Професійне спрямування учнів на уроках української мови

Про матеріал
У сучасному житті по-новому розглядаються питання функціонування мови. Основний критерій фахової компетентності – володіння своєю спеціальністю, її термінологією. Знання професійної лексики підвищує ефективність праці, допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх ділових контактах. Дані рекомендації стануть у пригоді викладачам української мови професійно-технічних навчальних закладів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Професійне спрямування учнів

на уроках української мови

Методичні рекомендації

 

 

 

 

Підготувала

викладач української

мови і літератури

Дуброва Н. О.

 

 

 

 

 


Без мови нашої, юначе,

Й народу нашого нема.

В. Сосюра

 

Мова як інструмент здобуття знань, як засіб життєдіяльності людини має велике значення для всіх, бо не тільки обслуговує сферу духовної культури, а й пов'язана з виробництвом, з його галузями і процесами, із соціальними відносинами, вона — елемент соціальної сфери.

У сучасному житті по-новому розглядаються питання функціонування мови. Основний критерій фахової компетентності – володіння своєю спеціальністю, її термінологією. Знання професійної лексики підвищує ефективність праці, допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх ділових контактах.

Мова і професія – нероздільні поняття. Вони покликані обслуговувати потреби суспільства, окремих його груп і кожної людини зокрема. Мова забезпечує належний рівень грамотності носіїв певної професії, формує їх вміння спілкуватися в усіх сферах комунікації: у ділових відносинах, науці, культурі, економіці.

Вважаю логічним вислів Е. Гемінґвея, що  «Кожна людина народжується для якогось діла».

Справа наших учнів – це бути кваліфікованими робітниками. І ми, викладачі і майстри виробничого навчання, повинні спільними зусиллями допомогти нашим вихованцям здобути професійні знання та вміння.

Важливу роль у підвищенні навчального та виховного рівня викладача відіграють міжпредметні зв’язки.

         Готуючись до проведення уроків, конкретно визначаю, як можна поєднати матеріал з профілем спеціальності, яку  здобувають учні. При цьому знайомлюся з основним змістом профільних підручників, термінологією, спілкуюся з викладачами спеціальних дисциплін, майстрами виробничого навчання.

 Професії муляра, маляра, столяра, електрогазозварника, кухаря, кондитера, оператора комп’ютерного набору, контролера-касира ставлять вимоги до забезпечення їх термінологією, причому з переважанням не іншомовних, а питомих українських слів, зрозумілих для всіх, хто працює в цих галузях.

Для кращого оволодіння багатим мовним арсеналом слів-термінів, кліше-форм, синтаксичних конструкцій робітничих спеціальностей практикую такий вид роботи як диктанти.

 

Диктанти

Наприклад.

1. «Охорона праці на будівельному  майданчику».

2. «Охорона праці під час виконання малярних і шпалерних робіт».

3. «Столяр».

4. «Історія розвитку електрогазозварювання».

З текстами цих та інших диктантів можна ознайомитися в збірнику диктантів з української мови з професійним спрямуванням, який я вам хочу презентувати.

 

Пояснювальні диктанти

 

Словникові диктанти

Наприклад.

Майстер, вимикач, причіп, будівельний майданчик, житлові будинки, велетенський, принести, виконроб, залізобетонний, техніка безпеки, споруджувати, диференціал, бульдозери, величний, палахкотять, електрозварка, бригадир, переможці, монтажник, шпалерні роботи.

 

Словникова робота

Організовуючи словникову роботу, слід враховувати той факт, що частина учнів  російськомовна у побутовому спілкуванні, багато вихованців розмовляють так званим «суржиком», а також велика кількість фахової літератури надруковано російською мовою.

         Під час словникової роботи уточнюється або пояснюється значення слова, виділяються важкі орфограми.

Наприклад

Пиши та вимовляй правильно

Щітка, фарба,викрутка, система живлення,  електрозварювання, будівельник,  залізобетонний, будівництво.

 

Послідовна словникова робота дозволяє потім використовувати виробничу лексику для наведення прикладів до певних правил та для вправ з орфографії, пунктуації, стилістики в усних відповідях тощо.

 

Складання речень за опорним словами

Наприклад:

а/ будівельні матеріали, вапно, крейда, фарба,  цегла, цемент, розчин;

б/ пістолет розпилювач, фарбопульт, щітка, валик, шпатель, інструмент.

 

Підготовка промови, виступу, повідомлення 

про актуальність  та важливість робітничих професій

Мета виду роботи: розширити обізнаність молоді про свою професію, допомогти зорієнтуватись у ній, сформувати у вихованців уявлення про стан ринку праці, переконати їх, що сьогодення  потребує людей з робітничими професіями. Зауважу, що розповідь про свою спеціальність у невимушеній атмосфері сприяє замислитися над важливістю правильного вибору майбутнього фаху.

Написання творів

на теми: «Мій професійний вибір», «Шлях до професії», «Горде ім’я робітник», «На виробничому навчанні», «Відомий предтавник моєї професії», «Моя професія».

 

Усі представлені види роботи це сприяють  засвоєнню матеріалу з української мови і роблять безперервний, у певній мірі, процес фахової підготовки.

             Отже, професійне спрямування учнів на уроках української мови

поглиблює знання вихованців, примушує їх постійно мислити, а не просто пасивно слухати черговий виклад теми. Здійснення міжпредметних зв’язків – веління часу, оскільки відкриває можливості до впровадження елементів проблемного викладу матеріалу, посилює, в значній мірі, ефективність навчання та виховання, робить його комплексним, прищеплює любов і повагу до обраної професії. 

1

 

docx
Додано
16 червня 2022
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку