Авторська програма курсу Креслення для учнів 8-9 класів закладів загальної середньої освіти.
ОЗ Горинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розробив
учитель трудового навчання та креслення
ОЗ Горинської ЗОШ І-ІІІ ст.
Соловей В.П.
Горинка - 2020
8 - 9-й класи
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Графічна підготовка учнів - складова частина їх політехнічної освіти - сприяє раціональнішому засвоєнню елементів техніки, допомагає глибше вникати в будову об'єктів та засобів праці, які не можна безпосередньо спостерігати.
Основне завдання курсу креслення - навчити учнів правильно читати і виконувати креслення, розвивати мислення та пізнавальну активність учнів, їх творчі здібності і самостійність у формуванні спеціальних умінь і навичок технічного мислення.
Креслення як загально технічний предмет середньої школи розв'язує такі завдання:
Основне завдання курсу креслення - навчити учнів правильно читати та виконувати креслення, розвивати конструкторські здібності, технічне мислення тощо.
Вся історія розвитку людського суспільства була тісно пов'язана з удосконаленням мистецтва виконання зображень.
Сучасний рівень розвитку високо механізованого та автоматизованого виробництва вимагає від виробничника глибоких і міцних теоретичних знань та практичних навичок
Креслення в у мовах виробництва є головним носієм конструкторсько-технологічної інформації. З їхньою допомогою відбувається відображення технічної думки та передача інформації про об'єкт виробничої діяльності. На основі креслень здійснюється планування виробничих процесів, здійснюється контроль за результатами виробничої діяльності. Без застосування різноманітних технічних креслень неможлива діяльність робітника на виробництві. Тому рівень професійної підготовки кваліфікованого робітника залежить від його уміння правильно виконувати та читати технічні креслення.
Засвоєння курсу креслення здійснюється на базі вивчення теоретичного матеріалу та виконання практичних робіт.
Під час факультативного вивчення курсу креслення, перевагу слід надавати виконанню практичних робіт безпосередню на уроці так як вчитель зможе коригувати навчальний процес учня, виправляли допущені помилки, ще раз опрацювати практично прийом певного етапу. Після перевірки виконаних робіт, потрібно провести глибокий і ґрунтовний аналіз із кожним учнем, вказати на недоліки у роботі.
Навчально-тематичний план
№ з/п |
Назва теми |
К-сть годин |
|
Лекції |
Практ. заняття |
||
1 2
3
4
5
|
8 клас Вступ Загальні вимоги до оформлення креслення Геометричні побудови при виконанні креслень Креслення в системі прямокутних проекцій Наочні зображення предметів у системі аксонометричних проекцій Усього: |
1 1
1
1
1
5 |
- 1
2
4
5
12 |
6
7
8 9 |
9 клас Умовності та спрощення при виконанні проекційних креслень Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів Топографічні та будівельні креслення Технічні схеми Усього: |
1
1
2 1 5 |
2
7
2 1 12 |
8-й клас
1. Вступ
Мета й завдання вивчення креслення у школі. Застосування графічних документів практичній діяльності людей. Стислі відомості з історії розвитку креслення. Механізація та автоматизація креслярських робіт в умовах сучасного виробництва.
Інструменти, приладдя й матеріали, необхідні для виконання креслень. Раціональні прийоми роботи креслярськими інструментами.
Вимоги до знань учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні знати:
2.Загальмі вимоги до оформлення креслень
Поняття про державні стандарти, які визначають правила оформлення креслень. Формати креслень. Робоче поле та рамка креслення. Основний напис на кресленні.
Лінії креслення: суцільна товста основна, суцільна тонка, суцільна хвиляста, штрихова, штрих пунктирна з однією крапкою і штрих пунктирна з двома крапками.
Масштаби креслень.
Основні відомості про креслярські шрифти: види, співвідношення розмірів. Букви, цифри і знаки на кресленні.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Викреслити на аркуші креслярського паперу формату А4 рамку та основний напис креслення за розмірами, наведеними підручнику. Заповнити графи основного напису креслярським шрифтом.
2. Виконати вправу, пов'язану з визначенням масштабу зображення на кресленні.
Наочні посібники до теми
Навчальні таблиці: «Формати креслень», «Масштаби креслень», «Лінії креслень», «Нанесення розмірів на кресленнях».
3. Геометричні побудови при виконанні креслень
Аналіз графічного складу зображень на кресленні. Проведення паралельних і перпендикулярних прямих. Побудова кутів. Поділ відрізків і кутів на рівні частини. Поділ кола на рівні частини.
Спряження як елемент контуру предмета. Види спряжень, їхні елементи й послідовність побудови. Проведення дотичної до кола в заданій точці. Побудова спряжень на контурах зображень предметів.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу по аналізу графічного складу контуру зображення.
2. У робочому зошиті виконати вправи на поділ кола заданого діаметра на три, п’ять, шість, сім, вісім частин за допомогою лінійки й кутників, транспортира або циркуля.
3. У робочому зошиті виконати вправи на побудову спряжень прямого, гострого і тупого кутів, а також зовнішнє та внутрішнє спряження кіл заданих розмірів.
Наочні посібники до теми
Набір плоских деталей. Набір косинців, циркуль, брусковий метр, транспортир.
4. Креслення в системі прямокутних проекцій
Поняття про проеціювання. Методи проеціювання: центральне і паралельне. Побудова проекцій предметів на одній, двох і трьох взаємно-перпендикулярних площинах проекцій.
Поняття про вигляд як різновид зображень на кресленні. Взаємне розташування виглядів на кресленні та їхні назви: вигляд спереду, вигляд зверху, вигляд зліва. Вимоги до головного вигляду на кресленні. Визначення необхідної та достатньої кількості виглядів на кресленні.
Поняття про місцевий вигляд розташований у проекційному зв'язку з головним виглядом.
Послідовність побудови виглядів на кресленні.
Призначення ліній проекційного зв'язку.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати в робочому зошиті креслення предмета, зображення якого потребує однієї проекції.
2. Виконати вправу, пов'язану з читанням зображень предметів, що містять дві проекції.
3. Виконати вправу, пов'язану з читанням зображень предметів, що містять три проекції.
4. Виконати вправу - тест з підручника на визначення третього вигляду за двома заданими.
5. На форматі А4 виконати креслення предмета, визначивши необхідний для цього вигляд за його наочним зображенням.
Наочні посібники до теми:
Навчальні таблиці «Способи проеціювання», «Креслення в системі прямокутних проекцій »
5. Наочні зображення предметів у системі аксонометричних проекцій
Призначення та основні види аксонометричних проекції. Утворення наочних зображень предметів за допомогою аксонометричних проекцій.
Косокутна фронтальна симетрична проекція. Прямокутна ізометрична проекція. Напрямки осей, показники спотворення, написання розмірів на зображеннях.
Аксонометричні проекції плоских фігур: трикутника, чотирикутника, шестикутника. Еліпс як аксонометрична проекція кола. Побудова овалу.
Аксонометричні проекції геометричних тіл: призми, піраміди, циліндра, конуса.
Поняття про технічний рисунок та його призначення. Застосування аксонометричних проекцій для побудови технічних рисунків.
Побудова технічних рисунків предметів, зображених у системі прямокутних проекцій. Вибір виду аксонометричної проекції та раціонального способу її побудови. Способи передачі об’ємності предметів на технічних рисунках.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправи на побудову симетричних проекцій геометричних фігур за їх заданими розмірами.
2. Виконати вправи на побудову ізометричних фігур з а їх заданими розмірами.
3. Виконати вправи на побудову овалів, які є аксонометричними проекціями кіл заданих діаметрів.
4. У робочому зошиті побудувати ізометричні проекції призми, піраміди, циліндра і конуса за їх заданими розмірами.
5. У робочому зошиті виконати технічний рисунок предмета за його прямокутними проекціями.
6. На форматі А4 виконати креслення предмета у трьох проекціях та косокутну симетричну проекцію за завданням учителя.
7. На форматі А4 виконати креслення предмета, у трьох проекціях та ізометричну проекцію за завданням учителя.
Наочні посібники до теми:
Навчальні таблиці «Аксонометричні проекції». Моделі геометричних тіл. Об’ємні моделі предметів.
9-й клас
6. Умовності та спрощення при виконанні проекційних креслень
Узагальнення поняття про зображення на кресленні. Визначення необхідної та достатньої кількості зображень на кресленні. Застосування додаткових і місцевих виглядів під час виконання креслень.
Умовності, що забезпечують раціональне скорочення кількості зображень на кресленні.
Компонування зображень при виконанні креслень.
Виконання і читання креслень, що містять вивчені умовності.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на побудову місцевого вигляду.
2. Виконати вправу на побудову додаткового вигляду.
3. Виконати вправу на визначення головного зображення на кресленні.
4. Виконати ескіз деталі з натури, застосувавши необхідні спрощення зображень.
5. На форматі А4 виконати креслення деталі за її наочним зображенням. Самостійно визначити необхідні для виконання креслення зображення.
Наочні посібники до теми
Навчальна таблиця «Додаткові та місцеві вигляди». Об’ємні моделі предметів.
7. Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів
Поняття про переріз як різновид зображень креслення. Утворення перерізу. Види перерізів: винесені та накладені. Виконання й позначення перерізів. Умовності, прийняті при виконанні перерізів.
Поняття про розріз як різновид зображень креслення. Утворення розрізу. Відмінність між розривом і перерізом. Види розрізів: прості й складні, повні й місцеві. Виконання й позначення розрізів. Поєднання вигляду з частинною розрізу. Умовності та спрощення при виконанні розрізів.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на порівняння, зображень із перерізами та наочних зображень предметів.
2. Виконати вправи на порівняння виглядів і перерізів та визначення їх взаємної відповідності.
3. У робочому зошиті виконати вправу на побудову винесених та накладених перерізів.
4. Виконати вправи, пов’язані з порівнянням зображень розрізів і перерізів.
5. Виконати вправи, пов’язані з побудовою розрізів за завданням учителя.
6. За наочним зображенням виконати ескіз деталі застосувавши необхідні розрізи.
7. У робочому зошиті виконати технічний рисунок деталі з вирізом її чверті.
8. На форматі А4 за двома заданими виглядами деталі побудувати третій, застосувавши необхідні розрізи.
Наочні посібники до теми
Навчальні таблиці: «Переріз і розріз», «Класифікація перерізів»,
«Фронтальний розріз», «Горизонтальний розріз», «Профільний розріз», «Поєднання вигляду і розрізу», «Аксонометрична проекція деталі з вирізом».
Набори розбірних моделей предметів.
8. Топографічні та будівельні креслення
Призначення топографічних креслень. Зображення на топографічних кресленнях. Масштаби топографічних креслень. Зображення рельєфу місцевості. Умовні графічні позначення топографічних кресленнях. Читання топографічних креслень.
Призначення будівельних креслень. Основні види будівельних креслень. Зміст будівельного креслення та особливостей його оформлення. Зображення на будівельних кресленнях. Умовні позначення на будівельних кресленнях. Розміри на будівельних кресленнях. Читання будівельних креслень.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на читання умовних топографічних позначень.
2. Виконати вправу на читання рельєфу місцевості за топографічним кресленням.
3. Прочитати топографічне креслення за поставленими запитаннями.
4. Виконати вправу на читання умовних позначень на будівельних кресленнях.
5. Виконати вправу на читання планів будівель.
6. Прочитати будівельне креслення за поставленими запитаннями.
9. Технічні схеми
Призначення і види технічних схем: кінематичні, гідравлічні, пневматичні, електро- і радіотехнічні.
Графічні зображення, що застосовуються при виконанні схем. Позиційні позначення на схемах. Читання нескладних технічних схем.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні
знати:
|
вміти:
|
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на читання умовних графічних позначень на схемах.
2. Виконати вправу на порівняння позначень на схемі з довідковими матеріалами.
3. Виконати вправу на спадання таблиці переліку елементів до схеми.
4. Виконати вправу на перекомпонування схеми.
5. Виконати вправу на зображення відсутніх на схемі елементів.
6. Прочитати схему за поставленими запитаннями.
Критерії оцінювання навчальних досягнень з креслення
Рівень навчальних досягнень учнів |
Бали |
Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий
|
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі об’єкти вивчення та називає їх (на побутовому рівні) |
2 |
Учень (учениця) може описувати деякі об’єкти вивчення; розпізнає інструменти та обладнання для виконання графічних робіт, знає їх призначення |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення; виконує елементарні прийоми роботи з креслярським інструментом |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються навчального матеріалу; виявляє здатність елементарно висловлювати думку; з допомогою учителя може виконувати частину практичних завдань |
5 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою учителя; знає послідовність виконання завдання; графічні роботи містять багато суттєвих відхилень від установлених нормативних показників |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу; дотримується послідовності виконання графічних робіт, при їх виконанні потребує систематичної допомоги учителя. |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно і логічно відтворює фактичний і теоретичний матеріал; може виконувати практичну роботу відповідно до інструкцій учителя; графічна робота має окремі відхилення від нормативних показників |
8 |
Учень (учениця) виявляє розуміння навчального матеріалу, наводить приклади; користується необхідною конструкторсько-технологічною документацією; графічна робота має окремі відхилення від установлених норм |
|
9 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує набуті знання та уміння у стандартних ситуаціях; самостійно виконує практичні завдання; графічна робота має незначні відхилення від нормативних показників |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями та уміннями і застосовує їх у нестандартних ситуаціях; може систематизувати та узагальнювати навчальний матеріал; графічна робота має несуттєві відхилення від установлених норм |
11 |
Учень (учениця) володіє глибокими знаннями і навичками з предмета, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; самостійно використовує інформацію у відповідності з поставленими завданнями; раціонально виконує практичні завдання |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання та навички з предмета, свідомо використовує їх, у тому числі, в проблемних ситуаціях; користується додатковими джерелами інформації; бездоганно виконує та аналізує графічну роботу |
Список рекомендованої літератури
Навчальна література
1. Сидорєнко В.К. Креслення 8-9 клас, - Київ «Школяр». 2003. - 239 с: іл.
2.Сидореню В.К. Креслення.- Львів: Оріяна- Нова,2004.- 356 с.
Методична література
1. Методика викладання креслення в школі: Посібник для вчителя /А.П. Верхола, В.Я. Науменко, В.Г. Мазур та ін. / За редакцією А.П. Верхоли. - К.: Рад.шк,, 1989.- 128 с.
2. Василенко Е.А. Уроки черчения в VIII классе. Мн., «Нар. асвета», 1974. -128с. с ил.
3. Карточки - задания по черчению для 8 класса: Пособие для учителя /Е.А. Василенко, Е.Т. Жукова, Ю.Ф. Катханова, А.Л. Терещенко; Под. ред. Е.А. Василенко.- М: Просвещение, 1990.- 239 с.: ил.
4. Ботвинников А.Д. Пути совершенстювания методики обучения черчения: Пособие для учителей. - М.: Просвещение, 1983. - 128 с.: ил.
5. Севастопольський Н.О. Уроки черчения: / Из опыта работ / Пособие для учителей. - М.: Просвещение, 1981. -160 с, черт.
6. Дембинский С.И. и Севастопольский Н.О. Уроки черчения в средней школе. Пособие для учителей. М.: Просвещения, 1975.- 191 с, черт.
7. Михайловский В.М., Картки програмованого контролю знань з креслення. Посібник для вчителів. «Радянська школа», Київ - 1975., 320 с, іл.
8. Ботвинниюв А.Д. Сборник задач по черчению. Пособие для учитилей. М.: Просвещение, 1973., 224 с. ил.
Для нотаток
1