ОКВНЗ «Дніпропетровський театрально-художній коледж»
Організація театральної справи
ПРОГРАМА
навчальної дисципліни
для закладів вищої освіти культури і мистецтв
024 Хореографія
м. Дніпро
2019
Укладач: Андрущенко І. Л. викладач вищої категорії, викладач-методист ОКВНЗ «Дніпропетровський театрально-художній коледж»
Рекомендовано на засіданні циклової комісії природничо наукової підготовки
(протокол № 7 від 28. 02. 2019 р.)
© Андрущенко І. Л., 2019 р.
© ОКВНЗ «Дніпропетровський театрально-художній коледж»
ВСТУП
Предметом вивчення навчальної дисципліни «Організація театральної справи» є вивчення и уявлення про арт-менеджмент і умови маркетингової справи в українському театрі, його специфіку, а також уявлення про економічну і юридичну складову театрального менеджменту та маркетингу в Україні.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Організація театральної справи» є:
– формування у студентів глибоких знань, вмінь та навичок з театральної майстерності з метою збереження та розвитку театрів; удосконалення їх матеріально-технічної бази;
– організація різних форм та моделей театральної справи, творчих ініціатив;
– розширення різноманітності театральної пропозиції і доступності театрального мистецтва, збільшення глядацької зацікавленості щодо театру;
– ознайомлення студентів театральних спеціальностей і напрямків з основами організації театральної (концертної) справи в тій мірі, в якій це необхідно для участі в колективному творчому процесі;
– допомогти йому усвідомити місце сценічного мистецтва в сучасній соціально-культурній ситуації;
– допомогти вивчити основи виробничої діяльності театру, державне регулювання культурної діяльності, основні поняття законодавства про авторські та суміжні права, трудове законодавство та його особливості;
– ознайомлення студентів театральних спеціальностей з основами організації театральної справи в Україні, формування уявлень про діяльність театру як організації.
– знайомство майбутніх акторів з основами управління в театрі, принципами організації та плануванні творчо-виробничої діяльності;
– ознайомлення студентів з основами організації театральної (концертної) справи в той мірі, в якій необхідно для участі в колективній творчості.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Організація театральної справи» є:
– основною метою курсу є ознайомлення студентів театральних спеціальностей і напрямків з організаційно-правовими, соціально-економічними основами організації театрально-концертного справи, необхідної для участі в процесі практичної діяльності в театральному і шоу-бізнесі в сучасних соціально-економічних умовах життєдіяльності творчих організацій;
– дати майбутньому театральному працівникові (акторові, режисерові тощо), молодому фахівцеві інших форм і видів виконавських мистецтв, загальне уявлення про принципи творчого театрального менеджменту. Ознайомити з правовстановлюючою документацією і основою трудового законодавства, допомогти у вивченні виробничої діяльності та особливостях його застосування на практиці;
– дати майбутньому працівникові театру, іншої організації виконавських мистецтв, уявлення про принципи менеджменту в цій сфері;
– допомогти йому усвідомити місце сценічного мистецтва в сучасній соціально-культурній ситуації;
– вивчити основи виробничої діяльності театру, державне регулювання культурної діяльності, основні елементи законодавства про авторські та суміжні права, трудове законодавства, особливості його застосування в сфері мистецтва;
– ознайомлення з історією театрального мистецтва;
– вивчення природи творчого самопочуття і методів створення творчої атмосфери в театрі;
– придбання навичок дослідження діяльності творчих організацій і окремих видатних особистостей в галузі театрального мистецтва;
– формування уявлень про театральному майстерності;
– оволодіння основами техніки та технології театральної майстерності для організаційної роботи;
– дати майбутньому робітнику театру, іншої творчої організації, уяву про принципи менеджменту в цій сфері;
– допомогти йому зрозуміти місце сценічного мистецтва в сучасній соціально-культурній ситуації;
– вивчити основи виробничої діяльності театру, державного регулювання культурної діяльності, основи елементів законодавства про авторські та суміжні права, трудового законодавства, особливості його використання в сфері мистецтва;
– студенти повинні отримати уяву про можливість ефективного використання матеріальних та фінансових ресурсів в театрі.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні.
знати:
– курс організації театральної справи;
– сутність театрального мистецтва;
– етично-правові норми, які регламентують взаємовідносини роботодавця та актора.
– форми та принципи організації театральної справи в Україні, основні історичні етапи, місце театру в системі світової культури;
– проблеми режисерської роботи в театрі;
– нормативно правові документи, які відносяться до діяльності театру та концертних організацій;
– основи організації театральної справи.
вміти:
– аналізувати, відбирати, систематизувати і узагальнювати інформацію, формувати потреби самореалізації творчого потенціалу, застосовувати інноваційні технології в режисурі і постановці театралізованих композицій на театральному майданчику;
– орієнтуватися в різноманітті художніх і стилістичних систем театру;
– правильно оцінювати творчо-виробничий потенціал театральної організації та проекту, орієнтуватися в сучасному театральному процесі, особливості трудових і авторських відносин в сфері виконавських мистецтв;
– навчитися правильно оцінювати творчо-виробничий потенціал театральної організації та проекту;
– орієнтуватися в сучасному театральному процесі, особливостях трудових та авторських відношеннях у сфері виконавських мистецтв.
володіти:
– основними термінами театрального менеджменту, основами нормативно-правового забезпечення театральної діяльності, методологічними засадами економічних аспектів театральної діяльності;
– основними термінами і поняттями творчого бізнесу, менеджменту, основними нормативно-правовими документами в сфері культури;
– необхідними компетенціями в області аналізу проблем режисерської та театральної роботи;
– методологічними основами економічних аспектів театральної діяльності.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 45 годин – 1,5 кредиту.
2. Структура навчальної дисципліни
Тема
|
Кількість годин |
|||
Усього |
Лекції |
Семінарські заняття |
Самостійна робота |
|
Змістовний модуль № 1. Організаційно-економічні аспекти діяльності театру |
||||
Тема 1. Політика держави в області культури і мистецтв. Місце театрально-видовищних підприємств в системі культури і мистецтв |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 2. Організація управління театрально-видовищними підприємствами |
4 |
2 |
2 |
– |
Тема 3. Міністерство культури України як вищий керівний орган в галузі культури |
3 |
2 |
– |
1 |
Тема 4. Види театрів та їх організаційна структура |
5 |
2 |
2 |
1 |
Тема 5. Принципи формування театрального колективу |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 6. Нове положення про порядок формування творчих складів в театрах |
3 |
2 |
– |
1 |
Тема 7. Види концертних організацій та їх організаційна структура |
2 |
2 |
– |
– |
Модульна контрольна робота № 1. |
2 |
– |
2 |
– |
Модуль № 2. Специфіка творчо-виробничих відносин в театрі |
||||
Тема 8. Виробничо-фінансовий план театру |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 9. Організація і планування підготовки нових постановок |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 10. Організація і планування прокату поточного репертуару |
3 |
2 |
– |
1 |
Тема 11. Участь окремих підрозділів театру в процесі експлуатації поточного репертуару |
4 |
2 |
2 |
|
Тема 12. Організація театральної реклами |
3 |
2 |
– |
1 |
Тема 13. Організація і нормування праці в театрі |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 14. Заробітна плата та інші форми матеріального стимулювання в театрі |
2 |
2 |
– |
– |
Тема 15. Актуальні проблеми економії та організації театру |
2 |
2 |
– |
– |
Модульна контрольна робота № 2. |
2 |
– |
2 |
– |
Усього годин |
45 |
30 |
10 |
5 |
3. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Змістовний модуль № 1. Організаційно-економічні аспекти діяльності театру
Тема 1. Політика держави в області культури і мистецтв. Місце театрально-видовищних підприємств в системі культури і мистецтв
Культурна політика України в історичному контексті і в контексті світового досвіду.
Театр як соціальний інститут. Соціальні функції українського театру на різних етапах розвитку суспільства.
Тема 2. Організація управління театрально-видовищними підприємствами
Театрально-видовищні підприємства як підгалузь економіки «культура і мистецтво». Структура управління театрально-видовищними підприємствами.
Тема 3. Міністерство культури України як вищий керівний орган в галузі культури
Функції основних управлінь Міністерства культури України.
Міністерство культури, його задачі, права і обов’язки.
Обласні управління культури. Районні відділи культури. Міські управління культури. Підпорядкування обласних управлінь культури Міністерству культури України.
ТВП як ланка в системі управління мистецтвом. Види ТВП: театри, концертні організації, цирки.
Тема 4. Види театрів та їх організаційна структура
Театри опери та балету, музичної комедії, драматичні, дитячі (ТЮГі, театри ляльок). Класифікація театрів за підпорядкуванням, за штатами творчого персоналу, за оплатою праці керівних працівників.
Театри за формами власності: державні, комунальні, муніципальні, приватні (академічні, національні).
Характеристика державного театрально-видовищного підприємства. Створення високоідейних художніх творів, сприятливих для виховання і формування естетичного смаку – основна задача ТВП. Виробничо-господарська діяльність і права театрів, що визначається «Положенням про державне театрально-видовищне підприємство».
Тема 5. Принципи формування театрального колективу
Характеристика основних підрозділів театру: художньо-творча частина (трупа, художній персонал), художньо-постановочна частина, адміністративна і господарська частини.
Кваліфікаційно-посадові характеристики. Положення про Художню раду театру. Громадські організації в театрі.
Тема 6. Нове положення про порядок формування творчих складів в театрах
Принципи формування театрального колективу. Порядок проведення конкурсів. Функції і задачі Художньої ради театру у формуванні творчого складу.
Особливості організації театрального виробництва. Об’єднання елементів художньої творчості і виробництва в єдиний процес.
Відміна організації українського театру від сучасного репертуарного і комерційного театру Європи та США. Єдність постійно діючого стабільного колективу у вирішенні ідейно-художніх, організаційних і фінансових задач.
Тема 7. Види концертних організацій та їх організаційна структура
Види концертних організацій: концертне об’єднання, філармонія, концертно-естрадне бюро, самостійні концертні зали, концертні колективи, продюсерські центри.
Філармонія як типова концертна організація, її функції і особливості творчо-виробничої діяльності. Організаційна структура обласної філармонії. Чисельність персоналу. Розподіл обов’язків між підрозділами і працівниками філармонії.
Основні процеси діяльності: підготовка нових номерів, програм, прокат репертуару місцевих і гастролюючи колективів та виконавців на своїй території. Райдер, кошторис, гонорари артистів естради України та зарубіжжя.
Сучасні зірки естради: співаки, гумористи, танцюристи, музиканти, оригінальний жанр та ін.
Тема 8. Виробничо-фінансовий план театру
Виробничо-фінансовий план – розгорнута програма виробничо-господарської і творчої діяльності театру.
Показники плану і заходу по їх виконанню. Затверджувані та розрахункові показники. Структура і зміст виробничо-фінансового плану театру. Приватні плани. Репертуарний план. План експлуатаційної діяльності. Кошторис загально театральних затрат. План по праці і заробітній платі. План матеріально-технічного забезпечення. Фінансовий план.
Планування доходів у виробничо-фінансовому плані театру. Визначення кількості спектаклів за видами у виробничо-фінансовому плані театру. Середня заповнюваність глядацької зали на стаціонарі. Визначення кількості глядачів по ранковим, вечірнім та виїзним спектаклям.
Ціни на театральні білети. Середня вартість одного відвідування. Визначення планової суми зборів від продажу білетів за видами спектаклів. Інший прибуток.
Планування витрат у виробничо-фінансовому плані. Зміст основних розділів кошторису витрат: адміністративно-управлінські витрати, загальногосподарські витрати, витрати на нові і капітально-відновлювальні постановки, відрахування.
Результат господарської діяльності. Прибуток, збиток. Державна дотація як джерело покриття планового збитку.
Організація розробки і реалізації комплексного перспективного плану творчого, економічного і соціального розвитку колективу театру.
Модуль № 2. Специфіка творчо-виробничих відносин в театрі
Тема 9. Організація і планування підготовки нових постановок
Принципи формування репертуару в театрі. Перспективні репертуарні плани. Порядок формування і затвердження річного репертуарного плану. Роль літературної частини у формуванні репертуару. Робота з авторами.
Основні задачі планування підготовки нових постановок: визначення оптимальної кількості нових постановок впродовж року (сезону), порядок підготовки нових постановок впродовж року (сезону), планування випуску кожної нової постановки. Фінансування затрат на нові і капітально-відновлювальні постановки.
Порядок затвердження показнику «кількість нових та капітально-відновлювальних постановок» в річному плані театру. Визначення понять «нова постановка» і «капітально-відновлювальна постановка».
Фактори, визначаючі кількість нових постановок: глядацька аудиторія театру, комерційна місткість глядацької зали, інтенсивність виїзної діяльності театру, глядацький попит на окремі назви поточного репертуару, можливості творчого складу і художньо-постановочної частини, заплановані витрати на нові постановки.
Значення перспективних планів підготовки нових постановок для організації ритмічної роботи театру впродовж року (сезону).
Основні періоди створення нового спектаклю. Підготовчий період. Випускний період. Організація паралельної роботи над двома новими постановками.
Характеристика зведеного кошторису витрат на нову постановку не упредметнених та опредметнених витрати. Класифікація витрат на виробництво оформлення спектаклів.
Функції і ступінь участі окремих підрозділів у процесі підготовки нових постановок. Створення нормальних умов для творчої роботи – основна задача планування і організації творчо-виробничого процесу. Взаємозв’язок між окремими підрозділами в процесі підготовки нової вистави.
Режисерське управління театру і його роль в плануванні і координації робіт по випуску нових постановок і прокату поточного репертуару.
Тема 10. Організація і планування прокату поточного репертуару
Принципи планування прокату поточного репертуару. Оперативне, поточне і перспективне планування репертуару. Порядок складання календарного плану поточного репертуару на місяць.
Необхідність обліку ряду внутрішніх та зовнішніх факторів: випуск нових постановок, зайнятість трупи, трудові ресурси художньо-постановчої частини, соціально-демографічний склад населення міста, в якому розміщений театр та інших.
Тема 11. Участь окремих підрозділів театру в процесі експлуатації поточного репертуару
Роль режисерського управління, адміністративної, постановочної та літературної частини в плануванні і проведенні спектаклів поточного репертуару. Організація контролю за якістю спектаклів поточного репертуару.
Організація реалізації квитків. Робота головного адміністратора, адміністратора, квиткової каси, уповноважених по реалізації театральних квитків.
Планування і організація колективних відвідувань театру. Робота з громадськими організаціями підприємств міста і області по залученню глядачів до театру. Організація абонементної системи.
Організація квиткового господарства. Види абонементів. Індивідуальні, колективні, сезонні, тематичні та інші.
Тема 12. Організація театральної реклами
Функції реклами. Види реклами. Проблеми соціально-психологічної та економічної ефективності реклами.
Організація і планування гастрольної роботи. Цілі та задачі гастролей. Види гастролей. Централізація планування гастролей. Органи планування гастролей театрів. Обслуговування сільських глядачів. Малі гастролі. Порядок планування і проведення гастрольних поїздок.
Види договорів на гастролі. Характеристика планового кошторису прибутків та збитків на проведення гастролей.
Тема 13. Організація і нормування праці в театрі
Організація праці в театрі у відповідності до «Положення про умови та оплату праці робітників театру». Робочий час.
Особливості нормування праці творчого персоналу театру. Сутність охоронних норм. Місячні охоронні норми виступів у спектаклях артистів і річні охоронні норми постановок для режисерів, художників, балетмейстерів та диригентів. Облік виконання охоронних норм. Коректування норм у зв’язку з хворобою, відпусткою, звільненням від роботи для державних або громадських обов’язків.
Можливі шляхи удосконалення системи нормування праці творчого персоналу театрів. Галузеві правила внутрішнього трудового розпорядку для працівників театру.
Тема 14. Заробітна плата та інші форми матеріального стимулювання в театрі
Основи організації заробітної плати в театрі. Тарифна система і її роль в організації заробітної плати в театрі. Кваліфікаційно-посадові характеристики як елемент тарифної системи. Тарифікація артистичного і художнього персоналу. Порядок присвоєння тарифних категорій акторам. Робота постійно діючих державних тарифікаційних комісій при органах управління культури. Схеми посадових окладів.
Форми і системи оплати праці творчих і виробничо-технічних працівників, що застосовуються в театрі.
Умови оплати праці працівників ТВП. Планування заробітної плати. Штатний розклад – основа розрахунку по плануванню праці і заробітної плати. Типові штати творчого складу театру. Штатний фонд заробітної плати і основні напрями його витрачання.
Основні напрями витрачання нештатного фонду заробітної плати. Оплата запрошених працівників артистичного і художнього персоналу. Договір з запрошеними режисером-постановником, художником-постановником, балетмейстером, музичним керівником постановки.
Організація преміювання колективу театру. Типове положення про преміювання за перевиконання виробничо-фінансових планів. Джерела преміювання: надплановий прибуток (економія планової дотації), фонд заробітної плати та інші. Показники і умови преміювання.
Преміювання працівників окремих професій виробничо-технічного і інженерно-технічного персоналу ТВП по підсумкам роботи за місяць.
Преміювання з фонду театрально-видовищних підприємств.
Преміювання за результатами змагання.
Можливі напрями удосконалення організації преміювання в театрі.
Тема 15. Актуальні проблеми економії та організації театру
Перспективи розвитку театральної справи в Україні. Проблеми переходу до комплексного перспективного планування творчого, економічного та соціального розвитку колективів театрів.
Шляхи удосконалення організації преміювання колективів ТВП. Проблеми наукового підходу до визначення державних дотацій. Можливі напрями вдосконалення системи нормування праці творчого персоналу театрів.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Методичні вказівки до семінарських занять студентів
Семінарські заняття – форма навчального заняття, при якій викладач організує дискусію навколо попередньо визначених тем, до котрих студенти готують тези виступів на підставі індивідуально виконаних завдань (рефератів, творчих робіт).
Семінарські заняття проводяться в аудиторіях або в навчальних кабінетах з однією академічною групою.
Перелік тем семінарських занять визначається робочою навчальною програмою дисципліни.
На кожному семінарському занятті викладач оцінює підготовлені студентами реферати, їх виступи, активність у дискусії, умінні формулювати і відстоювати свою позицію тощо. Підсумкова оцінка за кожне семінарське заняття вноситься у відповідний журнал.
Отримані студентом оцінки за окремі семінарські заняття враховуються при виставленні підсумкової оцінки з даної навчальної дисципліни.
Методичні вказівки до самостійної роботи студентів
Самостійна робота – це процес активного, цілеспрямованого отримання студентами нових для них знань і умінь без безпосередньої участі викладачів.
Самостійна робота повинна бути конкретною за своєю спрямованістю і супроводжуватися ефективним контролем і оцінкою її результатів.
Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять.
Відповідно до тематичного плану дисципліни «Організація театральної справи» окремі питання тем програми розглядаються на лекційних заняттях, інші-вивчаються студентами самостійно. Самостійна робота студентів повинна проводитися у декількох напрямках:
– з окремих питань тем дисципліни, основні положення яких розглядалися під час лекційних занять. При цьому особливу увагу слід зосередити на більш детальному вивченні законодавчого та інструктивного матеріалу;
– з питань тем дисципліни, які повністю виносяться на самостійне вивчення;
– з питань дисципліни, які сприяють розвитку аналітичних здібностей, творчого мислення студентів і поглибленню їх теоретичних знань.
При самостійному опрацюванні нового матеріалу рекомендуємо дотримуватися такої послідовності:
1. Підібрати необхідний законодавчий та інструктивний матеріал та уважно ознайомитися з його змістом.
2. Переглянути усі питання теми, яку запропоновано для самостійного вивчення, для того, щоб мати загальну уяву про її зміст; провести логічний зв'язок із вивченим раніше матеріалом, на якому базується дана тема.
3. Здійснити самоперевірку знань, відповідно до переліку питань, що передбачені планом вивчення теми.
4. Форма підсумкового контролю успішності навчання
Формою підсумкового контролю успішності навчання з дисципліни «Економіка театру і менеджмент» є диференційний залік.
5. Орієнтовні завдання до підсумкового контролю
1. Соціальні функції художньої культури.
2. Художник, публіка, держава, суспільство як учасники культурного процесу.
3. Театр як соціальний інститут.
4. Нормативно-правова база театральної справи.
5. Комерційні та некомерційні організації.
6. Порядок установи, реорганізація и ліквідація театру.
7. Поняття засновника театру, установчий договір.
8. Устав театру, його структура.
9. Організаційно-правові форми організацій виконавських мистецтв.
10. Соціально-економічна сутність субсидіювання театру.
11. Особливості податкового регулювання в сфері культури.
12. Співвідношення попиту та пропозиції на ринку театральних послуг.
13. Еластичність ціни театрального квитка.
14. Ціна квитка як соціальний регулятор споживання.
15. Застосування знижок та спеціальних цін в театрі.
16. Ідеологія та технологія фандрейзингу в театрі.
17. Структура театральної аудиторії.
18. Продукт, ціна, місця продажу, просування, PR, персонал як інструменти маркетингу.
22. Форми та методи просування театральних квитків.
23. Види театральної реклами.
24. Нормативно-правова база взаємодій організацій виконавських мистецтв з засобами масових комунікацій.
29. Колективний договір як регулятор соціально-трудових відносин в театрі.
30. Соціальний захист творчих працівників театру.
6. Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів
Рівні навчальних досягнень |
Оцінка за національною шкалою |
Вимоги до знань, умінь і навичок студентів |
Високий
|
5 (відмінно) |
Студент отримує оцінку «відмінно», якщо він засвоїв основні поняття і категорії; вільно оперує необхідним науковим матеріалом; може самостійно аналізувати фактичний та науковий матеріал і робити узагальнення; може проаналізувати теорії, погляди, факти, що відображені в літературі; вільно володіє матеріалами; дає обґрунтовані відповіді на всі питання |
Достатній |
4 (добре) |
Студент отримує оцінку «добре», якщо він засвоїв поняття, але в ряді випадків є неточності; оперує необхідним матеріалом, але зустрічаються неточності; може самостійно аналізувати фактичний матеріал, але узагальнення викликає труднощі; дає відповіді на всі питання, але проблеми висвітлюються не повністю; відповіді дає на всі питання, але матеріал одного з питань не повністю розкриває проблему, є неточності |
Середній
|
3 (задовільно) |
Студент отримує оцінку «задовільно», якщо він засвоїв поняття і категорії нечітко, не послідовно; відчувається недолік знання наукового і фактичного матеріалу; може переказати навчальний матеріал з елементами практичного аналізу; відповіді на запитання дає не повні, допускає вагомі помилки |
Початковий
|
2 (незадовільно) |
Студент отримує оцінку «незадовільно», якщо він не засвоїв основні поняття й категорії; не знає наукового і фактичного матеріалу; може лише переказувати учбовий матеріал; не може обґрунтувати відповіді на жодне питання; не може відповісти на питання під час заліку |
7. Рекомендована література
Основна
1. Авторское право и смежные права. Законы, конвенции, договоры и соглашения: Сборник материалов / Под ред. С. А. Сударикова. Минск : Пейто, 1998. 272 с.
2. Авторское право: Нормативные акты. Национальное законодательство и международные конвенции / Сост., авт. вступ. ст. И. Силонов. Москва : Элит-Клуб; Юридическая книга, 1998. 429 с.
3. Безгін І. Д. Мистецтво і ринок: Нариси. Київ : ВВП «Компас», 2005. 544 с.
4. Ваганова Н. К., Дымникова А. И. Предпринимательство в культуре: Учеб. пособие. Санкт-Петербург : Из-во С-Петерб. гос. ун-та экономики и финансов, 2002. 93 с.
5. Дымникова А. И. Новое в теории и практики фандрейзинга // Менеджмент культуры / Сб. научных трудов. Санкт-Петербург : СПГАК, 1998. С. 43-65.
6. Дымникова А. И. Практика фандрейзинга в учреждениях культуры // Справочник руководителя учреждения культуры. 2004. № 1. С. 42-50.
8. Ленглі С. Театральний менеджмент і продюсерство. Американський досвід. Переклад з англ. за ред. І. Д. Безгіна. Київ : ВВП «Компас», 2000. 640 с.
9. Мицкевич С. С. Авторское право режиссера: Постановка проблемы. Санкт-Петербург : Издательство СПбГАТИ, 2006. 200 с.
10. Новаторов В. Е. Социально-культурный маркетинг: история, теория, технологии. Санкт-Петербург : Лань, 2015. 384 с.
11. Сундстрем Л. Г. Планирование и организация творческо-производственного процесса в театре: Подготовка новых постановок. Учеб. пособие. Ленинград : ЛГИТМИК, 1984. 73 с.
Додаткова
1. Артемьева, Т. В., Тульчинский Г. Л. Фандрейзинг: привлечение средств на проекты и программы в сфере культуры и образования: учебное пособие. Санкт-Петербург : Лань; ПЛАНЕТА МУЗЫКИ, 2010. 288 с.
2. Ваганова Н. К., Гордин В. Э. Маркетинговая деятельность в театральной сфере // Известия Санкт-Петербургского университета экономики и финансов. 1995. № 1. С. 68-77.
3. Дадамян Г. Г. Социально-экономические проблемы театрального искусства. Москва : Всерос. театр. о-во, 1982. 152 с.
4. Кудрина Е. Л., Рудич Л. И., Уткин Е. В. Система планирования в учреждениях социально-культурной сферы. Москва : Гранд-Фаир, 2006. 224 с.
5. Культура и рынок: современные тенденции / сост. И. Хангельдиева. Москва : Классика XXI, 2009. 224 с.
6. Левшина Е. А. Формирование зрительской аудитории. Ленинград : Искусство, 1989. 76 с.
7. Мак-Илрой Э. Культура и бизнес: путеводитель по фандрейзингу. Москва : Классика XXI, 2010. 155 с.
8. Новаторов В. Е. Инновационный менеджмент в сфере культуры. Омск, 2007. 347 с.
9. Переверзев М. П., Косцов Т. В. Менеджмент в сфере культуры и искусства: учебное пособие. Москва : Инфра-М, 2010. 192 с.
10. Рубинштейн А. Я. Введение в экономику исполнительского искусства. Москва : Всесоюз. об-ние «Союзтеатр» 1991. 382 с.
11. Экономика и менеджмент культуры: учеб. пособие / Под ред. Н. В. Кротова, Е. В. Галаева, И. В. Чарная. Москва : МГУКИ, 2007. 456 с.
15. Електронні ресурси
1. Журнал «Арт-менеджер». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.artmanager.ru/ – Назва з екрану.
2. Курс для менеджерів культури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://creativemanagement.in.ua/# – Назва з екрану.
3. Національна академія мистецтв України. Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://academia.gov.ua/00.htm – Назва з екрану.
4. Національна спілка театральних діячів України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nstdu.com.ua/union/ – Назва з екрану.
5. Сайт ArtManagement. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.artmanagement.ru/ – Назва з екрану.
6. Сайт журналу «Театр». Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://oteatre.info/issues/ – Назва з екрану.
1