Профорієнтаційний захід "Хочу, можу, треба"

Про матеріал

Як обрати професію? Питання це досить складне, серйозне і актуальне у всі часи.

Для самостійного і свідомого вибору професії, а саме такий вибір мають зробити старшокласники, необхідні знання, уявлення про те, яких особистісних рис, здібностей вимагає та чи інша професія, які шляхи вони забезпечують людині для професійної кар'єри, і чи є попит на таких спеціалістів на ринку праці.

Перегляд файлу

 


ВСТУП

Вибір професії це друге

народження людини.

Є. Клімов

Як обрати професію? Питання це досить складне, серйозне і актуальне у всі часи.

Для самостійного і свідомого вибору професії, а саме такий вибір мають зробити старшокласники, необхідні знання, уявлення про те, яких особистісних рис, здібностей вимагає та чи інша професія, які шляхи вони забезпечують людині для професійної кар’єри, і чи є попит на таких спеціалістів на ринку праці.

Загальновідомо, що людина почуваєть­ся успішною і впевненою у житті, досягає найвищого професійного рівня, якщо їй подобається її робота. Тому вкрай необхідно реалізувати систему послідовної і цілеспрямованої допомоги людині в її професійному самовизначенні.

 

I ЧАСТИНА ЗАНЯТТЯ

Я ХОЧУ. МОЇ ПЛАНИ

Мета: формувати навички самоаналізу, допомогти у визначенні мети (майбутньої професії), означити шляхи її досягнення, розвивати навички культури спілкування.

Матеріали: аркуші для відповідей, зразки анкети, ватман, фломастери.

Класний керівник. Перш ніж розпочати розмову про вибір професії, хочу розповісти вам про розсудливого ослика.

Притча «Розсудливий ослик»

Голодний ослик опинився на однаковій відстані від двох однакових оберемків сіна. Один ліворуч, другий праворуч, обидва однаково гарні і на однаковій відстані. Ослик ніяк не міг визначитись, до якого оберемка підійти, і так і помер з голоду. Отже, щоб зробити вибір, потрібно діяти. Сьогодні ми з вами розпочнемо заняття за програмою «Хочу» + «Можу» + « Треба» = «Правильний вибір професії». На сьогоднішньому занятті ми будемо:

  • ближче знайомитись один з одним, із самими собою;
  • вчитися краще спілкуватися;
  • говорити про важливість вибору професії;
  • діагностувати свої здібності;
  • визначати переважний тип темпераменту та вчитися враховувати це при виборі професії;
  • з’ясуємо, чи впливає стан здоров’я на вибір професії;
  • знайомитися з основними правилами вдалого вибору професії.

Анкета для експрес-опитування старшоклас­ників «Дослідження цінностей молоді»

Мета: визначити життєві принципи, пріоритети, коло інтересів учнів.

Вчитель. Пропоную вам відповісти на запитання стосовно того, що для вас є важливим у житті. Час на виконання завдання — 2 хв. Обговорення відповідей.

Як свідчать отримані дані, найважливішим для школярів є: зробити кар’єру, здобути гарну освіту, професію, кохання, знайти своє місце в суспільстві. Отже, у більшості з вас є доволі виразне прагнення досягти чогось, бути потрібним, корисними, самореалізуватися і при цьому відчувати радість і задоволення від життя. А це можливо за правильного вибору професії.

Вправа «Думки про легке життя»

Мета: обговорити типові помилки при виборі професії.

Психолог. Чи є люди , які мріють про «легке життя»? Як ви думаєте, яке життя вони вважають легким?

Завдання: записати кілька професій, вибравши які ви будете мати «легке життя»

Обговорення (учень називає професію і відповідає на запитання)

  • Чому життя буде легким?
  • Чи потрібні зусилля, аби бути успішним у цій професії і які? (Підвести до висновку: у будь-якій професії для успіху потребі певні зусилля, знання, вміння, навички).

Основні помилки при виборі професії:

Інформаційне повідомлення «Основні помилки при виборі професії»

  1. Помилкове уявлення про деякі професії.
  2. Захоплення зовнішньою характеристикою професії.
  3. Неправильне уявлення про особливості праці у цій професії
  4. Ототожнення навчального предмету з професією.
  5. Недостатнє знання професії.
  6. Вибір професії під впливом випадкових обставин.
  7. Перенесення ставлення до людини на професію
  8. Невміння правильно оцінити свої нахили, здібності.
  9. Забобони честі (поділ професій на престижні і непрестижні).
  10. Незнання основних дій у процесі обгрунтування і розв’язання завдання вибору професії.
  11. Думки про легке життя.

 

Пояснення незрозумілих учасниками помилок.


Гра-розминка «Оплески»

Психолог пропонує учасникам за командою «Починаймо!» виразити свій емоційний стан оплесками. Він починає плескати в долоні першим.

 

Вправа «Престижні і непрестижні професії»

Мета: продовжити обговорення типових помилок при виборі професії.

Вчитель пускає по рядах аркуш з проханням написати «престижні» (з одного боку аркуша) і «непрестижні» (з іншого) професії. Можна їх писати на дошці.

Обговорення:

- Чому ви вважаєте ці професії «непрестижними або престижними?»

- Чи може суспільство обійтися без цих професій?

Інформаційне повідомлення «Світ професій»

У первісному суспільстві не існувало проблеми вибору професії, тому що тоді кожен умів робити усе для забезпечення життя. З розвитком людства видів праці побільшало, і суспільству легше функціонувати за умов високої спеціалізації — так виникли професії. Нині за підрахунками спеціалістів існує понад 50 тисяч професій.

Професія — це визначений вид трудо­вої діяльності, який виник у результаті сус­пільного розподілу праці і вимагає для її виконання здібностей, теоретичних знань, практичних навичок, яких можна набути у процесі спеціального навчання і досвіду роботи.


Слід відзначити, що кількість професій швидко змінюється. Щорічно виникає більше 500 нових професій, причому процес природного відмирання старих відбувається значно повільніше, ніж народження нових. Цікаво, що більш як 50 % сучасних професій ще ЗО років тому взагалі були невідо­мі. Особливо багато нових професій — це спеціальності різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.

Відносно нові професії з’явилися у галузі інформаційного проектування і забезпечення: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер-системотехнік, спеціаліст з комп’ютерного дизайну тощо.

Наведені факти ситуації вибору професії переконливо свідчать, що для його правиль­ності необхідно знати, з чого вибирати. Для цього доцільно мати класифікацію професій, виділення певних груп, об’єднаних спільністю вимог до працівника.

Тобто орієнтація в світі професій можлива за наявності добре розробленої класифікації професій. Для ознайомлення зі світом професій найкраще користуватися класифікацією професій, побудованою за ознаками, які залежать від людини як учасника праці.

Справді, коли людина працює, її увага спрямована на предмет праці. Те, що потрібно робити з предметом — мета праці, що реалізується за допомогою тих чи інших засобів, і що для людини суттєве. Саме на цих чотирьох ознаках і заснована профорієнтаційна класифікація професій розроблена Є. Клімовим. Залежно від предмету праці усі професії поділяють на п’ять типів:

  • «людина — природа»;
  • «людина — техніка»;
  • «людина — людина»;
  • «людина — знакова система»;
  • «людина — художній образ».

Гра «Світ професій»

Мета: закріпити знання учасників про п’ять типів професій.

Поділіть учасників на п’ять груп відповідно до п’яти типів професій.

Кожен учасник тренінгу отримує картку зі словом. Це можуть бути назви казкових героїв, рослин, пір року, кольори, назва одягу. Завдання учасників — знайти свою групу, яка об’єднає певні слова. Після цього кожна група мозковим штурмом повинна заповнити таблицю.

 

Таблиця

Типи професій

Професії цього типу

Вимоги до професії

Людина — людина

 

 

Людина — природа

 

 

Людина — знакова система

 

 

Людина — художній образ

 

 

Людина — техніка

 

 

Маємо перше правило: «Обираючи професію, дізнайся про неї якомога більше»

II частина заняття 

Я МОЖУ

Мета: розказати, що кожна професія вимагає певних здібностей, допомогти виз­начити, який тип професій найбільше підходить кожному з учасників.

Матеріали: аркуші паперу формату А4, фломастери, таблиця-додаток для кожного учасника, ножиці.

 Вступ

    Приклади з життя переконують, що правильний вибір професії означає не лише бажання юнака чи дівчини присвятити себе тій чи іншій професії, а й враховує його(її) риси характеру, здібності, інтереси. Зараз ми спробуємо з’ясувати, що потрібно, аби стати хорошим спеціалістом омріяної професії.

    А зараз ми поговоримо про зв’язок між переважним типом темпераменту, станом здоров’я і вибором професії. Давайте пригадаємо, який тип темпераменту є переважним у кожного з вас.

(Листочки з виписаними типами є в учнів)

   Інформаційне повідомлення «Темперамент і професійна діяльність»

Темперамент — це природні особливості поведінки людини, яка виражає переважні властивості нервової системи.

Російський фізіолог І. Павлов, відкривши основні властивості нервових процесів — силу, врівноваженість і рухливість, дає таку характеристику типів вищої нервової діяль­ності:

  • холерик — сильний, неврівноважений;
  • сангвінік — сильний, врівноважений;
  • флегматик — сильний, врівноважений, інертний;
  • меланхолік — слабкий.

Сангвінік — тип темпераменту людини, який найуспішніше може займатися управлінською діяльністю. Характеризується врівноваженістю, енергійністю, спокоєм, високою працездатністю і впевненістю в собі. Сангвінік — людина діяльна, весела, миттєво адаптується до змінних обставин. Легко здобуває та змінює досвід. Недоліком можна вважати певну непослідовність у діяльності. Настрій, інтереси та захоплення змінні. Сан­гвінік показує високу продуктивність при динамічній і різноманітній праці. Найкраще йому підходить робота, яка вимагає швидкої реакції, врівноваженості.

Флегматик — тип темпераменту людини, який характеризується зниженою реактивністю, повільним темпом рухів, низькою експресією. Флегматик — людина серйозна, спокійна, поважна. У стабільній ситуації працює продуктивно і почувається впевнено. До змінних обставин та до незнайомих людей звикає повільно. Флегматик терплячий і витривалий. З незнайомими людьми в контакт вступає неохоче, на нові враження реакція сповільнена. У флегматика майже відсутній емоційний елемент, але якщо його вивести з рівноваги, то він може діяти агресивно.

Холерик — тип темпераменту людини, який характеризується підвищеною збудженістю, різкістю рухів і емоційною реак­тивністю. Холерик — людина з непередбаченими емоційними проявами, легко йде на конфлікт. Йому не бажано давати доручень, де потрібна витримка. Холерик швидше за інших орієнтується в обставинах, що зміню­ються, винахідливий у суперечках. Людина з таким темпераментом добре працюватиме в маркетингу. Холерика характеризує цик­лічність праці, здатність переборювати труднощі при досягненні мети, але коли покида­ють сили і зникає віра у свої сили — може взагалі перестати працювати.

Меланхолік — тип темпераменту, який характеризується надмірною чутливістю, сором’язливістю. Меланхолік намагається бути поза колективом, ухиляється від контак­тів, некомунікабельний, може розплакатися, ображається на дрібниці. Малоенергійний, швидко втомлюється, працездатність низька. Він невпевнений у собі і вимагає постійної уваги та схвалення керівництва. Меланхоліку підходить стандартна, постійна робота в ранкові години, здебільшого індивідуальна. Меланхоліки нерішучі у складних обставинах, їм не підходить робота, пов’язана з ризиком. Тому меланхолікам не рекомендують часто змінювати місце роботи.

  Вправа «Приміряємо професію»

Мета: вчити учасників тренінгу вибирати професію, враховуючи переважний тип темпераменту.

Поділіть учасників на групи. Кожна з груп отримує картки «Паспорт темпераменту» і назву професії.

Треба визначити і довести, який тип темпераменту найбільше підходить до «вашої» професії і чому?

Наприкінці вправи кожна група знайомить учасників зі своєю роботою. Тренер підводить учасників тренінгу до висновку, що при виборі професії необхідно враховувати і переважний тип темпераменту.

   Вправа «Закінчи речення»

Мета: допомогти учасникам усвідомити зв’язок між вибором професії і станом здоров’я.

Тренер говорить учасникам, що при виборі професії необхідно враховувати і стан здоров’я. Учасники отримують незакінчені речення і повинні індивідуально їх дописати так, як вони вважають правильним.

Речення:

  • Проблеми із зором протипоказані для професії...
  • При хворобах шлунково-кишкового тракту небажано обирати професії ...
  • Хворі органи дихання не дозволять тобі обрати професію...
  • Здоровий опорно-руховий апарат — необхідна умова при виборі професії...
  • Захворювання нижніх кінцівок не дозволить тобі обрати професію...
  • Професія стоматолога і захворювання ... не сумісні.

Після індивідуальної роботи проводиться спільне обговорення, під час якого учасники можуть виправити та доповнити власні речення. Отже, кожен, хто обирає професію, повинен з’ясувати,, чи відповідає стан його здоров'я вимогам професії. Тому, щоб уникнути розчарування, найкраще заздалегідь проконсультуватися з лікарем. Напевно, нашим третім правилом правильного вибору професії можна записати:

«Обираючи професію, враховуй переважний тип темпераменту, стан свого здоров’я і риси характеру».

Ми з вами розглянули другу умову правильного вибору професії «можу»: риси характеру, здібності, переважний тип темпераменту, стан здоров’я.

III ЧАСТИНА ЗАНЯТТЯ

МЕНІ ТРЕБА

Мета: ознайомити учасників з третьою умовою правильного вибору професії — «треба».

Матеріали: великі саморобні конверти, яблуко, цибулина, пляшка з водою з-під крана, ватман, маркери.

