Програма
інтегрованого курсу «Основи землезнавства»
(природознавство / географія / екологія)
Пояснювальна записка
Юне серце завжди відкрите красі природи. Барви і музика зелених чарів живуть у кожному з дитинства. Тому саме в цей період потрібно дати можливість дитині спілкуватися з живою природою, почуватися частинкою довкілля, розвивати свої здібності, фантазії, смаки, творчість.
Пріоритетним завданням школи є виховання морально й фізичної здорової людини, яка в майбутньому буде здатна вирішувати в повсякденному житті реальні проблеми – від побутових до виробничих, соціальних та екологічних, вміти мобілізувати свої знання, бути готовою реалізувати їх у конкретній екологічній ситуації. З цією метою особлива увага повинна надаватися природничо-екологічному вихованню учнівської молоді, оскільки школа має закласти фундамент подальшого екологічного навчання і формування екологічної культури особистості. Людина – частина природи. Тож потяг до всього живого закладений у неї від народження і найяскравіше виявляється в дитячому віці. Процес пізнання дітьми природи та її законів нелегкий. Він здійснюється поступово, шляхом спостережень і відкриттів, власних досліджень учнів, практичних робіт, дослідів.
Навчальний курс «Основи землезнавства» має інтегрований зміст, поєднує пропедевтику біології та екології, фізики, астрономії, географії. Кожний розділ передбачає проведення дослідницької роботи, мета якого – вироблення дослідницьких вмінь учнів у процесі розв’язання задач практичного спрямування. Це дасть можливість сформувати в учнів готовність використовувати здобуті знання, вміння та навички у реальному житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій, орієнтуватись у сучасному суспільстві, швидко реагувати на запити часу.
Цінність цього курсу полягає в тому, що під час його вивчення школярі знайомляться з основними поняттями географічної науки, він формує систему міцних і діяльних знань дитини, забезпечує розвиток умінь самостійно працювати з різними джерелами природничої інформації, орієнтуватися, вести спостереження. Сприяє формуванню геокомпетентностей, здійснюючи тісний зв'язок теорії з практикою, з життям, допомагає у професійному самовизначенні; розвиває само організованість щодо процесу пізнання, творчу самостійну діяльність.
Дана програма передбачає здобуття нових знань, а також узагальнення, розширення і поглиблення природничих знань, умінь і навичок, набутих у початковій школі, які забезпечать достатню основу для вивчення географії, біології, екології, хімії як самостійних предметів у середніх та старших класах. Програма спрямована на забезпечення широкої популяризації екологічних знань, активне пізнання рідного краю, застосування нестандартних форм роботи, пошукової і дослідницької діяльності, формування природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу і людину, основ екологічних знань, удосконалення способів навчально-пізнавальної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. Застосування активних методів навчання та впровадження проектної діяльності дозволить реалізувати низку важливих теоретичних положень концепції екологічного виховання.
Метою курсу є:
Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення таких основних завдань:
Очікувані результати.
Учень:
Зміст навчального матеріалу
Вступ (4 год.)
Готовимося вести спостереження. Об’єкти та явища у довкіллі. Прийоми досліджень. Джерела природничої інформації.
Практичне заняття № 1. Спостереження за висотою Сонця та визначення сторін горизонту.
Розділ І. Земля – планета Сонячної системи (6 год.)
Поняття про Всесвіт. Галактика. Планети Сонячної системи. Сонце – зоря, джерело енергії на землі. Місяць – супутник землі. Рухи землі.
Практичне заняття № 2. Моделювання схеми Сонячної системи.
Розділ ІІ. Зображення Землі на плані і карті (5 год.)
Карта – джерело природничих знань. Поняття про план місцевості. Умовні знаки на плані та карті.
Практичне заняття № 3. Розпізнавання умовних знаків на плані та карті.
Практичне заняття № 4. Складання плану місцевості за умовними знаками.
Розділ ІІІ. Осінні сезонні зміни в довкіллі (4 год.)
Осінні явища в житті рослин та тварин. Водойми свого краю восени. Природно-заповідний об’єкт рідного краю. Екскурсія до парку-памятки садово-паркового мистецтва села Раївки. Рослини та тварини Червоної книги України.
Розділ ІV. Пошуково-дослідницька робота (4 год.)
Створення екологічного проекту: «Розвідка осінніх прикмет».
Розділ V. Спостереження за природою взимку (7 год.)
Дослідження замерзання води, властивості льоду. Народні прикмети про погоду взимку. Турбота людей про тварин узимку. Екскурсія в зимовий парк. Спостереження за висотою Сонця. Складання казки про зиму.
Практичне заняття № 5. Спостереження за формою сніжинок. Виготовлення паперових сніжинок.
Виступ агітбригади «Земля – наш спільний дім».
Розділ VІ. «Біла казка зими» (8 год.)
Пошуково-дослідницька робота. Проект «Пташина їдальня».
Практичне заняття № 6. Виготовлення та розвішування годівничок для птахів. «Скринька народної мудрості». «Поетична перлинка» - конкурс віршів про зиму. «Портрет зими» - конкурс художників. «В'язаночка оповідок» (сторінками книжок та журналів).
Розділ VІІ. «Мову рідної природи розуміти серцем вчись» (8 год.)
Прощальна заметіль. Народні прикмети щодо завбачення погоди взимку. Екскурсія в зимовий парк. Спостереження за сезонними змінами в природі. В гостях у весни. Природнича вікторина «Твоя допомога потрібна природі».
Практичне заняття № 7. «Бережіть первоцвіти!»
Розділ VІІІ. «Довідкове бюро матінки природи» (12 год.)
В гостях у мудрого Лісовичка. Ліс – трудівник. Рослини і середовища їх існування. Квітковікторина. Тварини і середовища їх існування. Пізнавально-розважальна гра «Ці дивовижні тварини».
Практичне заняття № 8. Вивчення флори і фауни рідного краю. Пошуково-дослідницька робота. Створення і презентація проектів: «Книга скарг природи», «Рекорди рослинного світу України».
Розділ ІХ. «Лісова аптека» (8 год.)
Інформаційно-пізнавальний етап: «Травознай».
Пошуково-дослідницький: «Портрети» зеленої аптеки».
Пошуково-туристичний: «Походи та екскурсії по рідному краю».
Практичне заняття № 9. «Фітосалон».
Практичне заняття №10. «Як досліджувати природу влітку».