп операторів
  •          демонструють відеофільми біологічно-екологічного змісту про генно модифіковані організми і їх значення
  •          організовують самостійні спостереження учнями біологічних процесів у домашньому побуті
  •          підібрані задачі із біологічним змістом для кожної професії.

Зосереджено увагу на розв’язання задач з генетичним, екологічним змістом, при розв’язуванні яких учні більш конкретно усвідомлюють вибір і значення своєї професії.

Інформатика:

Професійне спрямування з Інформатики здійснюється під час проведення практичних та лабораторних робіт. Слід зазначити, що лабораторно-практичні заняття дають можливість формувати інтерес до майбутньої професії через включення до змісту таких робіт тестових питань і експериментальних творчих завдань з професійним змістом. Викладач практикує, підбираючи окремі питання чи завдання для певних професій.

Наприклад, для груп електромонтерів використовує завдання на складання програм, що мають на меті визначення опору провідника, сили струму, завдання на побудову електричних схем. Також викладач зосереджує увагу на використанні на виробництві програмного забезпечення. Для цього підібрано відео, яке демонструє не тільки вітчизняне та зарубіжне автоматизоване виробництво автомобілів, дисків, шин, трансформаторів. Належна увага приділяється Охороні праці та людському фактору на автоматизованому виробництві. Демонструються верстати з числовими програмами управлінням, обговорюються їх переваги та недоліки. При виконанні практичних робіт учні поглиблюють знання з вміння працювати з комп’ютером та програмами професійного призначення.

 

Як бачите всі предмети в системі професійно-технічної освіти загальноосвітнього циклу мають свої надбання та навички щодо реалізації завдань з професійним спрямуванням. Я навела лишень певний малий відсоток тих напрацювань та надбань, які мають вчителі загальноосвітніх предметів із професійним спрямуванням. Особливої уваги в нас заслуговують предмети, які виносяться на НМТ.

Проаналізувавши стан професійного спрямування викладання предметів загальноосвітнього циклу, необхідно зазначити, що викладачі проводять достатню роботу для практичного втілення даного питання. Завдяки професійно-спрямованим урокам розширюється кругозір учнів, розвивається логічне мислення, активізується увага, зростає зацікавленість до предметів, забезпечує поглиблене вивчення теоретичного матеріалу і формування в учнів узагальнених наукових понять, допомагає їм застосувати здобуті знання на практиці, спрощує шлях до засвоєння нового матеріалу.

Все це підвищує ефективність уроку та навчального процесу в цілому.

Найвища винагорода для вчителя – це  авторитет та повага  серед  своїх учнів. Тому вчителі загальноосвітніх предметів на своїх уроках роблять все для того, щоб зробити уроки цікавими та сучасними. Маю надію, що даним питання та його розкриття я попробувала довести усім, що «Загальноосвітка» - це не сухі скучні предмети зі школи, а розвинені сучасні науки, через які розкривається світ професій для наших учнів.

docx
Додано
15 вересня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку