Програма навчальної дисципліни "ІСТОРІЯ І КУЛЬТУРА УКРАЇНИ"

Про матеріал
ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ІСТОРІЯ І КУЛЬТУРА УКРАЇНИ (назва навчальної дисципліни) спеціальність 017 Фізична культура і спорт (код і назва спеціальності) галузь знань 01 Освіта/Педагогіка (шифр і назва галузі) освітньо-кваліфікаційний рівень:фаховий молодший бакалавр
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА

НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

ІСТОРІЯ І КУЛЬТУРА УКРАЇНИ

(назва навчальної дисципліни)

спеціальність 017 Фізична культура і спорт

                               (код і назва спеціальності)

галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

                             (шифр і назва галузі)

освітньо-кваліфікаційний рівень:фаховий молодший бакалавр

 

 

 

 

                                                                 РОЗРОБНИКИ ПРОГРАМИ:

                                   Олена ШАДРІНА –  старший вчитель вищої категорії
                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022/2023 нав.рік

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

                            

МОДУЛЬ 1.Найдавніші часи. Українські землі з VIII до другій половині XVIII ст.

 

ТЕМА 1.1. Стародавня доба в історії України.   

1.Формування людської цивілізації на території України.

 Періодизація первісного суспільства.

2.Іраномовні племена на українських землях:

кіммерійці, скіфи, сармати.

4. Античні міста-держави Північного Причорномор’я.

5. Давні слов’яни: етногенез, розселення, культура.

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ важливість вивчення курсу «Історія і культура України», у чому полягає особливість історичних знань.

Аналізувати розвиток первісної палеолітичної общини і розквіт родового ладу в неоліті та енеоліті; розглянути племінну структуру суспільства епохи бронзи; визначити особливості античних міст полісів Північного Причорномор’я; у контексті культури слов’ян розглянути релігійні особливості таязичницькі вірування слов’янських племен; формувати в майбутніхфахівців певні морально-духовні якості безпосередньо через зміст навчального матеріалу й налаштування студентів на конкретну пізнавальну діяльність.

ВМІТИ:

-застосовувати набуті знання у процесі обгрунтування своєї світоглядної та громадської позиції з актуальних проблем історії 

ТЕМА 1.2. Київська Русь. Галицько-Волинська держава

1. Становлення Київської держави: політика перших князів.

2. Прийняття християнства. Піднесення Київської Русі.

3. Державний устрій і соціально-економічний розвиток.

4. Політична роздробленість Київської Русі. Галицько-

Волинська держава.

5. Культура

Студенти повинні:

ЗНАТИ особливості заселення української території в до княжий період, охарактеризувати основні етапи розвитку Київської Русі та Галицько-Волинського князівства; зміст навчального матеріалу має сприяти формуванню в студентів наукового світогляду, соціальної зрілості, громадянської відповідальності, естетичних почуттів і естетичної культури, працелюбності.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

ТЕМА1.3.Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Речі Посполитої

 

1. Інкорпорація українських земель до складу Великого кня-

зівства Литовського.

2. Від Литовсько-Руської до Польсько-Литовської держави.

3. Виникнення українського козацтва. Запорізька Січ.

4. Культура ренесансу на українських землях.

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ  становище українських земель у складі Великого князівства Литовського та Польщі, характеризувати причини виникнення козацтва, селянсько-козацькі повстання в кінці XVI – 30-х роках XVII ст. та особливості розвитку української культури ІІ пол. XIV – І пол. XVII ст.; на прикладі за-своєного матеріалу формувати: почуття обов’язку та відповідальності. Сприяти формуванню патріотичних ідей, поглядів та звичок 

ВМІТИ аналізувати, порівнювати, робити висновки.

 

 ТЕМА1.4. Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького (1648-1657 рр.) «Руїна»

 

1.Національно-визвольна війна під проводом

Б. Хмельницького: причини, перебіг, наслідки

2. Розбудова козацької держави. Зовнішня політика

Б. Хмельницького

3. Гетьманщина в період «Руїни».

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ причини та перебіг національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького, аналізувати період «Руїни» та антиукраїнську політику російського царизму,характеризувати політичну та економічну ситуацію цієї  доби;сприяти активізації мисленнєвої діяльності студентів задля їх інтелектуального розвитку. Сприяти формуванню правової грамотності; викликати почуття поваги на основі аналізу життя та творчості відомих постатей ХVІ ст. Розвивати пізнавальні можливості, самостійність, самовдосконалення, увагу, пам’ять.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

ТЕМА1.5. Українські землі наприкінці ХVII–ХVIIІ ст.

1.Гетьманування Івана Мазепи

2. Обмеження та ліквідація автономії Гетьманщини.

Зруйнування Запорізької Січі

3. Гайдамацький рух. Коліївщина

4. Українська культура доби козацького бароко

Студенти повинні:

ЗНАТИ соціально-політичне та економічне становищем Правобережної України в другій половині XVIII ст.; розкривати передумови, причини і розгортан-

ня гайдамацького руху та його наслідки; з’ясовувати зміни в політич-

ному становищі правобережних земель України. Аналізувати

особливості формування культури українського бароко в Україні;

характеризувати основні тенденції розвитку освіти, науки та літе-

ратури; визначати основні характерні риси стилю бароко в архітек-

турі та образотворчому мистецтві.

 

 

МОДУЛЬ 2. Українські землі в ХІХ ст.

Новітня історія України з початку ХХст. до 1939 р.

 

ТЕМА 2.1. Українські землі в ХІХ ст. Новітня історія України з початку ХХ ст. до 1939 р.

1. Українські землі у складі Російської імперії: адміністрати-

вний поділ та політичний розвиток.

2. Приєднання західноукраїнських земель до складу монархії

Габсбургів.

3. Українське національне відродження.

Студенти повинні:

ЗНАТИ політичне та соціально-

економічне становище українських земель у складі Російської та

Австро-Угорської імперій, охарактеризувати етапи українського

національного відродження (кінця XVIIІ–XIX ст.). Проаналізувати

причини національного-культурного відродження в Україні в умо-

вах колоніального гніту; визначити характерні риси розвитку куль-

тури у ХІХ ст.; формувати у курсантів та студентів політико-

правовий світогляд, правову культуру в умовах демократизації

суспільства та розбудови держави; виховувати вміння публічного

виступу та навички наукової полеміки.

 ВМІТИ  аналізувати, розкривати характерні риси, порівнювати, докладати

 

ТЕМА2.2. Україна на початку ХХ ст

1. Становище українських земель у складі Російської імперії

на початку ХХ ст.

2. Західноукраїнські землі під владою Австро-Угорської ім-

перії.

3. Перша світова війна і Україна. Національний рух у Гали-

чині й Наддніпрянській Україні.

4. Розвиток української культури початку ХХ ст.

 

Студенти повинні :

ЗНАТИ соціально-економічне,політичне становище, розвиток культури українських земель у складі Російської та Австро-Угорської імперій на початку ХХ ст.,висвітляти причини Першої світової війни, перебіг воєнних подій

на території України, показувати бойовий шлях Українських січових

стрільців;цікавиться вченням подій Першої світової війни, сприяти вихованню почуття відповідальності перед своєю Батьківщиною.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

ТЕМА2. 3. Українська революція 1917-1921 рр.

1.Утворення Української Народної Республіки. Боротьба

українського народу проти російсько-більшовицької агресії

2. Українська держава гетьмана П. Скоропадського

3. Директорія Української Народної Республіки

4. Західноукраїнська Народна Республіка

5. Культура України 1917–1920 рр.

Студенти повинні :

ЗНАТИ етапи побудови української

держави 1917–1921 рр., проаналізувати причини поразки та наслід-

ки національно-визвольних змагань; сприяти вихованню пізнаваль-

ного інтересу до історичної спадщини.

ВМІТИ аналізувати, розкривати суть питань, використовувати отримані знання.

 

ТЕМА 2.4. Українські землі у міжвоєнний період.

1.Україна в умовах більшовицького тоталітарного режиму

(1921–1939 рр.)

2. Західноукраїнські землі між двома світовими війнами

Студенти повинні :

ЗНАТИ особливості встановлення

радянської влади на українських землях, проаналізувати соціально-

економічний, культурний та політичний розвиток українських зе-

мель міжвоєнного періоду; виробити уміння самостійно використо-

вувати знання про події міжвоєнного періоду, сформувати відпові-

дальне, чуйне ставлення до людської гідності.

ВМІТИ аналізувати, порівнювати, опрацьовувати текст підручника, знаходити відповіді на запитання.

ТЕМА 2.5. Особливості української культури міжвоєнного періоду

1.Культурні процеси в Україні у міжвоєнний період.

Студенти повинні:

ЗНАТИ  аналізувати  культурний  розвиток українських зе-

мель міжвоєнного періоду; виробити уміння самостійно використо-

вувати знання про події міжвоєнного періоду, сформувати відпові-

дальне, чуйне ставлення до людської гідності.

 ВМІТИ аналізувати, коментувати, аргументувати.

 

 

МОДУЛЬ3.Україна в другий період Новітньої історії (друга пол. ХХ-ХХ ст)

 

ТЕМА3.1. Україна в роки Другої світової війни

у 1939-1945 рр

 

1. Початок Другої світової війни. Німецько-радянський

альянс і приєднання західноукраїнських земель до складу УРСР

2. Напад нацистської Німеччини на СРСР та окупація

України. Акт відновлення Української держави

3. Нацистський окупаційний режим і рух Опору в Україні

4. Визволення України. Наслідки війни для України

5. Культура України періоду Другої світової війни

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ  геополітичну ситуацію навколо українських земель напередодні Другої світової війни, розкрити перебіг основних подій німецько-радянської війни, охарактеризувати рух опору на українських землях, культуру України

періоду Другої світової війни; викликати почуття зацікавленості у

здобувачів вищої освіти до вивчення подій Другої світової війни,

сприяти вихованню почуття патріотизму, відповідальності, честі

ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

ТЕМА 3.2. Післявоєнна відбудова  та розвиток України в умовах лібералізації суспільства (1945-1964 рр.)

1. Повоєнний сталінський режим та відбудова народного

господарства

2. Радянізація Західної України

3. Україна в умовах «хрущовської відлиги» (1953–1964 рр.)

4. Культура України

Студенти повинні:

ЗНАТИ післявоєнні відбудовчі процеси в УРСР та посилення Сталінського тоталітарного режиму, розкривати етапи «хрущовської відлиги», характеризувати особливості культурних процесів; розвивати можливість отримувати

знання, вміння і навики шляхом самостійного опрацювання літера-

тури та історичних джерел.

ВМІТИ отримувати знання, вміння і навики шляхом самостійного опрацювання літератури та історичних джерел.

 

ТЕМА 3.3. Україна у період кризи Радянської системи та перебудови

1. Епоха «розвинутого соціалізму»

2. Дисидентський рух

3. Перебудова в СРСР

4. Розвиток культури

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ особливості періоду «застою» й кризи радянського суспільства, охарактеризувати перебудовчі процеси в Україні, проаналізувати розвиток української культури; викликати зацікавленість у здобувачів вищої освіти до вивчення свого минулого, сприяти вихованню патріотизму, відповідальності.

ВМІТИ застосовувати отримані знання.

 

ТЕМА 3.4. Становлення, розвиток України як незалежної держави

1. Проголошення незалежності України

2. Здобутки та проблеми розбудови Української держави

(1991–2013 рр.)

3. Революція Гідності

4. Культура України на зламі ХХ–ХХІ ст.

Студенти повинні:

 ЗНАТИ процес державотворення в умовах незалежності Української держави, проаналізувати основні напрями зовнішньої політики України, розкрити особливості гібридної війни Російської Федерації на території України; викли-

кати зацікавленість у здобувачів вищої освіти до вивчення свого минулого, сприяти вихованню патріотичних почуттів, конституційного обов’язку захищати Вітчизну.

 ВМІТИ аналізувати, розкривати суть питань, використовувати отримані знання.

 

ТЕМА 3.5. Європейський вибір України. Російсько-українська війна.

1.Українське громадянське суспільство в обороні держави. Добровольчі батальйони. Волонтерський рух. Участь добровольців-іноземців у збройній боротьбі на боці України

2.Міжнародна підтримка України в умовах війни.

3 Соціально-економічний розвиток України у 2014–2022 р.

4 Законодавче забезпечення статусу української мови як державної. Розвиток української культури. Утворення канонічної автокефальної Православної церкви України

5 Президентські вибори 2019 р. 

6 Широкомасштабне вторгнення російських військ на терени України.

7.Злочини геноциду та воєнні злочини РФ проти України. Нищення економіки України. 

8.Утворення міжнародної коаліції держав на підтримку незалежності і обороноздатності України. Лендліз. Надання Україні статусу кандидата в члени ЄС.

9. Повсякдення в умовах війни: індивідуальний досвід, стратегії виживання та протистояння

10. Релігія, церкви й релігійні організації та війна. Діячі української культури в допомозі фронту. Діячі світової культури в підтримці України

 

Студенти повинні:

ЗНАТИ  що сьогодні Україна переживає найважчі випробування за весь період незалежності. Повномасштабна війна, яку 24 лютого 2022 р. розпочала Російська Федерація, спрямована насамперед проти української державності та має виразні риси геноциду українського народу. Складовою цього геноциду є намагання путінського режиму знищити українців як політичну націю, зруйнувати не тільки українські міста і села, але й українську історичну пам’ять та національну самосві-домість. У підготовці до цієї варварської війни путінський режим особливу роль приділяв фальсифікації історії та пропаганді «русского міра», формуючи у росіян імперську свідомість та шовіністичні настрої. Тому, в умовах протистояння агресивній антиукраїнській пропаганді, особливе значення має збереження та розвиток української історичної освіти та подальше формування в української учнівської молоді патріотизму, усвідомлення загальнолюдських цінностей та несприйняття імперської і шовіністичної ідеології. Послідовно продовжувати формування у студентів  української історичної пам’яті, патріотизму та розуміння єдності України та українського народу з Європою та європейськими демократичними цінностями.

 

ВМІТИ аналізувати, розкривати суть питань, використовувати отримані знання.

 

docx
Додав(-ла)
Шадрина Елена
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
30 березня 2023
Переглядів
873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку