«Дитина, розвиток якої ускладнений дефектом, не просто менш розвинена, ніж її однолітки, а розвинена інакше» Л. В. Виготський. Коли ми почнемо називати речі своїми іменами, коли ми визнаємо, що люди з особливими потребами найперше є людьми, то побачимо, що у них значно більше спільного з усіма, ніж відмінного
Термінологічний словникІнклюзія-це політика й процес, який передбачає отримання більших можливостей в навчанні та соціальному житті для всіх дітей.Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.Інклюзивний підхід - створення таких умов, за яких усі діти мають однаковий доступ до освіти, у тому числі і діти з особливими освітніми потребами, які навчаються у загальноосвітніх школах;водночас усі діти мають можливості отримати досвід, знання, які сприяють подоланню упереджень й дискримінації та сприяють формуванню позитивного ставлення до тих, хто «відрізняється».Інтеграція - зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими потребами у регулярний освтній простір.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА - ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ:Ґрунтується на принципах виваженої (особистісно зорієнтованої) педагогіки. Зокрема: Відмінності між людьми є природнім явищем, і навчання відповідним чином слід адаптувати до потреб дітей, а не підганяти під сталі, наперед зумовлені погляди щодо організації та характеру освітнього процесу. Освітній процес спрямовується на задоволення потреб дітей - забезпечує більш високий середній рівень успішності, що є корисним усьому суспільству; - допомагає уникнути безцільних витрат ресурсів і краху надій, до чого надто часто призводить низький рівень навчання та шаблонність концептуальних підходів до освіти
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА - ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ: Усі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, незважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними. Школи повинні визнавати і враховувати різноманітні потреби учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання. Забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, прийняття організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів та партнерських зв'язків зі своїми громадами. Діти з особливими освітніми потребами повинні отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТАРозглядається як:система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.є динамічним процесом, що розвивається ПОСТІЙНО
ІНКЛЮЗИВНА ШКОЛА -заклад освіти, який забезпечує інклюзивнуосвіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат в шкільному середовищі.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯІнклюзія – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзивна освіта:визначає, що усі діти можуть навчатися;заохочує освітні структури системи та програми відповідати потребам усіх дітей;є динамічним процесом, що розвивається.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯТермін “діти з особливими освітніми потребами” (special educational needs – SEN), стосується однаковою мірою як інвалідності у важкій формі, так і середніх за ступенем порушень. Такий підхід пояснюється тим, що явище “недостатності” або “інвалідності” передбачає втрату або дефіцит фізичної та розумової спроможності – але ж спроможність вчитися безпосередньо залежить не від стану окремих органів або ж їхньої фізіологічної функціональності, а , радше, від психологічної функціональності. Таким чином, акцент зсувається від внутрішніх вад дитини до системи освіти, яка надає підтримку дитині в навчанні, визначає сильні якості дитини та задовольняє всі її індивідуальні потреби.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯПоняття „діти з особливими освітніми потребами”, широко охоплює всіх учнів, чиї освітні проблеми виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально вразливих груп
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯУ довідковій літературі обдарованість визначається комплексом задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності чи діяльностей. У шкільному віці обдарованих дітей нараховується всього 3-5 % від загальної кількості дітей.
«фізичні та розумові вади розвитку» стосуються соціальних недоліків, тобто коли можливості людини не відповідають вимогам та очікуванням середовища, у якому вона існує; термін «діти з особливими освітніми потребами» стосується однаковою мірою як інвалідності у важкій формі, так і середніх за ступенями порушень. Таким чином, акцент зсувається від внутрішніх вад дитини до системи освіти, яка надає підтримку дитині у навчанні, визначає сильні якості дитини та задовольняє всі її індивідуальні потреби.
Діти з особливими потребами«children with special needs»відмова суспільства від розподілу громадян на «повноцінну більшість» та «неповноцінну меншість»;зміщення пріоритетів у характеристиці дітей з недоліків, порушень, відхилень від норми до фіксації їхніх потреб в особливих умовах та засобах навчання.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРСІсторичний екскурс: Від навчання окремих категорій дітей з ООП до диференційованої системи спеціальної освіти: початок ХХ с. – середина 1960-х р. – медична модель - сегрегація. Медична модель передбачає, що людина з особливостями розвитку – це хвора людина ї її потрібно насамперед лікувати в спеціальних закладах. Від ізоляції до інтеграції - середина 1960-х – середина 1980-х рр. – модель нормалізації – інтеграція. Концепція нормалізації – ставить акцент на вихованні дитини з ООП в дусі культурних норм, прийнятих у суспільстві, у якому вона живе.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРСІнтеграція – зусилля, спрямовані на введення дітей з ООП в освітній простір, що існує. УЧЕНЬ → уміння → звичайний клас/як краще пристосувати дитину до життя в дитячому колективі/Середина 1980-х р. – наш час – модель включення/залучення - інклюзія. В основі моделі лежать політика та процес, які дають змогу всім дітям брати участь у всіх програмах.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРСВідмінність у підходах полягає у визнанні того факту, що ми змінюємо суспільство, щоб воно враховувало і пристосовувалося до індивідуальних потреб людей, а не навпаки. УЧЕНЬ → звичайний клас → вміння (запідтримки)/зміни, які має здійснити школа – у навчальній програмі, методах роботи, навчальних матеріалах тощо, щоб забезпечити індивідуальні потреби кожної дитини/
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ШКОЛИЗ метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, заклади освітні мають:адаптувати навчальні програми та плани, методи та форми навчання, використання існуючих ресурсів, партнерство з громадою до індивідуальних освітніх потреб та різних форм навчання дітей з особливими потребами. Інклюзивні освітні заклади повинні забезпечити спектр необхідних послуг відповідно до різних освітніх потреб таких дітей.
Включення дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній навчальний заклад. Школа. Батьки Обласне, міське управління освіти. Засоби масової інформаціїГромадські об’єднання та організаціїУправлінські рішення. Співпраця з батьками. Моніторинг Педагогічна, психологічнапідтримка. Програмове забезпечення. Особистісно- орієнтований підхід. Формування інформаційної культури. Благодійність. Волонтерство
Організація навчально-виховного процесу. Навчання здійснюється за типовими навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, рекомендованими МОН для загальноосвітніх та, у разі потреби, спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. Навчально-виховний процес здійснюється відповідно до робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу. З урахуванням індивідуальних особливостей дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів, складається індивідуальний навчальний план.
Організація навчально-виховного процесуІндивідуальний навчальний план:3-8 годин на тиждень - проведення корекційно-розвиткових занять (з урахуванням висновку ПМПК та типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку). Такі години враховуються під час визначення гранично допустимого тижневого навчального навантаження дітей з особливими освітніми потребами. Проводяться відповідними вчителями-дефектологами та практичними психологами.Індивідуальна навчальна програма розробляється педагогічними працівниками (переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування).
Цінності інклюзивної освіти. Це визнання того, що всі діти можуть навчатися. Це робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови, походження, особливостей розвитку. Це вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб усіх дітей. Це частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства. Це динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Кожна дитина здатна відчувати і думати. Цінність дитини не залежить від її здібностей та досягненьосновні принципиінклюзивної освіти. Усі діти потребують підтримки і дружби ровесників. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин. Різноманітність посилює всі сторони життя дитини. Кожна дитина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою
Переваги інклюзивноЇ освіти. Для вихователів та фахівців: Вихователі інклюзивних груп краще розуміють індивідуальні особли-вості дітей. Вихователі оволодівають різноманітними педаго-гічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності. Педагоги починають сприймати дітей більш цілісно, а також учаться дивитися на життєві ситуації очима дітей. Для батьків: Родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків. Розуміння, у чому роз -виток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим. Активна участь у процесі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами. Батьки стають частиною спільноти НЗ.
Переваги інклюзивноЇ освіти. Для здорових дітей: Діти вчаться природно сприймати всіх та толерантно ставитися до людських відмінностей. Діти демонструють відповідні моделі пове-дінки дітям з особливи-ми освітніми потребами і мотивують їх до розит-ку та цілеспрямованого використання нових знань та вмінь. Природне сприйняття і толерантне ставлення до людських відмінностей, розвиток чуйності, готовність до взаємо- допомоги. Для дітей, які мають особливі освітні потреби: Поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.Інклюзивні підходи допомагають долати страхи й упередження, сприяють дружбі, взаємоповазі та взаєморозумінню серед людей. У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими однолітками й участі у громадському житті. Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
Я знаю, люди, дуже важко всім,І серце так стискається до болю. Та дуже прошу, прошу не спішіть,Ви не спішіть жалітися до болю. Якщо ти зрячий і навколо світ- Веселка барвами сіяє,То дякуй Богу, бо незрячому в житті радості цієї вже немає…Якщо ногами босими і росу. Ти на світанку би могла ступити,То дякуй долі і згадай людей –Багато хто не можуть це зробити. Ви чуєте,як у гаю співає соловей Чи листям шелестить тополя, То ви щасливі,бо маєте ви слух, А багатьом це не дарує доля. То прошу: подивіться навкругиІ милосердні будьте до чужого болю,А нарікати не спішіть,і не спішіть жалітися на долю…https://vseosvita.ua/library/embed/0100977n-1454.docx.html
Бібліографіяhttps://ap.uu.edu.ua/article/68https://naurok.com.ua/inklyuzivna-osvita-yak-odna-z-umov-socialno-adaptaci-ditey-z-osoblivimi-potrebami-399961.htmlhttps://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719179/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8 E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0_%D0%B2%D1%96%D0%B4%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdfhttps://naurok.com.ua/inklyuzivna-osvita-yak-model-socialnogo-ustroyu-suspilstva-271509.htmlhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-inklyuzivna-osvita-krok-za-krokom-82463.htmlhttps://vseosvita.ua/library/vystup-yedyne-osvitnie-seredovyshche-dlia-ditok-z-riznymy-osvitnimy-potrebamy-592844.htmlhttps://repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3537/1/2020-12-31_Inkliuziia_v_dii_VV.pdf