Професійний саморозвиток педагога як основної складової педагогічної майстерності.
Стрижавчук В. П. –соціальний педагог
Нетішинський професійний ліцей
Удосконалення методичної майстерності -
це передусім самоосвіта,
особисті ваші зусилля спрямовані на підвищення
власної культури праці
і в першу чергу культури мислення
В. Сухомлинський
Реформування освіти України ставить виклики перед педагогами України: - це оволодіння сучасними технологіями навчання, кращими досягненнями педагогічного досвіду, вміння активно використовувати інформаційне середовище, раціонально сприймати інновації, системно мислити мати творчі та наукові здібності, високу професійну компетентність. Педагог повинен бути готовим до вмотивованої професійної діяльності, здатним працювати не лише по новому, а й бути ініціатором інноваційних процесів, володіти педагогічною майстерністю та професійною культурою.
Навчання і самовдосконалення справжнього професіонала – майстра своєї справи триває протягом усього життя. Воно не обмежується рамками навчального закладу чи займаною посадою. Реалії кожного дня і виклики майбутніх змін ставлять кожного із нас перед необхідністю їх передбачення і відповідної підготовки. Саморозвиток детермінується соціально-економічними чинниками, психофізіологічним потенціалом людини, цілеспрямованістю і, в першу чергу, характером та змістом праці. Зумовлюючими силами саморозвитку є професійнотрудові, матеріальні, соціально-статусні й духовні потреби. Зміст саморозвитку є цілісним комплексом процесів і засобів поступу особистості, задоволенням її пізнавальних і духовних потреб, розкриттям і вдосконаленням природних задатків та здібностей. Аналіз досліджень К.А. Абульханової-Славської, О.О. Бодалєва, О. Єрмолаєвої з цієї проблеми дає підстави для висновку, що суттєвою характеристикою саморозвитку є свідома якісна самозміна самого себе, яка є головним внутрішнім механізмом індивідуально-особистісного розвитку. Якісним показником процесу становлення суб‘єктності людини є її цілеспрямований саморозвиток. Професійний розвиток і саморозвиток особистості та визначення основних шляхів формування творчої індивідуальності педагога є об‘єктом дослідження багатьох психологів та педагогів (С.Л.Рубінштейн, К.О.Абульханова-Славська, К.К.Платонов, В.О.Моляко, Б.О.Федоришин, Г.О.Балл, Л.М.Митіна, К.Чарнецкі) і визначається як процес набуття та вдосконалення професійно-особистісних якостей, професійних знань, вмінь та навичок. Питання професійного розвитку та саморозвитку педагога розглядались у працях багатьох дослідників у галузі педагогіки (Ш.О.Амонашвилі, В.О.Кан-Калика, І.А.Зязюна, О.Б.Орлова, Л.І.Рувинського, С.В.Кондратьєвої, О.Г.Мороза, П.І.Підкасистого, Л.М.Митіної, В.А.Семиченко, О.М.Пєхоти.
Надання якісної сучасної освіти, не можливе без постійного професійного розвитку педагогічних працівників та їх відповідності нагальним потребам суспільства в процесі формування компетентнісного, усебічно розвиненого та конкурентоспроможного фахівця. Адже, модель сучасного викладача передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку.
Тому важливим фактором відповідності є самоосвіта. Закон України «Про освіту» визначає самоосвіту, як інформальну освіту, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю. Самоосвіта – це в першу чергу цілеспрямована, пізнавальна діяльність педагога з оволодіння загальнолюдським досвідом, методологічними та спеціальними знаннями, професійними вміннями і навичками, необхідними для удосконалення педагогічного процесу. Поза самоосвітою та саморозвитком ідея основної складової творчої індивідуальності педагога є нездійсненою.
Саморозвиток, - це сукупність декількох «само»:
В основу формування професійного саморозвитку педагогічних працівників покладено такі принципи:
1. Систематичність і послідовність саморозвитку через впровадження індивідуальних, колективних та цільових методів самовдосконалення викладачів і контроль їх професійного зростання;
2. Направленість саморозвитку на практичну діяльність педагога у відповідності до сучасних трансформацій суспільства, реформування системи освіти, розвитку технологій;
3. Комплексність саморозвитку через врахування психолого-педагогічних аспектів освітньої діяльності, а саме: педагогічна рефлексія, професійне вигорання, освітній тайм-менеджмент.
Процес самоосвіти складається з вивчення професійної літератури; підвищення загального рівня культури, ерудиції, інтелекту; формування енциклопедії технологічного потенціалу викладача; публікації у фахових журналах.
Причини, що заважають саморозвитку, які частіше всього називають педагоги:
Основні етапи самоосвітньої діяльності:
Отже, завдяки досконалій організації самоосвітньої діяльності постійно удосконалюється професійна майстерність вчителя і, як наслідок, формується авторитет педагога серед учнів, батьків, колег. Творчо працюючий педагог сам створює свій особистий імідж. [3, с.65] Адже, немає іншої професії, яку називають найкрасивішими словами: висока, благородна, почесна, душевна, прекрасна. Немає іншого професіонала, до якого пред’являють стільки вимог: він повинен бути чесним, правдивим, компетентним, люблячим свою країну, люблячим своїх дітей, психологом людської душі, помічником своїх підопічних, другим «батьком», морально стійким, вимогливим, добрим, строгим, готовим до компромісу. Він повинен бути Першим…
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх педагогів/Автореф. дис. канд.. пед. наук 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти, Дибкова Людмила Миколаївна, Інституті вищої освіти АПН України, Київ – 2006.
2. Кайріс О. П. Шляхи удосконалення системи професійної підготовки студентів майбутніх психологів/ Олена Кайріс [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.socialscience.com.ua/публікація/510
3. Коваль Т. І., Сисоєва С. О., Сущенко Л. П. Підготовка викладачів вищої школи:інформаційні технології у педагогічній діяльності: навчальний посібник. –К.: Вид.цент КНЛУ, 2009. – 380 с. с.23
4. Ковальчук Г.О. Активізація навчання / Ковальчук Г.О. [Електронний ресурс] ]. – Режим доступу:http://ukrkniga.org.ua/ukrkniga-text/760/5
5. Тихонова Тетяна Валентинівна Педагогічні умови професійного саморозвитку майбутнього вчителя Автореф.дис..канд.пед. наук, 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. - Тихонова Тетяна Валентинівна,Інституті вищої освіти АПН України, Київ – 2001.
6. Цокур Р.М. Формування потенціалу професійного саморозвитку в майбутніх викладачів вищої школи у процесі магістерської підготовки: Дис.. канд. пед. наук. – О., 2004. – 245с. – Бібліогр.: 191-205.