Вступ

Ми розглянули уже дві умови правиль­ного вибору професії: «хочу», «можу», але є ще й третя умова — «треба». Саме про «треба» ми і поговоримо на цьому занятті. «Треба» — потреби ринку праці в кадрах. Щоб зробити правильний вибір, потрібно обов’язково знати про актуальні професії на ринку праці.

Вправа «Пакет»

Мета: вчити учнів правильно приймати рішення, враховувати усі «за» і «проти».

Трьом учасникам пропонують вибрати по одному із чотирьох пакетів. У першому пакеті — яблуко, у другому — цибулина, у третьому — пляшка води з-під крана, четвертий — порожній, у п’ятому — калькулятор. Ніхто з дітей не знає, що в пакетах. Спостерігачі можуть давати поради на рахунок вибору. Коли діти зробили свій вибір, починається обговорення:

Чому ви вибрали цей пакет?

Чого вам бракувало, щоб прийняти рішення?

Що ви відчули, коли відкрили пакет?

Які були наслідки і чи були вони приємними для вас?

Після обговорення зробіть висновок, що для прийняття рішення потрібно мати до­статню кількість інформації, а учасники її не мали. Тому вони робили свій вибір, керуючись тільки інтуїцією та порадами інших. А це і призвело до розчарувань. Слід наголосити на тому, що для прийняття правильного рі­шення потрібна достатня кількість інформації. Тому, обираючи професію, потрібно мати інформацію не тільки про «хочу», «можу», а й володіти інформацією про «треба», про потреби ринку праці. Якщо врахувати тільки «хочу» і «можу», можна обрати професію, яка не дасть реалізувати себе.

Обговорення

Які професії зараз непопулярні на ринку праці в нашому регіоні?

А які популярні?

Чи потрібно враховувати це, обираючи  «свою» професію? Чому?

Отже, в нашу пам’ятку ми, напевно, зможемо записати наступне правило: «Обираючи професію, дізнайся, чи популярна вона на ринку праці».

Вправа «Підбираємо професію»

  Мета: вчити дітей обирати професію, враховуючи всі три умови правильного вибору.

   Двом групам учнів пропонують вибрати зі своїх груп двох учасників, визначити для них професію, яка їм підходить, описати особливості цієї професії, представити характеристику індивідуальних особливостей обраних дітей і доказати, що вибір професії зроблено правильно. На загальному обговоренні проаналізуйте причини, з яких обрали професію для кожного.

Психолог. А зараз ми ознайомимося з порадами, які дають нам фахівці. (Поради напишіть на ватмані.)

Обговорення

      Що спільного у порадах фахівців і нашій пам’ятці. А що дізналися нового і цікавого?
      Таким чином, ми розглянули три умови («хочу», «можу», «треба»), 

які обумовлюють і обґрунтовують правильний вибір професії. Вони

взаємно пов’язані, і врахування одних без інших не гарантує успішного професійного вибору.

  Психолог. На заняттях ми обговорили три найважливіші умови правильного вибору професії. Давайте пригадаємо їх. (Учасники тренінгу пригадують що це «хочу», «можу», «треба»). Ми склали свою пам’ятку про те, як правильно обирати професію, ознайомились із порадами фахівців. Я думаю, що нам до снаги вивести формулу правильного вибору професії. Ваші думки?

Учасники разом із тренером виводять формулу:

«ХОЧУ» + «МОЖУ» + «ТРЕБА» = «ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР ПРОФЕСІЇ»

Звісно, ця формула не є конкретним рецептом, це тільки підказка на шляху пошуку свого покликання. Остаточне рішення приймете ви самі, вибір професії — особиста справа кожного. І тут потрібно діяти не так наполегливо, як розумно, гнучко, враховуючи об’єктивні обставини. Завжди правильно поводиться не той, хто не помиляється, а той, хто вчасно враховує помилки (як свої, так і інших).

Висновок: помилки при виборі професії жорстоко мстяться за себе, якщо не одразу, то з часом — точно.

 Вправа «Оптимісти і скептики»

Мета: показати учасникам тренінгу, що кожна професія має свої плюси та мінуси.

Об’єднати учасників у дві групи. Кожна група обирає за бажанням своїх учасників одну з професій. Завдання групам: дати позитивну і негативну характеристику обраній професії.

Вправа «Дерево очікувань»

Мета: виявити враження учнів від тренінгу, побачити, наскільки справдилися їхні очікування, що нового вони дізналися.

Протягом тренінгу учні отримували різноманітну інформацію. Тепер їм потрібно записати на аркушах, чи справдилися їхні очікування, що нового вони дізналися, що їм найбільше сподобалося, розповісти про свої враження від тренінгу. Аркуші закріпіть на дерево, намальоване на ватмані.
Охочі можуть озвучити свої записи.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Білецька Наталія Йосипівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
4836
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку