Програма Патріотичного виховання

Про матеріал
Дана Програма визначає покрокову стратегію виховання учня-патріота. Розрахована на роботу з учнями середньої школи і базується на основі проведеної пропедевтичної роботи по вихованню патріотичних почуттів з учнями у початковій школі. Рекомендовано для використання в роботі класних керівників та позашкільних установ.
Перегляд файлу

Відділ освіти

Сарненської районної державної адміністрації

Сарненський районний методичний кабінет

Сарненська загальноосвітня школа І-ІІ ст. №6

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА

ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 «10 КРОКІВ ДО ПАТРІОТА»

 

 

 

 

 

 

Номінація: «Виховна робота»

 

 

 

Автор:

Маковецька Яна Петрівна,

вчитель англійської мови,

класний керівник 9 класу  

Сарненської ЗОШ І-ІІ ст. №6

 

 

 

 

 

 

Сарни - 2020

 

Маковецька Я. П. Програма патріотичного виховання учнівської молоді «10 кроків до патріота» - Сарни, 2020 – с. 47

 

 

 

 

 

 

Дана Програма визначає покрокову стратегію виховання учня-патріота. Розрахована на роботу з учнями середньої школи і базується на основі проведеної пропедевтичної роботи по вихованню патріотичних почуттів з учнями у початковій школі.

Рекомендовано для використання в роботі класних керівників та позашкільних установ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено методичною радою Сарненської

загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 6

(протокол № 3 від 23.01.2020 р.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

Анотація………………………………………………………………………....2

Зміст……………………………………………………………………………..3

Пояснювальна записка……………………………………………………..…..4

Концептуальні засади…………………………………………………………..8

Зміст Програми………………………………………………………………...12

     Перший рік (5 клас)……………………………………………………..….12

     Другий рік (6 клас)…………………………………………………….…...16

     Третій рік (7 клас)……………………………………………………….....19

     Четвертий рік (8 клас)…………………………………………………..….23

     П`ятий рік (9 клас)………………………………………………………….27

Концентричний  та  систематичний  способи  побудови  Програми, орієн-

товна модель учня-вихованця………………………………………..…….....32

Покрокова  система  виховання учня – патріота….…………………………37

Глосарій……………………………………………….…………………….….38

Література……………………………………………………………………...43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

У 2014 році на Майдані Незалежності у м. Києві пройшла Революція гідності, після якої поняття патріотизму гостро постало перед кожним громадянином України. Патріотизм, любов до Батьківщини, утвердження національно-свідомого громадянина є також наскрізною лінією Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту", Державних національних програм «Освіта» («Україна ХХІ століття»), «Національного виховання учнівської молоді Рівненщини у 2008-2020 рр.», «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» та Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (схваленій колегією МОН України 25 березня 2015 року), в якій зазначається, що серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними є патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.

Дитина з народження виховується в сім’ї, але великий вплив на її становлення як особистості має школа. Виховання учнів в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації. І тому саме перед школою постає важлива місія виховання справжнього патріота своєї країни, гідного сина своєї держави, готового боронити її та захищати, сміливого, мужнього, впевненого в собі та своїх силах патріота України.

Актуальність патріотичного виховання учнівської молоді в наш час також є зумовленою як подіями на сході країни, коли народ змушений охороняти кордони нашої держави та обороняти від ворога, так і становленню України як єдиної нації, об’єднанні її регіонів задля національного відродження, розбудови та вдосконалення її як незалежної суверенної держави. Події, які переживає сьогодні наша країна, як ніколи раніше торкнулись учнів. Вони разом з дорослими співпереживають ці події і беруть участь у волонтерській діяльності: приносять їжу та теплий одяг, плетуть захисні маскуючі сітки, пишуть листи солдатам. Учні хочуть бути схожими на тих, кому допомагають,- справжніх патріотів України, прагнуть стати такими ж мужніми, героїчними, сильними, плекати такі ж патріотичні почуття до своєї Батьківщини.

Оскільки патріотизм у наш нас набуває такого важливого значення, постало питання – як виховати патріотично-спрямовану дитину. Дана Програма визначає покрокову стратегію виховання учня-патріота.

Програма патріотичного виховання учнівської молоді «10 кроків до патріота» розрахована на роботу з учнями середньої школи і базується на основі проведеної пропедевтичної роботи по вихованню патріотичних почуттів з учнями у початковій школі.

Мета Програми полягає у визначенні поняття «патріотичне виховання», його теоретичних і практичних засад, створенні ефективної системи діяльності класного керівника у вихованні учня-патріота шляхом впровадження у виховний процес інноваційних технологій.

Завдання Програми:

  • підвищити статус патріотичного виховання учнівської молоді в суспільстві та в системі освіти загалом;
  • зорієнтувати заклади освіти на визнання пріоритету виховання учня-патріота;
  • забезпечити взаємодію шкільної системи освіти з батьківською громадськістю та іншими соціальними інститутами;
  • здійснити систему позакласного та позашкільного патріотичного виховання на нових технологічно-практичних засадах;
  • зміцнити і розвити виховну функцію навчального закладу, направлену на патріотичне виховання;
  • поєднати використання сучасного педагогічного досвіду, народних традицій та дослідження психолого-педагогічної науки у сфері патріотичного виховання;
  • активізувати бажання учнів брати участь в учнівському самоврядуванні;
  • сприяти участі дітей у роботі дитячих і громадських організацій, провідною діяльністю яких є виховання патріота;
  • спонукати учнів до активного відвідування гуртків військово-патріотичного напряму «Школа безпеки», «Зірниця», «Юні скаути», «Джура»;
  • активізувати учнів до участі у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура») та запровадженій наказом Міністерства освіти і науки від 27.10.2014 року №1232 з вересня 2015 р. всеукраїнській військово-патріотичній грі «Захисник України»;
  • спрямувати зусилля на підвищення про­фесійної компетентності педагогів у сфері патріотичного виховання для здійсненні процесу виховання;
  • реалізація у процесі роботи особистісно-орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в шкільному та класному колективах;
  • оптимальне поєднання форм організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;

Структурними елементами Програми є:

- пояснювальна записка, в якій визначається мета й завдання виховної діяльності класного керівника, особливості структури і змісту програми;

- концептуальні засади, в яких закладена основна ідея, принципи та покрокова структура виховання моделі учня-патріота;

- змістове наповнення програми;

- глосарій;

- використана література;

- додатки.

Змістове наповнення має концентричний та систематичний способи побудови. Кожного року учні проходять всі десять кроків, з кожним новим роком виховання базується на основі попередньо-засвоєного матеріалу, його зміст стає наповнюванішим та об’ємнішим. У змісті виховної діяльності запропоновано орієнтовні форми проведення виховних заходів та їх тематика з урахуванням творчого підходу класних керівників, батьків та дітей на основі патріотичних засад патріотично-спрямованої особистості. Вказані очікувані результати виконання Програми.

У процесі покрокової реалізації Програми патріотичного виховання класний керівник керується особистісно-зорієнтованим підходом до інтересів, потреб, здібностей, нахилів кожного учня, тим самим створюючи умови для самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення на основі національних та загальнолюдських цінностей.

Дана Програма патріотичного виховання учнів реалізується шляхом:

- навчально-виховного процесу школи;

- систематичної роботи органів учнівського самоврядування;

- позаурочної та позакласної діяльності дітей;

- позашкільної освіти;

- взаємодії з батьками учнів, дитячими та громадськими організаціями.

Під час складання Програми було враховано і здійснено такі підходи до виховання громадянина-патріота:

- науковий;

- конкретно-історичний;

- діяльнісний;

- особистісно-зорієнтований;

-системний.

Оскільки ми живемо в еру комп’ютерних технологій, розвиток суспільства невпинно рухається вперед, то в основу виховання учня-патріота покладено використання інноваційних технологій. Це розвиває творчу особистість вчителя, значно пробуджує інтерес до співпраці учнівської та батьківської громадськості. Але, звичайно, будь-яка система виховання не може обійтись без традиційних методів та форм роботи, що також враховано у даній Програмі.

На перспективу необхідно розробити навчально-методичні посібники та методичні рекомендації з метою забезпечення ефективної реалізації Програми патріотичного виховання учнівської молоді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Концептуальні засади

Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.

Бути патріотом – це природна потреба людей, задоволення якої виступає як умова їхнього матеріального і духовного розвитку, утвердження гуманістичного способу життя, усвідомлення своєї історичної, культурної, національної і духовної приналежності до Батьківщини і розуміння демократичних перспектив її розвитку в сучасному світі.

Істинний патріотизм передбачає безкорисливе, самовіддане служіння Батьківщині. Він був і залишається моральним і політичним принципом, соціальним почуттям, зміст якого виражається в любові до своєї Вітчизни, гордості за її минуле і сьогодення, прагнення і готовності її захищати. Патріотизм – одне з найбільш глибоких почуттів, закріплених віками боротьби за свободу і незалежність Батьківщини.

Патріотизм є елементом як суспільної, так і індивідуальної свідомості. На рівні суспільної свідомості під патріотизмом мається на увазі національна і державна ідея єдності і неповторності цього народу. На рівні індивідуальної свідомості патріотизм відчувається як любов до Батьківщини, гордість за свою країну, прагнення пізнати, зрозуміти й поліпшити її.

Принципи патріотизму – одна із форм вираження духовно-моральних та ідейних вимог, в найбільш загальному вигляді розкриває зміст істинної любові до Батьківщини, існуючої в сучасному суспільстві. Вони є критеріями моральності, культури, патріотизму і громадянськості.

Принципи патріотизму мають загальне значення, охоплюють всіх людей, закріплюють основи культури їхніх взаємовідносин, створювані у тривалому процесі історичного розвитку кожного конкретного суспільства.

За основу роботи по реалізації програми взято такі принципи патріотичного виховання:

  • національної спрямованості;
  • гуманізації виховного процесу;
  • самоактивності;
  • культуровідповідності;
  • цілісності;
  • акмеологічний;
  • превентивності виховання;
  • соціальної відповідності.

Для реалізації мети і завдань Програми  використовується покрокова структура виховання моделі учня-патріота. Поняття «учень-патріот» вміщує в собі наступні поняття:

  • учень-сім’янин (сімейне виховання);
  • здоровий учень (формування здорового способу життя);
  • учень-естет (художньо-естетичне виховання);
  • учень-трудівник (трудове виховання);
  • учень-гуманіст (моральне виховання);
  • законослухняний учень (правове виховання);
  • національно-свідомий учень (громадянське виховання);
  • національно-свідомий учень (громадянське виховання);
  • патріотично-спрямований учень (військово-патріотичне виховання).

Перший крок Програми – це учень, який приходить у середню школу після початкової, знайомство з ним, вивчення його особистості. У молодшому шкільному віці вчитель і батьки спрямовують свої зусилля на засвоєння дитиною морально-етичних правил по­ведінки, виховання базових якостей особистості, найпростіших форм соціальної та громадянської компетентності. Це все є пропедевтична робота до виховання учня-патріота по Програмі.

Другий крок Програми – це сімейне виховання. Шлях виховання патріотично-спрямованого учня починається саме з сім’ї, адже вона є основним соціальним інститутом, відповідальним за виховання зростаючої особис­тості. У родині, як першому мікро-соціальному середовищі, визначаються соціальний статус дитини, її права й обов'язки, виникає прихильність до рідних, закладається підґрунтя для становлення її світогляду і переконань, ціннісних орієнтацій, морально-етичних ідеалів, естетичного смаку, уподобань, соціальної по­ведінки, трудових навичок, громадянської позиції. Виховання громадянина у сім'ї здійснюється специфічними для родини формами і методами, в яких поєднується особистісний приклад батьків, усвідомлення і розуміння дітьми приналежності до рідної землі, держави, сім’ї, роду; дотримання традицій і звичаїв, відповідальності за долю своєї країни, її збереження, розвиток, примноження добробуту.

Формування здорового способу життя – це третій крок Програми. Підлітковий вік (учні основної школи) охоплює період розвитку дитини від 10 до 15 років. Цей період є перехідний, оскільки в цей час в розвитку дитини відбувається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношеннях. Організм підлітка знаходиться в незбалансованому і негармонійному стані. Саме це сприяє швидкому звиканню до алкоголю та інших шкідливих чинників для організму. Фізичний розвиток веде до появи нових потреб. Тому дуже важливим фактором їх виховання є оточуюче середовище. Усім давно відома залежність поведінки підлітків від «ритуалів» свого близького оточення. А найбільше часу він проводить у школі, і  тому вчитель має спрямувати процес формування здорового способу життя у правильне русло. В підлітковому віці дитина намагається сліпо копіювати дорослих, наслідувати їх поведінку, вчинки, манери. Саме тут важливо знайти доцільний приклад для виховуваного учня, найкращий з яких є виховання патріотизму на прикладах звичаїв козацтва. Здоровий, мужній, впевнений в собі та своїх силах козак – яскравий приклад патріота своєї держави. Саме тому патріотичне виховання не може оминути формування здорового способу життя учня.

Четвертим кроком, є виховання учня-естета, шляхом художньо-естетичного виховання. Справжній патріот своєї держави повинен вміти бачити прекрасне у навколишньому світі, гідно його оцінювати та берегти. З дитинства учень зростає у тісному взаємозв’язку з природою, бачить її красу та неповторність. В школі він вчиться розуміти та передавати цю красу у поезії, мистецтві, архітектурі, музиці.

Трудове виховання – це п’ятий крок Програми. Живучи у соціумі учень має не тільки навчитись бачити всі його позитивні аспекти і недоліки, а ще й вплинути на їх, у нього має пробудитись бажання працювати над удосконаленням свого навколишнього середовища, вибрати потрібну, цікаву і необхідну саме йому професію, досягти певних вершин для популяризації своєї Батьківщини. Цей крок Програми передбачає усвідомлення дітьми та учнівською молоддю соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємництва; розуміння економічних законів і проблем суспільства, шляхів їх розв'язання, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації в умовах ринкових відносин, сформованість працелюбності й мобільності як базових якостей особистості.

Шостий крок програми – це моральне виховання. Однією з визначальних характеристик національного патріотизму є його гуманістична моральність. Вона включає такі риси людини-патріота як доброта, увага, чуйність, милосердя, толерантність, чесність, совісність, працелюбність, справедливість, гідність, повага і любов до своїх батьків, роду. Ці якості визначають культуру поведінки особистості. Справжній патріот гуманно ставиться й до інших народів. Його культура проявляється в повазі інтересів, прав, культури та побуту людей інших національностей, підтримці їх у боротьбі за свободу і незалежність, терпимості, толерантності, готовності й умінні йти на компроміс з різними етнічними, релігійними групами заради миру в своїй державі й у всьому світі.

Сьомим кроком Програми є виховання законослухняного учня, шляхом правового виховання. Важливою ознакою патріотизму є законослухняність, знання Конституції України, виконання конституційних норм, дотримання чинних законів, знання не лише своїх прав, а й обов’язків. Завдання правового виховання у Програмі – це виховати свідомого громадянина – патріота, який  не руйнуватиме правопорядок, а берегтиме його, правильно й терпляче вдосконалюватиме його зміст.

Восьмий крок, - це громадянське виховання. Справжній патріот повинен мати національну самосвідомість, сформоване почуття громадянської гідності, національний світогляд, любов до Батьківщини, повагу до її героїв та історичного минулого, культурних цінностей, звичаїв, обрядів та символіки, володіти кращими рисами української ментальності. Саме тому виховання національно-свідомого учня стоїть на такій високій сходинці.

Складовою частиною патріотичного виховання є військово-патріотичне виховання, що займає дев’ятий крок Програми і виховує патріотично-спрямованого учня. Головне у військово-патріотичному вихованні – це відродження духовності та моралі, що базується на системі загальнолюдських цінностей і вбирають у себе національні, культурні, професійні та інші інтереси щонайширших верст населення, тобто вся виховна робота, що здійснювалась за попередніми кроками Програми. Головна мета військово-патріотичного виховання підростаючого покоління – підготовка та виховання самовідданих, свідомих захисників Батьківщини, готових у будь-яких умовах вступити на захист територіальної цілісності та незалежності України.

Десятий крок програми – це учень-патріот. За п’ять років роботи над Програмою учень створюватиме індивідуальне учнівське портфоліо «Я – патріот», де поміщатиме всі успіхи та досягнення, результати роботи.

Лише в поєднанні і комплексному зв’язку всіх наведених аспектів ми виховаємо учня-патріота,- особу, яка любить свою Батьківщину, віддана їй, готова своїми діями служити її інтересам.

 

 

 

 

 

 

 

Зміст Програми

1-ий рік (5 клас)

Крок 1.

Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учня.

  • Спостереження
  • Бесіди
  • Анкетування

Крок 2.

Сімейне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Відвідування сімей вдома класним керівником
  • КТС «Книга хороших, добрих справ класу, учня»**
  • Педагогічні консультації з класним керівником та психологом «Сімейне виховання»
  • Батьківський лекторій «Основи сімейного виховання»
  • Класна година «Який я? Яким я хочу бути?»*
  • Благодійна акція «Шануймо старших»*

Крок 3.

Формування здорового способу життя.

(ЦСО до себе)

  • Спортивні змагання «Веселі старти»
  • День здоров’я
  • Лекція «Бережи свій час»*
  • Спортивне свято «Тато, мама, я – спортивна сім’я»
  • Години спілкування «Твій режим дня», «Загартування та фізичні вправи – необхідні умови здорового способу життя»**
  • Спортивна вікторина «Юні олімпійці»
  • Спортивні зарядки
  • Година спілкування «Формування здорового способу життя. Інтелектуальна вікторина «Молодь обирає здоров’я»

Крок 4.

Художньо-естетичне виховання.

(ЦСО до природи,

ЦСО до мистецтва)

  • Операція «Нагодуй птахів»*
  • Класна година «Ціна твого підручника»*
  • Конкурс виробів з природніх матеріалів «Вже брами літа замикає осінь»*
  • Складання композицій з квітів «Подарунок своїми руками»*
  • Турнір знавців української поезії
  • Заочна подорож «Найкрасивіші місця України»
  • Огляд-конкурс «Таланти і шанувальники»*
  • Свято квітів*

Крок 5.

Трудове виховання.

(ЦСО до праці)

  • Класна толока «Посієш звичку – пожнеш характер»*
  • Рейди-огляди
  • Панорама професій типу «Людина-природа», бесіди-зустрічі з представниками цього типу професій
  • Проект «Професії мого роду»*
  • Виготовлення стінгазети «Наші умілі ручки»

Крок 6.

Моральне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Благодійна акція «Допоможи ближньому»
  • Круглий стіл «Дружба і її значення у житті людини»*
  • Відкритий мікрофон «Співчуття – перший крок до людяності»*
  • Книга добрих справ класу «Ми відповідаємо за тих, кого приручили»*
  • Гра-інсценізування «Поведи себе правильно»

Крок 7.

Правове виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Лекторій «Вивчення Конституції України»
  • Проблемний стіл «Де я зустрічаю право у своєму житті?»
  • Учнівський колективний проект «Закони життя нашого класу»*
  • Година спілкування «Знати та виконувати Закони держави»**

Крок 8.

Громадянське виховання.

(ЦСО до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю)

  • Участь в учнівському самоврядуванні
  • Рольова гра «Я громадянин»
  • Конкурс патріотичної пісні
  • Інтерв’ю «Відповідальність – найкращий путівник у вчинках»*
  • Бесіда «У колективі немає чужої роботи»*
  • Дискусія «Немає прав без обов’язків»*
  • Ігрова програма «Що я знаю про Україну?»**
  • Громадянська година «Ми – нація єдина»

Крок 9.

Військово-патріотичне виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Відвідування гуртків військово-патріотичного спрямування «Джура» та «Юні скаути»
  • Конкурс «Дужий той, хто самого себе перемогти зможе»*
  • Година пам’яті «Україна пам’ятає»*
  • Сторінками історії «В ім’я твого і мого життя»*
  • Тематична година «Герої завжди поміж нас»*
  • Година історичної пам’яті «Згадаймо всіх поіменно»**
  • Зустріч з ветеранами Великої Вітчизняної Війни «Дорогами пам’яті»**
  • Година козацької звитяги «Видатні сторінки історії Волинської Січі»**

Крок 10.

Учень-патріот.

  • Систематизація та узагальнення матеріалу для складання індивідуального учнівського портфоліо «Я – патріот»

* - заходи взяті з Програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України"

** - заходи взяті з «Орієнтовної Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовна модель вихованця:

  •                  Розрізняє хороші і погані справи (колективні та індивідуальні)
  •                  Шанує старших
  •                  Проектує міжособистісні стосунки з іншими школярами
  •                  Дотримується режиму дня
  •                  Загартовує свій організм та виконує фізичні вправи
  •                  Шанобливо ставиться до людей праці типу професій «Людина – природа»
  •                  Співпереживає іншим
  •                  Виконує закони життя в класному колективі
  •                  Відповідає за свої вчинки
  •                  Поважає чужу роботу
  •                  Поважає і прославляє подвиги героїв
  •                  Цінує та поважає героїв ВВВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-ий рік (6 клас)

Крок 1.

Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учня.

  • Спостереження
  • Бесіди
  • Анкетування

Крок 2.

Сімейне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Відвідування сімей вдома класним керівником
  • КТС «Допомагаємо батькам»*
  • Проведення нетрадиційних батьківських зборів «Педагогічні задачі для батьків»
  • Свято сім’ї**
  • Анкетування учнів і батьків «Стилі виховання в моїй сім’ї»
  • Дослідження рівня вихованості школярів
  • Учнівський проект «Дерево з коріння починається, а людина – з сім’ї»*

Крок 3.

Формування здорового способу життя.

(ЦСО до себе)

  • Година козацької звитяги «І покажем, що ми, браття, козацького роду»**
  • Спортивні змагання «В здоровому тілі – здоровий дух»
  • День здоров’я
  • Учнівський проект «Курінню – ні»*
  • Батьківський лекторій «Як виховати здорову дитину?»
  • Класна година «У пошуках власного ідеалу»*
  • «Козацький КВК»*

Крок 4.

Художньо-естетичне виховання.

(ЦСО до природи,

ЦСО до мистецтва)

  • Екологічна екскурсія «Знайди прекрасне у природі»
  • Укладання збірки «Моя пісенна Рівненщина»**
  • Години духовного спілкування: зустріч із сучасними літераторами, самодіяльними артистами, майстрами слова нашого краю**
  • Ток-шоу «Світ моїх захоплень»*
  • Класна година «Чи щось без серця зрозумієш?»*
  • Конкурс юних декламаторів класу «Мова рідна – слово рідне»**

Крок 5.

Трудове виховання.

(ЦСО до праці)

  • Трудовий десант «Чи вмію я працювати?»*
  • Рейди-огляди
  • Панорама професій типу «Людина-техніка», бесіди-зустрічі з представниками цього типу професій
  • Класна година «Як долати труднощі і випробування»*
  • Презентація «Професії наших батьків»*

Крок 6.

Моральне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Благодійна акція «Допоможи інваліду»
  • Круглий стіл «Стратегія прийняття моральних рішень»*
  • Дискусія «Характер людини: як він формується»*
  • Класна година «Немає місця на землі, де б засуджували милосердя»*
  • Акція «Турбота»**

Крок 7.

Правове виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Усний журнал «Правова освіта в школі»
  • Дебати «Юридичний всесвіт»
  • Бесіда «Мої права та обов’язки»**

Крок 8.

Громадянське виховання.

(ЦСО до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю)

  • Участь в учнівському самоврядуванні
  • Робота в малих групах «Вміння знаходити себе в суспільстві»*
  • Проект «Мої досягнення»*
  • Дебати «Природа – людині, людина – природі»*
  • КТС «Сценарій фільму «Мальовнича моя Україна: оформляємо путівник»*
  • Круглий стіл «Демократичні принципи та цінності»*
  • Рольова гра «Якби я був (ла) народним депутатом України»**

Крок 9.

Військово-патріотичне виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Відвідування гуртків військово-патріотичного спрямування «Джура» та «Юні скаути»
  • Ситуативна гра «Пізнай себе»*
  • Аналіз випадків, ситуацій «Ціна однієї хвилини»*
  • Волонтерська акція «Хто природу не тривожить – тому вона і допоможе»*
  • Година спілкування «Що означає бути патріотом своєї держави?»**
  • Години козацької звитяги «Славні сторінки історії Волинської Січі»**

Крок 10.

Учень-патріот.

  • Систематизація та узагальнення матеріалу для складання індивідуального учнівського портфоліо «Я – патріот»

* - заходи взяті з Програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України"

** - заходи взяті з «Орієнтовної Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.»

Орієнтовна модель вихованця:

  •                  Допомагає батькам
  •                  Відчуває свою належність до козацького роду
  •                  Піклується про своє здоров’я
  •                  Цікавиться сучасною літературою
  •                  Пишається рідною мовою
  •                  Має закладені основи до духовності та естетичної культури особистості
  •                  Шанобливо ставиться до людей праці типу професій «Людина – техніка»
  •                  Співчуває інвалідам, допомагає їм, турбується
  •                  Виявляє милосердя
  •                  Співвідносить свої права та обов’язки
  •                  Захоплюється мальовничими куточками України
  •                  Усвідомлює свої соціальні ролі в суспільстві
  •                  Цікавиться історією козацтва
  •                  Усвідомлює значення патріотизму в житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-ий рік (7 клас)

Крок 1.

Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учня.

  • Спостереження
  • Бесіди
  • Анкетування

Крок 2.

Сімейне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Відвідування сімей вдома класним керівником
  • Круглий стіл з педагогами, учнями і батьками «Я в колі сім’ї»*
  • Учнівський проект «Моя сім’я»*
  • Класна година «Напитись з отчої криниці»*

Крок 3.

Формування здорового способу життя.

(ЦСО до себе)

  • Спортивні змагання «Запорізькі козаки»*
  • День здоров’я
  • Учнівський проект «Курінню – ні»*
  • Дискусія «Здорова природа – здорова людина»*
  • Дослідження «Шкідливі звички заважають усі»*

Крок 4.

Художньо-естетичне виховання.

(ЦСО до природи,

ЦСО до мистецтва)

  • Заочна подорож «Сто чудес України»**
  • Конкурс юних декламаторів класу «Любове моя, Вкраїно!»**
  • Турнір знавців українського мистецтва
  • Зустріч з фотохудожником рідного краю. Майстер-клас.
  • Пошукова робота «Письменники рідного краю»*
  • Рукописний альманах «Чарівна краса вишиванки»*
  • КТС «Мистецька карта України»*

Крок 5.

Трудове виховання.

(ЦСО до праці)

  • Класна толока «Добродії»*
  • Рейди-огляди
  • Панорама професій типу «Людина-людина», бесіди-зустрічі з представниками цього типу професій
  • Анкетування «Мої обов’язки в родині»*
  • Акція «Господарочка»*
  • Вернісаж професій «Усі професії важливі, обирай свою»*

Крок 6.

Моральне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Благодійна акція в підтримку учасників бойових дій
  • Круглий стіл «Здатність правильно приймати рішення»
  • Конференція «Доброта в сучасному суспільстві»
  • Морально-етичні бесіди «Будь великодушнім і добрим», «Почуття провини – благородне почуття вихованої людини»**

Крок 7.

Правове виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Правовий ринг «Правова свідомість особистості»
  • Рольова гра «Я – юрист»
  • Бесіди-зустрічі з представниками юридичних професій
  • Година правового виховання «Діти мають знати свої права»*
  • Розмова в колі «Що я знаю про Закони України?»**
  • Рольова гра «Якби я був Президентом школи…»**

Крок 8.

Громадянське виховання.

(ЦСО до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю)

  • Участь в учнівському самоврядуванні
  • Розв’язання проблемних ситуацій «Як протистояти насильству»*
  • Флеш-моб «Україна Вишивана»*
  • КТС «Я громадянин і патріот держави»*
  • Усний журнал «Державна символіка України»**
  • Години громадянськості «Україна – європейська держава», «Громадянин України – громадянин світу»**

Крок 9.

Військово-патріотичне виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Відвідування гуртків військово-патріотичного спрямування «Джура», «Юні скаути» та «Школа безпеки»
  • Створення Козацької ради школи та участь у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»)
  • Ситуативна гра «Школа виживання»*
  • Портфоліо «Україна від козацьких часів до сьогодення»*
  • Презентація «Запорізькі козаки»*
  • Міні-проект «Створення книги пам’яті ветеранів УПА»**
  • Година історичної пам’яті «Безсмертним подвигом своїм вони прославили Вітчизну»**

Крок 10.

Учень-патріот.

  • Систематизація та узагальнення матеріалу для складання індивідуального учнівського портфоліо «Я – патріот»

* - заходи взяті з Програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України"

** - заходи взяті з «Орієнтовної Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовна модель вихованця:

  •                  Цікавиться своїм генеологічним деревом, досліджує його
  •                  Усвідомлює негативний вплив шкідливих звичок на організм людини
  •                  Проявляє інтерес до мистецтва
  •                  Ознайомлений з творчістю письменників рідного краю
  •                  Бережливо ставиться до вишитих виробів
  •                  Цікавиться значенням вишитих орнаментів
  •                  Шанобливо ставиться до людей праці типу професій «Людина – людина»
  •                  Чітко знає і виконує свої обов’язки в родині та класному колективі
  •                  Усвідомлює важливість всіх професій
  •                  Здатний усвідомлювати правильність прийнятого рішення
  •                  Відчуває провину за неправильні вчинки
  •                  Усвідомлює корисність і потрібність юридичних професій
  •                  Усвідомлює важливість знання Законів України
  •                  Пишається подвигом учасників бойових дій
  •                  Шанобливо ставиться до Держаних символів України
  •                  Позиціонує Україну як європейську державу
  •                  Усвідомлює значення УПА у становленні української державності
  •                  Відчуває гордість за приналежність до козацького роду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-ий рік (8 клас)

Крок 1.

Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учня.

  • Спостереження
  • Бесіди
  • Анкетування

Крок 2.

Сімейне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Відвідування сімей вдома класним керівником
  • Батьківський лекторій «Портфоліо, як спосіб активізації виховної діяльності учнів»
  • Збір та систематизація матеріалів для складання портфоліо сім’ї
  • Інтерв’ю «Я і моя родина»*

Крок 3.

Формування здорового способу життя.

(ЦСО до себе)

  • Спортивні змагання «Спортивний переворот»
  • День здоров’я
  • Інтерв’ю «Що таке СНІД»*
  • Бесіда-ознайомлення «Твої вороги – психоактивні речовини»*
  • Марафон «Юні олімпійці»
  • Класна година «У згоді з самим собою»*

Крок 4.

Художньо-естетичне виховання.

(ЦСО до природи,

ЦСО до мистецтва)

  • Турнір знавців української архітектури
  • Семінар «Музика, яку ми слухаємо. Музика, яку ми любимо»*
  • Фестиваль дитячої творчості «Таланти твої, Україно»*
  • Інтерв’ю «Театр у моєму житті»*

Крок 5.

Трудове виховання.

(ЦСО до праці)

  • Трудовий десант «Ми своїми справними руками»
  • Рейди-огляди
  • Панорама професій типу «Людина-знакова система», бесіди-зустрічі з представниками цього типу професій
  • Профорієнтаційні тести, індивідуальні консультації з психологічною службою школи «Формула вибору професії: можу + хочу + треба»*
  • Круглий стіл «Що я знаю про майбутню професію»*
  • Анкетування «Мої здібності. Як обрати професію»*

Крок 6.

Моральне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Благодійна акція «Допоможи ветеранам»*
  • Круглий стіл «Яка людина заслуговує на повагу інших»*
  • Брифінг «Займи позицію»
  • Гра-інсценізування «За правилами етикету»*
  • Виховна година «Умій відчувати поруч із собою людину»**

Крок 7.

Правове виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Правовий міст з представниками юридичних професій
  • Екскурсія до районного суду
  • Година спілкування «Істина, свобода та відповідальність»**

Крок 8.

Громадянське виховання.

(ЦСО до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю)

  • Участь в учнівському самоврядуванні
  • «Створення життєвого проекту саморозвитку»*
  • Презентація «Я громадянин і патріот держави»*
  • Година громадянськості «Українці – європейська нація»**
  • Виховна година «Я – громадянин і патріот держави»**

Крок 9.

Військово-патріотичне виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Відвідування гуртків військово-патріотичного спрямування «Джура», «Юні скаути», «Школа безпеки» та «Зірниця»
  • Створення Козацької ради школи та участь у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»)
  • Портфоліо «Збережемо наш скарб – рідну мову»*
  • Годна духовності «Є пам’ять, якій не буде кінця»*
  • Святковий захід до Дня українського козацтва, свята Покрови Пресвятої Богородиці та Дня Захисника України»
  • Презентація «Воїни-інтернаціоналісти»*
  • Круглий стіл «Українське козацтво міфи та реалії»*

Крок 10.

Учень-патріот.

  • Систематизація та узагальнення матеріалу для складання індивідуального учнівського портфоліо «Я – патріот»

* - заходи взяті з Програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України"

** - заходи взяті з «Орієнтовної Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовна модель вихованця:

  •                  Знає родинні традицій, звичаї, обряди
  •                  Усвідомлює значущість власного фізичного «я»
  •                  Виявляє турботу про безпеку власної життєдіяльності та життєдіяльності інших
  •                  Береже та має бажання примножити пам’ятки архітектури
  •                  Відкритий до сприймання творів мистецтва
  •                  Розвиває свої таланти
  •                  Цінує виконану роботу
  •                  Шанобливо ставиться до людей праці типу професій «Людина – знакова система»
  •                  Вміє визначати підходящий тип професії відповідно до здібностей
  •                  Усвідомлює свої здібності та прагне розвивати їх
  •                  Поважає подвиги ветеранів, допомагає їм
  •                  Дотримується правил етикету
  •                  Глибоко усвідомлює відповідальність за скоєні вчинки
  •                  Має проект саморозвитку та слідує йому
  •                  Знає історію становлення української мови як державної
  •                  Є активним учасником учнівського самоврядування
  •                  Відчуває почуття гордості за свою країну
  •                  Пишається та прославляє українських козаків, захисників України
  •                  Активно приймає участь у гуртках та іграх військово-патріотичного спрямування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-ий рік (9 клас)

Крок 1.

Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учня.

  • Спостереження
  • Бесіди
  • Анкетування

Крок 2.

Сімейне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Відвідування сімей вдома класним керівником
  • Ігри-інсценізування «Моя майбутня сім’я»
  • Складання портфоліо сім’ї
  • Нетрадиційні батьківські збори «Цінності моєї родини»**

Крок 3.

Формування здорового способу життя.

(ЦСО до себе)

  • Спортивні змагання «Козацькому роду нема переводу»
  • День здоров’я
  • Проект «Здоров’я – скарб».*
  • Круглий стіл «Аналіз аргументів «за» і «проти» здорового способу життя»

Крок 4.

Художньо-естетичне виховання.

(ЦСО до природи,

ЦСО до мистецтва)

  • Літературна експедиція «Рослини у творах мистецтва»*
  • Літературно-музична година «Любов’ю дорожити вмійте»*
  • Операції «Посади дерево», «Захистимо мурашник», «Розчистимо лісове джерело»*
  • КТС «5 хвилин з мистецтвом»*
  • Українські вечорниці.

Крок 5.

Трудове виховання.

(ЦСО до праці)

  • Трудовий десант «Впорядковуємо ігровий майданчик для малят»*
  • Рейди-огляди
  • Панорама професій типу «Людина-художній образ», бесіди-зустрічі з представниками цього типу професій
  • Огляд-конкурс «Презентація професій»*
  • Відвідування «Ярмарок професій»*
  • Участь у шкільному святі «День туризму»*

Крок 6.

Моральне виховання.

(ЦСО до сім’ї, родини, людей)

  • Шефство над 5 класом
  • Створення і діяльність благодійної класної команди «Допомога»
  • Круглий стіл «Без добрих справ немає доброго імені»*
  • КТС «Відкрийте чарівні двері добра і довіри»*
  • Година спілкування «Моральні заповіді українців»**

Крок 7.

Правове виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Розв’язання правових задач
  • Засідання клубу «Юні туристи»
  • Бесіда «Твоя інформаційна безпека»*
  • Юридичний міст «Підліткова праця: правознавчий аспект»*
  • «Дебати: право на приватне життя»*
  • Круглі столи «Культура політичної дискусії», «Твоя правова культура»*
  • Години правової грамотності «Мої права, мої обов’язки», «Що означає бути законослухняним громадянином держави?», «Знати і виконувати Закони України»**
  • Українські вечорниці

Крок 8.

Громадянське виховання.

(ЦСО до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю)

  • Участь в учнівському самоврядуванні
  • Аналіз ситуацій на тему «Любов до ближнього – джерело величі людини»*
  • Круглі столи «Громадянське суспільство – гарантія дотримання прав людини»*, «Історія української державної символіки»**
  • Проект «Україна – європейська держава»*
  • Година спілкування «Україна у світовому та європейському вимірах»**

Крок 9.

Військово-патріотичне виховання.

(ЦСО до суспільства і держави)

  • Відвідування гуртків військово-патріотичного спрямування «Джура», «Юні скаути», «Школа безпеки» та «Зірниця»
  • Зустріч з військовослужбовцями, ветеранами ВВВ «Ваш світлий Подвиг незабутній»*
  • Година спілкування «Національні герої України»**
  • Екскурсія до військової частини
  • Участь у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Захисник України»:
  •                  Операція «Турбота» (вересень)
  •                  Змагання «Козацьке завзяття» (жовтень)
  •                  Операція «Зелена хвиля» (листопад)
  •                  Операція «Дорогою героїв» (грудень)
  •                  Великі збори та вибори старшини у батальйоні (січень-лютий)
  •                  Операція «Захист». Весняне таборування (березень)
  •                  Операція снайпер. Проведення Дня цивільного захисту» в навчальному закладі (квітень)
  •                  Урок мужності "Відмінним навчанням, підготовкою до захисту Батьківщини продовжимо подвиг батьків". Операція «Дельфін». Фінал національно-патріотичної військово-спортивної гри «Захисник України» у навчальному закладі (травень)
  •                  Літнє таборування (червень-серпень)

Крок 10.

Учень-патріот.

  • Презентація індивідуального учнівського портфоліо «Я – патріот»

* - заходи взяті з Програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України"

** - заходи взяті з «Орієнтовної Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 рр.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовна модель вихованця:

  •   Виявляє інтерес та зберігає сімейні традиції, реліквії свого роду
  •   Має сформовану мотивацію на здоровий спосіб життя
  •   Свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших
  •   Ознайомлений з історичними постатями Рівненщини та України, з її історією та культурою
  •   Має сформовану мистецьку ерудицію та художньо-естетичне виховання
  •   Має сформовану систему знань про пам’ятки історії та культури нашого краю, його архітектуру, мистецтво, звичаї, традиції та фольклорні джерела
  •   Має навички пошуково-дослідницької діяльності
  •   Володіє трудовими навичками та навичками працелюбності
  •   Шанобливо ставиться до людей праці типу професій «Людина-художній образ»
  •   Дбайливо ставиться до результатів людської праці
  •   Усвідомлює значущість праці в житті людини
  •   Прагне до подальшого фізичного розвитку
  •   Детально ознайомлений зі світом професій,має поглиблені уявлення про їх різноманітність і значущість кожної для особистості та держави
  •   Має сформовані особистісні цінності моральних чеснот: чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, милосердя, взаємодопомоги, товариськості, співпереживання,щедрості, поваги до особистості
  •   Надає допомогу слабким і хворим; тим, хто її потребує
  •   Має сформовану систему знань про основні правила поведінки у школі, вдома, на вулиці, в громадських місцях
  •   Має сформоване вміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей
  •   Має закладені основи лідерських якостей учня
  •   Проявляє самовираження та критичне мислення
  •   Усвідомлює мотиви поведінки в різних життєвих ситуаціях
  •   Є законослухняним громадянином держави
  •   Знає та дотримується норм Конституції України
  •   Відповідально ставиться до виконання своїх обов’язків та норм поведінки
  •   Має сформоване усвідомлення приналежності до української держави і народу
  •   Має виховане почуття любові до України, її символів, рідної мови та слова, оберегів
  •   Має знання про історичний та культурний розвиток нашого краю та України
  •   Любить рідну мову, має сформовану мовну вихованість
  •   Прагне відродити козацькі звичаї та традиції, популяризує їх
  •   Є патріотом України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

D:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\vsAm7I-fc_g.jpg

D:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\1340889923_malchik.jpg

D:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\83158557_82908355_kozachok.pngD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\83527017_bukvar.jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\img_14721_2_1_2012-04-13.jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\images (2).jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\891686be506cf.jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\images (5).jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\images (4).jpgD:\РОБОТА\КЛАСНИЙ КЕРІВНИК РОКУ\rules.jpg


Глосарій

Анкета: 1. спеціально розроблений дослідниками (спеціалістами) опитувальний лист (картка) для отримання інформації шляхом опитування респондентів. Використовується при проведенні соціологічних, політичних, маркетингових досліджень для оцінки поточної ситуації (стану справ) або визначення перспектив (прогнозу) розвитку досліджуваних процесів. 2. Спеціальний бланк (картка) для одержання інформації про певну особу — дату народження, адресу, освіту, професію, тощо. 3. це документ, у якому міститься впорядкований перелік питань, що дають змогу отримати нову інформацію.

Анкетування  - процес збору первинних матеріалів у соціологічних, економічних, демографічних, маркетингових таінших дослідженнях. Це вид опитування, який передбачає опосередкований збір первинної вербальної інформації за допомогою анкети, яку респондент заповнює самостійно.

Бр́ифінг - короткий публічний виступ на якому учасники певних подій або заходів надають інформацію про поточний перебіг справ, позиції сторін, повідомляють раніше невідомі деталі та відповідають на питання журналістів.

Вихованець: 1. Дитина або молода людина, яка виховується чи виховувалася ким-небудь або де-небудь.  2. Людина, яка вчиться або яка одержала освіту в якому-небудь навчальному закладі.

Виховний процес – це цілеспрямований процес взаємодії вихователя і вихованців, сутністю якого є створення умов для реалізації суб’єктів цього процесу.

Вихованість – комплексна властивість особистості, яка характеризується наявністю і ступенем сформованості соціально цінних якостей і властивостей, що відображають усебічність її розвитку.

Виховання у вузькому педагогічному значенні – спільна діяльність вихователя і вихованців, спрямована на розвиток свідомості, духовного світу  вихованця, формування досвіду його  поведінки і діяльності; становлення особистості як суб’єкта життєтворчості. Виховання у широкому педагогічному значенні – система діяльності навчального(навчально-виховного) загальноосвітнього закладу, спрямована на створення умов для всебічного і гармонійного розвитку особистості,  входження у сучасну культуру, творчу самореалізацію і самоствердження в ній.

Вихователь: 1. Людина, яка виховує, навчає дітей і молодь, прищеплює їм навики і правила поведінки, певні погляди. 2. Педагог, який стежить у певному закладі за поведінкою дітей і відповідно її спрямовує.

Вчинок – соціально оцінювальний акт поведінки, що спрямований  усвідомленими мотивами.

Вчи́нок — практична дія, опосередкована процесом взаємодії і спілкування між людьми (вибором, метою діяльності, оцінюванням ситуації, самооцінкою, активністю індивіда, намірами, рівнем домагань, статусно-рольовими характеристиками, ціннісно-смисловою та мотиваційною сферами особистості, нормативним регулюванням у конкретній групі чи суспільстві).

Громадянське виховання — формування громадянськості як інтегративної якості особистості, що дає можливість людині відчувати себе морально, соціально, поетично та юридично дієздатною та захищеною. Громадянське виховання – процес формування свідомого громадянина, людини з притаманними їй особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.

Гуманізація – олюднення виховних відношень; визнання дитини як особистості, її прав на свободу, щастя, соціальний захист, розвиток здібностей, індивідуальності.

Дебати - це рольові інтелектуальні змагання, в яких одна сторона аргументовано доводить певну тезу, а інша опонує їй. Вимагає змістовної підготовки та відбувається за формалізованими правилами.

Дискусія - широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання. 

Духовні цінності – витвори людського духу, зафіксовані у здобутках культури, науки, моралі мистецтва.

Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров'я. Він включає такі принципи, як дотримання режиму дня, раціональне харчування, фізичну культуру, дотримання правил гігієни, відсутність шкідливих звичок, доброзичливе ставлення до оточуючих, активний відпочинок, сприятливі умови життя.

Інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір при­йомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес на­вчання від визначення мети до одержання результатів.

Інтерв'ю́ - це бесіда, вибудована за певним планом через безпосередній контакт інтерв'­юера з респондентом з обов'язковою фіксацією відповідей.

Колектив – об’єднання вихованців, якому властиві: загальна соціальна значима мета, спільна суспільно корисна діяльність, організована структура, органи самоуправління, певна морально-психологічна єдність, динамізм.

Концепція – основний задум, ідея педагогічної теорії, яка визначає спосіб побудови процесів навчання і виховання на основі цілісного розуміння суті цих процесів; концепція є стратегією педагогічної діяльності.

Колективна творча справа — це вияв життєво-практичної соціальної турботи про поліпшення умов суспільного життя. Це сукупність певних дій, спрямованих на загальну користь. Це справа колективна, оскільки в її плануванні, підготовці, проведенні, обговоренні беруть участь усі члени колективу. Це творча справа, оскільки на кожній стадії її здійснення всі вихованці разом із вихователем мають змогу виявити свої творчі можливості у пошуку засобів, методів, прийомів, які б забезпечили успіх.

Моральне виховання – це виховний вплив школи, сім’ї, громадськості, що має на меті формування стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок поведінки, на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі та практичної діяльності.

Моральність - термін, найчастіше вживається в мові і літературі як синонім моралі, іноді - етики. У більш вузькому значенні моральність — це внутрішня установкаіндивіда діяти відповідно до своєї совісті і свободи волі. 

Патріот -  той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.

Патріотизм – любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність заради них на жертви і подвиги.

Портфо́ліо - це збірка (широке портфоліо) виконаних робіт та напрацювань певної особи. Портфоліо може бути як на папері, так і в електронному вигляді. Електронне портфоліо, в свою чергу, може зберігатись локально (бути доступним лише визначеному колу людей) та глобально (бути доступним для всього світу – для користувачів інтернету). Глобально доступне портфоліо інакше називається веб-портфоліо. Портфоліо - це спосіб фіксування, накопичення, оцінки і самооцінки особистих досягнень за певний проміжок часу.

Правове виховання  - це цілеспрямований постійний вплив на людину з метою формування у неї правової культури і активної правомірної поведінки. 

Презентація - це процес ознайомлення слухачів з якоюсь темою. Зазвичай це демонстрація, лекція чи промова, з метою поінформувати чи переконати когось.

Принципи виховання – основні вимоги, вихідні положення якими керуються вихователь у побудові виховного процесу: визначенні його цілі змісту, організаційних форм, методів засобів тощо.

Проблемна ситуація – психічний стан утруднення, неможливість пояснити факт чи розв’язати задачу, спираючись на наявні знання.

Процес виховання - динамічна взаємодія(співробітництво, партнерство) вихователя та вихованців, спрямована на засвоєння вихованцем у різних видах діяльності цінностей культури, здійснення його самореалізації, самоствердження; особистісний розвиток.

Розвиток особистості – послідовні кількісні і якісні зміни свідомості та поведінки від народження і до кінця життя під впливом зовнішніх і внутрішніх чинників; становлення людини як суб’єкта культури і життєтворчості.

Сімейне виховання (у широкому змісті слова) - це одна з найбільш древніх споконвічних форм соціалізації і виховання дітей, яка органічно об’єднує об’єктивний вплив культури, традицій, звичаїв, поглядів народу, сімейно-побутових умов і взаємодію батьків з дітьми, у процесі якої відбувається повноцінний розвиток і становлення їхньої особистості. Сімейне вихованням у вузькому змісті слова (виховною діяльністю батьків) - взаємодія батьків з дітьми, яка ґрунтується на родинній інтимно-емоційній близькості, любові, турботі, повазі і захищеності дитини і сприяє створенню сприятливих умов для задоволення потреб у повноцінному розвитку і саморозвитку особистості дитини.

Соціалізація – процес і результат засвоєння і творчого відтворення індивідом соціального досвіду, який здійснюється у діяльності і спілкуванні.

Трудове виховання - процес залучення молоді до різноманітних педагогічно організованих видів суспільно корисної праці з метою передання їй виробничого досвіду, розвитку в неї творчого практичного мислення, працьовитості й свідомості людини праці.

Цінності - матеріальні і духовні предмети, природні утворення й продукти людської діяльності; в основі ціннісного ставлення людини до світу лежить значущість; виміри цінностей здійснюються на основі певних абсолютних критеріїв: істина, добро, краса, а також свобода, мир гуманність, гідність, справедливість тощо.

 

 

 

 

 

Література

 

  1.    Закон України «Про освіту» // Загальна середня освіта: Збірник нормативно–правових документів. ч. І. – К., 2003. – 436 с.
  2.    Закон України «Про загальну середню освіту» // Загальна середня освіта. Збірник нормативно–правових документів. ч. І.–К., 2003. – 436 с.
  3.    Конвенція ООН про права дитини. – К., 1989.
  4.    Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді // Інф. Збірник МО Україна. - 1996 - №13.
  5.    Орієнтована програма національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 роки / Г.Ситник // Методичний вісник. Випуск І  – Рівне, 2007. – 38 с.
  6.    Програма «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
  7.    Програма Національного виховання учнівської молоді Сарненщини на 2008-2020 рр.
  8.    Програма Національного виховання учнівської молоді Сарненської                    ЗОШ І-ІІ ст. №6.
  9.    Виховання громадянина: Сутність громадянського виховання /                      П. Ігнатенко, В. Поплужний, Н. Косарєва, Л. Крицька // Шкільна бібліотека. – 2003. – № 8. – С. 3-19.
  10. Вікова психологія: підруч. / за ред. проф. Г. С. Костюка. – К.: Рад. шк., 1976. – 268 с.
  11. Власенко С. Програма  гуртка "Юні скаути"  / С. Власенко, А. Майдибура // Позашкілля. - 2012. - Лютий,  № 2. - С. 10-20. 
  12. Гавриш Н. Національне виховання учнівської молоді / Н.  Гавриш,                  Г. Ситник. – К.: Шк. світ, 2011.
  13. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. /                               С. У. Гончаренко –  К.: Либідь, 1997. – 274 с.
  14. Гнатюк В. Національне виховання як складова у побудові громадянського суспільства / В. Гнатюк // Світ виховання. – 2004.
  15. Гнатюк В. М. Управління системою національного виховання учнів загальноосвітньої школи / В. М. Гнатюк // Методичний посібник.                   К.,1998.
  16. Губко О. Т. Українська козацька педагогіка і духовність /    О.Т. Губко, Ю. Д. Руденко, В. Г. Кузь. - Умань, 2005.
  17. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник/ І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 218 с.
  18. Дмітрієва Л. Г. / Методика виховання в школі / Л. Г. Дмітрієва,                  Н. М. Черноїваненко – К. – 2000. – 320 с.
  19. Дубина М., Руденко Ю. Патріотичне виховання молоді / М. Дубина,            Ю. Руденко // Освіта України. – 2006.
  20. Евенко В. Інтерактивні технології на сучасному етапі. Теорія і              практика / В. Евенко // Наукові записки. Серія: педагогічні науки. –                Випуск 88. – С. 206–209.
  21. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України, головний ред.                        В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
  22. Електронний ресурс. Вікіпедія. Вільна енциклопедія // https://uk.wikipedia.org/wiki.
  23.             Електронний ресурс.  Сайт Міністерства освіти і науки України // http://mon.gov.ua.
  24.             Електронний ресурс.  Освіта. UА // http://osvita.ua.
  25. Залінічев А. Знаймо й пам’ятаймо свою історію! Про патріотичне виховання в сучасній школі / А.Залінічев // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2005.
  26. Івашковська В. Стратегія, методика та концептуальні засади військово-патріотичного виховання школярів / В. Івашковська // Рідна школа. – 2002.
  27. Качур М. Патріотичне виховання молодших школярів у художньо- краєзнавчій діяльності / М. Качур // Педагогіка і психологія. – 2002.
  28. Коломоєць Г. А. Навчальна програма гуртка військово-патріотичного напрямку «Зірниця» / Г. А. Коломоєць, 2012 (затверджена наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства оборони України від 16.12.2011 № 1443/779).
  29. Мар'єнко І. С. Моральне становлення особистості. - М., 1985.
  30. Мартинюк І. В. Національне виховання: теорія і методологія. –               К., 1995.
  31. Методичне забезпечення реалізації обласної програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 роки / Н. Гавриш,                Г. Ситник // Методичний вісник. Випуск ІІІ. - Рівне, 2009. – 73с.
  32. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка. Навчальний посібник. 5–е видання, доповнене і перероблене / Н. Є. Мойсеюк – К., 2007. – 656 с.
  33. Навчальна програма факультативного курсу (гуртка) військово – патріотичного напряму «Школа безпеки» (схвалена наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства оборони України від 23.03.2011 Протокол №1).
  34. Навчальна програма гуртка військово-патріотичного напрямку «Зірниця» (затверджена наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства оборони України від 16.12.2011 №1443/779).
  35. Навчальна програма гуртка козацько–лицарського виховання «Джура» / О.С. Бондарчук, 2012 (Лист ІІТЗО від 14.06.2012  № 14.1/12-Г-119).
  36. Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. К.: Освіта, 2001. – 24 с.
  37. Пишняк М. Патріотичне виховання учнів за допомогою української мови та літератури / М. Пишняк // Рідна школа. – 2001.
  38. Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру "Сокіл" ("Джура"), схваленого Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України, протокол № 3 від 01.06.2012.
  39.  Положення про Всеукраїнську національно-патріотичну військово-спортивну гру «Захисник України», запровадженій наказом Міністерства освіти і науки від 27.10.2014 року №1232.
  40. Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді /                  І. Бех, К. Чорна // Світ виховання. – 2007. – № 1 (20). – С. 23-34.
  41. Свириденко С. Дбаємо про здоров’я дітей: Програма основ здорового способу життя / С. Свириденко // Початкова школа – 1998.
  42. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибр. Твори: 5 т. – К., 1976. – Т. 3.
  43. Трещева О.Л. Програмно-методичні основи вивчення здорового способу життя. / О. Л. Трещева Теорія та практика фізичної культури. 2000.
  44.  Яновська М. Г. Моральне виховання і емоційна сфера особистості 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
1600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку