Програма факультативного курсу з креслення для 8-9 класів

Про матеріал

Авторська програма курсу Креслення для учнів 8-9 класів закладів загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

ОЗ Горинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

Розробив

учитель трудового навчання та креслення

ОЗ Горинської ЗОШ І-ІІІ ст.

Соловей В.П.

 

 

 

Горинка - 2020

8 - 9-й класи

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Графічна підготовка учнів - складова частина їх політехнічної освіти - сприяє раціональнішому засвоєнню елементів техніки, допомагає глибше вникати в будову об'єктів та засобів праці, які не можна безпосередньо спостерігати.

Основне завдання курсу креслення - навчити учнів правильно читати і виконувати креслення, розвивати мислення та пізнавальну активність учнів, їх творчі здібності і самостійність у формуванні спеціальних умінь і навичок технічного мислення.

Креслення як загально технічний предмет середньої школи розв'язує такі завдання:

  •    навчає учнів свідомо читані креслення, розробляти графічну документацію для виготовлення деталей і виробів, відтворювати образи предметів та аналізувати їх форму і конструкцію;
  •    самостійно користуватися інструментами та приладдям, а також навчальними довідковими засобами;
  •    розвиває технічне мислення, пізнавальну активність та просторову уяву учнів;
  •    ознайомлює учнів з найважливішими правилами виконання креслень, передбачених державними стандартами ЄСКД, з структурою і технологією сучасного виробництва, організація якого ґрунтується на розвитку технічної думки, з елементами моделювання та конструювання, раціоналізаторства і винахідництва;
  •    формує в учнів елементи інженерно-технічних знань, допомагає зрозуміти їх основний напрям та зміст технічного прогресу, пов’язаного з механізацією, автоматизацією виробництва;
  •    сприяє розвитку загальної і політехнічної освіти учнів та підготовці їх до практичної діяльності, формуванню всебічно розвиненої особистості;
  •    впливає на розвиток і виховання в учнів уважності, спостережливості, охайності, точності в роботі, самостійності і планомірності, які є елементами загальної культури праці.

Основне завдання курсу креслення - навчити учнів правильно читати та виконувати креслення, розвивати конструкторські здібності, технічне мислення тощо.

Вся історія розвитку людського суспільства була тісно пов'язана з удосконаленням мистецтва виконання зображень.

Сучасний рівень розвитку високо механізованого та автоматизованого виробництва вимагає від виробничника глибоких і міцних теоретичних знань та практичних навичок

Креслення в у мовах виробництва є головним носієм конструкторсько-технологічної інформації. З їхньою допомогою відбувається відображення технічної думки та передача інформації про об'єкт виробничої діяльності. На основі креслень здійснюється планування виробничих процесів, здійснюється контроль за результатами виробничої діяльності. Без застосування різноманітних технічних креслень неможлива діяльність робітника на виробництві. Тому рівень професійної підготовки кваліфікованого робітника залежить від його уміння правильно виконувати та читати технічні креслення.

Засвоєння курсу креслення здійснюється на базі вивчення теоретичного матеріалу та виконання практичних робіт.

Під час факультативного вивчення курсу креслення, перевагу слід надавати виконанню практичних робіт безпосередню на уроці так як вчитель зможе коригувати навчальний процес учня, виправляли допущені помилки, ще раз опрацювати практично прийом певного етапу. Після перевірки виконаних робіт, потрібно провести глибокий і ґрунтовний аналіз із кожним учнем, вказати на недоліки у роботі.

 


Навчально-тематичний план

 

№ з/п

Назва теми

К-сть годин

Лекції

Практ. заняття

 

1

2

 

3

 

4

 

5

 

8 клас

Вступ

Загальні вимоги до оформлення креслення

Геометричні побудови при виконанні креслень

Креслення в системі прямокутних проекцій

Наочні зображення предметів у системі аксонометричних проекцій

Усього:

 

1

1

 

1

 

1

 

1

 

5

 

-

1

 

2

 

4

 

5

 

12

 

6

 

7

 

8

9

9 клас

Умовності та спрощення при виконанні проекційних креслень

Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів

Топографічні та будівельні креслення

Технічні схеми

Усього:

 

1

 

1

 

2

1

5

 

2

 

7

 

2

1

12

 


8-й клас

1. Вступ

Мета й завдання вивчення креслення у школі. Застосування графічних документів практичній діяльності людей. Стислі відомості з історії розвитку креслення. Механізація та автоматизація креслярських робіт в умовах сучасного виробництва.

Інструменти, приладдя й матеріали, необхідні для виконання креслень. Раціональні прийоми роботи креслярськими інструментами.

Вимоги до знань учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні знати:

  • призначення графічних документів у практичній діяльності людей;
  • місце та роль курсу креслення в системі шкільних предметів;
  • раціональні прийоми роботи креслярськими інструментами.

 

2.Загальмі вимоги до оформлення креслень

Поняття про державні стандарти, які визначають правила оформлення креслень. Формати креслень. Робоче поле та рамка креслення. Основний напис на кресленні.

Лінії креслення: суцільна товста основна, суцільна тонка, суцільна хвиляста, штрихова, штрих пунктирна з однією крапкою і штрих пунктирна з двома крапками.

 

Масштаби креслень.

Основні відомості про креслярські шрифти: види, співвідношення розмірів. Букви, цифри і знаки на кресленні.

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       розміри формату А4;
  •       розміри рамки креслення;
  •       призначення основного напису на кресленні;
  •       призначення основних типів ліній креслення та співвідношення їх товщин;
  •       призначення масштабів при виконанні креслень;
  •       сутність масштабів зменшення та збільшення.

вміти:

  •       проводити рамку креслення;
  •       виконувати основний напис на кресленні;
  •       проводити лінії креслення відповідної товщини;
  •       визначати масштаби креслень;
  •       позначати масштаби креслень;
  •       виконувати написи в кутовому штампі.

 

Завдання до практичних робіт

1. Викреслити на аркуші креслярського паперу формату А4 рамку та основний напис креслення за розмірами, наведеними підручнику. Заповнити графи основного напису креслярським шрифтом.

2. Виконати вправу, пов'язану з визначенням масштабу зображення на кресленні.

 

Наочні посібники до теми

Навчальні таблиці: «Формати креслень», «Масштаби креслень», «Лінії креслень», «Нанесення розмірів на кресленнях».

 

3. Геометричні побудови при виконанні креслень

Аналіз графічного складу зображень на кресленні. Проведення паралельних і перпендикулярних прямих. Побудова кутів. Поділ відрізків і кутів на рівні частини. Поділ кола на рівні частини.

Спряження як елемент контуру предмета. Види спряжень, їхні елементи й послідовність побудови. Проведення дотичної до кола в заданій точці. Побудова спряжень на контурах зображень предметів.

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       способи поділу відрізка на рівні частини;
  •       способи поділу кута на рівні частини;
  •       способи поділу кола на рівні частини;
  •       основні геометричні елементи спряження: центр і точки спряження.

вміти:

  •       визначати графічні елементи, необхідні для побудови контуру зображення предмета;
  •       ділити відрізок на рівні частини;
  •       проводити паралельні і перпендикулярні прямі різними способами;
  •       ділити кут на рівні частини;
  •       ділити коло на рівні частини;
  •       проводити дотичну до кола в заданій точці;
  •       будувати спряження прямого, гострого і тупого кутів, паралельних прямих;
  •       будувати зовнішнє та внутрішнє спряження.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправу по аналізу графічного складу контуру зображення.

2. У робочому зошиті виконати вправи на поділ кола заданого діаметра на три, п’ять, шість, сім, вісім частин за допомогою лінійки й кутників, транспортира або циркуля.

3. У робочому зошиті виконати вправи на побудову спряжень прямого, гострого і тупого кутів, а також зовнішнє та внутрішнє спряження кіл заданих розмірів.

Наочні посібники до теми

Набір плоских деталей. Набір косинців, циркуль, брусковий метр, транспортир.

 

4. Креслення в системі прямокутних проекцій

Поняття про проеціювання. Методи проеціювання: центральне і паралельне. Побудова проекцій предметів на одній, двох і трьох взаємно-перпендикулярних площинах проекцій.

Поняття про вигляд як різновид зображень на кресленні. Взаємне розташування виглядів на кресленні та їхні назви: вигляд спереду, вигляд зверху, вигляд зліва. Вимоги до головного вигляду на кресленні. Визначення необхідної та достатньої кількості виглядів на кресленні.

Поняття про місцевий вигляд розташований у проекційному зв'язку з головним виглядом.

Послідовність побудови виглядів на кресленні.

Призначення ліній проекційного зв'язку.

 

 

 

 

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       методи проеціювання та їхню характеристику;
  •       площини проекцій, проеціюючі промені;
  •       основи прямокутного проеціювання на одну, дві, три взаємно перпендикулярні площини проекцій;
  •       визначення вигляду;
  •       назви виглядів на кресленнях та їх взаємне розташування;
  •       вимоги до головного вигляду на кресленні;
  •       призначення місцевого вигляду на кресленні.

вміти:

  •       будувати проекції предметів на одну, дві, три взаємно перпендикулярні площини проекцій;
  •       розміщувати вигляд креслення у проекційному зв’язку;
  •       визначати головний вигляд предмета;
  •       визначати раціональну кількість виглядів на кресленні;
  •       будувати місцевий вигляд, розташований у проекційному зв’язку з головним виглядом.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати в робочому зошиті креслення предмета, зображення якого потребує однієї проекції.

2. Виконати вправу, пов'язану з читанням зображень предметів, що містять дві проекції.

3. Виконати вправу, пов'язану з читанням зображень предметів, що містять три проекції.

4. Виконати вправу - тест з підручника на визначення третього вигляду за двома заданими.

5. На форматі А4 виконати креслення предмета, визначивши необхідний для цього вигляд за його наочним зображенням.

Наочні посібники до теми:

Навчальні таблиці «Способи проеціювання», «Креслення в системі прямокутних проекцій »

 

5. Наочні зображення предметів у системі аксонометричних проекцій

Призначення та основні види аксонометричних проекції. Утворення наочних зображень предметів за допомогою аксонометричних проекцій.

Косокутна фронтальна симетрична проекція. Прямокутна ізометрична проекція. Напрямки осей, показники спотворення, написання розмірів на зображеннях.

Аксонометричні проекції плоских фігур: трикутника, чотирикутника, шестикутника. Еліпс як аксонометрична проекція кола. Побудова овалу.

Аксонометричні проекції геометричних тіл: призми, піраміди, циліндра, конуса.

Поняття про технічний рисунок та його призначення. Застосування аксонометричних проекцій для побудови технічних рисунків.

Побудова технічних рисунків предметів, зображених у системі прямокутних проекцій. Вибір виду аксонометричної проекції та раціонального способу її побудови. Способи передачі об’ємності предметів на технічних рисунках.

 

 

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       призначення аксонометричних проекцій;
  •       характерні особливості косокутної фронтальної диметричної проекції;
  •       характерні особливості прямокутної ізометричної проекції;
  •       умови, які впливають на вибір виду аксонометричної проекції для побудови наочного зображення предмета;
  •       призначення технічного рисунка та його відмінність від креслення.

вміти:

  •       будувати аксонометричні проекції плоских фігур;
  •       будувати аксонометричні проекції геометричних тіл;
  •       вибрати вид аксонометричної проекції для побудови наочного зображення предмета;
  •       будувати аксонометричні проекції предметів, обмежених площинами та поверхнями тіл обертання;
  •       наносити розміри на аксонометричних проекціях предметів;
  •       виконувати технічні рисунки простих деталей.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправи на побудову симетричних проекцій геометричних фігур за їх заданими розмірами.

2. Виконати вправи на побудову ізометричних фігур з а їх заданими розмірами.

3. Виконати вправи на побудову овалів, які є аксонометричними проекціями кіл заданих діаметрів.

4. У робочому зошиті побудувати ізометричні проекції призми, піраміди, циліндра і конуса за їх заданими розмірами.

5. У робочому зошиті виконати технічний рисунок предмета за його прямокутними проекціями.

6. На форматі А4 виконати креслення предмета у трьох проекціях та косокутну симетричну проекцію за завданням учителя.

7. На форматі А4 виконати креслення предмета, у трьох проекціях та ізометричну проекцію за завданням учителя.

 

Наочні посібники до теми:

Навчальні таблиці «Аксонометричні проекції». Моделі геометричних тіл. Об’ємні моделі предметів.


9-й клас

6. Умовності та спрощення при виконанні проекційних креслень

Узагальнення поняття про зображення на кресленні. Визначення необхідної та достатньої кількості зображень на кресленні. Застосування додаткових і місцевих виглядів під час виконання креслень.

Умовності, що забезпечують раціональне скорочення кількості зображень на кресленні.

Компонування зображень при виконанні креслень.

Виконання і читання креслень, що містять вивчені умовності.

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       визначення узагальненого поняття зображення на кресленні;
  •       вимоги до оптимальної кількості зображень на кресленні;
  •       вимоги до головного зображення;
  •       умовності, які забезпечують раціональне скорочення кількості зображень;
  •       вимоги до компонування зображень на кресленні.

вміти:

  •       визначати необхідну й достатню кількість зображень на кресленні, вибирати головне зображення на кресленні;
  •       застосувати необхідні місцеві й допоміжні вигляди під час виконання креслень;
  •       застосувати умовності, які дають можливість раціонально скорочувати кількість зображень на кресленні;
  •       компонувати зображення на полі креслення;
  •       виконувати й читати креслення, що містять вивчені умовності.

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправу на побудову місцевого вигляду.

2. Виконати вправу на побудову додаткового вигляду.

3. Виконати вправу на визначення головного зображення на кресленні.

4. Виконати ескіз деталі з натури, застосувавши необхідні спрощення зображень.

5. На форматі А4 виконати креслення деталі за її наочним зображенням. Самостійно визначити необхідні для виконання креслення зображення.

Наочні посібники до теми

Навчальна таблиця «Додаткові та місцеві вигляди». Об’ємні моделі предметів.

 

7. Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів

Поняття про переріз як різновид зображень креслення. Утворення перерізу. Види перерізів: винесені та накладені. Виконання й позначення перерізів. Умовності, прийняті при виконанні перерізів.

Поняття про розріз як різновид зображень креслення. Утворення розрізу. Відмінність між розривом і перерізом. Види розрізів: прості й складні, повні й місцеві. Виконання й позначення розрізів. Поєднання вигляду з частинною розрізу. Умовності та спрощення при виконанні розрізів.

 

 

 

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       визначення перерізу та розрізу;
  •       призначення перерізу та розрізу;
  •       класифікацію та особливості різних видів перерізів та розрізів;
  •       відмінність між розрізом та перерізом.

вміти:

  •       виконувати і позначати перерізи та розрізи на кресленнях предметів;
  •       застосувати необхідні умовності при виконанні перерізів та розрізів;
  •       застосувати поєднання вигляду з частиною розрізу;
  •       читати креслення, що містять перерізи та розрізи;
  •       будувати аксонометричні проекції з розрізами.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправу на порівняння, зображень із перерізами та наочних зображень предметів.

2. Виконати вправи на порівняння виглядів і перерізів та визначення їх взаємної відповідності.

3. У робочому зошиті виконати вправу на побудову винесених та накладених перерізів.

4. Виконати вправи, пов’язані з порівнянням зображень розрізів і перерізів.

5. Виконати вправи, пов’язані з побудовою розрізів за завданням учителя.

6. За наочним зображенням виконати ескіз деталі застосувавши необхідні розрізи.

7. У робочому зошиті виконати технічний рисунок деталі з вирізом її чверті.

8. На форматі А4 за двома заданими виглядами деталі побудувати третій, застосувавши необхідні розрізи.

 

Наочні посібники до теми

Навчальні таблиці: «Переріз і розріз», «Класифікація перерізів»,
«Фронтальний розріз», «Горизонтальний розріз», «Профільний розріз», «Поєднання вигляду і розрізу», «Аксонометрична проекція деталі з вирізом».

Набори розбірних моделей предметів.

 

8. Топографічні та будівельні креслення

Призначення топографічних креслень. Зображення на топографічних кресленнях. Масштаби топографічних креслень. Зображення рельєфу місцевості. Умовні графічні позначення топографічних кресленнях. Читання топографічних креслень.

Призначення будівельних креслень. Основні види будівельних креслень. Зміст будівельного креслення та особливостей його оформлення. Зображення на будівельних кресленнях. Умовні позначення на будівельних кресленнях. Розміри на будівельних кресленнях. Читання будівельних креслень.

 

 

 

 

 

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       призначення топографічного креслення;
  •       особливості виконання зображення рельєфу місцевості на топографічному кресленні;
  •       види й призначення будівельних креслень;
  •       визначення й характерні особливості зображень на будівельних кресленнях;
  •       призначення експлікації.

вміти:

  •       визначати особливості рельєфу місцевості за топографічним кресленням;
  •       читати умовні графічні позначення на топографічних кресленнях;
  •       розрізняти основні види топографічних креслень;
  •       читати нескладні будівельні креслення.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправу на читання умовних топографічних позначень.

2. Виконати вправу на читання рельєфу місцевості за топографічним кресленням.

3. Прочитати топографічне креслення за поставленими запитаннями.

4. Виконати вправу на читання умовних позначень на будівельних кресленнях.

5. Виконати вправу на читання планів будівель.

6. Прочитати будівельне креслення за поставленими запитаннями.

 

 

9. Технічні схеми

Призначення і види технічних схем: кінематичні, гідравлічні, пневматичні, електро- і радіотехнічні.

Графічні зображення, що застосовуються при виконанні схем. Позиційні позначення на схемах. Читання нескладних технічних схем.

 

Вимоги до знань і вмінь учнів

Засвоївши навчальний матеріал теми, учні повинні

знати:

  •       визначення схеми;
  •       призначення та основні види технічних схем.

вміти:

  •       читати нескладні технічні схеми.

 

Завдання до практичних робіт

1. Виконати вправу на читання умовних графічних позначень на схемах.

2. Виконати вправу на порівняння позначень на схемі з довідковими матеріалами.

3. Виконати вправу на спадання таблиці переліку елементів до схеми.

4. Виконати вправу на перекомпонування схеми.

5. Виконати вправу на зображення відсутніх на схемі елементів.

6. Прочитати схему за поставленими запитаннями.

 


Критерії оцінювання навчальних досягнень з креслення

 

Рівень навчальних досягнень учнів

Бали

Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів

І. Початковий

 

1

Учень (учениця) розпізнає деякі об’єкти вивчення та називає їх (на побутовому рівні)

2

Учень (учениця) може описувати деякі об’єкти вивчення; розпізнає інструменти та обладнання для виконання графічних робіт, знає їх призначення

3

Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення; виконує елементарні прийоми роботи з креслярським інструментом

II. Середній

4

Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються навчального матеріалу; виявляє здатність елементарно висловлювати думку; з допомогою учителя може виконувати частину практичних завдань

5

Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою учителя; знає послідовність виконання завдання; графічні роботи містять багато суттєвих відхилень від установлених нормативних показників

6

Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу; дотримується послідовності виконання графічних робіт, при їх виконанні потребує систематичної допомоги учителя.

III. Достатній

7

Учень (учениця) самостійно і логічно відтворює фактичний і теоретичний матеріал; може виконувати практичну роботу відповідно до інструкцій учителя; графічна робота має окремі відхилення від нормативних показників

8

Учень (учениця) виявляє розуміння навчального матеріалу, наводить приклади; користується необхідною конструкторсько-технологічною документацією; графічна робота має окремі відхилення від установлених норм

9

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує набуті знання та уміння у стандартних ситуаціях; самостійно виконує практичні завдання; графічна робота має незначні відхилення від нормативних показників

IV. Високий

10

Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями та уміннями і застосовує їх у нестандартних ситуаціях; може систематизувати та узагальнювати навчальний матеріал; графічна робота має несуттєві відхилення від установлених норм

11

Учень (учениця) володіє глибокими знаннями і навичками з предмета, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; самостійно використовує інформацію у відповідності з поставленими завданнями; раціонально виконує практичні завдання

12

Учень (учениця) має системні знання та навички з предмета, свідомо використовує їх, у тому числі, в проблемних ситуаціях; користується додатковими джерелами інформації; бездоганно виконує та аналізує графічну роботу

 

 


Список рекомендованої літератури

Навчальна література

1. Сидорєнко В.К. Креслення 8-9 клас, - Київ «Школяр». 2003. - 239 с: іл.

2.Сидореню В.К. Креслення.- Львів: Оріяна- Нова,2004.- 356 с.

 

Методична література

1. Методика викладання креслення в школі: Посібник для вчителя /А.П. Верхола, В.Я. Науменко, В.Г. Мазур та ін. / За редакцією А.П. Верхоли. - К.: Рад.шк,, 1989.- 128 с.

2. Василенко Е.А. Уроки черчения в VIII классе. Мн., «Нар. асвета», 1974. -128с. с ил.

3. Карточки - задания по черчению для 8 класса: Пособие для учителя /Е.А. Василенко, Е.Т. Жукова, Ю.Ф. Катханова, А.Л. Тере­щенко; Под. ред. Е.А. Василенко.- М: Просвещение, 1990.- 239 с.: ил.

4. Ботвинников А.Д. Пути совершенстювания методики обучения черчения: Пособие для учителей. - М.: Просвещение, 1983. - 128 с.: ил.

5. Севастопольський Н.О. Уроки черчения: / Из опыта работ / Пособие для учителей. - М.: Просвещение, 1981. -160 с, черт.

6. Дембинский С.И. и Севастопольский Н.О. Уроки черчения в средней школе. Пособие для учителей. М.: Просвещения, 1975.- 191 с, черт.

7. Михайловский В.М., Картки програмованого контролю знань з креслення. Посібник для вчителів. «Радянська школа», Київ - 1975., 320 с, іл.

8. Ботвинниюв А.Д. Сборник задач по черчению. Пособие для учитилей. М.: Просвещение, 1973., 224 с. ил.

Для нотаток

1

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
4067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку