Виховна година за темою: "Вчимося керувати собою"

Про матеріал
Матеріал призначений для класних керівників учнів перехідного віку (7-9 класи). В матеріалі розглядається декілька ситуацій з відомих мультиплікаційних фільмів, які допоможуть учням зрозуміти свій психологічний стан
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вчимося керувати собою!Розробка вчителя КЗ “Гімназія № 2 м. Приморськ”Горбачової І. М. Зла людина шкодить самій собі перш,чим зашкодить іншій. В. Гюго

Номер слайду 2

2. Зовнішньо «добре» буває не завжди, внутрішньо – ще гірше.3. Внутрішні емоції живуть своїм життям, зовнішньо себе контролюю повністю. 4. Зовнішньо себе контролюю повністю, внутрішньо швидко з собою домовляюсь і все налагоджується. Як ви думаєте, що символізують перший і п'ятий стільці?12345

Номер слайду 3

5. За свої емоції я відповідаю. Зазвичай я в доброму настрої, завжди можу подбати про близьких мені людей.1. Мої емоції живуть своїм окремим життям . Я не відповідаю за свої емоції.

Номер слайду 4

Основні емоції людини:зацікавленість ( + ) радість ( + )здивування ( + , -)страждання ( - )гнів ( - )відраза ( - )презирство ( -)страх (- ), сором ( -)

Номер слайду 5

123654

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Пам'ятка: «Як керувати емоціями»1 Якщо ти один, то можеш висловити свій гнів, побивши подушку або вичавлюючи рушник, навіть якщо він сухий. 2 Піди в спортзал, щоб пограти в футбол, баскетбол, волейбол або в іншу гру.3 Можеш висловитися в колі тих людей, які можуть зрозуміти і поспівчувати. 4 Гучний крик допомагає зняти емоційну напругу. Тільки не треба голосно кричати в місцях великого скупчення народу. 5 Можна зробити три-чотири коротких видиху поспіль, потім стільки ж коротких вдихів. 6 Природа дала нашому мозку відмінний засіб захисту в різних ситуаціях-сміх і плач. Після сліз людина відчуває полегшення, а після сміху - приплив сил. 7 Саму повноцінну розрядку і вихід емоціям дають заняття спортом. Справжні спортсмени мають і фізичне, і душевне здоров'я. 8 Дуже благотворно діють прогулянки на природі, по лісі. Спів птахів, дзюрчання води, лісові звуки допомагають повернути душевну рівновагу. 9 Можна закрити очі і уявити собі що-небудь улюблене, що володіє заспокійливою дією (улюблений колір, улюблене місце, де було добре, іграшку, тварину та ін.). 10 Добре просто посидіти в тиші або послухати спокійну музику, а можна, навпаки, потанцювати. 11 Можна зробити прибирання в квартирі, випрати білизну вручну. 12 Добре допомагає, коли спочатку максимально напружити всі м'язи, а потім розслабити їх, і так зробити кілька разів.

Номер слайду 8

Людина,яка навчилася керувати своїми емоціями, стає хазяїном свого життя!

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід:

«Вчимося керувати собою»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Підготувала: вчитель КЗ «Гімназія № 2 м. Приморськ»

  Горбачова І. М.

                                        

 

 

 

 

 

  Мета: формування в учнів здатності аналізувати і адекватно оцінювати свій стан, знайомство з поняттям емоція, почуття; управляти своїм емоційним станом.

 Обладнання: комп’ютер, проектор.

Сценарій заходу

Зла людина шкодить самій собі перш,

чим зашкодить іншій.

В. Гюго

  Дорогі діти! Я рада вас бачити. Пропоную вам стати в коло і сказати один одному добрі слова, передаючи це серце. Ми налаштувалися на хороший лад і сьогодні поговоримо про те, що таке емоції і почуття, які види емоцій можна виділити, а також про те, яку роль вони грають в житті людини, і, найголовніше, спробуємо навчитися ними управляти.

 Якби в нашому класі з'явився робот-хлопчик, зовні схожий на людину, чому ми могли б запідозрити, що це робот?

  Людина в своєму житті плаче і сміється, злиться і радіє, буває охоплена гнівом або захопленням, страхом або люттю. Яскраві і бурхливі переживання називаються емоціями.

Вправа «П’ять стільців»

 (Вправа, що допомагає учням визначитися з метою щодо управління емоціями.)

Перед вами-п'ять стільців, кожен стілець відповідає за те, в якій мірі ви вмієте володіти емоціями.

Ці п'ять стільців-п'ять ваших виборів, на якому стільці ви зазвичай сидите?

 Перший стілець: людина, яка його вибрала,  «природня» і внутрішньо, і зовні. Вона не може керувати ні своїм внутрішнім світом, ні зовнішнім виразом своїх емоцій; переживає те, що «прийшло», і на обличчі при цьому вираз — відповідний.

 Другий стілець: людина, що вибрала його, не може керувати своєю внутрішньою погодою, але частково може контролювати зовнішні свої прояви.

 Третій стілець: людина, що вибрала його, може повністю контролювати зовнішній свій вигляд, а внутрішній світ — як і раніше некерований.

 Четвертий стілець: людина, що вибрала його,  прекрасно контролює зовнішню свою поведінку, але внутрішній світ підвладний їй частково.

 П’ятий стілець: людина, яка вибрала його, повністю контролює як свій внутрішній світ, так і свою зовнішню емоційну подачу.

 Питання і завдання:

 На якому стільці ти зазвичай? Встаньте (за бажанням) за тим стільцем, опис якого відповідає вашому рівню володіння емоціями.

 На якому стільці ти хотів би опинитися? Назвіть той рівень (покажіть той стілець), який вас приваблює, досягнення якого стане вашою метою.

 Дивимося і аналізуємо, як вміє володіти своїми емоціями Кіт Леопольд і мишенята з однойменного мультфільму. Яким чином кіт досягає душевної рівноваги?

Які емоції написані на мордочках мишенят, кота?

Мишенята злі, може миші-батьки не приділяють їм достатньо уваги, кіт—завжди спокійний, у нього добре ставлення до світу. Усередині мишенят більше негативних почуттів.

Роль почуттів у житті людини.

     Почуття - це пережиті внутрішні відносини людини до того, що відбувається в його житті, що він пізнає або робить (моральні – патріотизм, ніжність, жалість, дружба, любов, колективізм; інтелектуальні – почуття гумору, сумніви, здогади; естетичні – прекрасного, піднесеного, низинного). Людина не може залишатися байдужою до навколишнього світу. Предмети і люди, з якими вона стикається, події, свідком або учасником яких вона стає, викликає у людини різні почуття: радість, печаль, гарний або поганий настрій, переляк, обурення, гнів. Вони висловлюють ставлення людини до дійсності.

 Наприклад: зіпсувався у людини настрій. Іноді сама людина не знає, чому це сталося. Але причина все-таки обов'язково є. І почуття, сигналізуючи людині про те, що щось сталося, змушують шукати причину зіпсувався настрою, аналізувати свої і чужі вчинки. Зрештою, причина виявляється: несправедливо дорікнула близька людина, товариш зробив поганий вчинок, робота виконана гірше, ніж хотілося б.

Власна поведінка теж викликає у людини певні почуття, і не завжди приємні. Буває, що починають мучити докори сумління, - значить, якісь вчинки заслуговують осуду. І болісне, неминуще почуття змушує шукати помилку, закликає виправити зроблене.

 Емоція-це тимчасове переживання постійного почуття; реакція людини на різні впливи. Тому поняття «емоція» вужче, ніж поняття «почуття». А які емоції Ви знаєте? Що означає вираз: «На обличчі написано?»  Щоб правильно спілкуватися з оточуючими, треба вміти читати по обличчях.

Виділяють 9 основних емоцій (інші є похідними від них):

- зацікавленість ( + ), радість ( + ), здивування ( + , -), страждання ( - ), гнів ( - ),

відраза ( - ), презирство ( -), страх (- ), сором ( -).

Вправа «Відгадування емоцій». Чи вмієте ви читати по обличчях?

 Розгляд ілюстрацій. Емоції страху і страждання означають, що людині потрібна допомога.

Емоції пов'язані з психічними процесами і станом людини.

Негативні емоції часом шкодять людині. Відомо, наприклад, що стан хвилювання, емоційне переживання страху перед іспитом, оцінкою негативно позначаються на функціонуванні процесу мислення, іноді навіть спостерігаються ефекти «провалів в пам'яті» через хвилювання.

 Немає "поганих" почуттів або емоцій. Всі почуття належать людині, і всі вони важливі для неї, інша справа, як він їх висловлює. Кожна людина-господар своїх почуттів і може запобігти і передбачити негативні наслідки своїх емоцій. Тому своїми емоційними реакціями на ситуації людина може і повинна навчитися керувати.

 Проаналізуйте наступну ситуацію. Учитель влітає в клас злісний, злий, нервовий. Розмови учнів, погана дисципліна, сміх викликають у нього вибух емоцій. Учні спантеличені такою поведінкою. Що ж сталося з учителем? Чому він так поводиться?

 Обговорення. Діти діляться своїми припущеннями. В результаті вони приходять до висновку про те, що вчителю хтось зіпсував настрій і він не зміг впоратися з емоціями. Адже емоційний стан багато в чому визначає вчинки людини, і поведінка найбільше залежить від того, що він відчуває в певний момент.

 До чого можуть привести почуття злості і гніву? Дивимося і аналізуємо фрагмент мультфільму «Маша і ведмідь». Наведіть приклад, коли хтось із дітей в гніві здійснював вчинок, який в спокійному стані ніколи б не вчинив, за який було соромно?

 Які є способи, за допомогою яких людина може спустити пар? Як вести себе, щоб не зіпсувати відносини з оточуючими і не лопнути, як шиплячий чайник?

  В Японії, наприклад, придумали ляльку – «начальника», на якій підлеглий може розрядити свій гнів. А нападник у футболі всі негативні емоції вкладає в силу удару.

Учні розмірковують, що робити з агресією і гнівом. Обговорюються способи поведінки людини в ситуації, коли хтось обзивається, лається.

Вправа «Лист гніву»

 Учитель розповідає учням про «Лист гніву» (можна продемонструвати традиційний варіант, наприклад аркуш паперу зі злим зображенням і написом «Порви мене») і про те, як їм можливо користуватися. Кожному учневі пропонується намалювати власний «лист гніву», який відображає особливості його злості і тому може допомогти саме йому.

 Потім діти за бажанням показують свої малюнки. Після закінчення кожен учень може використовувати його на свій розсуд (порвати, вкласти або вклеїти в зошит, взяти з собою і користуватися ним в напруженій ситуації).

Вправа «Викинь»

 Діти встають в коло. Уявіть, що в ваших долоньках лежить клубок з неприємних емоцій, від яких ви хотіли б позбутися. Цей клубок стає все важче, важче і важче, і ось вже настільки важко, що неможливо більше тримати і необхідно позбутися від нього. І тепер ви повинні викинути цей клубок за коло (вниз в підлогу), зібравши при цьому всі сили, навіть можна крикнути, щоб було легше.

 За допомогою мозкового штурму дітям пропонується зібрати якомога більше способів регуляції власних емоційних станів, управління роздратуванням, злістю, поганим настроєм, щоб потім на їх основі створити пам'ятку. Учні пропонують свої приклади.

 Учитель знайомить учнів ще з декількома психологічними прийомами, які також можуть допомогти людині у випадках, коли він відчуває неприємні емоції.

Пам'ятка: «Як керувати емоціями»

1 Якщо ти один, то можеш висловити свій гнів, побивши подушку або вичавлюючи рушник, навіть якщо він сухий.

2 Піди в спортзал, щоб пограти в футбол, баскетбол, волейбол або в іншу гру.

3  Можеш висловитися в колі тих людей, які можуть зрозуміти і поспівчувати.

4 Гучний крик допомагає зняти емоційну напругу. Тільки не треба голосно кричати в місцях великого скупчення народу.

5 Можна зробити три-чотири коротких видиху поспіль, потім стільки ж коротких вдихів.

6 Природа дала нашому мозку відмінний засіб захисту в різних ситуаціях-сміх і плач. Після сліз людина відчуває полегшення, а після сміху - приплив сил.

7 Саму повноцінну розрядку і вихід емоціям дають заняття спортом. Справжні спортсмени мають і фізичне, і душевне здоров'я.

8 Дуже благотворно діють прогулянки на природі, по лісі. Спів птахів, дзюрчання води, лісові звуки допомагають повернути душевну рівновагу.

9 Можна закрити очі і уявити собі що-небудь улюблене, що володіє заспокійливою дією (улюблений колір, улюблене місце, де було добре, іграшку, тварину та ін.).

10 Добре просто посидіти в тиші або послухати спокійну музику, а можна, навпаки, потанцювати.

11 Можна зробити прибирання в квартирі, випрати білизну вручну.

12 Добре допомагає, коли спочатку максимально напружити всі м'язи, а потім розслабити їх, і так зробити кілька разів.

 Якщо людині в житті не вдається побороти свою злість, то вона сама може потрапити в свою ж пастку. (Дивимося і аналізуємо фрагмент з мультфільму «Кіт Леопольд»)

 Обговорення. Чи може агресія бути конструктивною? Як можна відстоювати свої інтереси, зберігаючи при цьому хороші відносини з партнером? Учні погоджуються, що багатьом людям це дається лише з великими труднощами, так як вони звикли до того, що хороші відносини пов'язані тільки з доброзичливим поведінкою.

 

 На завершення заняття вчитель пропонує виконати вправу «Пушинка».

 «Діти, сядьте зручно, закрийте очі, зробіть глибокий вдих і видих. Уявіть, що у вас в долоньці є м'яка, білосніжна пушинка. Прошепчіть їй всі найтепліші і добрі слова і побажання. Наприклад: «Я тебе люблю, бажаю щастя, ти найкращий, у мене самий чудовий і дружній клас і таке інше». А тепер відкрийте очі, подивіться на своїх однокласників, посміхніться один одному і подаруйте всім свою пушинку, дунув на долоньку»

 

 Обговорення. Після виконання цієї і попередніх вправ бажаючі діляться своїми враженнями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані сайти:

1. http://psychologis.com.ua/pyat_stulev._uprazhnenie.htm

П'ять стільців. Вправа

2. https://rozrobka.in.ua/trening-dlya-pedagogiv-ya-vchusya-voloditi-soboyu.html

Тренінг «Я вчуся володіти собою»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


 

 

zip
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку