РОЗРОБКА ПРОГРАМИ
ФАКУЛЬТАТИВНОГО ЗАНЯТТЯ З ХІМІЇ
ДЛЯ УЧНІВ 7 КЛАСІВ
ЦІКАВА ХІМІЯ
виконала
вчитель біології і хімії
Криворізької спеціалізованої школи I-III ступенів № 118
Білецька Олена Миколаївна
Кривий Ріг – 2019
Пояснювальна записка
В системі природничо - наукової освіти хімія як навчальний предмет займає важливе місце, визначене роллю науки і пізнання законів природи, в матеріальному житті людини (суспільства). Величезна роль хімії в вихованні екологічної культури людей, так як в розв’язанні екологічних проблем використовують хімічні засоби і методи. Даний факультатив ставить собі за мету озброїть учнів основами хімічних знань, необхідних для повсякденного життя, дозволить вибрати правильний шлях в визначенні майбутньої професії, правильній орієнтації в поведінці в навколишньому середовищі.
Факультатив «Цікава хімія» дозволяє учням отримати ряд відомостей цікавого, історичного, прикладного характеру, які впливають на мотивацію навчання, розвиток пізнавальних інтересів, а також розкриттю його індивідуальних здібностей, вихованню і розвитку особистості учня, формуванню наукового світогляду.
Програма факультативу розрахована для учнів 7 класів з метою ознайомлення з хімічними речовинами, які використовують в побуті. Поширення в природі, добування цих речовин, їх значення в житті людини.
Відповідно до вимог державного освітнього стандарту в курсі підкреслюється, що хімія – наука експериментальна. Тому в 7 класі розглядаються такі методологічні поняття навчального предмета, як експеримент, спостереження, вимірювання, опис, моделювання, гіпотеза, висновок.
Результати факультативу:
Поглиблення і розширення знань, умінь, навичок при вивченні даного факультативу:
б) техніка безпеки при роботі з хімічними речовинами, обладнанням;
в) використання речовин в побуті;
г) збереження здоров’я.
Програма факультативного заняття розрахована на 35 годин.
Орієнтовна кількість годин |
Зміст матеріалу |
18 годин |
Тема1. Початкові поняття в хіміі |
|
Правила роботи і техніки безпеки в хімічному кабінеті. Лабораторний посуд, обладнання та їх використання. Робота зі спиртівкою, нагрівання пробірки з водою, будова лабораторного штатива. Будова полум’я. Найпростіші операції в хімічному експерименті (розчинення речовини, її нагрівання у пробірці та хімічній склянці, переливання розчину та інше). Речовини та їх властивості. Властивості деяких продуктів харчування. Чисті речовини і суміші. Відстоювання. Розділення суміші трьох твердих речовин. Очищення забрудненої піском кухонної солі. Просіювання борошна. Хроматографія на папері. Валентність хімічних елементів. Моделювання молекул. Фізичні і хімічні явища (хімічні реакції). Зовнішні ефекти під час хімічних реакцій. Як досліджують речовини і хімічні реакції. Дослідження речовини. Вивчення хімічної реакції. Вода – дивовижна речовина. Перехід води в різні агрегатні стани. Вода – розчинник. Приготування розчину з заданою масовою часткою розчиненої речовини. Аптечні та харчові розчини з вказівкою їх складу (знайомство з етикетками). Вирощування кристалів ( довготривалий експеримент). Розчинення цукру у воді. Дифузія іонів перманганату калію у водному розчині. |
6 годин |
Тема 2. Повітря. Кисень |
|
Склад повітря (дослід, який ілюструє склад повітря). Кисень. Добування кисню з гідроген пероксиду і вивчення його властивостей. Активність різних видів каталізаторів при розкладанні гідроген пероксиду. Перевірка приладу для добування газу на герметичність. Умови виникнення та припинення горіння. Гасіння полум’я. Горіння. |
2 години |
Тема 3. Залізо |
|
Вивчення фізичних властивостей заліза. Іржавіння заліза в різних середовищах (довготривалий експеримент). |
9 годин |
Тема 4. Ужиткова хімія |
|
Вивчення дифузії дезодоранту у повітрі. Активоване вугілля. Адсорбція деяких речовин у розчинах (довготривалий експеримент). Мило та синтетичні миючі засоби. Синтетичні миючі засоби і вода (тверда, кип’ячена, дистильована). Мило і вода. Способи усунення тимчасової твердості води. Харчові (органічні) кислоти. Поняття про індикатори. Виготовлення індикаторів рослинного походження. Властивості полімерів. Властивості жирів. Виявлення крохмалю в харчових продуктах і овочах. Визначення вітаміну С в деяких продуктах. |
|
|
|